Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:47

Shaggy09 schreef:
karuna schreef:
En de electrische auto die zo wordt gepromoot en de warmtepompen die overal moeten komen, allemaal stroomslurpers

Elektrische auto's zijn in verhouding altijd nog 10x schoner dan een auto die op fossiele brandstof rijd.

Zélfs wanneer die elektriciteit van de EV bestaat uit grijze stroom :j.
Bovendien worden EV's en ik neem aan ook warmtepompen steeds verder verbeterd.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:49

Eapy schreef:
Karl66 schreef:
Het grote probleem met Volt is dat ze als enige partij voor kernenergie zijn.

VVD is toch ook voor kernenergie? Of lees ik dit verkeerd?

Ik baseerde me op de lijsttrekker van Volt, die dat beweerde. Maar je zou prima gelijk kunnen hebben, want ik heb die bewering niet gecontroleerd. In dat geval alleen maar extra minpunten voor Volt, want dan lopen ze nu al aantoonbare leugens te verkondigen.

We hebben in onze moderne samenleving nou eenmaal heel veel energie nodig en elke vorm van energiewinning komt met, meer of minder, schadelijke bij-effecten. Als we dan toch onze vormen van energielevering tegen het licht houden, laten we dan voor de minst schadelijke vormen kiezen, waarbij je ook nog eens geen onomkeerbare effecten hebt. Kernenergie is op dit moment de meest schadelijke vorm, als je bereid bent iets verder dan honderd jaar in de toekomst te kijken. Fossiele energie is eindig en geeft onomkeerbare milieu-effecten. Dus dan moet je naar andere vormen kijken en dan scoren zowel zon als wind hoog op de schaal van weinig schade, niet onomkeerbaar en de mogelijkheid tot levering van grote hoeveelheden energie. Samen met bijvoorbeeld waterenergie, getijde-energie of golfslagenergie.

Op het moment dat je zulke vormen van energie gaat gebruiken, dan moet je altijd goed kijken of het niet slimmer kan en met minder belasting van de samenleving. Dus ja, als we zonnepanelen op gebouwen kunnen plaatsen, dan moeten we het niet in het weiland daarnaast doen. En als we windturbines met een lager geluidsniveau kunnen produceren, dan moeten we dat zeker doen. Maar wat je hier vooral ziet is het nimby-effect, not in my backyard, Ik woon niet in Groningen en dus vind ik het erg dat ze daar aardbevingen hebben, maar ik heb er uiteindelijk geen last van en van verminderde gaslevering wel. Jammer dat kernenergie over honderden jaren nog steeds gevaarlijk is, maar dan leven ik en mijn kinderen niet meer en wie dan leeft, wie dan zorgt. Dus dat is allemaal acceptabel. Maar een windturbine komt in mijn uitzicht en daar heb ik wel last van en dan is het opeens niet meer acceptabel.

Dan krijg je dus opeens allerlei oneigenlijke argumenten als dat het gesubsidieerd wordt. Ja elke vorm van energie wordt gesubsidieerd. Moet je je voorstellen dat de kosten van de opslag van kernafval in de prijs van kernenergie wordt meegenomen, wat het dan gaat kosten? Of de milieuschade van fossiele brandstoffen, dan praat je over minimaal een verdubbeling van je benzineprijs. Alleen dat willen mensen dan niet zien. Ik woon hier aan de grens met Duitsland en aan de andere kant van de grens staan een aantal grote windmolenparken en ik zie die bergen met dode vogels nooit als ik er langs kom rijden, toch hoor je dat altijd weer als argument. Maar weet je, vogels zijn niet blind en de wieken draaien niet met zo'n gigantische vaart dat ze onzichtbaar worden of niet meer ontweken kunnen worden. De schade van nieuwe vormen van energie worden schromelijk overdreven en van oude vormen van energie onder de tafel geveegd. Dat is iets wat mij stoort in dit debat, over een onderwerp dat echt belangrijk voor onze toekomst is en waarbij ik van de politiek een duidelijke mening verwacht.

IMANDRA

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:53

Ik denk dat je zulke dingen ook af moet zetten tegen de ándere nadelen.

