Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 09:49

Robijntjah; maar het is wel jouw mentaliteit en dat is gewoon top.

Er zitten ook zeker mensen in die zeggen: ik kan niets dus ik kijk ook niet. Die blijven hangen in 'dit kan ik niet' ipv 'dit kan ik wél'. Dus blijven hangen in onmogelijkheden ipv kijken naar mogelijkheden.

Anoniem

Re: Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 09:52

Maar daar wordt je ook op gewezen door alle instanties om je heen?

Ik zou niet met mensen kunnen werken en werd daarom afgewezen voor de opleiding kinderopvang op mijn 17e... Weet je wat dat doet met een mens? Je gaat er zelf in geloven dat je niets meer kan... Ook in mijn behandeling hoorde ik alleen maar wat ik niet of zelfs nooit zou kunnen. Hoe moet je dan zelf in godsnaam mogelijkheden blijven zien?

Overigens werk ik nu dus wel met mensen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 09:54

Ik hoop echt dat het me lukt, Ik wil een opleiding gareelmaker gaan doen omdat ik dus mijn ontspanning vind tussen de paarden en bovendien erg creatief ben en daar ook veel rust uit haal en mijn man gaat me leren airbrushen. :D Als ik me nl slecht/ te druk voel in mijn hoofd is het eerste wat ik doe of naar de paarden of naar mijn tekenblok.
En rustig een beetje morren met leer en getuig lijkt me echt gewoon iets voor mij, creatief, interessant, geen extreem zwaar werk... Herstellingen doen enz... En als ik op die manier mijn uitkering kan aanvullen ben ik toch een beetje nuttig. :D airbrushen is vooral voor de leuk maar mijn man doet carrosserie en krijgt wel vaak de vraag of hij niemand kent die kan airbrushen (voor motorhelmen op te leuken maar ook auto's) dus een van twee moet toch wat worden toch?
en zo niet kom ik 'along the way' misschien iets anders tegen dat wel wat wordt... Je kan pas dingen tegen komen als je je horizon verbreed. :) Mijn voordeel is wel dat ik een breed interesse gebied heb.. :) Ik moet gewoon wat vinden dat kan en ik heb gelukkig lieve ouders en een prachtige man die me daar ook in steunen. Want alleen is het allemaal een stuk moeilijker. Maar ergens moet er wat zijn dat ik nog aan kan, tis alleen zoeken. :)

Robijntjah; lieve meid je staat zelf al zoveel verder dan ik! :) trots op zijn hoor!

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 09:55

Het is dus jouw karakter die heeft bepaald dat je ondanks die harde woorden en meningen je eigen grenzen bent gaan opzoeken.
En ook dat zegt heel erg veel over jou.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 09:56

Heb je absoluut gelijk in, t is niet voor niets dat je ook een verandering zit nu van hospitaliseren naar cliënt heeft de regie. Het was teveel gericht op: u kunt niets, dus u mag niets. Helemaal als je in een kwetsbare periode zit natuurlijk. Maar je bent er uit gekomen en dat zegt veel over jezelf :)

Maar goed, karakter zit sowieso voor het grootste deel jezelf, ik werd altijd opstandig van 'kan niet' van de medische wereld. Eerst zelf proberen (jaja, tennis kan ook écht niet maar ik moest dat zelf achter komen).
Natuurlijk kan je tijdens het opgroeien worden gevormd en denk ik eerder in onmogelijkheden. Mijn ouders hebben nooit anders gedaan bij mij dan bij hun andere kinderen. Eerst proberen en dan maar zien. Niet van te voren zeggen; 'kan ik niet'. Dus dat was de basis.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 18-05-15 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 09:58

Dat klopt, door 794 keer ongenadig op mijn plaat te gaan wist ik wel wat ik wel en niet kon en dus ook wat ik wou veranderen.

Maar het is dus allemaal niet zo makkelijk als het soms maar klinkt. Dat was eigenlijk mijn punt :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 09:59

Robijntjah schreef:
Maar het is dus allemaal niet zo makkelijk als het soms maar klinkt. Dat was eigenlijk mijn punt :')

Dat was een stuk korter geweest als je dat gelijk al had gezegd :')

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:03

Nee, het is zeker niet makkelijk.....dat ondervind ik zelf ook dagelijks.
Maar ik ben er van overtuigd dat karakter inderdaad een belangrijke factor in is. En eerlijk......daar word je soms ook niet gezelliger van :D
Laatst bijgewerkt door Kriel op 18-05-15 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:04

Uh ja haha.

