Godsdienstig

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-18 11:05

CharleyT schreef:
anjali schreef:
@Shenaville: Die opstand is er al in de R.K.Kerk. Er is een leiderscrisis ook en er zijn er die een schisma willen.

Opstandige gelovigen en ruzie om de macht zijn van alle tijden in de RK kerk. Burke en de Paus liggen elkaar ook niet goed schijnt het.

Klopt.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 14:16

anjali schreef:
@Shenaville: Die opstand is er al in de R.K.Kerk. Er is een leiderscrisis ook en er zijn er die een schisma willen.

Shadow0 schreef:
Om wat Burke zegt / het verleden van misbruik? Of omdat de huidige paus te menselijk is en geen dictator wil spelen?

@Anjali, ik ben ook wel heel benieuwd naar jou reactie op de vraag van Shadow0.

anjali

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-18 15:12

Nou Querty, De problemen zijn er al veel langer.Paus Benedictus is weggepest,en Paus Franciscus komt uit een hele andere hoek dan zijn voorganger. Zowel letterlijk als figuurlijk.Paus Benedictus heeft heel veel geestelijken ontslagen omdat ze in misbruikaffaires verwikkeld waren.Paus Franciscus heeft een geheel andere hofhouding om zich heen verzameld.En een geheel andere doelgroep. Hij is heel populair bij niet-Katholieken,maar niet bij de traditionele gelovigen.Ik persoonlijk heb gewoon geen klik met hem en dat had ik met Paus Benedictus wel.Het is zo dat Paus Franciscus en Kardinaal Burke tegenpartijen zijn.Ieder mag volgen wie hij wil natuurlijk.Kardinaal Burke staat nu wel voor de traditionalisten.Maar ikzelf blijf trouw aan Paus Benedictus,want zolang die leeft is dat mijn Paus.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 15:50

Begrijp ik het dan goed dat jij in het geval van een schisma de kant zou kiezen van de traditionalisten?
Stel, Kardinaal Burke zou deze beweging leiden, zou je hem dan volgen?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 16:04

Ik heb tot nu toe nog niet een keer meegemaakt dat een hele groepering gelovigen zich openbaar tegen een mand met rotte appels uiten. Veel mensen zijn bang om openlijk te laten weten hoe ze over iets denken, bang dat hen of hun familie iets aangedaan wordt. En zolang men bang is, kan het hoofd/de hoofden van zo'n misdaad-organisatie gewoon lekker z'n gang blijven gaan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-18 16:09

Qerty schreef:
Begrijp ik het dan goed dat jij in het geval van een schisma de kant zou kiezen van de traditionalisten?
Stel, Kardinaal Burke zou deze beweging leiden, zou je hem dan volgen?

Ik wil geen schisma,wel opruiming van slechte toestanden. Maar ik blijf bij Paus Benedictus. Hij zal dat beslist niet doen en kan dat ook niet meer vanwege zijn gezondheid,maar als die leider van een afgescheiden groep zou worden,dan zou ik hem blind volgen.Verder geen anderen,ik zie de situatie aan en beschouw het als onderdeel van de Kerkgeschiedenis. Vroeger zijn er wel ooit 2 of zelfs 3 Pausen\tegenPausen tegelijk geweest.Zoals jullie wel weten heeft de Paus ook lange tijd niet in Rome gezeteld maar in Avignon.Toen Paus Benedictus net gekozen was, heb ik hem mijn "geloofsbrieven"gestuurd,beloofd dat ik hem trouw en gehoorzaam zou zijn, en daar heb ik antwoord van hem op gehad.En dat blijft gewoon zo,wat er verder ook gebeurt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-18 16:16

Shenavallie schreef:
Ik heb tot nu toe nog niet een keer meegemaakt dat een hele groepering gelovigen zich openbaar tegen een mand met rotte appels uiten. Veel mensen zijn bang om openlijk te laten weten hoe ze over iets denken, bang dat hen of hun familie iets aangedaan wordt. En zolang men bang is, kan het hoofd/de hoofden van zo'n misdaad-organisatie gewoon lekker z'n gang blijven gaan.

