Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 21:48

Ailill schreef:
Si, best te vervoeren in enveloppen :j

Iedereen een envelopje per week en op is op? :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 21:51

Er zijn al best veel concepten die in ontwikkeling zijn om energie en warmte langdurig op te kunnen slaan, om zo bv energie van zonnepanelen die in de zomer is opgewerkt, in de winter te kunnen gebruiken. Dat kan bijvoorbeeld met een groot bassin water dat gevuld wordt, en later langzaam leegloopt via een watermolen.. of via stenen die worden opgestapeld tot een hoge toren, en later weer omlaag zakken waarbij ze dmv zwaartekracht energie opwekken.. of gesteente dat met enkele meters isolatie rondom of onder de grond op extreem hoge temperatuur wordt gestookt om 's winters je woning mee te verwarmen. Er wordt in de toekomst echt veel mogelijk, en als het rendement van zonnepanelen dan ook nog wat toeneemt dan zouden we uiteindelijk prima 100% duurzaam kunnen leven. Mits we inderdaad ook blijven focussen op isolatie en andere manier om energie te besparen in huis.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 21:55

LNG omzetten naar gas kan op meedere plekken in Europa gewoon. Geliquificeerd gas is 6x zo klein als gas, dus heel rendabel om het via zee hierheen te halen. Dat gebeurt ook op grote schaal, vooral vanuit Quatar, momenteel. Vanuit Amerika kan dat ook heel goed, het gaat om gigantische tankers. Rotterdam kan LNG ontvangen en ook weer omzetten naar gas.

Maar goed, natuurlijk moet er gezocht worden naar duurzame opwekking van energie.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 21:59

Die waterbassins zijn afhankelijk van schaarse geschikte plekken gezien de nodige geografie. Aan dat stenen stapelen zit ook een aantal natuurkundige beperkingen ( https://www.youtube.com/watch?v=NIhCuzxNvv0 ) ... veel lucht, weinig echt geschikt EN genoeg grondstoffen voor (nog afgezien van de onmogelijkheid om die redelijk milieuvriendelijk te winnen).
Inzetten op besparingen en OV om te beginnen naast een geheel ander economisch systeem, want groei en groen gaat niet samen.
Oplichteralarm = geen echt werkend systeem, maar enkel mooie animaties.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 22:05

Om energie te maken maakt t niet uit of gas hoog- of laagcalorisch is. Dat is alleen van belang voor de cv en kookstellen, trouwens.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 22:56

Mellow schreef:
Ik begrijp dat als het water je al aan de lippen staat dat het niet altijd makkelijk is om positief te blijven. Maar zolang je meer bezit dan die ene tas die je bij je draagt mag je je een rijk mens voelen tov de mensen die vluchten uit Oekraïne. Dus de gevolgen zijn zuur. Maar denk maar eens aan alleen die tas...

En dan probeer ik niet iemands gevoel te bagatelliseren. De last die iemand kan dragen is namelijk niet vergelijkbaar. Hoogstens zou je iemands denkwijze kunnen helpen.
En ja ik vind het triest dat we in een welvarend land soms met de kachel op 15 moeten om je rekeningen te kunnen betalen. Maar dan denk ik weer aan die tas.

Tel je zegeningen ook al stormt het. Genoeg om dankbaar voor te zijn.

Dus nee, ik denk niet na over wat de gevolgen voor mij zijn maar mijn gedachten zijn constant bij de gevolgen die het nu heeft voor de Oekraïners.

Net als al die daklozen die hun huis kwijt raakten omdat ze de rekeningen niet meer konden betalen. Die ook maar even niet vergeten dan.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 23:10

Loretta schreef:
Mellow schreef:
Ik begrijp dat als het water je al aan de lippen staat dat het niet altijd makkelijk is om positief te blijven. Maar zolang je meer bezit dan die ene tas die je bij je draagt mag je je een rijk mens voelen tov de mensen die vluchten uit Oekraïne. Dus de gevolgen zijn zuur. Maar denk maar eens aan alleen die tas...

En dan probeer ik niet iemands gevoel te bagatelliseren. De last die iemand kan dragen is namelijk niet vergelijkbaar. Hoogstens zou je iemands denkwijze kunnen helpen.
En ja ik vind het triest dat we in een welvarend land soms met de kachel op 15 moeten om je rekeningen te kunnen betalen. Maar dan denk ik weer aan die tas.

Tel je zegeningen ook al stormt het. Genoeg om dankbaar voor te zijn.

Dus nee, ik denk niet na over wat de gevolgen voor mij zijn maar mijn gedachten zijn constant bij de gevolgen die het nu heeft voor de Oekraïners.

Net als al die daklozen die hun huis kwijt raakten omdat ze de rekeningen niet meer konden betalen. Die ook maar even niet vergeten dan.

