Wie krijgt jouw stem op 12 september?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ik stem op 12 september op...

VVD
256 (23%)
PvdA
155 (14%)
PVV
195 (18%)
CDA
16 (1%)
SP
131 (12%)
D66
75 (7%)
GroenLinks
41 (3%)
CU
20 (1%)
SGP
7 (0%)
Partij voor de Dieren
57 (5%)
Piratenpartij
11 (1%)
Partij voor Mens en Spirit (MenS)
3 (0%)
Nederland Lokaal
1 (0%)
Libertarische Partij (LP)
Geen stemmen
Democratisch Politiek Keerpunt
2 (0%)
50Plus
4 (0%)
Liberaal Democratische Partij (LibDem)
1 (0%)
Anti Europa Partij
Geen stemmen
SOPN
3 (0%)
Partij van de Toekomst (PvdT)
3 (0%)
Ik beslis pas in het stemhokje
18 (1%)
Ik stem niet
43 (4%)
Ik stem blanco
16 (1%)
Anders, namelijk...
10 (0%)

Totaal aantal stemmen: 1068

sarabande

Re: Wie krijgt jouw stem op 12 september?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 12:44

Waarde van de woning is wat de gek er voor geeft, dus dat lijkt me geen serieuze vraag als je een eikpunt nodig hebt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 12:45

sarabande schreef:
Waarde van de woning is wat de gek er voor geeft, dus dat lijkt me geen serieuze vraag als je een eikpunt nodig hebt

Het antwoord op de vraag weerspiegelt het beoogde doel. Er wordt wanneer HRA in beeld komt wel voortdurend van alles geroepen over dure woningen, villa's en dergelijken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 12:48

Lovely schreef:
Het antwoord op de vraag weerspiegelt het beoogde doel. Er wordt wanneer HRA in beeld komt wel voortdurend van alles geroepen over dure woningen, villa's en dergelijken.

Ben blij dat dat in mijn stelling gelukkig niet voorkomt :) Ik ben nog steeds benieuwd wat jij er niet correct aan vind als ik stel "Maar hoe hoger de hypotheek en hoe hoger de belastingtrede, hoe meer voordeel."?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 12:51

Shadow0 schreef:
Lovely schreef:

Ben blij dat dat in mijn stelling gelukkig niet voorkomt :) Ik ben nog steeds benieuwd wat jij er niet correct aan vind als ik stel "Maar hoe hoger de hypotheek en hoe hoger de belastingtrede, hoe meer voordeel."?

Wat er niet aan klopt is dat het gaat om een teruggaaf van betaalde belasting en de bron is betaalde rente. Je houdt erg van relatief en ook hier geldt dat percentages voor iedereen hetzelfde effect hebben. Iemand die nooit in de schaal van 52% belasting betaald heeft, krijgt ook nooit 52% terug, zo simpel is dat. Zo werkt dat, de belastinglasten zijn hoger en de teruggaaf dus ook. Dat geldt trouwens voor iedereen precies hetzelfde.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 12:53

Maar vind je dan niet dat het zijn doel voorbij schiet Lovely? Want het is in het leven geroepen om mensen te ondersteunen in het aankopen van een woning. Heeft de miljonair ondersteuning nodig? Ik denk dat dat een belangrijke vraag is namelijk. Moet er niet gekeken worden naar het doel van de maatregel, ipv te zeggen: "iedereen heeft er recht op omdat het zo is."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 12:55

Rinske schreef:
Maar vind je dan niet dat het zijn doel voorbij schiet Lovely? Want het is in het leven geroepen om mensen te ondersteunen in het aankopen van een woning. Heeft de miljonair ondersteuning nodig? Ik denk dat dat een belangrijke vraag is namelijk. Moet er niet gekeken worden naar het doel van de maatregel, ipv te zeggen: "iedereen heeft er recht op omdat het zo is."

Je kunt je allereerst afvragen in hoeverre een miljonair een hypotheek afsluit om een woning te kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 13:02

Lovely schreef:
Rinske schreef:

Je kunt je allereerst afvragen in hoeverre een miljonair een hypotheek afsluit om een woning te kopen.

