Als je nu moest gaan stemmen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Als je nu moest gaan stemmen...

VVD
170 (17%)
CDA
27 (2%)
PvdA
64 (6%)
Sp
197 (20%)
Pvv
190 (19%)
Groen links
37 (3%)
D66
89 (9%)
PvdD
27 (2%)
Sgp
9 (0%)
Anders
28 (2%)
Blanco
22 (2%)
Weet het écht niet
101 (10%)

Totaal aantal stemmen: 961

Anoniem

Re: Als je nu moest gaan stemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 23:06

Volgens de al eerder genoemde statistieken hoor je al bij de maxima als je 39.000 verdient. Je kon mij van de grond rapen van het lachen, want ik zou de lat zelf wat hoger leggen. De mensen die naar mijn idee rond dat salaris zitten zijn juist de mensen die nu in de problemen zijn gekomen door leningen en onhandige hypotheken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 23:09

Lovely schreef:
6 Jaar geleden wist ik ook al wat wel en niet verstandig was voor een hypotheek. 20 jaar geleden trouwens ook al.

Ja, ik heb ook geen problemen, maar er zijn er duizenden wel met problemen

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 23:22

Lovely schreef:
Volgens de al eerder genoemde statistieken hoor je al bij de maxima als je 39.000 verdient. Je kon mij van de grond rapen van het lachen, want ik zou de lat zelf wat hoger leggen. De mensen die naar mijn idee rond dat salaris zitten zijn juist de mensen die nu in de problemen zijn gekomen door leningen en onhandige hypotheken.

Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben.

Komen we toch weer bij die "adviseur" uit :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 23:32

Het is natuurlijk een samenloop van omstandigheden. De huizen zijn duurder geworden, men kon meer lenen, maar uiteindelijk doen de vele financiële lasten mensen de das om. Zodra kinderopvang/zorgtoeslag verminderd wordt en andere zaken duurder worden, komen mensen in financiële moeilijkheden. Als je dan nog je baan kwijt raakt, of in een scheiding terecht komt en je huis is slecht verkoopbaar, dan heb je dus zo hele grote problemen.

Nu is € 39.000 niet heel veel, maar ruim fl. 84.000 klinkt alweer een stuk beter :D
Ik schrik, als ik ons inkomen omreken naar de gulden, maar ik schrik ook als ik een pond snijbonen omreken naar de gulden.

Maar ik denk echt, dat het voor jonge mensen, starters erg moeilijk is om te gaan samenwonen. En de politiek zal daar niet snel iets aan kunnen doen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 23:37

Deze regering, of wat er van over is, vindt samenwonen sowieso niets
Als je een uitkering krijgt en je werkende dochter woont bij je in moet je je uitkering inleveren of gedeeltelijk. Als je als alleen staande oudere AOW trekker iemand aardig vind mag je daar maar zelden samen mee eten en al helemaal niet mee slapen, dat kost een deel van de AOW uitkering.

Dus gewoon allemaal alleen wonen is ook zeer goed voor de doorstroming van de huurwoningen :\

Soms vraag ik me echt af wie dat soort dingen bedenkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 23:41

sarabande schreef:
Deze regering, of wat er van over is, vindt samenwonen sowieso niets
Als je een uitkering krijgt en je werkende dochter woont bij je in moet je je uitkering inleveren of gedeeltelijk. Als je als alleen staande oudere AOW trekker iemand aardig vind mag je daar maar zelden samen mee eten en al helemaal niet mee slapen, dat kost een deel van de AOW uitkering.

Dus gewoon allemaal alleen wonen is ook zeer goed voor de doorstroming van de huurwoningen :\

Soms vraag ik me echt af wie dat soort dingen bedenkt

Ik heb begrepen, dat dit in 2013 wordt terug gedraaid.

