Wanbeleid politiek in crisistijd

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 38095
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 14:43

Ja dus kan er beter aan oplossingen gewerkt worden waarbij het niet dweilen met de kraan open blijft.

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 14:55

Maar als dat jou definitie van dweilen.met de kraan open is dan is iedere oplossing dweilen met de kraan open.... want dit is gewoon hoe economie werkt. Welke opties zouden volgens jou geen invloed hebben op inflatie ed dan?

Elisa2

Berichten: 38095
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 15:02

Daar ben ik het niet mee eens, met een langere termijn visie en een beleid wat daarop uitgevoerd wordt is er volgens mij veel meer "winst" te behalen. En die lange termijn visie is precies wat ik mis.

Er zijn mensen genoeg die daarvoor goede opties aandragen, dat wiel hoef ik niet uit te vinden. Imo heb je gewoon mensen nodig die lange termijn denken en niet korte termijn.

Karl66

Berichten: 29789
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 18:40

D66 is economisch gezien net zo rechts als de VVD. Was het beleid in Nederland maar wat linkser, met meer aandacht voor de burgers.

Je kan dit kabinet van heel veel dingen de schuld geven, maar niet van de inflatie, dat is namelijk een wereldwijd probleem.

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 18:48

De partijen op links zouden moeten fuseren, dit schiet niet op zo. Na een fusie maken ze kans mits ze met een goede visie komen

nikkel
Berichten: 2563
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 19:47

Je kan dit kabinet van heel veel dingen de schuld geven, maar niet van de inflatie, dat is namelijk een wereldwijd probleem.

Daar ben ik het voor een deel mee eens. Het feit ligt er dat de afhankelijkheid van Russische brandstoffen en voedsel dermate groot is ( geweest) en daardoor als pressiemiddel gebruikt kan en kon worden.

In principe hebben de westerse landen, de inflatie, voor een groot deel aan zichzelf en aan hun eigen consumptie patronen te danken. Ik ook. Alleen heb ik nooit geweten dat de afhankelijkheid zo groot was.

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 20:27

Ik vraag me vooral af welke maatregelen jou insziens dan minder inflatie zouden geven Elisa? Je reactie blijft nu vrij algemeen.

Karl66

Berichten: 29789
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 23:52

De inflatie was er toch allang voor de oorlog, inclusief de stijging van voedsel- en energieprijzen. De oorlog heeft het misschien versterkt, maar de inflatie was er al. De belangrijkste oorzaak van die inflatie was de coronacrisis. Daardoor is er heel veel geld van de overheid in de economie gepompt om het bedrijfsleven en via het bedrijfsleven de burgers te ondersteunen. Wat dan ook nog eens niet kon worden uitgegeven door diezelfde crisis, waardoor er vorig jaar opeens heel veel geld in één keer op de markt kwam. En tegelijkertijd waren er leveringsproblemen door de extreme quarantainepolitiek in China en de ontregeling van het goederenvervoer wat daardoor ontstond. En die ontregeling werd dan nog weer versterkt door de blokkade van het Suezkanaal en dat is de eigenlijke oorzaak van de inflatie.

En dat is eigenlijk de tekstboekdefinitie van inflatie meer geld om uit te geven dan er goederen en diensten beschikbaar zijn.

Mirranda

Berichten: 1723
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:29

Citaat:
Je kan dit kabinet van heel veel dingen de schuld geven, maar niet van de inflatie, dat is namelijk een wereldwijd probleem.

Daar ben ik het voor een deel mee eens. Het feit ligt er dat de afhankelijkheid van Russische brandstoffen en voedsel dermate groot is ( geweest) en daardoor als pressiemiddel gebruikt kan en kon worden.

In principe hebben de westerse landen, de inflatie, voor een groot deel aan zichzelf en aan hun eigen consumptie patronen te danken. Ik ook. Alleen heb ik nooit geweten dat de afhankelijkheid zo groot was.


