Borstvoeding, het taboe.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 22:02

100% hoeft ook niet maar helemaal niet is het andere uiterste en die lijken hier ook te zijn geweest

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 10:35

Sees schreef:
Ik zal het nóg een keer uitleggen:

Discreet BV geven dus geen probleem.
Bewust niet discreet voeden -> asociaal.

Sommige dingen zijn sociaal niet gewenst en dan hoor je rekening te houden met elkáár. Als er kinderen in het spel zijn lijkt echter het elkáár te worden vergeten en moet ineens vooral de andere partij tolerant zijn. Dát irriteert mij en meerdere mensen met mij blijkbaar. Niet alles is oké omdat het kinderen betreft.

_/-\o_

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 17:44

Sjonge, ik heb me weer door flink wat pagina's moeten ploeteren voordat ik eindelijk mijn zegje kan doen.
Ik ben me al lezende enorm aan het boos maken over een aantal dingen die ik hier lees. Ik ben een borstvoedende moeder, en ik hoor NIET bij een of andere maffia. Maar ik wil WEL heel graag laten weten hoe het nou écht zit met borstvoeding. Dit omdat er gewoon teveel onwetendheid is op dit gebied. Iemand anders hier noemde het al: zoveel zorgverleners die er niks van weten maar wel adviezen op dit vlak geven. Voor mij persoonlijk heeft dit ervoor gezorgd dat ik mijn oudste dochter geen bv heb kunnen geven. In mijn werk kwam ik laatst iemand tegen die als advies gekregen had te stoppen met bv omdat dit haar klachten in stand zou houden. Onzin! Dus ja, ik laat graag aan mensen weten hoe het echt zit met bv. Niet om mensen die geen bv willen geven over te halen. Maar mensen die wél graag bv willen geven te helpen.

Ook geef ik bv in het openbaar. Soms wat minder discreet dan ik zelf zou willen, maar dan probeer ik een beetje uit het zicht te blijven. Niet om de mensen om me heen, maar voor mezelf en voor mijn dochter. Ik vind het niet fijn om te veel bloot te laten zien, en gezien de reacties die ik hier lees, durf ik nog minder. Ook daar maak ik me boos om. Wat een gezeik over blote borsten waar melk uit komt. Wat kunnen mensen raar denken! En ja, voordat ik commentaar krijg over dat iedereen toch een mening mag hebben, ja dat mag. Maar dat wil niet zeggen dat die mening altijd ergens op slaat. Zo vind ik het super irritant om mijn man te horen eten. Maar dat slaat natuurlijk nergens op, en ik kan hem moeilijk verbieden om te eten.
En dat iedereen oh zo tolerant tegenover bv in het openbaar is, maar beduidend minder tolerant is als er iets van borst te zien is... Zo jammer... Het is gewoon niet altijd zo makkelijk gedaan hoor, discreet voeden! Ik probeer het wel altijd, maar soms is het gewoon even wat lastiger. Ik vind het pijnlijk te moeten horen dat dit gevoelens van walging oproept bij mensen.

Oh en dan nog iets waar ik het niet mee eens ben: waarom zeggen een aantal van jullie dat er nooit commentaar gegeven mag worden op het gedrag van kinderen?? Wat een onzin! Als mijn kind zich misdraagt, ben ik de eerste die er wat van zal zeggen. En omdat het MIJN kind is, lijkt het mij op zijn plaats dat ík haar dus corrigeer, en niet iemand anders omdat die zich eraan irriteert. Het wordt wat anders als mijn kind zich als een draak gedraagt en ik zit erbij en doe niks. Maar ik geloof dat het merendeel van de ouders er wat van zal zeggen. Dus om nou te doen alsof er nooit wat gezegd mag worden over kinderen, dan is dat in het grootste deel niet waar. Ik ben geen kindermens (en ja, ik heb er twee, maar die zijn natuurlijk heel erg leuk) en ben helemaal niet zo tolerant naar andere kinderen. Maar vind wél dat kinderen nog veel moeten leren en dus niet altijd zo sociaal goed onderlegd kunnen zijn. Dus ik vergeef ze veel. :D Als een kind zich misdraagt en de ouders doen er niks mee, dan zeg ik er zelf wat van. Er is nog nooit een moeder boos naar me toegelopen om te zeggen dat ik er niks van mocht zeggen.

