Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 13:36

Huertecilla schreef:
IMANDRA schreef:
Maar HC, waarom kan het niet én én?
EV's zijn een betere keuze dan benzineauto's.

en daar ga je al gelijk weer met een stelling :roll:
Je beantwoort daarmee al je eigen vraag waarom niet beiden {:)-:(

Het kan prima én én, maar niet vanuit die stelling en afschaffen van één.

Verder is jouw stelling ongenuanceerd, onvolledig en daardoor niet correct want voor verschillende aspecten rounduit foutief.

Het zoú beiden moeten zijn ja:
EV´s in de verstedelijkte gebieden +:)+
ICE /hybride incl. alternatieve brandstoffen erbuiten.

Wat is er foutief aan dan?
En waarom zouden EV’s niet buiten verstedelijkte gebieden kunnen, op den duur? Ja daar moeten ze eerst nog voor doorontwikkeld worden ivm range en oplaadcapaciteit etcetera, maar ik zie niet in waarom dat niet iets is om naartoe te werken.

Is Spanje zo anders qua energie dan? Want in Nederland is het eigenlijk vrijwel altijd rendabel om zonnepanelen te installeren. En binnen de maatregelen om je huis te verduurzamen de kortste terugverdientijd. Op die ~5 a 6 jaarkan je zonder al te veel risico gokken hoor. En hoe hoger de energieprijs, hoe sneller ze terugverdiend zijn. Financieel rendabel zijn ze dus in vrijstel alle gevallen al. Het is écht niet nodig om onafhankelijk te worden van het net als je zonnepanelen installeert. Mooi doel voor later wel. Maar ik zie dat pas gebeuren als accu’s voor woningen rendabel worden.

En altijd goed om bij een energieleverancier gericht op groene stroom te zitten! Hebben wij ook voor gekozen thuis :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 13:41

Huertecilla schreef:
Het kan prima én én, maar niet vanuit die stelling en afschaffen van één.

De minder riskante insteek zou ook zijn om EV's te introduceren en ze langzaam de markt over te laten nemen; zonder dwang. Dat geeft veel meer ruimte om langzaam aan het elektriciteitsnet te verbeteren, mensen hun eigen energie op te laten wekken voor hun EV, en als die dingen echt zoveel beter zijn dan komt dat marktaandeel vanzelf wel. Niet bij iedereen, wel bij veel mensen.

De politiek wil teveel ingrijpen in de markt. En elke keer als ze dat doen, ontstaan er weer ergens anders problemen die daar uit voort komen. Daar moeten ze vervolgens weer ingrijpen, waardoor het op een ander punt weer fout gaat. Het komt er tenminste altijd op neer dat de overheid meer budget, macht, en ambtenaren nodig heeft.

IMANDRA

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 13:47

Maar die tijd is er niet, als we ons aan het Parijs akkoord willen houden. Dat halen we nu waarschijnlijk al niet, laat staat als we alles gewoon z’n beloop laten.

Soms is wat dwang nodig. Maar ik ben het wél met je eens dat de overheid -parallel aan die dwang- flink aan de fundering moet werken om die toekomst mogelijk te maken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 13:54

IMANDRA schreef:
Maar die tijd is er niet, als we ons aan het Parijs akkoord willen houden. Dat halen we nu waarschijnlijk al niet, laat staat als we alles gewoon z’n beloop laten.

Soms is wat dwang nodig. Maar ik ben het wél met je eens dat de overheid -parallel aan die dwang- flink aan de fundering moet werken om die toekomst mogelijk te maken.

Laat dat waarschijnlijk maar weg. Overheid denkt dat groeieconomie samen gaat met minder uitstoot en dat is stomweg onmogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 14:13

IMANDRA schreef:
Maar die tijd is er niet, als we ons aan het Parijs akkoord willen houden.

Het Parijs akkoord dat de overheid heeft gemaakt zodat vervolgens de overheid moet ingrijpen met nieuwe regels, hogere belastingen, meer macht en meer ambtenaren.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 14:42

Aangezien de dijken verhogen tot een niveau dat het Parijs-akkoord niet meer nodig is onbetaalbaar en ook overheidsgeld is, zullen we toch iets moeten doen. Nederland ligt nu eenmaal niet op een hoogte dat we kunnen doen alsof er niets aan de hand is, dan verzuipen we, letterlijk.

Doen we niets, dan komt al het rode regelmatig onder water te staan omdat de dijken het niet meer kunnen voorkomen. En dat is dan nog niet eens het meest persimistische beeld dat ik langs heb zien komen.
Afbeelding

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 15:00

enzino schreef:
IMANDRA schreef:
Maar die tijd is er niet, als we ons aan het Parijs akkoord willen houden.

