Zwarte Piet is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:47

Shadow0 schreef:
Anoniem schreef:
Ik beken, toen mijn zoontje ( toen 3 jaar ) in de tram een "zwarte" mijnheer zag riep hij inderdaad Piet. Is dit vreselijk ?

In die context niet echt, hoewel het wel zeker aangeeft dat kinderen het onderscheid nog moeten leren.

In andere opzichten ("zeg zwarte piet, waar blijven onze drankjes" tegen een zwarte serveerster) is het wel fout.
En dan kun je wel zeggen dat het hoe dan ook ongelofelijke horken zijn die dat roepen (en dat is waar), maar het is wel degelijk het 'zwarte piet' dat veel neerbuigender klinkt dan 'hee trien' of iets dergelijks. En nee, dat ondervang je niet helemaal door zwarte piet uit het straatbeeld te weren, maar toch denk ik dat het gevoelsmatig wel scheelt als zwarte piet niet ook nog steeds een kinderfeestgebeuren is.

Dit is dan nrt zo goed een drogreden. Ja stel je voor dat iemand zwarte piet zegt ipv trien 8)7

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:00

ik moest hier toch wel een beetje om lachen
Citaat:
Een lesje in plot: Laten we eerlijk zijn, Sinterklaas en Zwarte Piet zijn niet helemaal menselijk. Ik bedoel - die gast is ruim 700 jaar oud, sterft nooit, en de Zwarte Pieten worden ook nooit ouder. O ja, en ze bestaan ook niet echt. Dus zijn het per definitie fantasyfiguren. Als je het zo opvat, mogen ze elke kleur zijn. Maar een goede plot blijft trouw aan het verhaal. We hebben nu eenmaal de schoorsteenmythologie, en bovendien was Zwarte Piet in het originele verhaal geïntroduceerd als griezelig element, bedoeld om kinderen bang te maken. Zwart en duisternis associëren we nu eenmaal met griezelig. Waarom zijn de "dark elves" altijd de creepy'er, gemene elven, vergeleken met de - overigens altijd blanke - "high elves"? Waarom zijn die lelijke Orcs in Lord of the Rings allemaal zo donker, tegen het zwarte aan? Waarom associëren we de Duivel met duisternis? Inderdaad, pure symboliek.

Nee, ik zie een heel ander probleem: omdat de moderne media denkt dat de moderne, tere kinderziel niet bestand is tegen wat gezonde horror, zijn ze ontrouw gebleven aan de plot en hebben ze van Zwarte Piet een vrolijke, dansende negerclown gemaakt. Geen wonder dat de VN klaagt: het zijn literaire puristen! Ik ben er dan ook geheel voor om het oude beeld van Zwarte Piet in ere te herstellen. Laat dat donkere wezen weer 's nachts over de daken sluipen. Laat het weer vrijelijk kinderen afranselen met takken. Laat het zo nu en dan ons kroost weer meenemen in jutezakken en ontvoeren naar Spanje. Dat is trouwens ook veel eerlijker tegenover de kinderen die wél lief zijn geweest dit jaar, en het geeft bovendien veel leukere TV.

Mochten ze onverhoopt toch overgaan op het afschaffen van Zwarte Piet, stel ik voor dat we ook The Lord of the Rings en Warhammer gaan bannen. Met een VN-resolutie. En daarna het Christendom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:01

Shadow0 schreef:
Anoniem schreef:
Ik beken, toen mijn zoontje ( toen 3 jaar ) in de tram een "zwarte" mijnheer zag riep hij inderdaad Piet. Is dit vreselijk ?

In die context niet echt, hoewel het wel zeker aangeeft dat kinderen het onderscheid nog moeten leren.

In andere opzichten ("zeg zwarte piet, waar blijven onze drankjes" tegen een zwarte serveerster) is het wel fout.
En dan kun je wel zeggen dat het hoe dan ook ongelofelijke horken zijn die dat roepen (en dat is waar), maar het is wel degelijk het 'zwarte piet' dat veel neerbuigender klinkt dan 'hee trien' of iets dergelijks. En nee, dat ondervang je niet helemaal door zwarte piet uit het straatbeeld te weren, maar toch denk ik dat het gevoelsmatig wel scheelt als zwarte piet niet ook nog steeds een kinderfeestgebeuren is.

