Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Indestal schreef:Ik bespeur juist dat die hele zwarte pieten discussie het racisme juist heeft aangewakkerd..mensen brullen nu juist makkelijker racistische opmerkingen zonder dat ze de haat of afkeer daadwerkelijk in hun hart voelen, zoals bij de echte racisten die zwarte piet daar niet voor nodig hebben.
xAlice schreef:Indestal schreef:Ik bespeur juist dat die hele zwarte pieten discussie het racisme juist heeft aangewakkerd..mensen brullen nu juist makkelijker racistische opmerkingen zonder dat ze de haat of afkeer daadwerkelijk in hun hart voelen, zoals bij de echte racisten die zwarte piet daar niet voor nodig hebben.
Ik zou eerder denken dat dit een teken is dat diepgewortelde racisme wel degelijk een ding is. Oftewel; zolang er rust is zijn de meeste niet actief racistisch maar zodra er zoiets speelt komt er ineens een hoop naar boven.
xAlice schreef:Indestal schreef:Ik bespeur juist dat die hele zwarte pieten discussie het racisme juist heeft aangewakkerd..mensen brullen nu juist makkelijker racistische opmerkingen zonder dat ze de haat of afkeer daadwerkelijk in hun hart voelen, zoals bij de echte racisten die zwarte piet daar niet voor nodig hebben.
Ik zou eerder denken dat dit een teken is dat diepgewortelde racisme wel degelijk een ding is. Oftewel; zolang er rust is zijn de meeste niet actief racistisch maar zodra er zoiets speelt komt er ineens een hoop naar boven.
Cer schreef:Nou iemand geeft aan zich voor te kunnen stellen dat de discriminatieuitingen aangewakkerd worden door de zwartePiet discussie, terwijl mensen dat wellicht helemaal niet zo sterk voelen.
De ander zegt zeker te weten dat ze het wel sterk voelen, sterker nog 'diepgeworteld is' en dat nu gaan uiten.
Dus wordt men racistischer door de hele discussie, of was men al racistisch en leeft men zich nu lekker uit?
<KNIP>
Cer schreef:"Een voorbeeld is dat men toch denkt; 'zij' moeten van 'onze' cultuur afblijven in plaats van te denken van 'hun' als medelanders die dus ook gewoon bij de cultuur horen. "
ik blijf dat een raar verhaal vinden.... maar goed, het zal wel.
Overigens, racisme is toch herleidbaar tot witte/blanke overheersing of zoiets en dan gerelateerd aan een machtspositie en onderdrukking van de andere partij etc. Had ik hier in het topic gelezen meen ik, of niet, kan me vergissen.
<KNIP>
Cowboy55 schreef:Geen idee of iemand dat geschreven heeft, maar racisme komt bij ALLE rassen voor.
Cer schreef:Cowboy55 schreef:Geen idee of iemand dat geschreven heeft, maar racisme komt bij ALLE rassen voor.
En het is denk ik heel vooruitstrevend om dat vooral te blijven benadrukken, uitvergroten en heel beladen te maken![]()
Cer schreef:90% nog welzo hee... is dat zo?
Cer schreef:maarre, met die denkbeelden opgegroeid? Over welke leeftijd hebben we het dan? Want ik zat in 1930 nog niet op school hoor... Even verwijzend naar dat plaatje wat er hier steeds bij gehaald wordt..
Cer schreef:En ik weet niet wat een Calimero kramp is, maar persoonlijk zie ik het gewoon allemaal zo slecht niet. Niet omdat ik wil ontkennen dat het bestaat, maar dat de wereld leuker is dan dit.. noem t naief of iets, maar als ik zo een beetje de wereld in kijk, vind ik Nederland echt zo verkeerd nog niet. En dan schijn je weer niet te mogen vergelijken
Cer schreef:maar dat doe ik dan toch.. dus wellicht komt daar die calimero kramp vandaan, geen idee...
liedje89 schreef:Denk je dan ook dat mensen die in woede met woorden als slet of prutsmuts bijv schelden ook nog echt ergens diep van binnen nog (heel?) seksistisch zijn?
Ik heb eerlijk gezegd gewoon het idee dat iedere willekeurige persoon die tegenwoordig met een impopulair idee komt gewoon verrot wordt gescholden met het eerste kenmerk dat mensen herkennen aan die persoon. De meeste boze mensen zijn niet zo creatief.
Cowboy55 schreef:Kijkende naar de reacties bijvoorbeeld in dit topic bij de minste of geringste suggestie dat wij (net als alle anderen onbewust) racistisch zijn zou dat zomaar kunnen ja. Maar als je gelukkiger wordt van 80 of 70 of 60% mag dat van mij ook hoor......
Cer schreef:Ik ook niet en ik verwijs daar ook niet naar. Er zijn genoeg andere voorbeelden genoemd. Overigens, vanochtend in de sportkrant nog. Stripje FC knudde: Bestuur ADO wil van Wang af. Reactie Wang (plaatje 2): K*tbestuuL! Ik kan er ook best om lachen, maar de suggestie dat de aziaat die letter niet kan uitspreken.....
Cer schreef:Van mij wel hoor. Maar stel dan dat je je mening niet ter discussie wenst te stellen en dan zijn we klaar.
Cer schreef:In dat geval zegt je dat dan niks nee. Kun je toch heel gelukkig mee worden hoor.
Sizzle schreef:Dan is dus weer de vraag: waar houd satire op en waar begint discriminatie.