Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 14:16

België levert 2000 machinegeweren en brandstof aan Oekraïne lees ik.

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 14:22

@LWDaisy

Ik begrijp je helemaal.. gister was ik bij mijn schoonouders en die hadden het nieuws aanstaan... en toen kwam er een stukje.. en hoor je een kindje roepen (wel vertaald) Papa, kom je wel terug? |( |( |(

Dat was het moment ook dat de realiteit inhakte en ik echt huilend op de bank zat vanwege deze situatie..

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 14:31

Ik bewonder je empathie, LWDaisy. Een karaktereigenschap om trots op te zijn en broodnodig in deze harde wereld.

Ik lees dat Dmitri Medvedev heeft verklaard dat het Kremlin beslag gaat leggen op geld van buitenlanders en buitenlandse bedrijven wat in Rusland is gestald. Hij sluit verder niet uit dat Rusland de bezittingen van bedrijven zal onteigenen. Aldus het ANP.

Natuurlijk in reactie op de Westerse sancties.

Hoe serieus en ernstig het allemaal ook is, soms bekruipt je het gevoel dat je kijkt naar kibbelende mannen kinderen. Helaas ligt het niet zo simpel.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 14:49

Momo94 schreef:
@LWDaisy

Ik begrijp je helemaal.. gister was ik bij mijn schoonouders en die hadden het nieuws aanstaan... en toen kwam er een stukje.. en hoor je een kindje roepen (wel vertaald) Papa, kom je wel terug? |( |( |(

Dat was het moment ook dat de realiteit inhakte en ik echt huilend op de bank zat vanwege deze situatie..
dat vond ik ook hartverscheurend. Al die mannen die terug gaan om te vechten ook.
Ik voel zelfs een soort van schaamte. Schaamte voor het feit niemand helpt en ze gewoon laat verotten!!

Het gekke is...ook deze beelden gaan weer wennen
We raken verzadigd van alle ellende die al jaren aan de gang is en nooit zal stoppen.

Marigold

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 15:02

Wat ik zo raar vind is dat lokale Leger des Heils dicht is, maar 2x in de week door de weeks even open.. geen briefjes over inzamelen op het raam ofzo..
bij de winkels nog geen inzamelingen gezien (extra boodschappen die daarheen worden gebracht of alvast voor de mensen die hier heen komen), niks.
Kan via internet ook geen concrete acties vinden anders dan geld doneren.

Qua afstand verwacht ik dat morgen de eerste vluchtelingen al kunnen aankomen in oa Nederland.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 15:10

Marigold, kijk hier eens:
Bob Wouda zamelt hulpgoederen in, samen met platform Nederland-Oekraïne
https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnen ... i=BB13YidB

Als je die zoekt op FB, vind je een lijst met wat ze vragen, zijn adres en telefoonnummer.
*Baby kleding
*luier broekjes
*kinder kleding
*Rolstoelen
*Rolators
*Krukken

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 15:44

_San87_ schreef:
Exitium schreef:
EU kent ook een verdedigingspact net als de Navo

Klopt, met als verschil dat zodra de NAVO betrokken is, Amerika ook mee komt doen.

True, maar de kans dat de VS stil blijft zitten als heel Europa in oorlog raakt met de Russen is nihil. Ze zijn het technisch niet verplicht, maar je praat dan over de voor de VS belangrijkste bondgenoten die in oorlog zijn, waarbij beide kanten ook over kernwapens beschikken. In WWII zijn ze te laat bijgesprongen, die fout zie ik ze niet nogmaals maken. In navolging daarvan zie ik landen als Canada, het VK, Japan, Australië en Nieuw-Zeeland ook wel volgen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 16:08

Exitium schreef:
_San87_ schreef:

Klopt, met als verschil dat zodra de NAVO betrokken is, Amerika ook mee komt doen.

True, maar de kans dat de VS stil blijft zitten als heel Europa in oorlog raakt met de Russen is nihil. Ze zijn het technisch niet verplicht, maar je praat dan over de voor de VS belangrijkste bondgenoten die in oorlog zijn, waarbij beide kanten ook over kernwapens beschikken. In WWII zijn ze te laat bijgesprongen, die fout zie ik ze niet nogmaals maken. In navolging daarvan zie ik landen als Canada, het VK, Japan, Australië en Nieuw-Zeeland ook wel volgen.