Dat doen ze echt wel :j en waarom? Vanwege de hypotheekrente aftrek :Y)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 13:04

Dat was geen antwoord op mijn vraag Lovely :P .
Maar goed, laat ik dan ipv miljonairs "hoge inkomens" zeggen, want op de vorige pagina kun je gewoon in het grafiekje zien dat de 20% hoogste inkomens 50% van de HRA ontvangen. Is dat wenselijk? Schiet dat zijn doel niet voorbij?
Grafiekje nogmaals dan:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 13:06

Als de huizenmarkt wat verder instort kunnen de lage inkomens misschien ook een huisje kopen. Het is natuurlijk niet zo heel vreemd dat vooral hogere inkomens meer huizen bezitten, net als dat de hoge inkomens wat meer wegenbelasting voor hun rekening nemen en een mooi groot deel van de inkomstenbelasting die afgedragen wordt. Heb je daar ook een grafiek van?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 13:07

Shadow0 schreef:
Lieve Gummie, je was bezig mij te overtuigen dat ik het over absolute bedragen had, terwijl ik netjes procenten noemde, die al sinds jaar en dag typisch gebruikt worden om relatieve zaken aan te duiden.

Dat is niet waar. Ter toelichting: ik was bezig jou ervan te overtuigen dat IK het over absolute bedragen had ("betalen" ipv "aandeel") en dat jij wat ik en enkele anderen zeiden pareerde en als onwaar bestempelde door te antwoorden in percentages. Vervolgens gaf ik aan dat ik over appels aan het praten was, en jij in peren antwoordde. Inkomtenbelasting is een appel. Als je 52% inkomstenbelasting betaalt, betaal je meer dan iemand die 40% inkomstenbelasting betaalt. Dat is een feit. Collectieve lastendruk is een peer. Het geheel van indirecte en directe belastingen geeft voor een ieder een collectieve lastendruk van 39%. Wat jij zegt is waar, wat ik zeg ik waar, maar jouw antwoord op mijn vraag was niet waar.

Citaat:
Je verwarde de begrippen 'proportionaliteit' en 'progressief.' En je stelde dat je bepaalde dingen niet terug kon vinden in het artikel terwijl het om vrijwel letterlijke quotes ging.

Ook dat is niet waar. Waar ik proportioneel schrijf, bedoel ik dat ook. Waar ik progressief schrijf, bedoel ik dat ook. Ons land kent een progressief tarief in de inkomstenbelasting. Dat is een appel. Jij zegt: nee, wat het totale belastingstelsel is niet progressief. Dat is een peer. Jij beantwoord steeds weer vragen over appels met antwoorden over peren.
En verder zei ik niet dat jouw quotes niet terug te vinden waren in het stuk, ik zei dat IK dat er niet UIT HAALDE! Omdat ik evenals jij naar ANDERE informatie in het stuk aan het kijken was. Wat dan weer neerkomt op het appel- peer verhaal. Hoop dat het zo duidelijk is.

Citaat:
Allemaal niet erg hoor, maar zou je dan deze misleidende samenvattingen achterwege willen laten? Alvast dank. De mensen die willen weten hoe het zit, lezen het vast wel even terug.

Ik hoop inderdaad dat mensen dat doen :-)
Laatst bijgewerkt door gummie op 08-09-12 13:44, in het totaal 3 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 13:10

Lovely schreef:
En waar ligt de grens dan, bij de waarde van de woning of bij de hoogte van de hypotheek?

Deze vraag heb jij mij al eerder gesteld en daar heb ik antwoord op gegeven.
IMO hoort een hypotheek ongeveer gelijk te zijn met de waarde van de woning (= vastgesteld door taxateur). En daar mag best iets boven op, om KK of verbouwing te financieren, mits het inkomen daarvoor de ruimte biedt. Verder moet een hypotheek altijd afgelost worden.
Maar goed, dit is IMO het bespreken van details, ik ben geen expert.

Verder heb ik in mijn kennissenkring/werkkring toch wel heel wat mensen met een hoger inkomen en deze hebben gewoon een (gedeeltelijke of inmiddels afgeloste) hypotheek hoor. :D

Verder is de afschaffing van de HRA voor mij persoonlijk niet het belangrijkste punt. Mijn hypotheek is namelijk bijna afgelost en zeer laag :D , dus ik baseer mijn stem niet alleen op de HRA.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 13:11

Lovely schreef:
Als de huizenmarkt wat verder instort kunnen de lage inkomens misschien ook een huisje kopen. Het is natuurlijk niet zo heel vreemd dat vooral hogere inkomens meer huizen bezitten, net als dat de hoge inkomens wat meer wegenbelasting voor hun rekening nemen en een mooi groot deel van de inkomstenbelasting die afgedragen wordt. Heb je daar ook een grafiek van?