Is het bijvoorbeeld mogelijk om het parijs-akkoord te behalen met enkel puur groene energie? Zo niet, wegen die nadelen (namelijk verder opwarmen van de aarde) op tegen de nadelen van kernenergie (risico, kernafval)? Verwachten ze kernafval te kunnen recyclen in de toekomst, en maakt dat het dan 'groener'?

Ik heb zo geen antwoorden hoor, maar ik denk dat je wel het hele plaatje moet bekijken :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:54

Shaggy09 schreef:
karuna schreef:
En de electrische auto die zo wordt gepromoot en de warmtepompen die overal moeten komen, allemaal stroomslurpers

Elektrische auto's zijn in verhouding altijd nog 10x schoner dan een auto die op fossiele brandstof rijd.

In gebruik hopelijk, qua gebruikte grondstoffen en de winning daarvan? Ook al is het veelal inzetten van kinderarbeid wel milieuvriendelijk -O- . Hoe dan ook zitten we niet alleen met een groeiend gebruik van energie en grondstoffen, het hergebruik ervan loopt ernstig achter. En dan wordt bij de zo gedroomde circulaire economie gemakkelijk vergeten dat je altijd (veel) energie zal moeten toevoegen, want dat valt niet te recycelen. En laat dat energiegebruik nu net het grote struikelpunt zijn voor al deze droomplannen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:54

Soepblik schreef:
Kijk even dit filmpje over kernenergie. Onbevooroordeeld filmpje over de hoeveelheid doden die er écht zijn gevallen door kernenergie.

[ Video ]

Met windmolens en zonnepanelen ga je het écht niet redden. En het veilig opslaan van het kleine beetje afval wat er per jaar uit kerncentrales komt, is toch echt een beter idee dan de afvalstoffen die we iedere dag de lucht in pompen, waar miljoenen mensen meer per jaar aan sterven dan er ooit zijn gestorven of zullen sterven aan kerncentrales. Daarbij zijn er allemaal technologiën in opkomst die weer iets kunnen met het kernafval. Batterijen, bijvoorbeeld.

https://www.energylivenews.com/2020/09/ ... 000-years/

Daarbij zijn er ook nog eens nieuwe centrales die geen explosiegevaar hebben, veel duurzamer zijn (minder afval produceren), en waarvan de grondstof drie keer vaker in de grond voorkomt dan Uranium.

Dat is dus allemaal totaal niet relevant. Het gaat om het afval, dat tienduizenden jaren een risico blijft. En omdat wij als mensheid nooit voor dat soort periodes de zekerheid kunnen geven dat wij dat goed blijven monitoren en afschermen. Dan heb ik het nog niet eens over een compleet mesjokke idee om dat soort afval in batterijen te gaan stoppen, waardoor de monitoring zelfs helemaal uit zicht verdwijnt. Zolang we geen goede lange termijn oplossing voor het afval hebben en die hebben we niet, is en blijft kernenergie de gevaarlijkste en meest milieuvervuilende vorm van energieopwekking.

Imandra, hoe wil je kernenergie recyclen? Het probleem is de halfwaardetijd, die verdwijnt niet omdat we dat zo graag willen.
Laatst bijgewerkt door Karl66 op 02-03-21 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:55

Shaggy09 schreef:
karuna schreef:

tamary schreef:
In gebruik hopelijk, qua gebruikte grondstoffen en de winning daarvan? Ook al is het veelal inzetten van kinderarbeid wel milieuvriendelijk -O- . Hoe dan ook zitten we niet alleen met een groeiend gebruik van energie en grondstoffen, het hergebruik ervan loopt ernstig achter. En dan wordt bij de zo gedroomde circulaire economie gemakkelijk vergeten dat je altijd (veel) energie zal moeten toevoegen, want dat valt niet te recycelen. En laat dat energiegebruik nu net het grote struikelpunt zijn voor al deze droomplannen.

In verhouding zei ik. Het is nooit 100% milieuvriendelijk en biologisch afbreekbaar.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:05

Karl66 schreef:
Ik baseerde me op de lijsttrekker van Volt, die dat beweerde. Maar je zou prima gelijk kunnen hebben, want ik heb die bewering niet gecontroleerd. In dat geval alleen maar extra minpunten voor Volt, want dan lopen ze nu al aantoonbare leugens te verkondigen.