Ik maak er een veel te lang verhaal van en helaas kan ik niet helemaal goed onder woorden brengen wat ik nou precies wil zeggen (hongerig kind aan mijn been, rotkinderen ook. ;) ).
Ik lees een aantal keer dat mensen het idee hebben niet begrepen te worden. Maar ik begrijp iedereen prima. Ben het er alleen met een heleboel niet eens! :+
Ik vind dus wél dat bv in het maatschappelijk beeld thuis hoort. Het IS niet vies, maar sommige mensen vínden het vies. Dat is een groot verschil. Ik zal altijd proberen discreet te voeden, lukt niet altijd, of in ieder geval niet naar de wens van een aantal mensen, maar so be it, ik kan er weinig anders van maken. Als je daardoor denkt dat ik wil provoceren, of bij een of andere maffia behoor, dan heb je het mis. Soms is een bv- moeder alleen maar een aardig mens die haar kindje te drinken geeft.

Kom maar op met jullie commentaar........ := :=

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:20

JackenJill schreef:
Zo vind ik het super irritant om mijn man te horen eten. Maar dat slaat natuurlijk nergens op, en ik kan hem moeilijk verbieden om te eten.

Verschrikkelijk is dat he :=

Maar als hij een beetje tolerant is gaat hij toch op de gang zitten zodat jij er geen last van hebt? :)*

JackenJill

Re: Borstvoeding, het taboe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 22:20

Nog beter: hij gaat op het toilet zitten! Nee hoor, grapje. Als hij nou gewoon een doek over zijn hoofd doet, hoor ik het vast minder of kan ik op zijn minst doen alsof ik niet weet dat hij eet. Dan valt het geluid vast ook wel mee. Hahaha!!!

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:00

Nou sorry hoor maar als jij er last van hebt dan moet jij maar gewoon oordoppen in doen hoor, haha

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 09:55

Nu beginnen jullie erg flauw te doen dames, jammer vind ik dat :o.

JackenJill, of BV nu vies IS of men VINDT het vies, what's the difference? Het gevoel wat het sommige mensen geeft blijft hetzelfde.

Toevallig kwam dit onderwerp hier op het werk ter sprake en een paar collegae (sommige zwanger, andere net bevallen) zeiden uit zichzelf: tuurlijk moet ik soms in het openbaar voeden maar aangezien niet iedereen zich daar altijd even fijn bij voelt, ga ik wel een beetje afzijdig zitten en gebruik ik een doek oid. Dat vind ik dan top, die instelling :j. Het gaat er mij (en volgens mij de meesten hier) niet om dat moeders in het verdomhoekje moeten gaan zitten en dat er nooit een mm huid te zien mag zijn, dat zou te zot zijn.
Het gaat om de effort! Een aantal moeders hier kwamen op mij nogal asociaal over (sorry :o ) door te zeggen dat ze sch*t hadden aan wat andere mensen vonden. In wat voor maatschappij leven we dan denk ik dan. Of het nu over BV gaat of niet.

En Jackenjill, je hebt mijn opmerking over het niet mogen hebben van commentaar op kinderen niet goed begrepen ;). Het gaat mij niet om het corrigeren van het gedrag. Het ging mij er om dat zodra kinderen het onderwerp van gesprek zijn, sommige mensen reageren als door een wesp gestoken.

Overigens vind ik dat sommige kraamhulpen etc ook té ver gaan in het adviseren van BV. Dat je koste wat kost maar moet blijven proberen terwijl het voor zowel het kind als de moeder niet werkt.

EDIT: typen blijft moeilijk.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 10:04

En daar is het weer er wordt hier zo doorgegaan over die uitzonderingen.
Aso's heb je overal en daar ontkom je niet aan, helaas.

Wbt de kraamhulp ik ken juist hele andere verhalen.
De eerste vraag hier was ook.Heb je wel kunstvoeding in huis?
Nee dus.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 10:12

Gillbo, nou zoveel uitzondering vind ik het niet in dit topic :o...

