Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
c_alsemgeest schreef:Altrecht heeft verschillende type afdelingen.
Aventurijn is bijvoorbeeld een forensische afdeling... en Zelhem bijvoorbeeld een gewone gesloten afdeling. Betreft de dader... geen idee waar die zat, maar bovenstaande afdelingen werkten wij weleens mee samen vanuit de afdeling waar ik werkte (gesloten GGZ/long stay voor tbs proef) Hij heeft een achtergrond, inderdaad... maar veel die misdaden of moorden plegen hebben dat niet eens.
Cijfers zullen je verbazen, er zijn meer mensen met dwangbehandeling uiteindelijk weer een aanwinst voor de maatschappij dan je denkt. Maar inderdaad niet allemaal. En die hoor je terug in het nieuws.
Maar ook bij de mensen waarvan men in de klinieken weet dat er een risico is kan je ze niet altijd opgesloten houden, zo werkt het in NL niet. Zo lang mogelijk thuis, en zo snel mogelijk buiten is de wensm en in veel gevallen ook goed. Maar niet in alle. Er wordt veel aan gedaan en veel toezicht op gehouden maar 100% voorkomen kan je helaas niet... zeker niet na alle bezuinigingen de laatste jaren.
Karin schreef:Lammert de Bruin is een journalist, werkt o.a. voor Radio 1. Lijkt me dat die naam wel genoemd mag worden.
https://twitter.com/lammert
oomens schreef:Memories schreef:
2010 + 12 = ???
Nogmaals de vraag, wat doet zo iemand buiten? Zelfs als hij naast die straf ook een maatregel opgelegd heeft gekregen, dan hoort die toch nog steeds pas na het uitzitten van de straf in te gaan?
Askja schreef:Opvallend dat NOS.nl een link legt tussen deze aanhouding en het door Michiel Hegener geschetste scenario.
Hopelijk gaat de verdachte snel praten.
LBLGypsyCobs schreef:In Nederland kunnen we iemand idd niet voor altijd uit de maatschappij houden.
Dan kun je TBS zien als een poging om iemand zo 'goed' mogelijk 'los' te laten.
Want loslaten moet toch.
oomens schreef:Memories schreef:
2010 + 12 = ???
Nogmaals de vraag, wat doet zo iemand buiten? Zelfs als hij naast die straf ook een maatregel opgelegd heeft gekregen, dan hoort die toch nog steeds pas na het uitzitten van de straf in te gaan?
sassefras schreef:Deze verdachte verkrachte in 2010 twee meisjes in nijkerk, zo,n lang zit hij dus nog niet.,lekker om die nu alweer rond te laten lopen.
UTRECHT/HUIS TER HEIDE - De man die vandaag is opgepakt in de zaak-Anne Faber, is een man die in 2010 tijdens Koninginnedag in Nijkerk op gruwelijke wijze twee meisjes verkrachtte.
oomens schreef:LBLGypsyCobs schreef:In Nederland kunnen we iemand idd niet voor altijd uit de maatschappij houden.
Dan kun je TBS zien als een poging om iemand zo 'goed' mogelijk 'los' te laten.
Want loslaten moet toch.
Altijd gedacht dat TBS in principe oneindig verlengd kan worden zolang de behandelaars iemand nog niet 'veilig'/'genezen' achten.
Ygritte schreef:fenijro_tani schreef:Ik heb gehoord van mijn leraar recht dat 50% van de criminelen die TBS hebben gehad opnieuw met justitie in aanraking komt. Ik weet niet of dit klopt maar zag dat mensen benieuwd waren naar de statistieken. Heb hier geen verdere bronvermelding bij.
Ik hoop dat Anne snel gevonden wordt.
Dit is onwaar: van TBS'er gaat slechts 20% binnen twee jaar opnieuw de fout in, tegenover 50% van "gewone" gevangenen.
Dit komt omdat TBS erg gericht is op therapie en zelfverbetering, terwijl dat in de reguliere gevangenis een stuk minder is.
Bron: NRC. https://www.nrc.nl/nieuws/2012/03/23/vo ... t-a1446535
Quote:
"Van de tbs’ers die tussen 2004 en 2008 werden vrijgelaten, kwam 20,9 procent binnen twee jaar opnieuw met justitie in aanraking. Bij tbs’ers die tussen 1999 en 2003 vrijkwamen lag dat percentage nog op 23. Gedetineerden die in de gevangenis zijn opgesloten, recidiveren veel vaker. Binnen twee jaar gaat bijna de helft (49,3 procent) opnieuw in de fout."