Een ding he,bij de Katholieken mag je gerust zeggen dat je het er niet mee eens bent,er zal je nooit iets aangedaan worden. En je mag ook weg als je wilt,zonder dat daar straf of geweld op volgt.En je krijgt ook geen Fatwa aan je broek als je het geloof beledigt.En dat weet iedereen best.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 17:32

anjali schreef:
Shenavallie schreef:

Een ding he,bij de Katholieken mag je gerust zeggen dat je het er niet mee eens bent,er zal je nooit iets aangedaan worden. En je mag ook weg als je wilt,zonder dat daar straf of geweld op volgt.En je krijgt ook geen Fatwa aan je broek als je het geloof beledigt.En dat weet iedereen best.

Maar waarom keert niemand zich dan tegen deze hele misbruik-situatie?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-18 17:56

Men keert zich er wel tegen,de gelovigen schrijven de R.K. sites helemaal vol.Ik vind ook dat alle schuldigen simpelweg ontslagen moeten worden en\of naar de gevangenis.De bal ligt nu bij Paus Franciscus.Als hij niets doet nu dan zal hij zijn geloofwaardigheid verliezen.Ik vraag me wel eens af of het nieuws wel tot hem doordringt. Hij heeft zelf gezegd geen t.v.te kijken en ook amper kranten te lezen.Niet zo verstandig voor iemand in een leidende positie.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 18:23

Maar wie moet hij ontslaan dan? Het is niet dat de misbruikers een ander kleur kruisje dragen of zich vrijwillig komen melden.
Ben je het met mij eens dat hij een goed voorbeeld zou stellen door te beginnen met bijv. Burke uit zijn positie te zetten?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-18 19:07

Qerty schreef:
Maar wie moet hij ontslaan dan? Het is niet dat de misbruikers een ander kleur kruisje dragen of zich vrijwillig komen melden.
Ben je het met mij eens dat hij een goed voorbeeld zou stellen door te beginnen met bijv. Burke uit zijn positie te zetten?

Hij heeft Burke was eerst een curiekardinaal,is toen door Paus Franciscus uit die topfunctie weggehaald en naar Malta gestuurd bij de Maltezer ridders,waar meteen een machtsstrijd ontbrandde en Paus Franciscus ook de top ontsloeg en verving,en Burke werd vervolgens naar een eiland in de Stille Zuidzee gestuurd,ik meen Guam,waar de Noord-Koreanen hun kernkoppen op gericht hadden.Maar deze personen zijn bepaald niet vanwege kindermisbruik ontslagen of verplaatst,want daar hebben ze zich niet aan schuldig gemaakt,maar vanwege hun conservatieve opvattingen.Natuurlijk hebben deze conservatieve personen hun aanhangers en die werden dus kwaad op Paus Franciscus.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 19:17

Citaat:
Maar deze personen zijn bepaald niet vanwege kindermisbruik ontslagen of verplaatst,want daar hebben ze zich niet aan schuldig gemaakt,maar vanwege hun conservatieve opvattingen

Kun je dit hard maken?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-18 19:33

Askja schreef:
Citaat:
Maar deze personen zijn bepaald niet vanwege kindermisbruik ontslagen of verplaatst,want daar hebben ze zich niet aan schuldig gemaakt,maar vanwege hun conservatieve opvattingen

Kun je dit hard maken?

Ik volg alle nieuws over de R.K.Kerk al zeer lange tijd. Je kunt eens kijken op de Oostenrijkse site Kath.net.Daar vind je heel wat insider information.Wat ik hier schrijf heb ik echt niet zelf verzonnen hoor.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 19:43

Maar je vind niet dat de kerk zich publiekelijk van zijn recente uitspraak zou moeten distantiëren?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-18 19:54

Qerty schreef:
Maar je vind niet dat de kerk zich publiekelijk van zijn recente uitspraak zou moeten distantiëren?

Op de hierboven genoemde site staan de woorden van Kardinaal Burke in hun verband.Lees dat eerst maar eens.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 20:02

Ik heb een poging gedaan.
Maar na ongeveer 1,5 minuut rondneuzen op de door jou genoemde link maakt dat ik mijn excuses moet maken aan Ailill. Hij had blijkbaar toch gelijk..

http://kath.net/news/64842

Qerty schreef:
Ailill schreef:
Klopt, ze rinkelen al een behoorlijke tijd. Echter proberen ze nu, heel bewust, de schuld op een andere groep af te schuiven. In plaats van, ein-de-lijk, eens naar zichzelf te kijken.

Conclusie: Ze weten dondersgoed dat ze fout zitten en proberen het toch, alsnog, op een ander af te schuiven.