Inflatie ontstaat door het bijdrukken van (niet goud gedekt) geld door onze overheid.
Aangezien de geldmachine al een paar jaar lekker draait, loopt de inflatie hard op. Het einde daarvan is nog niet in zicht en je moet niet verbaast zijn als deze volgend jaar boven de 20% uitkomt.
Dat bijdrukken gebeurt overigens al langer, maar niet eerder op zo'n grote schaal als de afgelopen 2-3 jaar.

Voor wie het interessant vind: op Youtube vind je goede uitleg en de laatste ontwikkelingen door Madelon Vos (zoek op Madelon Praat).

Overigens zijn de Euro en Dollar al failliet. De komende maanden ga je banken zien omvallen, de aandelenbeurzen en huizenmarkt zien crashen en het hele financiële stelsel naar de kl*te zien gaan.

martichr
Berichten: 1178
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:42

Mirranda schreef:
Citaat:
Je kan dit kabinet van heel veel dingen de schuld geven, maar niet van de inflatie, dat is namelijk een wereldwijd probleem.

Daar ben ik het voor een deel mee eens. Het feit ligt er dat de afhankelijkheid van Russische brandstoffen en voedsel dermate groot is ( geweest) en daardoor als pressiemiddel gebruikt kan en kon worden.

In principe hebben de westerse landen, de inflatie, voor een groot deel aan zichzelf en aan hun eigen consumptie patronen te danken. Ik ook. Alleen heb ik nooit geweten dat de afhankelijkheid zo groot was.


Inflatie ontstaat door het bijdrukken van (niet goud gedekt) geld door onze overheid.
Aangezien de geldmachine al een paar jaar lekker draait, loopt de inflatie hard op. Het einde daarvan is nog niet in zicht en je moet niet verbaast zijn als deze volgend jaar boven de 20% uitkomt.
Dat bijdrukken gebeurt overigens al langer, maar niet eerder op zo'n grote schaal als de afgelopen 2-3 jaar.

Voor wie het interessant vind: op Youtube vind je goede uitleg en de laatste ontwikkelingen door Madelon Vos (zoek op Madelon Praat).

Overigens zijn de Euro en Dollar al failliet. De komende maanden ga je banken zien omvallen, de aandelenbeurzen en huizenmarkt zien crashen en het hele financiële stelsel naar de kl*te zien gaan.



De goudstandaard is al in 1936 losgelaten en Bretton Woods ergens begin jaren 70, dus ik vraag me af hoe je hierbij komt? Bovendien zijn zowel Euro als Dollar munteenheden en die kunnen feitelijk niet failliet gaan. Landen kunnen dat in principe wel, maar de kans daarop is voor de VS en EU landen vrij nihil.

Mirranda

Berichten: 1723
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 11:26

Citaat:
dus ik vraag me af hoe je hierbij komt


Ik vermeld niet voor niets de bron in mijn reactie.
Als je op de hoogte wilt blijven van de ontwikkelingen op financieel vlak is Madelon Vos een topper en geeft goede uitleg.

Letterlijk failliet gaan munteenheden niet uiteraard, maar je begrijpt vast wel dat ik bedoel dat de waarde van de Eur & Dollar heel hard keldert met de huidige ontwikkelingen.

De Bretton Woods is in 1971 losgelaten idd en dat heeft inmiddels al eerder tot grote problemen geleid (waarvan de bankencrisis 2008 ons vast nog in het geheugen staat).

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 11:46

Eindelijk iemand die met een concreet tijdspad komt. Dus ik begrijp dat we over een maand of 6 wel kunnen concluderen wat er waar is.

Ik ben wel benieuwd, hoe bereidt jij je dan daar op voor? Of accepteer je dat je leven over een paar maanden volledig ingestort is?

IMANDRA

Berichten: 9850
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 11:49

Mirranda schreef:
Citaat:
dus ik vraag me af hoe je hierbij komt


Ik vermeld niet voor niets de bron in mijn reactie.
Als je op de hoogte wilt blijven van de ontwikkelingen op financieel vlak is Madelon Vos een topper en geeft goede uitleg.

Letterlijk failliet gaan munteenheden niet uiteraard, maar je begrijpt vast wel dat ik bedoel dat de waarde van de Eur & Dollar heel hard keldert met de huidige ontwikkelingen.