Interessante discussie wel. Als ik het nu kort samenvat 'keuren' jullie het door mijn mentaliteit dus wel goed dat ik paarden hield van mijn uitkering. Vraag: hoe weet je dat anderen in de Wajong/andere uitkering niet ook die mentaliteit hebben maar misschien net niet de mogelijkheden krijgen die ik heb gekregen? Hoe beoordeel je dat?
Niet iedereen kan zich ook even goed verwoorden dus dat kan ook een zeer vertekend beeld geven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:04

Kriel schreef:
Nee, het is zeker niet makkelijk.....dat ondervindt ik zelf ook dagelijks.
Maar ik ben er van overtuigd dat karakter inderdaad een belangrijke factor in is. En eerlijk......daar word je soms ook niet gezelliger van :D

Eens :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:07

Robijntjah schreef:
Kriel schreef:
Nee, het is zeker niet makkelijk.....dat ondervindt ik zelf ook dagelijks.

Eens :')

:j
Klopt inderdaad haha

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:09

Robijntjah schreef:
Uh ja haha.

Interessante discussie wel. Als ik het nu kort samenvat 'keuren' jullie het door mijn mentaliteit dus wel goed dat ik paarden hield van mijn uitkering. Vraag: hoe weet je dat anderen in de Wajong/andere uitkering niet ook die mentaliteit hebben maar misschien net niet de mogelijkheden krijgen die ik heb gekregen? Hoe beoordeel je dat?
Niet iedereen kan zich ook even goed verwoorden dus dat kan ook een zeer vertekend beeld geven...

Nee, wij (ik spreek ook even voor VN) vinden dat je een goede mentaliteit en vechtlust hebt.
En dat je heel gericht bezig bent geweest om aan je toekomst te werken.
Dat neemt echter niet weg dat ik het persoonlijk een bijzonder iets blijf vinden om paarden te kunnen houden van een uitkering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:10

En wat als ik nou zeg dat ik zonder paarden nooit zou staan waar ik nu sta? Dat dat het belangrijkste onderdeel in mijn herstelproces is geweest?

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:13

Dan waren er nog alternatieven geweest.....
Het paard van je vriendin knuffelen, poetsen op de manege, onbetaalde bijrijder zijn......

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:16

dat is niet hetzelfde als willen vechten voor je eigen paard. :)
Ik heb nog steeds mijn eerste pony (inmiddels alweer 19 jaar in mijn eigendom) die is emotioneel onvervangbaar.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:17

Ik vind dat het afhangt of het paard er al was of niet (en als je dan ook nog effectief bezig bent de kosten omlaag te brengen, prima) maar dat is puur op basis van mijn emotie.

Bewust een paard kopen van een uitkering, nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:20

Ik had verzorgpaarden. Dat waren geen stabiele factoren; werden onder mijn kont verkocht, da er niet bijgehaald en meer van dat soort fratsen... Dat is niet hetzelfde als voor een eigen paard keuzes moeten maken. En misschien ook juist wel financieel. Ik had er maanden bij dat ik letterlijk ieder dubbeltje 4 keer omdraaide. Maar dat heeft wel gemaakt dat ik nu nog ontzettend zuinig kan leven en met weinig heel tevreden ben. En ik heb een ontzettend groot financieel verantwoordelijkheidsgevoel.
Juist door die zorg voor mijn eigen dieren...

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:22

Ayasha schreef:
dat is niet hetzelfde als willen vechten voor je eigen paard. :)
Ik heb nog steeds mijn eerste pony (inmiddels alweer 19 jaar in mijn eigendom) die is emotioneel onvervangbaar.

Maar dat vechten kan dan toch ook maar heel beperkt blijven?
Voorbeeld: mijn paard, die ik al 20 jaar heb, is zeer recent erg ziek geweest.
Opgenomen geweest in de kliniek, uiteindelijk heeft me dit 5000 euro gekost.
Dat 'vechten' houdt dus al gauw op als je dit moet doen van een uitkering...... wie houd je dan voor de gek? Dan komt er ineens een heel andere emotie om de hoek kijken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:23

Heel eerlijk, ik weet ook niet of ik dat geld er nu wel voor over zou hebben. Terwijl ik het heb...

Maar dat hangt niet alleen van het geld maar van meer factoren af.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:25

cavaletti schreef:
Onze buren: 11 pony´s, 2 kinderen, 2 auto´s, 2 Motoren, 2 honden, 1 Tractor. Beide een H4 (bijstand) uitkering, willen niet werken, kennen zich precies uit met eronder uit komen. Krijgen huurtoeslag en allerlei andere toeslagen wonen een leuk boerderijtje, werken zwart zoveel als ze kunnen. Kinderen gaan op kosten van de staat op vakantie (want is zo zielig). Fokken met katten en paarden en verdienen daarmee ook nog een lekker zwart centje bij. Hebben alles nieuwer en groter in huis....... Dus ja ik vraag me af waarom een uitkering blijkbaar zo hoog is dat dit allemaal kan en waarom er niet beter gecontroleerd word. Wij werken 6 a 7 dagen in de week, kunnen en gaan niet op vakantie, roken en drinken niet en werken ons dood tot we erbij neervallen. En mocht het zo zijn dat wij niet uitkomen met ons verdiende geld dan moet ik eerst mijn huis, mijn auto´s, paarden en alles wat we bezitten verkopen om een uitkering te krijgen. Dus eerlijk gezegd ben ik die uitkeringsprofiteurs meer dan zat en hoop dat er aan al deze profiteurs snel een einde komt. Mensen die ziek zijn, onterecht werkeloos enz. daar praat ik niet over maar er zijn meer uitkeringstrekkers die profiteren als die werkelijk terecht een uitkering krijgen en graag weer aan het werk willen. En nee zulke mensen zouden geen paard moeten/mogen kunnen hebben want dat geeft een rare smaak in de mond dat iemand blijkbaar niet werkt en de hele dag lekker de tijd heeft om hobby´s te betalen en uit te voeren. Terwijl ik s avonds te moe ben van het werken om mijn paard te doen.