Die vergeet ik zeker niet... maar in dit topic gaat het toch over de gevolgen wbt Oekraïne nu toch? Dan kun je er van alles bij gaan halen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 23:17

Maar ook al ben je arm, heb je veel te verduren gehad of ben je oneerlijk behandeld en kan of wil je niets geven of helpen, nog steeds kan je empathie hebben voor slachtoffers van een oorlog.
En blij zijn als deze mensen (een beetje) geholpen worden, door wie dan ook.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 23:21

Electra63 schreef:
Maar ook al ben je arm, heb je veel te verduren gehad of ben je oneerlijk behandeld en kan of wil je niets geven of helpen, nog steeds kan je empathie hebben voor slachtoffers van een oorlog.

Maar op 2 na heeft iedereen te doen met de slachtoffers daar. En dat ook aangegeven.
Alleen als je aangeeft nu niets te kunnen missen word er van alles bij gehaald dat iemand dat best wel kan en ze niet zo egoïstisch moeten doen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 23:33

Ik verdien momenteel nog minder dan mensen met een uitkering en dan heb ik zelfs 2 banen. Natuurlijk wel wat achter de hand want dat is altijd wel verstandig om te hebben. Maar wel de reden dat ik nog thuis woon want ik kom niet eens in aanmerking voor een huurhuis. Kopen moet ik nog flink voor sparen.

Maar ondanks mijn financiële situatie wil ik wel wat gaan doen. Ik begreep dat er voor de mensen daar al heel veel spullen zijn ingezameld en er nu vooral een vraag is naar opvangplekken voor de mensen zelf.

Nu zijn er voor de dieren daar in Groningen wat acties opgezet. Ik ga deze week verzamelen en dan breng ik het naar een plek toe die ervoor zorgt dat het in Oekraïne terrecht komt. En daar wil ik best wel een bedrag insteken ook al kan ik het eigenlijk financieel gezien niet missen.

Ik zou ook graag geholpen willen worden als ik in zo'n situatie zat. Opvangen in huis van mensen wordt lastig , maar ik zou mij best maatschappelijk graag in willen zetten voor de vluchtelingen. Ik werk zelf in de gehandicaptenzorg en vraag mij nu wel af hoe het met de doelgroep daar gaat....

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 23:44

Was vanavond een stukje op tv over energie (en dan met name windenergie en van zonnepanelen).
Ons hele netwerk om van gas af te gaan en volledig op elektrisch kan het dat helemaal niet aan. Het netwerk is nu al overbelast.
Dit kunnen ze ook niet eerder voor elkaar hebben dan over 7 jaar.
Ook dit is helaas geen korte termijn oplossing.

Hooguit zelf voorzienend worden, en dan de energie ook zelf opslaan. Maar dat is voor bijna niemand te betalen, dat even allemaal aan laten leggen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 23:47

Ik heb dus vandaag mensen gesproken (via mijn werk), die hun netwerk in Polen en Hongarije hadden ingezet om vluchtelingen uit Oekraïne naar Nederland te krijgen, en hij had ze persoonlijk van het vliegveld gehaald gistermorgen (vliegtickets betaald door mensen in Hongarije, die ze van de grens hadden opgehaald en naar een vliegveld hadden gebracht).
Hij had nu 5 extra eters aan tafel en de logeerkamers vol tot en met vrijdag, dan zouden ze terecht kunnen in een groot huis elders, ook weer via via, waar ze een paar weken/maanden kunnen blijven.
Hij was nu druk geweest met koffers organiseren, want die arme mensen hadden alles wat ze hadden in een plastic boodschappentas zitten.

Dus tja, het kán wel, mensen gewoon belangeloos helpen.
Ik heb zelf geen netwerk in Polen of Hongarije, wij zijn dus thuis idd met elkaar in gesprek over hoe we kunnen helpen, waar we spullen kunnen doneren en waar we evt ons kunnen aanmelden als tijdelijke logeerplek.

Ja, dat kost ons privacy.
Maar in een schuilkelder hebben we ook geen privacy.

Ik schrik echt van sommige enorm egoïstische reacties.
Het nú goed willen hebben, en de toekomst kan barsten?
Hoe wil je je oude dag doorkomen dan? Dan wordt jouw inkomen betaald door de werkende jeugd, en jouw zorg ook geleverd door de werkenden van dan.

Als we die toekomst halen, want als Poetin "op de rode knop" gaat drukken, dan hebben we sowieso met z'n allen geen toekomst meer...

Ik heb vandaag vrij veel op de snelweg doorgebracht tijdens mijn werk en heb absoluut niet minder vrachtwagens of minder ander verkeer op de weg gezien dan anders.
Was in midden Nederland.