Daar gaat het mij niet om. Het gaat erom dat de HRA in het leven is geroepen om huizenaankoop te ondersteunen. Schiet het dan zijn doel niet voorbij als mensen met een hypotheek van zeg 8 ton hier HRA voor ontvangen? Moeten zij ondersteund worden?

De VVD zegt: "wij doen niks aan de HRA", maar we weten inmiddels allemaal dat dat niet gaat helpen om de huizenmarkt weer op de rit te krijgen. De huizenprijzen zijn idd kunstmatig hoog, en bijna geen enkel mens in NL durft meer een huis te kopen. Wordt het dan niet eens tijd om wat aan de HRA te doen. Ik denk namelijk dat daardoor idd de huizenprijzen wat dalen, maar m.i. is dat ook niet erg. Hoge huizenprijzen en niks verkopen schiet je ook niets mee op :D .

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 13:15

Rinske schreef:
Woeps :)* , ik ben nog helemaal vergeten aan te geven waarom ik persoonlijk het ESM een slecht idee vind. Dat wil ik alsnog doen :) .

Ten eerste kwam ik dit stukje journalistiek tegen, en vond het een goed stuk. Ik ben helemaal niet voor de libertarische partij, maar ik vond dit best verhelderend geschreven (ook al is het een mening van een journalist, het is wel hoe ik er ook tegenaan kijk :) ).

http://www.artikel7.nu/vrijspraak/esm-g ... erden.html

Dit is een heel interessant artikel vind ik:
http://adbroere.nl/web/nl/columns/risico-en-het-esm.php

"Bij nood kan een klein land inderdaad geen nee zeggen tegen het ESM. Volgens artikel 8 van het ontwerpverdrag zal het startkapitaal van het ESM 700 miljard euro bedragen (Nederland 50 miljard), maar de 'Gouvernementsraad' kan volgens artikel 10 zelfstandig besluiten om dit kapitaal onbeperkt te verhogen. Nederland heeft geen veto en kan niet verhinderen dat het kapitaal van het ESM wordt verhoogd tot bijvoorbeeld 2000 of 3000 miljard (Nederland 280 of 420 miljard)."

Nederland heeft dit geld niet, en zal het moeten lenen. Wat weer bovenop onze staatsschuld komt. Nederland is dan geen groot land (heeft heeft 5,7% van de stemmen in het ESM, wat nu neerkomt op 40 miljard), maar Nederland heeft wel een grote pensioenpot.
Spanje heeft bijvoorbeeld 83 miljard in het noodfonds, maar: waar haalt Spanje dat geld vandaan als ze zelf aan de afgrond staan?

"Het maatschappelijk kapitaal kan gewoon worden aangevuld als er verliezen worden geleden. En dit kan worden gedaan door een instituut waarvan de medewerkers juridisch immuun zijn. Dus, zoals een van de ondertekenaars van de petitie tegen ratificering van het ESM verdrag, een bouwkundig constructeur, opmerkte bij zijn ondertekening ‘Dus als ik een constructiefout maak en het gebouw stort in, dan ben ik niet juridisch aansprakelijk omdat ik immuniteit geniet?’ Ja, zo zit het. De raad van gouverneurs (samengesteld uit de zeventien ministers van financiën van de eurolanden), de raad van bewind (samengesteld uit ambtenaren), de directeur en de medewerkers van het ESM zijn dus niet juridisch aansprakelijk voor hun activiteiten binnen het kader van dit instituut. Zij kunnen dus foute beslissingen nemen, die leiden tot verliezen en vervolgens aanzuivering van het verloren gegane kapitaal opeisen bij de eurolanden. "

En dan kun je wel hopen dat er geen noodpakket (binnen 7 dagen betalen) moet komen omdat NL geen vetorecht heeft, maar kun en wil je die miljardengok nemen? Het gaat hier niet om een pakje boter namelijk. Ons hele economische systeem is op een geld als schuld systeem gebaseerd. Als je het risicodragend en niet-risicodragend kapitaal bij elkaar optelt, kan het ESM een bedrag lenen van 4.000 miljard. En dat geld moet ook weer terugkomen.
"Het ESM mag 5,7 keer zo veel lenen als het aan aandelenkapitaal beschikbaar heeft. Als er dus 700 miljard euro aandelenkapitaal beschikbaar is, dan kan het ESM 4.000 miljard lenen. Als het ESM de complete 4.000 miljard euro heeft uitgeleend en daarop bijvoorbeeld een verlies maakt van 500 miljard euro, dan moeten de eurolanden ervoor zorgen dat het verloren gegane kapitaal wordt aangevuld tot weer 700 miljard. De bijdrage van Nederland aan het ESM is dan daarmee opgelopen tot 68,5 miljard euro. En de grens van hoever dit kan gaan is niet in zicht."