Oh ja en zeggen doodleuk dat ze elke maand zelfs nog geld over hebben.

Zo'n gezin zou ik dus glashard aangeven bij de gemeente. Een bijstands gezin die wat bijbuffelt stiekem om bv de kinderen in fatsoenlijke kleren naar school te kunnen sturen; daar heb ik vrede mee. Ben zelf in een bijstandsgezin opgegroeid en weet dus maar al te goed hoe het is als je alleen maar in een wibra broek (uh en natuurlijk ook bovenkleding, voor er mensen zijn die denken dat ik alleen maar een broek aanhad :P ) naar school moet. Vooral na de basisschool is dat een ramp.
Maar zo'n gezin als wat jij nu vertelt; aangeven gelijk.

Overigens die aangeprate schaamte van zieken komt bij werkenden ook voor. Je wil niet weten hoe de houding van veel mensen (voornamelijk vreemden dan, mijn vrienden kijken me er niet anders op aan) ineens compleet omslaat als ze horen dat ik in de schoonmaak zit. Opeens wordt er tegen me gepraat alsof ik dom ben of te lui om echt werk te doen. Want ja schoonmaak is geen echt werk natuurlijk en alle schoonmakers zijn dom en lui. Zijn zelfs mensen geweest die uitriepen 'oh nou dat zou ik echt nooit doen he, dan nog liever bijstand.
Ben dus zelf op een punt dat ik ook niet meer zeg dat ik in de schoonmaak werk als ik nieuwe mensen ontmoet; dan zit ik zogenaamd net tussen 2 banen; eruit gereorganiseerd bij mijn laatste baas. Wordt er in ieder geval nog normaal tegen me gepraat. Pas als ik ze wat beter ken zeg ik het.
En ja dat is belachelijk, net zo goed als dat belachelijk is voor mensen die een wa uitkering hebben of een andere uitkering door omstandigheden.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:25

Je emotionele waarde is dus beperkt.....oftewel, jouw welzijn is dan belangrijker dan die van je paard?
Misschien moeten we die discussie niet hier voeren hoor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:26

Ik heb het trouwens aan de hand gehad.
Mijn 1e paard, robijn, bleek ernstige spat te hebben. Tildren infuus eraan, hoppaaaa 2000 euro weg. Ja ik heb krom gelegen, deel van de spaar, deel geleend. Maar had ik het er voor over? 500% ja.

Helaas heb ik d'r 2 maanden later alsnog laten inslapen.

purny

Paardje wat ik wilde leasen kost 290 euro per maand. Dat is dan voor de helft. Maar dan heb ik het geld nog niet. En dat vind ik heel erg jammer

Ayasha
Blogger

vuurneon schreef:
Ik vind dat het afhangt of het paard er al was of niet (en als je dan ook nog effectief bezig bent de kosten omlaag te brengen, prima) maar dat is puur op basis van mijn emotie.

Bewust een paard kopen van een uitkering, nee.

Ik vraag me ook af of dat mogelijk is... De paarden die ik heb zijn allen gedumpt omwille van hun karakter. Het enige paard waar voor betaald is, is het veulen (gefokt uit eigen merrie), en dat was een cadeau van mijn man (die stiekem zelf gewoon graag eens wilde fokken, hij heeft ook altijd in de paarden gezeten. :D maar hij heeft het geduld en de tijd niet om verder op te leiden maar wilde wel eens fokken, dus win-win. ). Maar eentje aankopen nu... Nee, ik zie niet hoe me dat zou lukken.

Kriel; daarop heb ik geantwoord eerder in het topic; indien dergelijke kosten komen springt mijn man bij. :) De paarden hoeven hier dus nooit te kort te komen en zullen ook nooit te kort komen. Ik heb van de tijd dat ik nog werkte ook nog een spaarpotje. :) Maar toen ik nog werkte was 5000 euro ook een hele hap uit mijn budget hoor. thans ik verdiende niet slecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:28

Mijn paard gaat voor alles. Maar hoe groot is de slagingskans van operatie, wat houdt het herstel in (hoe lang box rust) dat zijn dan vragen die voor mij meespelen en dat is inderdaad een andere discussie...