Ook naar mijn mening moeten we nu juist kijken naar hoe we (ook voor minima) betaalbaar van fossiele brandstoffen af kunnen.
Afhankelijk blijven van olie en gas uit welk buitenland dan ook maakt ons kwetsbaar.

En naar mijn mening moeten we af van het feit dat we als een van de kleinste landen ter wereld de op 2 na grootste exporteur van landbouwproducten zijn (vlees, melk(poeder), groente en fruit).
Laten we onze eigen boeren betalen voor wat het waard is en gewoon ons eigen geproduceerde goed opeten met ons allen en niet voer inkopen en vlees verkopen en zelf met de oliebol (letterlijk) blijven zitten en goedkope meuk uit het buitenland halen.

Dat maakt ons veel minder afhankelijk wanneer er dus oorlog uitbreekt en toeleveringen van bv graan schaars worden.

Ik denk nl dat de gevolgen voor ons Nederlanders met name zit in die afhankelijkheid in de eerste plaats (en als de oorlog zich gaat uitbreiden dan wordt het nog weer veel anders).

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 00:05

DuoPenotti schreef:
Electra63 schreef:

Maar op 2 na heeft iedereen te doen met de slachtoffers daar. En dat ook aangegeven.
Alleen als je aangeeft nu niets te kunnen missen word er van alles bij gehaald dat iemand dat best wel kan en ze niet zo egoïstisch moeten doen.
Het is niet dat je egoïstisch bent als je het niet kúnt. Het is egoïstisch als je men het niet gunt. Natuurlijk kunnen sommigen van ons niets missen en dat is begrijpelijk ook. Dat is totaal iets anders dan wanneer je klaagt dat anderen ze wél helpen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 07:50

En hoeveel mensen zie jij zeggen dat we ze niet mogen helpen? En daar dan 20 pagina's over te hebben?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 07:53

Niet zoveel, maar het zijn wel altijd dezelfde Bokkers ;).
Daarom valt het mij op.

Maar behalve dat, wordt er wel erg veel geklaagd.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 07:57

Ik denk dat mensen na corona toe waren aan wat positiviteit en dan komt dit. En uiteraard hebben de Oekraïners dan meer te klagen (en deze zin zet er bewust bij anders gaan er weer mensen mauwen. Zo flauw zijn we onderhand)
Maar denk dus dat veel mensen dit er niet bij kunnen hebben. Hun emmertje overloopt.

En de titel van het topic is niet wat doet het met de Oekraïners.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 08:40

Wat het met een aantal Nederlanders doet is overduidelijk het egoïsme nog verder aanwakkeren.

Gelukkig maken de meesten zich nu niet druk over zich zelf, maar over de daadwerkelijke slachtoffers en zijn velen bereidt om op de een of andere manier te helpen. Ook nu we weten dat we komende tijd allemaal andere keuzes moeten gaan maken omdat alles duurder wordt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 08:47

Wat ik er suf aan vind is dat het een paar bokkers betreft, maar dat een veelvoud van dat aantal meent er steeds wat over te moeten zeggen, waardoor het onderwerp maar dóóór blijft gaan... wordt er dan gedacht vanuit een soort zendingsdrang dat men er nog iets aan kan veranderen? Wat dát gaat m niet worden hoor... :P

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 08:50

Cer schreef:
Wat ik er suf aan vind is dat het een paar bokkers betreft, maar dat een veelvoud van dat aantal meent er steeds wat over te moeten zeggen, waardoor het onderwerp maar dóóór blijft gaan... wordt er dan gedacht vanuit een soort zendingsdrang dat men er nog iets aan kan veranderen? Wat dát gaat m niet worden hoor... :P

Komt het ook niet een beetje dat wanneer het daar niet over gaat deze bokkers er zelf weer over beginnen?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 08:54

DuoPenotti schreef:
En hoeveel mensen zie jij zeggen dat we ze niet mogen helpen? En daar dan 20 pagina's over te hebben?

Ik zie er niet 1.
Denk dat de meesten zelfs helpen, incl. mijzelf.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 09:54

Het zet nu inderdaad een beetje de toon en dat is zonde. Daarbij heeft dit hele gebeuren ook op ieder een ander effect en gaat ieder er anders mee om. Dat het voor de mensen in Oekraïne het ergste is mag denk ik wel duidelijk zijn voor iedereen. Maar dit topic gaat wel over de gevolgen voor Nederland.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 10:05

Zijn er geen bokkers met bekenden in Oekraine, Belarus of Rusland?
Of die dan hier zitten, maar weer familie daar hebben?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 10:39

germie schreef:

Ja.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 10:41

Ik heb zowel Russische als Oekraïense collega's. Maar ik heb ze nog niet gesproken. (ook niet gezien aangezien wij nog steeds zoveel mogelijk thuis moeten werken)

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 10:42

germie schreef:

Ja ook zowel in Rusland als Oekraïne