ik moest hier toch wel een beetje om lachen
Citaat:
Een lesje in plot: Laten we eerlijk zijn, Sinterklaas en Zwarte Piet zijn niet helemaal menselijk. Ik bedoel - die gast is ruim 700 jaar oud, sterft nooit, en de Zwarte Pieten worden ook nooit ouder. O ja, en ze bestaan ook niet echt. Dus zijn het per definitie fantasyfiguren. Als je het zo opvat, mogen ze elke kleur zijn. Maar een goede plot blijft trouw aan het verhaal. We hebben nu eenmaal de schoorsteenmythologie, en bovendien was Zwarte Piet in het originele verhaal geïntroduceerd als griezelig element, bedoeld om kinderen bang te maken. Zwart en duisternis associëren we nu eenmaal met griezelig. Waarom zijn de "dark elves" altijd de creepy'er, gemene elven, vergeleken met de - overigens altijd blanke - "high elves"? Waarom zijn die lelijke Orcs in Lord of the Rings allemaal zo donker, tegen het zwarte aan? Waarom associëren we de Duivel met duisternis? Inderdaad, pure symboliek.
Nee, ik zie een heel ander probleem: omdat de moderne media denkt dat de moderne, tere kinderziel niet bestand is tegen wat gezonde horror, zijn ze ontrouw gebleven aan de plot en hebben ze van Zwarte Piet een vrolijke, dansende negerclown gemaakt. Geen wonder dat de VN klaagt: het zijn literaire puristen! Ik ben er dan ook geheel voor om het oude beeld van Zwarte Piet in ere te herstellen. Laat dat donkere wezen weer 's nachts over de daken sluipen. Laat het weer vrijelijk kinderen afranselen met takken. Laat het zo nu en dan ons kroost weer meenemen in jutezakken en ontvoeren naar Spanje. Dat is trouwens ook veel eerlijker tegenover de kinderen die wél lief zijn geweest dit jaar, en het geeft bovendien veel leukere TV.
Mochten ze onverhoopt toch overgaan op het afschaffen van Zwarte Piet, stel ik voor dat we ook The Lord of the Rings en Warhammer gaan bannen. Met een VN-resolutie. En daarna het Christendom.