En zijn we dan echt zo naief om te denken dat deze figuren hier geen andere naam voor bedenken, degenen die dit doen, zullen het blijven doen met andere namen, andere uitlatingen. Dat hou je niet tegen

Sneeuwelfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:01

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:04

piezze schreef:
Dit is dan nrt zo goed een drogreden. Ja stel je voor dat iemand zwarte piet zegt ipv trien 8)7

Je kunt je hopelijk wel voorstellen dat het echt behoorlijk kwetsend en beledigend is als je op die manier wordt aangesproken?

Gast4901: ik denk dat ze andere namen verzinnen. Maar ik denk dat die namen wel aan kracht verliezen, omdat ze niet meer zo gewoon zijn. En niet meer een onschuldige andere betekenis hebben. Zodat mensen in elk geval niet meer kunnen zeggen 'dat het maar een geintje is' of dat het 'eigenlijk een compliment is' etc. Bovendien blijft het punt dat 'zwarte piet' dus wel degelijk echt racistisch-neerbuigend bedoeld kan zijn.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:10

Op die facebook pagina komen er ook bijna 1000 likes per minuut bij. Nederlanders houden nu eenmaal van hun sinterklaas en zwarte piet.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:18

Shadow0 schreef:
Je kunt je hopelijk wel voorstellen dat het echt behoorlijk kwetsend en beledigend is als je op die manier wordt aangesproken?

Shadow, gister hebben wij hier ook over gesproken. Moet toegeven dat ik vandaag na een gesprek met mijn Nederlands-Surinaamse collega ik hier wel even wat meer over na ben gaan denken en wat ben bijgedraaid. Hij legde uit dat die hele zwarte piet hem eigenlijk niks uit maakt. Ja, super leuk is het niet, maar hij viert het ook gewoon. Maar het aanspreken op straat a la 'hey zwarte piet is er weer' richting zijn persoon: Dát doet zeer. Niet omdat hij zwarte piet verschrikkelijk vind of er niet mee geassocieerd wil worden, maar omdat hij simpelweg geen zwarte piet is maar een hele gewone Nederlander. Ook het punt dat zwarte piet zo nodig 'zwart' (Surinaams) moet klinken vindt hij vervelend. Als er nou gewoon normaal gepraat wordt en die piet niet zo als dom wordt neergezet is het al een stuk beter. En ja, als dat donkere kleurtje eraf kan: heel graag.

Ik ben in ieder geval over zijn woorden na gaan denken in de zin hoe ik zélf over Sint en Piet praat. En of ik hier en daar per ongeluk wat racistische dingetjes in zeg.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:21

Winged schreef:
Shadow0 schreef:

Shadow, gister hebben wij hier ook over gesproken. Moet toegeven dat ik vandaag na een gesprek met mijn Nederlands-Surinaamse collega ik hier wel even wat meer over na ben gaan denken en wat ben bijgedraaid. Hij legde uit dat die hele zwarte piet hem eigenlijk niks uit maakt. Ja, super leuk is het niet, maar hij viert het ook gewoon. Maar het aanspreken op straat a la 'hey zwarte piet is er weer' richting zijn persoon: Dát doet zeer. Niet omdat hij zwarte piet verschrikkelijk vind of er niet mee geassocieerd wil worden, maar omdat hij simpelweg geen zwarte piet is maar een hele gewone Nederlander. Ook het punt dat zwarte piet zo nodig 'zwart' (Surinaams) moet klinken vindt hij vervelend. Als er nou gewoon normaal gepraat wordt en die piet niet zo als dom wordt neergezet is het al een stuk beter. En ja, als dat donkere kleurtje eraf kan: heel graag.

Ik ben in ieder geval over zijn woorden na gaan denken in de zin hoe ik zélf over Sint en Piet praat. En of ik hier en daar per ongeluk wat racistische dingetjes in zeg.