Dat denk ik ook. Eigenlijk weet ik wel zeker dat ze mee gaan helpen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 16:13

En dat weet Poetin ook. Hij heeft de vrije hand gekregen in Oekraïne (Biden: "We will not send troops to Ukraine") en kan ook nog wel wat in Moldavië en Georgië als 'ie wil, maar hij weet dat een aanval op een Navo- of EU-land een oorlogsverklaring aan de halve wereld is. Dat is suicide als je ziet hoeveel moeite ze nu eigenlijk al met Oekraïne hebben.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 16:17

https://nos.nl/video/2418964-eindelijk- ... deren-weer

Ik zag net dit filmpje en ik kan me niet indenken hoe blij die moeder zal zijn geweest om haar kinderen weer in haar armen te sluiten en dat die onbekende mevrouw ze mee over de grens had genomen. Terwijl hun land in brand staat doet deze onbekende mevrouw dit gewoon. Dat is toch zo mooi.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 16:17

Exitium schreef:
En dat weet Poetin ook. Hij heeft de vrije hand gekregen in Oekraïne (Biden: "We will not send troops to Ukraine") en kan ook nog wel wat in Moldavië en Georgië als 'ie wil, maar hij weet dat een aanval op een Navo- of EU-land een oorlogsverklaring aan de halve wereld is. Dat is suicide als je ziet hoeveel moeite ze nu eigenlijk al met Oekraïne hebben.

maar als dat tóch suïcide is waarom dan geen militaire steun aan oekraïne geven? :\

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 16:20

Ayasha schreef:
Exitium schreef:

maar als dat tóch suïcide is waarom dan geen militaire steun aan oekraïne geven? :

Omdat je Poetin dan meteen het excuus geeft op de rode knop te drukken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 16:23

_San87_ schreef:

ik begrijp het oprecht niet... hij gaat niet stoppen met oekraïne. WO II heeft bewezen dat appeasement politiek niet werkt.
Als putin op de rode knop duwt, dan duwen Amerika en Europa ook en wsl China ook. Elk continent heeft kernwapens momenteel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 16:26

Ayasha schreef:
_San87_ schreef:

ik begrijp het oprecht niet... hij gaat niet stoppen met oekraïne. WO II heeft bewezen dat appeasement politiek niet werkt.
Als putin op de rode knop duwt, dan duwen Amerika en Europa ook en wsl China ook. Elk continent heeft kernwapens momenteel.

Dat hij niet gaat stoppen bij Oekraïne kun je niet met zekerheid zeggen, oorlog voeren op iets dat misschien gaat gebeuren is een slecht idee.

Als de EU nu militair mee gaat vechten, als in manschappen gaat sturen, dan staat dat gelijk aan een wereldoorlog. Vanuit een unie dat niet aangevallen wordt, is dat niet uit te leggen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 16:31

Ayasha schreef:
_San87_ schreef:

Oekraine maakt het Poetin lastig en als ze daar doorgaan met een guerrilla oorlog komt Rusland stomweg niet verder. Kernwapens betekent 35 jaar winter en het sterven van 90+% van de wereldbevolking (optimistische cijfers trouwens). Ja goed voor de planeet (mits we eerst nog de chemische en kernfabrieken en andere rotzooi netjes opruimen), maar niet bepaald een doel van een geestelijk gezond mens.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 18:35

Hier word ik stil van...
De kans dat sommige van hen het niet gaan overleven, en de oudere man ;(

Zij gaan terug naar Oekraïne: 'Ik ben bereid te sterven voor mijn land' - https://nos.nl/l/2418984

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 18:41

Lotus83 schreef:
Hier word ik stil van...

Zij gaan terug naar Oekraïne: 'Ik ben bereid te sterven voor mijn land' - https://nos.nl/l/2418984

Jeetje daar werd ik ook stil van. Wat een helden!!

Het liefst zou ik willen dat alle andere landen per direct met grof geschud ingrijpen, maar goed, realiseer me ook wel dat dat niet kan.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 18:45

Benzz schreef:
Lotus83 schreef:
Hier word ik stil van...

Jeetje daar werd ik ook stil van. Wat een helden!!