In artikel 32 en 35 staan de voorrechten, onschendbaarheid en immuniteiten geregeld:

Medewerkers van het ESM zijn immuun voor strafvervolging.
De kantoren van het ESM mogen geen onderwerp zijn van doorzoeking c.q. huiszoeking.
Beslissingen van het ESM mogen niet door een rechter getoetst worden.

Dat is toch bizar? Het gaat hier om miljarden. En dan mag het niet getoetst worden door een rechter, er mag geen door-/huiszoeking gedaan worden en medewerkers zijn immuun voor strafvervolging.

Sorry voor de lap tekst!
Hoop dat mijn mening zo helder is (en de feiten ook).

Thanx! Jazeker, is helder... :-)

Wat ik steeds probeer aan te geven is dat de uitspraak "Nederland heeft helemaal niets meer te vertellen" geen feit is, maar een mening. Feit is dat Nederland geen vetorecht heeft. Feit is ook dat daarvoor gekozen is om te voorkomen dat 1 klein land alleen een besluit kan dwarsbomen (dat wordt letterlijk genoemd). Feit is ook dat er van onvoorwaardelijke steun nooit sprake is, omdat de voorwaarden zijn opgenomen. Feit is ook dat in principe besluiten unaniem moeten worden genomen, en dat voor bijzondere noodgevallen een gekwalificeerde meerderheid van 85% nodig... Dat je vervolgens van mening bent dat het ontbreken van een vetorecht betekent dat Nederland niets te vertellen heeft, dat kan natuurlijk :-) Maar het is geen feit.

En dat neemt niet weg dat ik het met je eens ben dat er een groot deel van de soevereiniteit uit handen gegeven wordt. En dat je kunt vinden dat dat te veel is.

(heb een kleine aanpassing gemaakt nav de opmerking van Rinske :-))
Laatst bijgewerkt door gummie op 08-09-12 13:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 13:17

Lovely schreef:

Hier ben ik het ook niet helemaal mee eens. De meeste mensen met een hoger inkomen hebben vaak toch wel een lease-auto :D

Maar Lovely, jij hebt het alleen over de hogere inkomens. Volgens de grafieken, behoor ik daar ook toe, al vind ik dat er een heel groot verschil is tussen een inkomen van 1 ton, 5 ton of 1 miljoen ;) . Ik vind persoonlijk dat ik ook (best) genoeg bijdraag d.m.v. inkomsten/loonbelasting/premies. Ik ontvang nooit toeslagen e.d., maar ik vind dat een eerlijke constructie. Ik verdien meer, dus ik betaal meer belasting, ik hou nog altijd veel meer over dan iemand met een minimum of laag inkomen.
De pijn zit vaak in de groepen net boven modaal. Deze komen niet in aanmerking voor toeslagen en betalen overal de volle pond voor. Zij houden soms aan het eind minder over onder de streep dan iemand net onder modaal.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 13:21

gummie schreef:
Feit is dat Nederland geen vetorecht heeft, evemin welk ander land dan ook.

Dat klopt niet :) . Vetorecht heeft een land bij meer dan 15%, Duitsland, Frankrijk en Italie ( := ) hebben wel vetorecht. Duitsland heeft 27,1%, Frankrijk 20,3% en Italie 17,9%. Een land als Spanje dat zelf al bijna aan de afgrond staat heeft 11,9%, daaronder staat Nederland met 5,7%.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 13:22

Rinske schreef:
Gummie: vetorecht heeft een land bij meer dan 15%, Duitsland, Frankrijk en Italie ( := ) hebben wel vetorecht. Duitsland heeft 27,1%, Frankrijk 20,3% en Italie 17,9%. Een land als Spanje dat zelf al bijna aan de afgrond staat heeft 11,9%, daaronder staat Nederland met 5,7%.

