Karl66 schreef:Imandra, hoe wil je kernenergie recyclen? Het probleem is de halfwaardetijd, die verdwijnt niet omdat we dat zo graag willen.
Weet ik niet, maar ik meen wel stukken te hebben gelezen waar promising research bij werd gehaald wbt. recyclen hiervan. Ik bedoel meer te zeggen, dat het nu niet mogelijk is wil niet zeggen dat het over pakweg 50-100 jaar niet mogelijk is om te recyclen. Innovatie gaat zo snel!
Mijn punt is dus een beetje dat je moet vergelijken wat de nadelen zijn van het niet behalen van het Parijs-akkoord omdat we per se niet op kernenergie over willen gaan ten opzichte van de nadelen van kernafval over een langere periode. Qua risico kan je tsjernobyl en fukushima volgens mij ook al niet vergelijken, want deze nieuwe kerncentrale zou gebouwd worden met de nieuwste technieken en ontwikkelingen waardoor het risico veel lager ligt op een kernramp (pin me er niet op vast, ergens gelezen maar even geen tijd om het terug te zoeken
).
Als we het Parijs-akkoord wél kunnen behalen dmv pure groene energie en dit ook reealistisch is + te bekostigen valt, dan ben ik er volledig mee eens dat we de gok op kernenergie niet moeten wagen. Ik stel alleen de vraag: wat is erger? Het niet behalen van de doelen omdat we kernenergie weigeren en de aarde opwarmt, vs. het in de toekomst mógelijk niet kunnen recyclen van kernenergie ondanks de vele technologische sprongen die in die bijv 100 jaar gemaakt gaan worden. Want het opslaan kan gewoon veilig gebeuren en er zijn ook gewoon oplossingen voor.
Shaggy09 schreef:We kunnen de klimaatdoelen ook halen zonder kernenergie. Het is belachelijk duur en ik vraag me ook altijd nog af waar je zo'n centrale wilt plaatsen in een overbevolkt en dichtbebouwd land als Nederland?
Als dit klopt (en ik weet het niet want heb er verder geen verstand van), dan by all means, negeren we kernenergie en gaan we geen centrale bouwen
. Uiteraard heeft groene energie imo de voorkeur.