De Bretton Woods is in 1971 losgelaten idd en dat heeft inmiddels al eerder tot grote problemen geleid (waarvan de bankencrisis 2008 ons vast nog in het geheugen staat).


De bankencrisis is 2008 kwam door te makkelijk verstrekte hypotheken en dat mensen deze niet meer konden betalen toen de rente weer steeg?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... e%20vallen.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 20-09-22 11:57, in het totaal 2 keer bewerkt

martichr
Berichten: 1178
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 11:55

Mirranda schreef:
Citaat:
dus ik vraag me af hoe je hierbij komt


Ik vermeld niet voor niets de bron in mijn reactie.
Als je op de hoogte wilt blijven van de ontwikkelingen op financieel vlak is Madelon Vos een topper en geeft goede uitleg.

Letterlijk failliet gaan munteenheden niet uiteraard, maar je begrijpt vast wel dat ik bedoel dat de waarde van de Eur & Dollar heel hard keldert met de huidige ontwikkelingen.

De Bretton Woods is in 1971 losgelaten idd en dat heeft inmiddels al eerder tot grote problemen geleid (waarvan de bankencrisis 2008 ons vast nog in het geheugen staat).


Ik had niet begrepen dat het gedeelte na .. overigens.. van dezelfde bron kwam. Madelon Vos is een speculant, ik kan goed begrijpen dat ze de dollar en euro de grond in wil praten om haar bitcoin handel weer omhoog te krikken..

Mirranda

Berichten: 1723
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 12:37

@secricible: Op de week of maand af is natuurlijk niet te zeggen, maar het feit dat de ECB de rente met 0,75% heeft verhoogd (nog niet eerder gebeurt in 1 stap) geeft de paniek eigenlijk wel al een beetje aan. Ze proberen hiermee de inflatie iets te onderdrukken, maar dat gaat in dit stadium eigenlijk niet meer lukken.
Eigenlijk houden ze hiermee de schijn nog even op dat er niet zoveel aan de hand zou zijn, maar niets is minder waar helaas.

Ik bereid me voor op zaken voor zover dat ook kan.
Maar daarbij moet ik dan wel melden dat er natuurlijk heel erg veel meer aan de hand is en ik dat ook als geheel zie en niet als losstaande zaken.
Maar financieel: Contant geld in huis (eigenlijk alles afromen wat je niet nodig hebt op de rekening), aankoop van zilver/goud (baren en/of munten). Ik ben zelf niet van de crypto's, maar er zijn veel mensen die daarin investeren.

Als mijn klanten omvallen, dan is het uiteindelijk onvermijdelijk dat mijn bedrijf ook omvalt of gunstiger, ophoudt te bestaan.

Karl66

Berichten: 29789
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 12:38

Madelon Vos is iemand die geld verdient met cursussen hoe je in bitcoins moet beleggen. Oftewel iemand die geld verdient met het promoten van piramidespelen, oftewel oplichting. Hoe kan je zo iemand serieus nemen als "topper" op het financiële vlak. Misschien moet je ook gaan uitzoeken wat heer Olivier hier van vindt.

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 13:28

Maar wat heb je aan los geld als de euro "failliet" gaat?

Mirranda

Berichten: 1723
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 13:30

@Karl66: Dan kijk je toch even bij de verwachtingen van Peter Schiff of een andere econoom.
Uiteindelijk zijn die ook werkzaam of nauw betrokken bij een Bank of andere financiële instelling.

Hoe of waarmee iemand zijn geld verdiend zegt mij niets over diens deskundigheid. Madelon is van de crypto's en een ander werkt voor een beleggingsfonds in aandelen of onroerend goed. Uiteindelijk brengen ze eenzelfde sceptische toekomst en dat is waar het om gaat.

Mirranda

Berichten: 1723
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 13:37

Citaat:
Maar wat heb je aan los geld als de euro "failliet" gaat?


Als de bank omvalt en je niet meer bij je geld kunt dan kun je in ieder geval nog contant afrekenen.
Ja, dat geld wordt idd steeds minder waard, maar helemaal zonder kun je niet helaas.