Ik zou wel even willen weten waar ze beweerd hebben als enige partij voor kern energie te zijn. Want dat kan ik nergens terug vinden. Wel dat ze de enige echte Europese partij zijn, maar dat is toch wezenlijk iets anders.

edit: Trouwens VOLT heeft een uitgebreid programma, dat gaat niet enkel en alleen maar over kernenergie. Dat is er maar een heel klein stukje van.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 02-03-21 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:11

Karl66 schreef:
Soepblik schreef:
Kijk even dit filmpje over kernenergie. Onbevooroordeeld filmpje over de hoeveelheid doden die er écht zijn gevallen door kernenergie.

[ Video ]

Met windmolens en zonnepanelen ga je het écht niet redden. En het veilig opslaan van het kleine beetje afval wat er per jaar uit kerncentrales komt, is toch echt een beter idee dan de afvalstoffen die we iedere dag de lucht in pompen, waar miljoenen mensen meer per jaar aan sterven dan er ooit zijn gestorven of zullen sterven aan kerncentrales. Daarbij zijn er allemaal technologiën in opkomst die weer iets kunnen met het kernafval. Batterijen, bijvoorbeeld.

https://www.energylivenews.com/2020/09/ ... 000-years/

Daarbij zijn er ook nog eens nieuwe centrales die geen explosiegevaar hebben, veel duurzamer zijn (minder afval produceren), en waarvan de grondstof drie keer vaker in de grond voorkomt dan Uranium.

Dat is dus allemaal totaal niet relevant. Het gaat om het afval, dat tienduizenden jaren een risico blijft. En omdat wij als mensheid nooit voor dat soort periodes de zekerheid kunnen geven dat wij dat goed blijven monitoren en afschermen. Dan heb ik het nog niet eens over een compleet mesjokke idee om dat soort afval in batterijen te gaan stoppen, waardoor de monitoring zelfs helemaal uit zicht verdwijnt. Zolang we geen goede lange termijn oplossing voor het afval hebben en die hebben we niet, is en blijft kernenergie de gevaarlijkste en meest milieuvervuilende vorm van energieopwekking.

Imandra, hoe wil je kernenergie recyclen? Het probleem is de halfwaardetijd, die verdwijnt niet omdat we dat zo graag willen.

Dus dan blijven we maar rommel de lucht in pompen waar miljoenen mensen per jaar door sterven? Waardoor er basically niets gebeurt aan het tegengaan van klimaatverandering?

Kernenergie is bewezen, feitelijk, de meest veilige en milieuvriendelijke energievorm. Onze ontwikkeling gaat zo snel, binnen een aantal jaar is er gewoon een goede oplossing voor wat er met dat kernafval kan. Tot die tijd kunnen we het veilig opslaan.

Overigens zijn er over een paar decennia geen kernreactoren meer nodig, dan is kernfusie stabiel genoeg om energie uit op te wekken. Waarom moeilijk doen over die paar tientallen jaren dat we nog kernafval produceren wat we VEILIG kunnen opslaan totdat we er een doel voor hebben gevonden? De rest van de grote energiebronnen is zo ontzettend veel schadelijker en gevaarlijker. Daar kan je niet omheen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:16

We kunnen de klimaatdoelen ook halen zonder kernenergie. Het is belachelijk duur en ik vraag me ook altijd nog af waar je zo'n centrale wilt plaatsen in een overbevolkt en dichtbebouwd land als Nederland?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:19

Kernenergie is bewezen peperduur.

Borsele is nog steeds in bedrijf, omdat sluiting te duur is.
(Dat gaat over electiciteit. Niet over eeuwenlang opslaan van gevaarlijk materiaal.)

Enne: de beloften over kernfusie : oma hoorde het al in de 1970er jaren.

Doe mij maar kernfusie van de zon zelf.

Verder zijn er nog veel onbenutte vormen van 'blauwe' energie, dus al ZOU het waar zijn dat we 'Parijs' niet halen enkel op windmolens en zonnepanelen - so what?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:22

grote energiebedrijven leggen ook veel liever zonneparken en windparken aan dan dat woningen en bedrijven massaal van zonnepanelen worden voorzien. Dat is ook nog een serieus dingetje om rekening mee te houden. Het is maar een kleine minderheid van de woningen die nu over zonnepanelen beschikt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:30

Karl66 schreef:

Weet ik niet, maar ik meen wel stukken te hebben gelezen waar promising research bij werd gehaald wbt. recyclen hiervan. Ik bedoel meer te zeggen, dat het nu niet mogelijk is wil niet zeggen dat het over pakweg 50-100 jaar niet mogelijk is om te recyclen. Innovatie gaat zo snel!