Het liefst zou ik willen dat alle andere landen per direct met grof geschud ingrijpen, maar goed, realiseer me ook wel dat dat niet kan.

Ik behoor tot de egoisten, want ik wil dat niet... gezien de gevolgen daarvan..

Aan de andere kant, ik heb net nog meer beelden bekeken en het voelt echt zo verschrikkelijk dat ik ergens wel vind dat er wat moet gebeuren.

Maar dat er een grote Europese Oorlog uitbreekt wil niemand.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 18:46

Ik ben echt bang voor de toekomst… het is vreselijk wat er nu gaande is maar ik heb het gevoel dat het veeel erger gaat worden en dat het echt een derde Wereldoorlog gaat worden…

Het filmpje van de tank die over de personenauto heen reed heeft mij tot nu toe nog het meest geraakt… oorlog is 1 ding, militairen tegen elkaar, maar doelbewust over een burger heen rijden… wtf… dan is er geen menselijkheid meer en valt onder oorlogsmisdaad. En dat in de eerste dagen van een zogenaamd niet gewelddadige oorlog. Ik was opgelucht om te zien dat de man het heeft overleefd maar dit is zo ontzettend walgelijk…

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 18:51

Lotus83 schreef:
Hier word ik stil van...

En de meesten zullen waarschijnlijk niet levend terug keren ;(
Hartverscheurend dat dit nodig is... Arm volk..

Boras

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 18:53

En dat allemaal vanwege het ego van 1 nietig mens. Onvoorstelbaar.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 18:53

Rennie89 schreef:
Ik ben echt bang voor de toekomst… het is vreselijk wat er nu gaande is maar ik heb het gevoel dat het veeel erger gaat worden en dat het echt een derde Wereldoorlog gaat worden…

Het filmpje van de tank die over de personenauto heen reed heeft mij tot nu toe nog het meest geraakt… oorlog is 1 ding, militairen tegen elkaar, maar doelbewust over een burger heen rijden… wtf… dan is er geen menselijkheid meer en valt onder oorlogsmisdaad. En dat in de eerste dagen van een zogenaamd niet gewelddadige oorlog. Ik was opgelucht om te zien dat de man het heeft overleefd maar dit is zo ontzettend walgelijk…

Dat filmpje is maar een deel van het verhaal/ de hele film. Een paar minuten daarvoor werden Russische soldaten in een vrachtauto vanuit een hinderlaag beschoten. Die overleefden dat (waarschijnlijk) niet. Vlak daarna verschijnt de tank. Daar wordt ook op geschoten. De chauffeur probeert zijn leven te redden en gooit t stuur om. Die auto rijdt daar toevallig. Niks doelbewust aan. Ook geen oorlogsmisdaad. Voor de duidelijkheid: wat mij betreft worden alle Russen vandaag nog aan hun ballen Oekraïne uit gesleept, maar wat je dacht te zien is niet het hele verhaal.

Ziehier: https://www.reddit.com/r/interestingasf ... the_armor/
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 26-02-22 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 18:56

Voor zover bekend is dit de huidige situatie.
Afbeelding

Ik hoop zo dat we in ieder geval genoeg vluchtelingen op kunnen vangen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 19:04

Lotus83 schreef:
[ gezien de gevolgen daarvan..

Zo bedoel ik het ook niet, ik wil geen WW3, maar mijn gevoel zegt wel: per direct met grof geschut zonder waarschuwing ingrijpen met de rest van de wereld en de pijn is heel kort.

Maar goed, dat kan niet want wij zijn beschaafd.

Ik haat oorlog, maar vind wel dat dit echt gewoon niet kan.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 19:41

Benzz schreef:
Lotus83 schreef:
[ gezien de gevolgen daarvan..

Zo bedoel ik het ook niet, ik wil geen WW3, maar mijn gevoel zegt wel: per direct met grof geschut zonder waarschuwing ingrijpen met de rest van de wereld en de pijn is heel kort.

Maar goed, dat kan niet want wij zijn beschaafd.

Ik haat oorlog, maar vind wel dat dit echt gewoon niet kan.

De pijn is heel kort? Dat valt te bezien, om nog maar te zwijgen over het aantal burgerdoden wat er dan valt.

Nee sorry, liever niet