Dan gaan er bij mij dus inderdaad nog meer bellen rinkelen.

Maar in dit geval is het geen ZE die dat doen.
Jij hebt het over meerder mensen waaronder priesters, maar hoe hard ik ook google, ik kom echt niet verder dan die Burk. En ja, dat is inderdaad ook een katholiek. En ja, het Vaticaan zou zich absoluut van deze engerd (zo ziet hij er zelfs uit ook) moeten distantiëren.

Maar deze uitspraak interpreteren als het statement van de kerk, dat klopt gewoon niet.
Laatst bijgewerkt door Qerty op 22-08-18 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 20:02

Anjali, je bent nu de kant aan het kiezen van iemand die kinderverkrachting de schuld van homo's noemt. Dat is nogal wat.

Ik zou je willen vragen om ook eens op andere plekken binnen de katholieke kerk te komen, want waar jij je je informatie vandaan haalt klinkt als een geradicaliseerde, zeer intolerante hoek die bovendien erg lijkt op de nare conservatieve hoek van de protestanten in de VS. En, als ik dat Kath.Net zo zie, staan ze ook niet zo gek van Breitbart af :roll:
Die zijn niet begaan met jou en niet met het geloof. Blijf daar alsjeblieft weg en vind andere bronnen voor je geloof. Er zijn genoeg andere invullingen van de katholieke kerk, met meer respect voor mensen. Dit is ongezond en schadelijk. Je word gebruikt - die groepen proberen mensen te radicaliseren.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 08:08

anjali schreef:
Men keert zich er wel tegen,de gelovigen schrijven de R.K. sites helemaal vol.Ik vind ook dat alle schuldigen simpelweg ontslagen moeten worden en\of naar de gevangenis.De bal ligt nu bij Paus Franciscus.Als hij niets doet nu dan zal hij zijn geloofwaardigheid verliezen.Ik vraag me wel eens af of het nieuws wel tot hem doordringt. Hij heeft zelf gezegd geen t.v.te kijken en ook amper kranten te lezen.Niet zo verstandig voor iemand in een leidende positie.

Met iets schrijven op sites schiet je weinig op. Er zijn genoeg sites waar de hele bevolking z'n beklag doet over hoe het met onze regering eraan toe gaat, maar daar gaat men gewoon aan voorbij. Actie moet voelbaar zijn, net zoals stakingen in het openbaar vervoer bijvoorbeeld.

Daarnaast geef je aan het nieuws te volgens. Volg je dan alleen de 'insider'-bronnen of ook de hoor-en-weder-hoor-bronnen? Want 'insider'-bronnen willen nog wel eens mooi weer spelen, puur om de zieltjes binnen te houden. Dat is van alle tijden en daarom is het zo fijn als er ook gedegen onderzoeken plaatsvinden door onpartijdige derden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 08:13

anjali schreef:
De bal ligt nu bij Paus Franciscus. Als hij niets doet nu dan zal hij zijn geloofwaardigheid verliezen.Ik vraag me wel eens af of het nieuws wel tot hem doordringt. Hij heeft zelf gezegd geen t.v.te kijken en ook amper kranten te lezen.Niet zo verstandig voor iemand in een leidende positie.

Ehm - Benediktus heeft zijn opvolger zijn gehoorzaamheid beloofd.
Hoezo: 'als Franciscus nu niets doet'...? Hij heeft hele aartsdiocesen op het matje geroepen.

En aangezien hij een drukke baan heeft kijkt hij weinig verstrooiing op teevee.
Verder is hij op afstand de minst wereldvreemde paus in eeuwen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 14:27

Janneke2 schreef:
anjali schreef:
De bal ligt nu bij Paus Franciscus. Als hij niets doet nu dan zal hij zijn geloofwaardigheid verliezen.Ik vraag me wel eens af of het nieuws wel tot hem doordringt. Hij heeft zelf gezegd geen t.v.te kijken en ook amper kranten te lezen.Niet zo verstandig voor iemand in een leidende positie.

Ehm - Benediktus heeft zijn opvolger zijn gehoorzaamheid beloofd.
Hoezo: 'als Franciscus nu niets doet'...? Hij heeft hele aartsdiocesen op het matje geroepen.

En aangezien hij een drukke baan heeft kijkt hij weinig verstrooiing op teevee.
Verder is hij op afstand de minst wereldvreemde paus in eeuwen.