Mijn punt is dus een beetje dat je moet vergelijken wat de nadelen zijn van het niet behalen van het Parijs-akkoord omdat we per se niet op kernenergie over willen gaan ten opzichte van de nadelen van kernafval over een langere periode. Qua risico kan je tsjernobyl en fukushima volgens mij ook al niet vergelijken, want deze nieuwe kerncentrale zou gebouwd worden met de nieuwste technieken en ontwikkelingen waardoor het risico veel lager ligt op een kernramp (pin me er niet op vast, ergens gelezen maar even geen tijd om het terug te zoeken :))).

Als we het Parijs-akkoord wél kunnen behalen dmv pure groene energie en dit ook reealistisch is + te bekostigen valt, dan ben ik er volledig mee eens dat we de gok op kernenergie niet moeten wagen. Ik stel alleen de vraag: wat is erger? Het niet behalen van de doelen omdat we kernenergie weigeren en de aarde opwarmt, vs. het in de toekomst mógelijk niet kunnen recyclen van kernenergie ondanks de vele technologische sprongen die in die bijv 100 jaar gemaakt gaan worden. Want het opslaan kan gewoon veilig gebeuren en er zijn ook gewoon oplossingen voor.

Shaggy09 schreef:
We kunnen de klimaatdoelen ook halen zonder kernenergie. Het is belachelijk duur en ik vraag me ook altijd nog af waar je zo'n centrale wilt plaatsen in een overbevolkt en dichtbebouwd land als Nederland?

Als dit klopt (en ik weet het niet want heb er verder geen verstand van), dan by all means, negeren we kernenergie en gaan we geen centrale bouwen :j. Uiteraard heeft groene energie imo de voorkeur.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:30

Thorium is die al 50 jaar over 50 jaar werkt het belofte. Daar op wachten of zelfs op plannen is geen optie. De fixatie op hoe kunnen we gewoon doorgaan zoals nu maar met een andere energiebron ook niet trouwens.
Duurzaam definitie : het kunnen verbouwen/fokken van de vervangers. Alles waar mijnbouw bij komt kijken kan niet aan die definitie voldoen. En hoewel recycling van die delfstoffen zeker belangrijk is, blijft het een beperkte hoeveelheid grondstoffen die door de verliezen die recycling altijd zal geven krimpt. Focus op zaken als individueel vervoer in de vorm van electrische auto's wordt daarmee problematisch. Hoe pijnlijk ook, het recht op vrij reizen is geen recht op een auto! Vrij reizen betekent enkel dat je landsgrenzen over mag zonder extra papieren anders dan paspoort/ID-kaart.
Evenals de focus op het aantrekken van grote, energievretende industrie (data-centra bv) is ronduit fout. Hele systeem zal naar veel meer lokaal, simpel en grondstofarm moeten, maar dat is geen boodschap die de politiek wil uitdragen, want dat kost stemmen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:31

tamary schreef:
karuna schreef:
Als ze de kerncentrale nu in scheveningen bouwen ipv afvoerputje buitengebieden. De zonnevelden schieten hier ook de grond uit. Hele lappen grond onttrokken aan landbouw en natuur om er een monocultuur te kweken door stukken land te verdorren met panelen. Terwijl het nieuw gebouwde industrie terrein er pal naast lege daken heeft 8)7

Ie velden vraag ik me af, er onder maaien oid kan niet. Te laag voor beesten om te grazen. Wat zijn de gevolgen op de lange termijn voor de grond en de schittering van de reflectie op oa vogels

Te laag om er schapen onder te laten grazen is een fout in de aanleg van die velden. Iets hogere standaard en het kan zeker. Maar inderdaad het enkel voor 1 doel willen/kunnen/mogen/bedenken in te zetten van een perceel is te idioot voor woorden.

een collega hier in de buurt heeft een project voor verticaal geplaatste zonnepanelen. Hij gaat 1 ha zonneweide aanleggen waar hij tussendoor zou kunnen maaien en zijn schapen onder zouden kunnen grazen in theorie. Ik ben heel benieuwd hoe dat er uit ziet als het er eenmaal staat.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:33

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:40

Karl66 schreef:

Het staat in ieder geval in het verkiezingsprogramma van de VVD en het is besproken in het RTL debat. Wat Eigenhuis van Volt wel heeft gezegd is dat ze de “enige progressief groene partij die kernenergie omarmt” zijn. Dat kan wel kloppen als je ze naast bijvoorbeeld D66 en GL zet.