Dat kan maar de andere kant op kunnen ze ook (te) érg dwingend zijn. Het is maar net welke je treft denk ik. Een goede kraamhulp zou imo aan moeten geven dat BV belangrijk is maar als de moeder (en vader) in kwestie om wat voor reden dan ook hebben besloten geen BV te geven, moeten ze die keuze ook respecteren.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 10:22

Sees hoeveel dames zeggen hier dat er niet discreet gevoed moeten worde.1 of 2 misschien, er zijn er meer die roepen dat bv totaal niet zichtbaar mag zijn.Zelfs de suggestie ervan niet omdat het idee alleen al te vies is.

En dat is ook wat de meeste kraamhulpen doen hoor. Dat wordt gewoon besproken bij een intake en ook bij de verloskundige
Borstvoeding is in het begin vaak ook even doorzetten, dat is ook wat een kraamverzorgster je zal vertellen

.Maar jij hebt vast ook heel veel ervaring met kraamzorg in combinatie met bv

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 10:36

Gillbo, ik denk dat het zo'n beetje 50/50 is in dit topic hoor ;).

En klopt ja, genoeg kraamphulpen die blijven aansturen op BV terwijl het niet werkt voor moeder en/of kind.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 10:52

Dat is hooguit 8dagen dan

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 10:55

Dat van de kraamzorg ligt aan waar je de zorg inkoopt. De ene kraambureau is meer gericht op BV dan de ander. En die er meer op gericht zijn, zullen ook pro BV handelen. En nee sorry, ik zie in et topic meer anti BV die echt tegen zijn. Dan di zeggen oké nou vooruit, discreet mag.
De woorden die voorbij komen zijn het niet mis! Discreet voeden is niks mis mee. Maar wat is discreet? De ene vind met de rug naar de menigte discreet, en de ander vind totale afzondering discreet. De ene zorgt er voor weinig tot geen bloot, ander gooit een doek erover. Laten we el wezen, als jij zeer anti bent, is alles wat je wel ziet al aanstootgevend. Terwijl als je niet anti bent, je meestal niets ziet. Je kunt natuurlijk ook problemen opzoeken.

De meeste moeders en niet moeders vinden het genoeg als je je best doet, om netjes te voeden. Tja en heb je helaas in beide kampen, extreme. In BV kamp moeders die het niks scheelt, en hoppa tiet bloot en drinken maar, en in anti kamp. Van walgelijk, dat voeden doe je maar thuis!

En ik denk dat wanneer de beide partijen respect voor elkaar op kan brengen, je helemaal niet zon discussie zou hebben.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 10:56

Daarbij is het bij wet geregeld dat er geen reclame gemaakt mag worden worden de eerste maanden kunstmelk.Ook een kraamverzorgster moet zich aan die wet houden

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 11:18

Gillbo schreef:

In het ziekenhuis begint het soms al, dan idd nog kraamphulp. Dat kan dan voor een pas bevallen moeder behoorlijk vervelend zijn, dan is 8 dagen lang hoor ;).

Wendyenbram, dat is jouw perspectief denk ik dan, mij vallen namelijk de felle moeders meer op ;). Zo zie je maar, voor iedereen komt het anders over.

Nogmaals het gaat mij om de effort ;). Dat het niet altijd lukt om discreet te voeden, is niet erg maar als je niet eens de moeite ervoor wil nemen vind ik dat asociaal.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 11:19

Er is een verschil tussen reclame maken en opdringen ;).

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 11:56

Opdringen tja daar ben jezelf bij he.Nee is nee.
Daarnaast is een kraamperiode zo kort zeker als je wil proberen en het lukt niet.
Dan is de kraamzorg onderhand alweer weg

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 11:57

Ik snap dat je tegen bv bent maar om nu alles en iedereen zo negatief neer te zetten die er anders overdenkt dan jij vind ik echt unfair.Zeker omdat je er zelf totaal geen ervaring mee hebt.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 12:03

Sees schreef:
Gillbo schreef:

In het ziekenhuis begint het soms al, dan idd nog kraamphulp. Dat kan dan voor een pas bevallen moeder behoorlijk vervelend zijn, dan is 8 dagen lang hoor ;).

Wendyenbram, dat is jouw perspectief denk ik dan, mij vallen namelijk de felle moeders meer op ;). Zo zie je maar, voor iedereen komt het anders over.