Inderdaad: herstel! Geen KLEIN land heeft een vetorecht ;-) Thanx :-)
De rest van het betoog verandert daardoor niet :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 13:23

Rinske schreef:
Lovely schreef:

Daar gaat het mij niet om. Het gaat erom dat de HRA in het leven is geroepen om huizenaankoop te ondersteunen. Schiet het dan zijn doel niet voorbij als mensen met een hypotheek van zeg 8 ton hier HRA voor ontvangen? Moeten zij ondersteund worden?

De VVD zegt: "wij doen niks aan de HRA", maar we weten inmiddels allemaal dat dat niet gaat helpen om de huizenmarkt weer op de rit te krijgen. De huizenprijzen zijn idd kunstmatig hoog, en bijna geen enkel mens in NL durft meer een huis te kopen. Wordt het dan niet eens tijd om wat aan de HRA te doen. Ik denk namelijk dat daardoor idd de huizenprijzen wat dalen, maar m.i. is dat ook niet erg. Hoge huizenprijzen en niks verkopen schiet je ook niets mee op :D .

Het is niet raar dat de meeste hypotheken liggen bij de mensen met een inkomen boven modaal, of ruim boven modaal.

Electra, HRA interesseert mij ook helemaal niks, maar ik merk dat het voor anderen wel belangrijk is om ofwel tegenaan te schoppen of om er krampachtig aan vast te houden.

Rinske, afschaffing van de HRA gaat een hoop mensen over de rand duwen, maar wellicht niet die mensen met een huis van 8 ton (of meer). Het gaat de schatkist ook niks opleveren omdat de schuldenlast van mensen alleen maar groter wordt.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 13:27

Ik vind ook niet dat de complete HRA afgeschaft moet worden, ik vind dat het voor nieuwe hypotheken boven de 350.000 euro afgeschaft mag worden, en voor bestaande hypotheken boven de 500.000 euro geleidelijk over bijvoorbeeld 10 jaar verspreid. :) .

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:01

Nou de VVD bewijst zuinig te zijn: vliegtuigje met stem vvd :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:46

Air schreef:
Nou de VVD bewijst zuinig te zijn: vliegtuigje met stem vvd :')

Hier een vliegtuigje over wiet en SP.

manonetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:56

Ik vind dit wel een mooi stukje. http://fd.nl/Print/krant/Rubriek/Commen ... n_fd_krant

Nergens wordt er zoveel belasting betaald door de burgers als in Nederland. Waarom kunnen buitenlandse overheden het wel met minder? En waarom is de zorg daar niet zo duur als in Nederland? (op Scandinavie na)

Laten we daar eerst eens naar gaan kijken, i.p.v. meteen te roepen dat de 'rijkere' onder ons maar meer moeten gaan inleveren, omdat zij het toch al goed hebben. Wie zegt dat? Zij werken er ook hard voor en hebben veel verantwoordelijkheden. Niemand wil dat straks meer als je zoveel af moet dragen aan de belastingdienst, dan verhuizen we massaal naar België of Duitsland en verdient de overheid hierdoor alleen maar minder. De overheid moet eerst zelf maar een zuiniger gaan doen met 'ons' geld, dat moet makkelijk kunnen!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 21:52

Ach Rutte doet het weer bij P&W: hij wijst alleen maar naar het verkiezingsprogramma van de PvdA i.p.v. zijn eigen programma van de VVD proberen te verkopen :D . Rutte knijpt hem echt en om nu de PvdA bedreigend te noemen voor Nederland is ver buiten proporties, ik had liever dat hij dat 2 jaar geleden over de standpunten van de PVV had gezegd. ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 21:54

Electra63 schreef:
Ach Rutte doet het weer bij P&W: hij wijst alleen maar naar het verkiezingsprogramma van de PvdA i.p.v. zijn eigen programma van de VVD proberen te verkopen :D . Rutte knijpt hem echt en om nu de PvdA bedreigend te noemen voor Nederland is ver buiten proporties, ik had liever dat hij dat 2 jaar geleden over de standpunten van de PVV had gezegd. ;)

Edit: Theo Maassen zegt precies hetzelfde als ik *\o/*

Sorry, ik quote mezelf i.p.v. een regel toe te voegen :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 22:01

Rutte zijn oren worden wel gewassen...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 22:04

fransje23 schreef:
Rutte zijn oren worden wel gewassen...

Ja en dat door de politiek redakteur van de Telegraaf :D