Edit: zinsconstructie

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:43

Shaggy09 schreef:
karuna schreef:

Dat materiaal voor de accu's (die blijkbaar niet heel erg lang mee gaan) moet ook ergens gewonnen worden.

Een betaalbare 2e hands auto die nog 10 jaar mee kan kopen zit er dus niet in, want je moet een nieuwe accu van een paar duizend euro erbij budgetteren.

Al die klimaatplannen kosten klauwen vol met geld waar we als burger linksom of rechtsom financieel flink genaaid worden. Enige wat we kunnen doen is een massaopstand tegen deze idioterie beginnen voor we al ons comfort verliezen of het alleen nog maar betaalbaar is voor de echt superrijken.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:47

elnienjo schreef:
Dat materiaal voor de accu's (die blijkbaar niet heel erg lang mee gaan) moet ook ergens gewonnen worden.

Een betaalbare 2e hands auto die nog 10 jaar mee kan kopen zit er dus niet in, want je moet een nieuwe accu van een paar duizend euro erbij budgetteren.

Al die klimaatplannen kosten klauwen vol met geld waar we als burger linksom of rechtsom financieel flink genaaid worden. Enige wat we kunnen doen is een massaopstand tegen deze idioterie beginnen voor we al ons comfort verliezen of het alleen nog maar betaalbaar is voor de echt superrijken.

En klimaatverandering kost nog 1000x meer klauwen met geld met bovendien meer gevaarlijke situaties voor de mens (bijv steeds extremere weersomstandigheden).

Op het gebied van accus wordt ook ontzettend veel onderzoek gedaan, dus dat ze nu nog niet 20 jaar meegaan wil niet zeggen dat ze over een paar jaar ook geen 20 jaar meegaan óf betaalbaarder worden óf groener in constructie en deconstructie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:51

Klimaatplannen mooi, echter zijn er al veel zaken zoals dakpannen die stroom opwekken en meer zaken. Zeer veel grote zonnepanelenprojecten en windmolenparken zijn in handen van buitenlandse investeerders, strijken grof geld aan Nederlandse subsidies op. Fout. Ik ken een windmolen kerel persoonlijk, hij had nooit zoveel centen en sinds hij in de windmolens is gegaan klotst het geld tegen de plinten op. Hij heeft net twee pandjes in Amsterdam gekocht voor de kinderen en vrouwlief weet van gekkigheid niet waar ze het geld aan uit moet geven. En dit is in vergelijking met buitenlandse investeerders en ontwikkelaars nog maar een kleine jongen, kun je nagaan hoeveel geld er naar het buitenland vloeit.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:53

Eapy schreef:
Karl66 schreef:

Het staat in ieder geval in het verkiezingsprogramma van de VVD en het is besproken in het RTL debat. Wat Eigenhuis van Volt wel heeft gezegd is dat ze de “enige progressief groene partij die kernenergie omarmt” zijn. Dat kan wel kloppen als je ze naast bijvoorbeeld D66 en GL zet.

Edit: zinsconstructie

Dan heeft de lijstrekker hierin dus gewoon gelijk. Van de progressieve partijen is VOLT inderdaad de enige die kern energie omarmt. Maar VOLT heeft een veel breder programma dan enkel maar kern energie. kern energie is maar 1 punt uit het programma van VOLT.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:57

Loretta, volgens mij was dat na het invullen van de stemwijzer van het AD. Maar ik heb geen flauw idee wat ik toen had ingevuld om hem als beste kandidaat op het scherm te krijgen, dus ik kan het zo niet terughalen.

Soepblik, tot er een werkende oplossing voor kernafval is, is het gewoon de meest vervuilende vorm van energie. Je zadelt de wereld op met een verzameling atoombommen, die ooit in de toekomst afgaan. Wanneer weten we niet, hoe weten we niet, maar dat het gaat gebeuren weten we wel. Domweg omdat op een moment in de toekomst de kennis over dat afval in het stof van de geschiedenis verdwijnt.