Tja ik denk et moeders fel worden, door e opmerkingen walgelijk, en je moet je total afzonderen. En de 1 vind dat je rug toe draaien discreet is terwijl de ander et nog nstootgevend vind. Daarom, wat is voor die gene die aanstoot nemen aan B V moeders, dan discreet! Zolang dat niet duidelijk is, houd je deze discussie.

Nogmaals het gaat mij om de effort ;). Dat het niet altijd lukt om discreet te voeden, is niet erg maar als je niet eens de moeite ervoor wil nemen vind ik dat asociaal.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 12:05

O nou quote en tussen plaatsen lukt me dus niet op tablet. Sorry maar mijn tekst staat nu als jouw tekst in de quote:-)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 12:25

Gillbo schreef:
Ik snap dat je tegen bv bent maar om nu alles en iedereen zo negatief neer te zetten die er anders overdenkt dan jij vind ik echt unfair.Zeker omdat je er zelf totaal geen ervaring mee hebt.

Ten eerste, als je al mijn posts echt goed zou hebben gelezen, zou je weten dat ik niet tegen BV ben. Ik heb de indruk, dat heb ik ook al eerder aangegeven, dat jij iedere keer slechts op stukjes van mijn posts reageert waardoor je een heel vertekend beeld schetst.

Ten tweede weet jij helemaal nada, noppes van mijn ervaring ;).

Ik zet NIEMAND hier negatief weg, ik heb nog geen verkeerd woord gezegd en het is dus ook niet netjes dat je me daarvan beticht. Ik heb alleen aangegeven dat moeders die zeggen sch*t aan anderen te hebben, asociaal zijn.

En als laatste, nogmaals, een pas bevallen moeder zit vol hormonen en emotie, alles is nieuw en eng en je gaat je dan verlaten op de experts. Experts horen je never nooit iets op te dringen en helaas gebeurt dat VEEL te vaak, of het nou pro BV of anti BV is. De moeder hoort leading te zijn en behalve een keer advies te geven, behoren de betrokken instanties zich verder neer te leggen bij de keuze die de ouders maken.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 12:43

LadyMadonna schreef:
kwita schreef:
Ja ik heb ook borstvoeding gegeven, 8 maanden en toen was de melk op!
Ik zat er echt niet mee alleen is het verveklend dat sommige mensen kinderachtig doen.
dat was eigelijk het vervelendste nog.

Hoe bedoel je kinderachtig?

Kijken of nadrukkelijk vertellen dat het ongepast is in openbare gelegenheden of zo iets stoms als tieten of prutsmuts roepen zo achtelijk! Werkelijk zo bekrompen en waar gebeurd en dan zat ik echt niet naakt of zo

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 12:48

Kwita, waren dat volwassenen die dat soort dingen riepen :oo ?
Dat mensen kijken kun je niet voorkomen denk ik maar uitschelden is ronduit onbeschoft...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 13:00

Oh sorry Wendyenbram, zie nu pas het stukje wat jij er tussen hebt geplaatst ;).

Dat de bewoordingen, van beide zijden, laat ik dat even duidelijk stellen, niet altijd even netjes waren, ben ik met je eens. Dat maakt de discussie moeilijker en gekleurder.
Wat als discreet wordt gezien, is inderdaad voor iedereen anders, ik denk dat je niet meer kan (en mag?) verwachten dan dat de moeder in kwestie probeert een beetje rekening te houden met andere aanwezigen dmv bepaalde kleding/een doek/omdraaien oid? En als mensen dan ook een beetje rekening houden met de BV-ende moeder door niet te gaan zuchten en steunen etc dan lijkt mij dat niemand met goed fatsoen nog zou kunnen (of mogen?) klagen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 13:52

Xo te lezen heb je geen fijne periode gehad en hebt het nog niet verwerkt want wat jw nu aanhaalt heeft niks met dit topic te maken. en wat willen mensen als we soms niet doorzetten als verzorgende krijgen we weer naar hoofd gesmeten dat we niet genoeg aan gespoord hebben. Maar dat is een andere discussie
Sees schreef:
Er is een verschil tussen reclame maken en opdringen ;).