In mijn Sinttijd spraken de zwarte pieten niet met een accent wat op surinaams ofzo leek. Mijn grootste Sinttijd heb ik dan wel in het noorden van het land gehad, misschien dat dat wat scheeld?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:25

Mij noemden ze vroeger konijn en paardenbek, ook heel kwetsend, moeten nu alle konijnen en paarden maar weg dan? Nee want zo belangrijk is een individu nu eenmaal niet. Geld ook voor surinamers, wordt ook volwassen en denk dst dat soort pesterij meer zegt over de pester en niets over de gepeste.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:28

Surinaams klinken, dom? Uuuuuh.... ik woon inderdaad ook in het Noorden maar alle Pieten van de club van Sinterklaas praten toch ook gewoon normaal? En worden toch ook niet dom neergezet?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:29

Tieneke schreef:
Mijn halve familie is Afrikaans. Ze doen altijd vrolijk mee met Sinterklaas...èn zwarte piet.

Straks is het ook nog discriminatie van alle mensen die 'Piet' heten :+

Dit vind ik fantastisch,!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:33

piezze schreef:
Mij noemden ze vroeger konijn en paardenbek, ook heel kwetsend

Ach wel nee, dat is helemaal niet kwetsend. Konijnen zijn hartstikke schattig en paarden zijn zelfs edele dieren dus je zou het eigenlijk als compliment moeten zien. Wat een aanstellerij zeg, jemig. Wat doe je eigenlijk op een paardenforum als je wil zeuren dat 'paardenbek' zo kwetsend is? En ach, misschien deed je uiterlijk ook wel denken aan dat van een konijn, dat kan je kinderen toch niet kwalijk nemen? Die snappen dat gewoon nog niet.

piezze

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:37

Precies ik had ook konijnentanden dus ach...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:46

Dani schreef:
piezze schreef:

Ach wel nee, dat is helemaal niet kwetsend. Konijnen zijn hartstikke schattig en paarden zijn zelfs edele dieren dus je zou het eigenlijk als compliment moeten zien. Wat een aanstellerij zeg, jemig. Wat doe je eigenlijk op een paardenforum als je wil zeuren dat 'paardenbek' zo kwetsend is? En ach, misschien deed je uiterlijk ook wel denken aan dat van een konijn, dat kan je kinderen toch niet kwalijk nemen? Die snappen dat gewoon nog niet.

Misschien is het handig om de post niet volledig uit zijn verband te rukken door een zeer belangrijk deel van de tekst weg te laten.
Dan hoef je ook niet iemand vals te beschuldigen van aanstellerij.

Je post getuigt niet van respect, en eerlijk is eerlijk, dan ben je zelf net zo slecht als de pesters en mensen die wel discrimineren.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:59

Air schreef:
Je post getuigt niet van respect, en eerlijk is eerlijk, dan ben je zelf net zo slecht als de pesters en mensen die wel discrimineren.

Precies. Het getuigt niet van respect. Net zomin als dat het van respect getuigt om tegen anti-Zwarte-Piet-mensen te zeggen dat ze zich aanstellen, hun mond moeten houden, en dat ze geen reden hebben om zich gekwetst te voelen.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:01

GlenFiddich schreef:
Net als bij het geval van zwarte Piet is de bad guy Sinterklaas een interpretatie. Als blanken steevast als slecht worden gezien door andere etnische groepen is dat strikt genomen ook discriminatie. Maar daar heeft er niemand oren naar.

Mindim schreef:
Blank wordt per definitie in samenhang met slecht gezien. En inderdaad, dat waren we vroeger ook, ik bedoel, we hebben onderdrukt over de hele wereld. Maar het stereotiep blijft wel hangen. Blank=slecht en hebben het altijd op de donkere mens voorzien. Ik vind dat niet terecht en evengoed discriminatie.
Evengoed dat er door de negroide medemens compleet aan voorbij gegaan welke hand hun eigen landgenoot in de slavernij heeft gehad.
Ik heb er moeite mee dat alle misstanden en foute gedragingen van de donker gekleurde/ lichtgetinte mens, noord afrikaans type of welk woord tegenwoordig ook politiek correct is, wordt geweten aan discriminatie. Hele gangs in amerika wijten hun bestaan aan discriminatie. Eigen volwassen keuzes daarin tellen schijnbaar niet.
Dat constante gewijs dat tegenwoordig de blanke medemens nog steeds verantwoordelijk wordt gehouden voor de toestand van de zwarte medemens vind ik achterhaald en niet fair.