Als er binnen een paar jaar een goede oplossing is voor het afval, als er binnen een paar jaar een werkende fusiereactor bestaat (wat trouwens niks met kernenergie van doen heeft) of als er over een paar jaar een werkende thoriumreactor bestaat, waarom hebben we die nu dan nog niet? Het is niet zo dat er geen onderzoek naar gedaan wordt. Het is dat we nog nooit met een werkende oplossing voor de dag zijn gekomen en het idee dat we lekker met kernenergie aan de slag moeten en dat die oplossing vanzelf en binnenkort komt, dat is niks meer dan wensdenken. En wensdenken met atoomafval is griezelig gevaarlijk.

Het is ook niet zo dat we alleen maar kunnen kiezen tussen kerncentrales en fossiele brandstoffen. Er zijn zoveel andere mogelijkheden, dus die nadruk op kernenergie is helemaal niet nodig.

Zodra je met een werkende en veilige oplossing voor het afval komt, doe ik mee. Tot die tijd blijft het gewoon de meest vervuilende vorm van energie opwekken.

@Imandra, halfwaardetijd kan je niet met technologische oplossingen laten verdwijnen. Dat is gewoon een eigenschap van die stof. En wat is het nut van het halen van het Parijs akkoord, als de consequentie daarvan is dat we in de toekomst de wereld met nucleaire rampen gaan opzadelen? Dat is zeggen als ik ga nu een ton lenen met tien procent rente om mijn schulden met vijf procent rente af te kunnen betalen. Ja je voorkomt je faillissement op dit moment, terwijl je weet dat je op een later moment nog veel harder failliet gaat.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 12:57

Loretta schreef:
Dan heeft de lijstrekker hierin dus gewoon gelijk. Van de progressieve partijen is VOLT inderdaad de enige die kern energie omarmt. Maar VOLT heeft een veel breder programma dan enkel maar kern energie. kern energie is maar 1 punt uit het programma van VOLT.

Zeker, ik zeg het dan ook absoluut niet als pro-Volt of pro-VVD — maar het viel me op dat er gezegd werd dat ze de enigen waren die voor kernenergie zijn terwijl dat toch een van de grotere knelpunten was tijdens het debat. Ik dacht dat ik het misschien verkeerd geïnterpreteerd had.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:00

bigone schreef:
Klimaatplannen mooi, echter zijn er al veel zaken zoals dakpannen die stroom opwekken en meer zaken. Zeer veel grote zonnepanelenprojecten en windmolenparken zijn in handen van buitenlandse investeerders, strijken grof geld aan Nederlandse subsidies op. Fout. Ik ken een windmolen kerel persoonlijk, hij had nooit zoveel centen en sinds hij in de windmolens is gegaan klotst het geld tegen de plinten op. Hij heeft net twee pandjes in Amsterdam gekocht voor de kinderen en vrouwlief weet van gekkigheid niet waar ze het geld aan uit moet geven. En dit is in vergelijking met buitenlandse investeerders en ontwikkelaars nog maar een kleine jongen, kun je nagaan hoeveel geld er naar het buitenland vloeit.

Klopt, Arjen Lubach had er afgelopen herfst ook een uitzending over.
En de gewone burger mag krom liggen voor die klimaatlobby en tegen de landschapsvervuiling aankijken en buitenlandse bedrijven (en een paar slimme Nederlanders met 'n neus voor hoe je aan de grootste subsidies kan komen) strijken de winst op.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:00

Eapy schreef:
Loretta schreef:

Zeker, ik zeg het dan ook absoluut niet als pro-Volt of pro-VVD — maar het viel me op dat er gezegd werd dat ze de enigen waren die voor kernenergie zijn terwijl dat toch een van de grotere knelpunten was tijdens het debat. Ik dacht dat ik het misschien verkeerd geïnterpreteerd had.

FvD was toch ook voor kernenergie? En hoe zit het met JA21 en Code Oranje?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:03

elnienjo schreef:
FvD was toch ook voor kernenergie? En hoe zit het met JA21 en Code Oranje?

die vallen toch meer onder de conservatieve partijen.