Het Parijs akkoord dat de overheid heeft gemaakt zodat vervolgens de overheid moet ingrijpen met nieuwe regels, hogere belastingen, meer macht en meer ambtenaren.

Nee, het Parijs akkoord wat is gemaakt op basis van wetenschappelijk onderzoek en de conclusies daaruit om de opwarming van de aarde te beperken en catastrofale situaties zo veel mogelijk te beperken, waar de overheid op inspeelt met regelgeving en ingrijpen omdat het op een natuurlijke manier laten evalueren te lang duurt en we de aarde daardoor nog verder naar de klote helpen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 15:12

Parijs akkoord is meer een oefening in creatief groen boekhouden dan realiteitszin. Op papier het halen zou nog wel eens kunnen gebeuren, of de werkelijke veranderingen in weerpatronen en andere problemen zich daar ook aan gaan houden geloof ik niks van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 15:16

IMANDRA schreef:
enzino schreef:

Nee,

Niet?
Wie heeft dat dan voor Nederland ondertekend als het de overheid niet was?

IMANDRA schreef:
het Parijs akkoord wat is gemaakt op basis van wetenschappelijk onderzoek en de conclusies daaruit om de opwarming van de aarde te beperken en catastrofale situaties zo veel mogelijk te beperken, waar de overheid op inspeelt met regelgeving en ingrijpen omdat het op een natuurlijke manier laten evalueren te lang duurt en we de aarde daardoor nog verder naar de klote helpen.

Leuk stukje overheidsmarketing dat je herhaald, maar dat heeft niets te maken met wie het heeft gemaakt en dat de gevolgen ervan zijn dat er nieuwe regels, hogere belastingen, meer macht voor de overheid en meer ambtenaren zullen komen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 15:57

tamary schreef:
Parijs akkoord is meer een oefening in creatief groen boekhouden dan realiteitszin. Op papier het halen zou nog wel eens kunnen gebeuren, of de werkelijke veranderingen in weerpatronen en andere problemen zich daar ook aan gaan houden geloof ik niks van.

Het gaat dan ook niet om veranderingen in weer terug te draaien, maar om de snelheid waarmee dat gebeurt te temperen zodat dat weer op een meer natuurlijkere snelheid gebeurt.

enzino schreef:
Niet?

Leuk stukje overheidsmarketing dat je herhaald, maar dat heeft niets te maken met wie het heeft gemaakt en dat de gevolgen ervan zijn dat er nieuwe regels, hogere belastingen, meer macht voor de overheid en meer ambtenaren zullen komen.

Dat de overheid het heeft ondertekend verandert niks aan de aanleiding daarvoor: het overweldigende wetenschappelijke bewijs dat we moeten veranderen. En ja, als mensen dat uit zichzelf niet of niet snel genoeg doen, moet de overheid ingrijpen. En dat is óók eigenbelang voor Nederland, niet alleen voor de hele wereld (zie post van Mizora).

Hoezo nu weer overheidsmarketing. Leg dan uit waarom dat zo is? Beetje een bullshit term om een discussie mee dood te laten lopen als je het mij vraagt.

Meer macht voor de overheid waag ik te betwijfelen. Regelgeving en belastingen zijn nodig als push / incentives om mensen de juiste richting heen te krijgen. De bevolking heeft nogal last van inertia: als het allemaal wel prima is veranderen we niet uit onszelf. De meeste mensen hebben prima door dat er iets moet veranderen, maar er is nogal een ver-van-je-bed show dus uit zichzelf zullen ze het niet doen. Daar hebben we intrinsieke motivatie voor nodig die de overheid kan geven door de balans in kosten te veranderen (niet-duurzame elementen duurder, wel duurzame elementen goedkoper) en regelgeving. Of zorgen voor een mindere consumptiemaatschappij door -ironisch gezien- goed gedrag te belonen met voordelen en waar nodig slecht gedrag te bestraffen met nadelen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 16:00

IMANDRA schreef:
tamary schreef:

Het gaat dan ook niet om veranderingen in weer terug te draaien, maar om de snelheid waarmee dat gebeurt te temperen zodat dat weer op een meer natuurlijkere snelheid gebeurt.

Weet ik, maar dat geloof ik dus ook niet. Stappen die daarvoor gezet moeten worden wil een politicus niet verkopen (kost hem/haar herverkiezing) en de multinationals willen niet (die passen niet in zo'n economie).

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 16:02

Mwah ik denk dat je zo politici teveel over een kam scheert. Groot deel zijn inderdaad zo, maar een flink deel ook niet hoor.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 16:06

En hoeveel werkelijk iets veranderende inbreng heeft die laatste groep?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 16:19

IMANDRA schreef:

Dat Parijs akkoord moet gewoon overboord,het slaat nergens op deze geldverslindende idioterie.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 16:22

Na jou de zondvloed, elnienjo?

