Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Granoek

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 12:24

Haha ja ik bedoelde inderdaad horizontaal ‘andere kant’ niet richting de Walen haha.

Dat meer is een uitmonding van de Maas richting de haven denk ik.

Kinrooi is LIFE 8-)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 12:51

Gelukkig niet Ayasha (en misschien word ik het wel, maar dan uit interesse voor het beroep en niet voor het statuut ambtenaar :) )
Maar dat neemt toch niet weg dat het volslagen oneerlijk is?

Edit: ik heb niets tegen ambtenaars persoonlijk hoor, niets slimmer dan ambtenaar worden :D

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 13:04

Ik werk voor de gemeente maar wij kunnen niet meer benoemd worden. Dus wij blijven ook gewoon bedienden :) en niet dat ze nog zoveel voordelen hebben hoor. Is meer van vroeger

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 13:15

Damned schreef:
Gelukkig niet Ayasha (en misschien word ik het wel, maar dan uit interesse voor het beroep en niet voor het statuut ambtenaar :) )
Maar dat neemt toch niet weg dat het volslagen oneerlijk is?

Edit: ik heb niets tegen ambtenaars persoonlijk hoor, niets slimmer dan ambtenaar worden :D

Ambtenaren hebben het lang niet zo gemakkelijk en fijn als iedereen altijd maar denkt. Onderschat niet hoeveel politiek gezeik ze dagelijks te verwerken hebben. Ze moeten in vrijwel al hun werkzaamheden rekening houden met de politiek.
Ik heb op een overheidsbedrijf gewerkt (als bediende want idd, benoemen doen ze niet meer.) en in de privé. Overheid waren mijn directe collega's fantastisch waardoor e.e.a wat beter te verdragen was maar puur kwa werkzaamheden was het privébedrijf fijner. Geen 87 omwegen nemen om tot je doel te komen. Ik heb wél heel veel geleerd op het overheidsbedrijf kwa via ne omweg tot mijn doel te komen (want ja, dat is echt een kunst.) maar als ik niet zulke fijne directe collega's gehad had, had ik daar mijn eerste contract niet eens uit gedaan.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 13:20

Lara: statutairen hebben nog steeds véél meer voordelen: veel meer pensioen, voordeligere ziekteregeling, vastheid van betrekking,...
Dat het beroep zelf niet altijd zo vlot gaat, kan ik me inderdaad wel heel goed voorstellen.

Je hoort inderdaad dat ze ook bij de overheid meer met contracten beginnen werken, maar als ik voor de fun eens opzoeken naar jobs (studeer nu nog) dan was ik er ook van verschoten hoeveel banen er in mijn categorie nog als statutair worden aangeboden!

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 13:21

Ik ben een kunststudent, dus ehhhh :+

Maar de werkmentaliteit in Vlamingen zit er toch wel in hoor, ik denk dat wij zo gewent zijn om veel te werken dat we niet zouden weten wat te doen als we het niet meer mochten :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 13:29

Damned schreef:
Lara: statutairen hebben nog steeds véél meer voordelen: veel meer pensioen, voordeligere ziekteregeling, vastheid van betrekking,...
Dat het beroep zelf niet altijd zo vlot gaat, kan ik me inderdaad wel heel goed voorstellen.

Je hoort inderdaad dat ze ook bij de overheid meer met contracten beginnen werken, maar als ik voor de fun eens opzoeken naar jobs (studeer nu nog) dan was ik er ook van verschoten hoeveel banen er in mijn categorie nog als statutair worden aangeboden!

Uh ja, en veelal zijn die jobs al "weggegeven" aan iemand binnen het bedrijf maar ze zijn wettelijk verplicht het ook extern aan te bieden. De kans dat je zo'n job krijgt als externe is nihil.
Don't get your hopes up.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 13:35

Nogmaals: ik ambieer niet persé een job als ambtenaar.
En, ik weet dat dit geen wetenschappelijk bewijs is, maar ik heb meerdere kennissen die als juist afgestudeerden direct benoemd zijn geworden en dus werken als ambtenaar.

Maar het gaat me niet om wel of niet binnen raken bij de overheid, maar dat ik de ambtenarenvoordelen oneerlijk vind :)
On topic: ik ben wel benieuwd of dit in Nederland gelijkaardig geregeld is?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 13:39

Een klein cultuurverschil maar voor mij een grappige: dat jullie schoolcijfers altijd op 10 zijn. Gemiddeld een 8 op wiskunde of zo. In België word je vanaf je 12e enkeling op 20 of in procenten gepunt, dus 16/20 of 80%. Dus als iemand zegt dat hij ergens een 8 voor heeft denk ik dat die dat in de lagere school heeft behaald :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 13:55

Dat heeft bij mij ook lang geduurd eer ik begreep waarom bokkers enthousiast werden van een 8 of een 9.... _O- _O-

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 14:02

Die van mij gingen op 20 maar ik was ook blij met een 9 soms _O-

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 14:02

Wat een geweldig topic. En zo herkenbaar. Heb zelf de dubbele nationaliteit geboren in Antwerpen en wonend in Zeeuws Vlaanderen.

Onze 5 jarige zoon kwam me van de week vertellen dat het niet kinneke Jezus is.. maar kindje jezus :Y) :Y)

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 15:16

Over die punten in NL, ze kunnen ook geen 0 halen :P Het laagste is een 1. Daardoor moeten zij 5,5 halen ipv 5 om erdoor te zijn. Zeer apart :') En ik vind het heel omslachtig in de verrekening.