Natuurlijk kun je er ook op vertrouwen dat de bank niet omvalt, of je tegoeden gewoon netjes verzekerd zijn (wat ook zo behoort te zijn tot 100K), maar ik heb daar persoonlijk geen vertrouwen in omdat deze financiële crisis zoveel groter zal zijn en samenvalt met alle andere crisissen.

Karl66

Berichten: 29789
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:44

Als je bitcoins verkoopt, dan moet je de mensen een reden geven om over te stappen op jouw product. En de reden die al die bitcoin oplichters geven, is dat ons huidige monetaire systeem failliet is. Ze heeft er dus zelf financieel belang bij om dit te beweren. En dat maakt haar een onbetrouwbare analist van ons financiële systeem.

martichr
Berichten: 1178
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 19:55

Mirranda schreef:
@secricible: Op de week of maand af is natuurlijk niet te zeggen, maar het feit dat de ECB de rente met 0,75% heeft verhoogd (nog niet eerder gebeurt in 1 stap) geeft de paniek eigenlijk wel al een beetje aan. Ze proberen hiermee de inflatie iets te onderdrukken, maar dat gaat in dit stadium eigenlijk niet meer lukken.
Eigenlijk houden ze hiermee de schijn nog even op dat er niet zoveel aan de hand zou zijn, maar niets is minder waar helaas.

Ik bereid me voor op zaken voor zover dat ook kan.
Maar daarbij moet ik dan wel melden dat er natuurlijk heel erg veel meer aan de hand is en ik dat ook als geheel zie en niet als losstaande zaken.
Maar financieel: Contant geld in huis (eigenlijk alles afromen wat je niet nodig hebt op de rekening), aankoop van zilver/goud (baren en/of munten). Ik ben zelf niet van de crypto's, maar er zijn veel mensen die daarin investeren.

Als mijn klanten omvallen, dan is het uiteindelijk onvermijdelijk dat mijn bedrijf ook omvalt of gunstiger, ophoudt te bestaan.


In plaats van een YouTube filmpje misschien eens een serieus financieel dagblad proberen dat geen belang heeft bij de ondergang van het monetaire systeem. Een crisis is echt wel te verwachten, maar uit niets blijkt het doem scenario dat deze dame voorschotelt. De rente is van nul naar iets gegaan, daar blijkt geen paniek uit.. integendeel.. ze hebben verbazing wekkend lang gewacht.

Mirranda

Berichten: 1723
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 21:18

@martichr: Je hebt helemaal gelijk hoor +:)+

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 21:45

Ik denk dat ik wat mis hoor...
Maar NL zit in een crisis, alle hebs aan dek. En men houdt zich bezig met het al dan niet vervangen van het koffertje? Hoe dan? }:0

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 22:08

Weet niet of het al ter sprake is geweest in dit topic.
Ik wil iedereen adviseren te kijken naar de documentaire "dodelijke zorg" (NPO 2 doc)
Dan wordt duidelijk dat het grootste deel van het geld dat gaat naar onze onbetaalbare zorg terecht komt in de goedgevulde zakken van het bedrijfsleven ipv dat het naar de patiënten/artsen/ziekenhuizen gaat.
De overheid wéét het, maar grijpt niet in.
Er vallen dodelijke slachtoffers, maar er verandert niets..
Dit lijkt me nummer 1 voorbeeld van wanbeleid van de overheid.

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 07:03

secricible schreef:
Ik denk dat ik wat mis hoor...
Maar NL zit in een crisis, alle hebs aan dek. En men houdt zich bezig met het al dan niet vervangen van het koffertje? Hoe dan? }:0

Dat bericht was naar mijn idee ook een toonbeeld van het missen van connectie met de 'gewone burger'...

Citaat:
Dan wordt duidelijk dat het grootste deel van het geld dat gaat naar onze onbetaalbare zorg terecht komt in de goedgevulde zakken van het bedrijfsleven ipv dat het naar de patiënten/artsen/ziekenhuizen gaat.
De overheid wéét het, maar grijpt niet in.

meestal als daarover geklaagd wordt, komen er een antwoord zoals 'vergrijzing -> hogere kosten'..