Dat is hoe jij de planeet aan de generaties na ons wil nalaten?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 16:22

IMANDRA schreef:
tamary schreef:

enzino schreef:
Niet?

Dat de overheid het heeft ondertekend verandert niks aan de aanleiding daarvoor: het overweldigende wetenschappelijke bewijs dat we moeten veranderen. En ja, als mensen dat uit zichzelf niet of niet snel genoeg doen, moet de overheid ingrijpen. En dat is óók eigenbelang voor Nederland, niet alleen voor de hele wereld (zie post van Mizora).

Hoezo nu weer overheidsmarketing. Leg dan uit waarom dat zo is? Beetje een bullshit term om een discussie mee dood te laten lopen als je het mij vraagt.

Meer macht voor de overheid waag ik te betwijfelen. Regelgeving en belastingen zijn nodig als push / incentives om mensen de juiste richting heen te krijgen. De bevolking heeft nogal last van inertia: als het allemaal wel prima is veranderen we niet uit onszelf. De meeste mensen hebben prima door dat er iets moet veranderen, maar er is nogal een ver-van-je-bed show dus uit zichzelf zullen ze het niet doen. Daar hebben we intrinsieke motivatie voor nodig die de overheid kan geven door de balans in kosten te veranderen (niet-duurzame elementen duurder, wel duurzame elementen goedkoper) en regelgeving. Of zorgen voor een mindere consumptiemaatschappij door -ironisch gezien- goed gedrag te belonen met voordelen en waar nodig slecht gedrag te bestraffen met nadelen.

Maar subsidie op zonnepanelen is afgeschaft. Beetje raar toch als ze mensen aan groene energie willen dwingen moeten ze het vele malen goedkoper maken. En niet verplichten minimaal 2 dingen te doen om recht op korting te krijgen. Voor de meeste mensen is het onbetaalbaar. Het lijkt er eerder op alsof ze ons tot de laatste druppel willen uitmelken.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 16:23

Marije_jiplover schreef:
Na jou de zondvloed, elnienjo?

Dat is hoe jij de planeet aan de generaties na ons wil nalaten?

Ik heb geen enkele boodschap aan generaties na mij idd. Dat zoeken ze dan maar uit. Als je je zorgen maakt over later plant je dan niet voort.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 16:30

elnienjo schreef:
IMANDRA schreef:

Dat Parijs akkoord moet gewoon overboord,het slaat nergens op deze geldverslindende idioterie.

Parijs akkoord zou je juist goed moeten vinden. Temperatuurstijging temperen betekent minder klimaatvluchtelingen in de toekomst ;)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 16:34

Ik hoop voor je dat er nog iemand is die voor jouw AOW nog wil werken. Daar heb je toch de generaties na jou voor nodig, die ook nog een leefomgeving nodig hebben.
Overigens heb ik mezelf ook niet voortgeplant(mijn partner had al 2 kinderen en vond dat wel genoeg). Maar dat neemt niet weg dat ik voor de generaties na mij hoop dat er een leefbare planeet overblijft. En dat ik daar mijn steentje aan wil bijdragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 16:34

IMANDRA schreef:

Dat de overheid het heeft ondertekend verandert niks aan de aanleiding daarvoor (...)

Ik had het alleen over de gevolgen ervan (belasting, macht, ambtenaren, regels) waarop jij met een "Nee" reactie komt om vervolgens over de aanleiding door te gaan. Beetje stront door elkaar scheppen om de overheidsstandpunten erbij te kunnen halen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 16:35

Temperatuurstijging betekent minder koude winters dus minder gas nodig. Als die vluchtelingen echt vanwege het klimaat zouden vluchten dan gaan ze maar rechtstreeks door naar Siberië of Groenland om een nieuw bestaan op te bouwen ipv naar een land wat op de nominatie staat door zee verzwolgen te worden.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 17:36

elnienjo schreef:
Temperatuurstijging betekent minder koude winters dus minder gas nodig. Als die vluchtelingen echt vanwege het klimaat zouden vluchten dan gaan ze maar rechtstreeks door naar Siberië of Groenland om een nieuw bestaan op te bouwen ipv naar een land wat op de nominatie staat door zee verzwolgen te worden.

Je realiseert je dat dat niet zo werkt?

@enzino: oké de gevolgen kloppen tot op zekere hoogte -in ieder geval de wetten, regelgeving en belastingen-, want hoe anders gaat een overheid ervoor zorgen dat we die doelen halen), maar de framing van hoe je het zei klopt mi niet. Dáár zei ik ‘nee’ op. Want het Parijs akkoord is geen overheidfeestje met als doel om meer macht te krijgen. Ik denk dat, als dat het doel is, merendeel van de politici juist het parijsakkoord liever niet had ondertekend omdat je je vastlegt aan een bepaald doel en dus vast zit aan bepaalde handelingen qua regelgeving.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 17:41

Je quote mijn bericht en komt met een harde "nee". Vervolgens ga je over wat anders door (de aanleiding).