Gewoon om te leren Janneke2, want weet er niet veel van: waarom is deze paus wereldvreemd? (Of toch meer dan andere pausen)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 14:51

De MINST wereldvreemde staat er

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 14:53

Nikass schreef:
De MINST wereldvreemde staat er

Ik ga even een dutje doen := het is nodig. Excuses!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 15:10

Askja schreef:
Citaat:

Kun je dit hard maken?

Ja, ik denk inderdaad dat dit redelijk gemakkelijk hard te maken is. Maar op het moment, kan ik dit alleen putten uit parate kennis, want mijn archief zit in verhuisdozen. Maar belangrijker is te weten dat juist deze personen degene zijn [geweest] die noodzakelijke hervormingen in de Kerk tegen gehouden hebben en wellicht nog steeds tegen werken. Zij zijn ook bijna allemaal schuldig aan het verdoezelen van de reeds lang bekende misbruik van kinderen.
En Paus Fransiscus heeft in recent een pauselijke schrijven reeds verwezen naar de verandering in het beleid [reeds vorig jaar uitgevoerd bij 3 Spaanse priesters] namelijk aangifte bij de wereldlijke macht, dat wil zeggen aangifte bij de bevoegde nationale instanties.
Hij heeft daarbij zonder voorbehoud schuld toegegeven voor nalatigheid cover-up acties en nog veel ergere praktijken zoals omgekeerde schuld-toewijzing. Hij erkende daarin ook de onherstelbare schade die daardoor is aangericht bij de slachtoffers.

Persoonlijk vind ik het een zegen dat de 'rat' zoals Ratzinger genoemd werd op het seminarie, afgetreden is. Daar was alom bekend dat de jonge Ratzinger maar één wens had; Paus worden !
Mijn ligt nog pijnlijk in het geheugen de feestelijke rede die gehouden werd voor Paus Benedictus door de toenmalige voorzitter van de Curie. Hij sprak daarin expliciet de leugenachtige sprookjes die verteld zouden worden over misbruik van kinderen door geestelijke, in een quasi grappende toon, en Benedictus gniffelde mee. [ergens op youtube moet dat te vinden zijn]
Ronduit BESCHAMEND.

Loyaliteit is een mooie eigenschap. Trouw aan principes evenzeer. Maar blinde loyaliteit ?
Men kan gerust stellen dat Paus Benedictus, ofschoon een groot theoloog, met zijn enorme theoretische starheid de Kerk veel schade heeft toegebracht.

Er zijn inderdaad meerdere pausen geweest in de geschiedenis, dat klopt. Maar dat had altijd politieke achtergronden waarbij theologie als excuus gebruikt werd. En daarom is dat een non-argument met betrekking tot dit topic.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 15:37

Ik ben van mening dat Fransiscus van alles verweten kan worden, maar zeker niet wereldvreemd te zijn. Maar hij staat aan het hoofd van een groot apparaat dat bijna 2000 jaar heeft overleefd. Hij kwam als pas benoemde paus in dat zeer geroutineerde apparaat. Mensen die al jaren daar aan de touwtjes trokken. Het is niet makkelijk, zo niet onmogelijk de koers van zoiets groots een-twee-drie te wijzigen. Hij moet voorzichtig manoeuvreren.
Dit is wat gebeurd als je het stuur omgooit: https://www.youtube.com/watch?v=wM39cvDWGGk

Hij heeft handig gebruik gemaakt van moderne media, om Theologische standpunten te veranderen. Geen enkele Paus heeft dat tot nu toe gedaan op die manier.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 16:55

Kadankovitch schreef:
Ik ben van mening dat Fransiscus van alles verweten kan worden, maar zeker niet wereldvreemd te zijn. Maar hij staat aan het hoofd van een groot apparaat dat bijna 2000 jaar heeft overleefd. Hij kwam als pas benoemde paus in dat zeer geroutineerde apparaat. Mensen die al jaren daar aan de touwtjes trokken. Het is niet makkelijk, zo niet onmogelijk de koers van zoiets groots een-twee-drie te wijzigen. Hij moet voorzichtig manoeuvreren.
Dit is wat gebeurd als je het stuur omgooit: https://www.youtube.com/watch?v=wM39cvDWGGk

Hij heeft handig gebruik gemaakt van moderne media, om Theologische standpunten te veranderen. Geen enkele Paus heeft dat tot nu toe gedaan op die manier.

Gelukkig vond ook niemand dat ;)