Ben ik het helemaal mee eens, heb het ook al eerder in dit topic over gehad en het wordt idd compleet genegeerd. :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:11

CITAAT dus niet van mezelf vond hem wel leuk

Er kwam de sint iets naars ter oren

Wat hij toch liever niet zou horen

Jij wilde graag een groene piet

Een zwarte, nee dat kan echt niet

Geel of blauw is geen bezwaar

Desnoods een zilver exemplaar

Maar bruin of zwart dat is verkeerd

Omdat je dan discrimineert

Zo wordt de sint de bonte hond

Maar ken jij wel de achtergrond?

Ik denk het niet, maar ’t is niet gek

Die kleine zorgt voor tijdgebrek

Daarom legt sint het nu maar uit

Want van jouw visie klopt geen fluit

Mijn pieten zijn geen echte negers

Maar doodgewone schoorsteenvegers

Ik heb wel wat bewijs daartoe

Wat dacht je van de piet zijn roe?

En ook zijn prachtige kledij

Is functioneel en hoort daarbij!

Als je vaak door de schoorsteen schiet

Wordt je vanzelf een zwarte piet

Knoop dit maar heel goed in je oren

Mijn zwarte pieten, dat zijn moren

Een moor, dat is een Arabier

En ik heb ook nog Berbers hier.

Ikzelf sluit daarna de rijen:

Sint Nicolaas komt uit Turkije

Ik ben in Patara getogen

Daar is geen letter van gelogen

Ik zeg het nu dus maar gewoon:

Ik ben een echte allochtoon

Het toppunt van de integratie?

Mijn intocht, waar de hele natie

Voor een Turk en Marokkaan

Vrolijk aan de wal gaat staan

Daar is dus niks racistisch aan....

Dus voor de blauwe variant

Ga je maar naar smurfenland...

Groetjes van de sint

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:12

Ik ben het hroemaal met je eens victory boy, jammer dan dat ik zo niet respectvol over kom, ik zit er niet mee maar goed.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:17

Dani schreef:
Air schreef:

Precies. Het getuigt niet van respect. Net zomin als dat het van respect getuigt om tegen anti-Zwarte-Piet-mensen te zeggen dat ze zich aanstellen, hun mond moeten houden, en dat ze geen reden hebben om zich gekwetst te voelen.

Ik geloof niet dat dat is wat ze zegt. Daarnaast weet ik vrijwel zeker dat een groot deel van de anti-Zwarte-Piet mensen blank is.
Uberhaupt gaat het hier om kinderen die een leeftijd hebben waarop ze niet weten wat pesten is. Oudere kinderen weten namelijk dat de Sint niet echt bestaat en dat is ook wel de leeftijd vanaf wanneer er gepest wordt.

Ik denk inderdaad dat het voor een groot deel aan jezelf ligt op het moment dat je je gekwetst voelt door een kind van bijv. 4 die je per ongeluk voor Zwarte Piet aanziet.

Ik geloof ook niet dat daar de discussie om gaat, zo wel dan vind ik de discussie nog triester.

Kahawa

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:32

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:35

In reactie op Gast4901 betreffende de prof uit jamaica

Ah ze willen geld, nu begrijp ik het. Dit is toch eigenlijk waar het altijd om draait. Nou ja gelukkig geeft sinterklaas geen geld. Misschien wat chocolade geld naar deze dame sturen op 5 december?
Laatst bijgewerkt door piezze op 23-10-13 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:39

piezze schreef:
In reactie op corry betreffende de prof uit jamaica

Ah ze willen geld, nu begrijp ik het. Dit is toch eigenlijk waar het altijd om draait. Nou ja gelukkig geeft sinterklaas geen geld. Misschien wat chocolade geld naar deze dame sturen op 5 december?

juist

Captain_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:02

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:16

Dani schreef:
piezze schreef:

Natuurlijk en dat is toch ook hetzelfde als een figuur uit een kinderfeest.... :( erg flauw en geen haar beter als sommige andere uitlatingen...