Vind je de framing niet correct dan moet je dat natuurlijk gewoon aangeven, ben je het er niet mee eens dan geef je aan dat het "mijns inziens niet klopt" (mening vs feit).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 18:47

Structurele nadelen EVs:
Zwaarder kost meer energie om te bewegen (acceleren, sturen, remmen, rolweerstand),
minder veilig in het verkeer (meer kinetische energie),
brengt veel meer nano-rubberdeeltjes in milieu,
de benodigde energie (en wel méér) moet nog steeds érgens opgewekt worden en daarvoor zijn gas en kernnucleair ineesn ´groen´ bestempeld.
Het zwaarder is al vertaald in hogere maxima in de rijbewijscategorie. Alsof mensen ineens een zwaarder voertuig beter kunnen besturen.

Verder is het goedkoper opladen dan benzine/diesel tanken slechts een kunstmatige situatie :)*

Oh en de aanschafprijs is een wereld hoger.

´Beter´ is daarom niet compleet, niet volledig en deels gewoon foút.

Het trieste is dat wij, het plebs, er wel mee opgezadeld worden en het helemaal niets, nada gaat doen voor het milieu van ons grut omdat onze schoner voertuiggebruik slechts een druppel is op een gloeiende plaat van multinationals die gewoon doorgaan.
Voorbeeldje hier locaal: Málaga stad heeft een plan voor een schone binnenstad gepubliceerd. Twee schillen; de binnenste = 0 uitstoor, de buitenste minimaal, de rest moet er buiten blijven. Oh wacht, de gróóóte cruise schepen, gemiddels drie/dag, mogen de haven gewoon in. Pal aan de binnenste schil.
Het niet met ICE de stad in mogen gaat dus slechts minimaal effect hebben op de vevruiling van die binnenstad.
Nano rubber van EV banden wordt veel meer, de grootste vervuilers zijn de cruise schepen en de cementfabiek pal buiten de schillen.
Oh en er is geen enkel plan om in parkeerplaats buiten de ring te voorzien, hetgeen typerend is voor al deze plannen.
En een plan voor structureel meer/goedkope OV wat écht groen zou zijn? _O- _O- _O- Wederom typerend.
We zoeken het maar uit hoe we die veel duurdere voertuigen betalen of waar we onze ICE waar we niet zonder kúnnen laten.

Maar goed, 25 jaar geleden stookte ik al aardappels en destileerde ik mijn eigen ethanol/methanol. Kan hier met een zonnecollector direct verhitten. Ook schoon :D
Bovendien heb ik al een zijspan én auto met ICE welke beiden van de regels uitgezonderd zijn; kan er gewoon de 0-zônes mee in *D

Bepaal zelf maar of je met de onformatie meeloopt op het midden van de consumptieweg.
Ík ga nu naar het dorp; zijn verschillende demos met ossen. Ook ossenwagens. Ossen, je weet wel, runderen, die dieren welke net als paarden ook steeds meer aan ontmoedigende regels gebonden worden. Idem campagnes tegen vlees eten want niet groen. Dñe grote zondaars echter, de Mc burger concerns .... tja 8)7
Het grotere belang is in ons belang? Nah....

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 18:54

elnienjo schreef:

Dat is alleen maar positief. Verbruiken we ook minder gas. Dat willen ze toch?

Ze hebben het dan over opwarming, ik voel er niks van. Is bijna half Juni en er we hebben nog geen dag boven de 22 graden gehad.
Als je in de geschiedenis duikt hadden ze bijvoorbeeld ook wel op 5 April 20 graden, of in December 15 graden. Dat is niks nieuws. De planeet heeft zich na jaren zichzelf gered met ijstijden erbij. En nu zal de mens de planeet redden?

Ze kunnen beter wat aan die plastic rommel doen.
En niet onlogische dingen, zoals een papieren rietje wat alsnog in plastic zit.
En gewoon stukje vlees op het bord is bijna een schande ivm met co2 , terwijl de Macs en KFC als paddestoelen uit de grond schieten. Met de bijbehorend afval wat je onderweg tegen komt.
Mensen moeten gezonder eten is de norm, en dan praten over een suikertaks.
Maar ongezond voedsel voor een paar euro aanbieden. Laat zulke bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen.
Hier in de buurt zitten 2 Macs. En paar maanden terug er ook nog een KFC naast gekomen, en dan zitten ze te zeiken over een stukje vlees wat he savonds bij de aardappelen hebt?

Mensen allemaal een prikje halen voor hun gezondheid. Maar wel vol laten stoppen met die rommel of door Roken?