En iemand opperde hier iets van zwemles en de kinderen. Ik geloof dat het in NL zeer gangbaar is om elk kind vanaf leeftijd x (5 of 6 ofzo?) op zwemles te sturen om het basis zwemdiploma te halen. In België is dat helemaal niet zo ingeburgerd. Er zullen vast ouders zijn die dat doen maar in mijn klas was er maar 1 meisje dat zwom en dat was voor haar ook gewoon haar sport, net zoals ik paardrijden had als sport. Het is niet zo dat iedereen standaard zwemles volgt.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 15:24

In Belgie leren de meeste kinderen toch ook zwemmen? Er is ook zwemles op school, maar bijna alle kinderen kunnen het gewoon al. In veel gemeentes wordt de zwemles ook actief gepromoot. Niet alleen als sport, ook een veiligheidsdingetje.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 15:45

xHaithi schreef:
Over die punten in NL, ze kunnen ook geen 0 halen :P Het laagste is een 1. Daardoor moeten zij 5,5 halen ipv 5 om erdoor te zijn. Zeer apart :') En ik vind het heel omslachtig in de verrekening.

En iemand opperde hier iets van zwemles en de kinderen. Ik geloof dat het in NL zeer gangbaar is om elk kind vanaf leeftijd x (5 of 6 ofzo?) op zwemles te sturen om het basis zwemdiploma te halen. In België is dat helemaal niet zo ingeburgerd. Er zullen vast ouders zijn die dat doen maar in mijn klas was er maar 1 meisje dat zwom en dat was voor haar ook gewoon haar sport, net zoals ik paardrijden had als sport. Het is niet zo dat iedereen standaard zwemles volgt.

Ik kom uit NL en heb wel eens lager als een 1 gehaald, 0,01 maar echt een 0 kan indd niet

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 15:48

Ik heb ook in school leren zwemmen :j

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 15:50

Ik van familie maar uiteindelijk ook zwemles gehad op school. (Was dat trouwens effe vergeten, excuses :D) Alleen dus geen extra zwemles buiten school.

LiannePuthzy, oh echt? Mijn vriend zei altijd dat het laagste een 1 was :') Of inderdaad dat het sowieso nooit 0 kon zijn.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 15:52

Ambtenaren hebben nu nog een "ambtenaren status" in NL. Maar die gaat binnen enkele jaren verdwijnen. Natuurlijk is het binnen de gemeente ook wel zo dat er politiek mee speelt, maar elk beginnend ambtenaar wordt erop gewezen dat ze vooral het aapje daar moeten neerzetten waar het hoort en als er toch andere (politieke) keuzes gemaakt worden, de verantwoordelijkheid daar ligt. Al is dat altijd lastig. De reden dat ambtenaren wat moeilijk te ontslaan zijn is ontstaan om te voorkomen dat er politieke keuzes gemaakt worden/gevolgen zijn (misschien juist omdat je dat aapje netjes hebt overgedragen)

Maar in mijn eigen werkveld is de sfeer wel heel fijn. Maar ik heb ook op detacheringsbasis bij gemeenten gezeten waar er wel een "sfeer" hing die niet fijn was. Maar goed, dat ligt er dus echt aan bij welke overheidsinstantie je werkt.

Het hangt er ook heel erg af waar je werk (gemeente, regio/provinciaal of rijksambtenaar) en in welke gemeente, regio ect. Dat er eerst intern gesolliciteerd wordt is volgens mij niet uniek voor publieke instanties en is natuurlijk ook goed voor de organisatie want dan kunnen mensen intern groeien of van richting switchen. En als het goed is creëert dat weer ruimte op een andere plek. Maar is natuurlijk lastig als je erin wilt stromen.

Als ik naar mijn eigen eigen regio kijk is het salaris niet echt geweldig (maar ook niet slecht) en ook sommige secundaire (reiskosten) kunnen beter. De sociale secundaire bijv. ouderschapsverlof, kort verlof, flexibele werktijden, veel parttimers zijn dan wel weer goed geregeld. Volgensmij is mijn pension gelijk aan de rest van NL (steeds later en minder dus).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:35

xHaithi schreef:

Dat was ik, en in NL gaat idd elk kind op zwemles vanaf een jaar of 6. De meeste kinderen halen dan A en B en sommigen nog C. En als ze het echt heel leuk vinden kan je nog allerlei diploma’s halen, maar met A en B kan je in principe overal je hoofd boven water houden.
Er is zelfs subsidie voor als mensen het echt niet kunnen betalen, dan krijg je alsnog een vergoeding van de gemeente geloof ik om zwemdiploma’s te halen.
Maar NL is natuurlijk ook best een waterland, dus misschien dat het daarom zo ingeburgerd is.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:45

Zwembrevetten zitten hier gewoon in de lessen lichaamelijke opvoeding, altans nog toen ik op de lagere school zat :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:47

Dat is hier wegbezuinigd :=

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:47

Dat is in NL er (lokaal) ook een tijdje uit geweest... Wij hadden het geluk dat tussen ons en het zwembad 2 huizen zaten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 19:00

Zwemmen leerde ik inderdaad op school.

Dat van dat geen 0 kunnen krijgen wist ik niet, waarom is dat??

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 19:04

Gewoon, het begint bij 1 :+
Of je moet helemaal niks inleveren ofzo, ms dat je dan een 0 krijgt? Geen idee

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 19:06

poes schreef:
Zwemmen leerde ik inderdaad op school.

Dat van dat geen 0 kunnen krijgen wist ik niet, waarom is dat??

op de middelbare school waar ik zat zeiden ze altijd: als je je naam hebt ingevuld heb je altijd 1 ding goed en dus een 1 :+ (op internet vind ik dat er met een 0 in je cijferlijst geen gemiddelde berekent kan worden)
Die keer dat ik een 0,01 had had ik iets van Nederlands niet ingeleverd (stond gemiddeld een 9,7 ofzo voor die 0,01 en had geen zin om die opdracht te maken)