Ik denk dat deze regering, op dit moment, vooral pappen en nathouden doet. Ik verbaas me dan ook helemaal niet aan het gedraai nu van het CDA en zich stil/rustig houden van de VVD.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 23:48

Electra63 schreef:
Ik heb begrepen, dat dit in 2013 wordt terug gedraaid.

Maar dat is toch een totaal debiele maatregel. Hoe verzin je het.
Een jong iemand wil zijn/haar leven opbouwen en wordt daarin totaal gedwarsboomd door zon idiote ingreep.
Het CDA kontdraait nu alle kanten op maar die stemden daar wel mee in, Wilders interesseert het geen barst wat er met mensen aan de onderkant echt gebeurt en de VDD is er alleen maar voor rijke mensen die bij de voordelen die ze krijgen hun vingers aflikken.

Eens te meer vraag ik me af of mensen eigenlijk wel beseffen waar ze op/voor stemmen

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 23:51

Electra63 schreef:
Het is natuurlijk een samenloop van omstandigheden. De huizen zijn duurder geworden, men kon meer lenen, maar uiteindelijk doen de vele financiële lasten mensen de das om. Zodra kinderopvang/zorgtoeslag verminderd wordt en andere zaken duurder worden, komen mensen in financiële moeilijkheden. Als je dan nog je baan kwijt raakt, of in een scheiding terecht komt en je huis is slecht verkoopbaar, dan heb je dus zo hele grote problemen.

Nu is € 39.000 niet heel veel, maar ruim fl. 84.000 klinkt alweer een stuk beter :D
Ik schrik, als ik ons inkomen omreken naar de gulden, maar ik schrik ook als ik een pond snijbonen omreken naar de gulden.

Maar ik denk echt, dat het voor jonge mensen, starters erg moeilijk is om te gaan samenwonen. En de politiek zal daar niet snel iets aan kunnen doen.

De huizen zijn inderdaad een stuk duurder geworden.
De hypotheken tot ver boven de (aankoop)waarde, gebaseerd vaak op twee inkomens, lenen om een verbouwing te kunnen doen etc
Al die beleggings-produkten, ook vaak om de hypotheek te kunnen aflossen.

Als ik ons inkomen omreken schrik ik ook. Maar ook als ik de uitgaven terug omreken.

Maar om bv op die huizenprijzen terug te komen, ik denk dat het dal nog lang niet bereikt is.
Nog meer mensen in de problemen dan.
Maar wellicht hebben de banken tegen die tijd zoveel huizenbezit, dat starters het makkelijker krijgen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 23:51

Sarabande:
Ik vind het ook de grootste fout van het CDA om daar mee in te stemmen. Van de PVV en VVD had ik namelijk zo'n regel wel verwacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 23:56

Electra63 schreef:

De huizen zijn alleen maar duurder geworden doordat er mensen waren die dat geld neerlegden. Helaas was dat duur geleend geld zonder een veiligheidsbuffer voor het geval de prijzen zouden dalen of de markt minder gewillig zou worden. De groep van net rond de 40 duizend per jaar is daar wel een groot onderdeel van, het is in die groep vaak gebeurd dat er iets boven het vermogen werd geleend. Niet in de laatste plaats omdat het een salaris is dat past bij een tweede baan met doorgroeimogelijkheden. Mensen belastten zichzelf te zwaar en hoopten op een salarisgroei zodat die last vanzelf lichter zou worden. Op zich is dat geen onredelijke gedachte omdat iedereen normaal gesproken stappen maakt in de beloning. De fout die is gemaakt is dat men zich teveel richtte op het toekomstige salaris en te weinig op het reele. Toen de groei uitbleef, werd de situatie onhoudbaar. In dit scenario is het dus niet nodig om echte tegenslag te hebben om in de problemen te raken, een tegenvallende salarisverhoging is al erg genoeg. Tegelijkertijd werd de uitweg om het te dure huis te verkopen afgesneden door de markt. De nood werd wel steeds groter omdat er inmiddels kinderen geboren waren die ook op het budget drukten.

Voor starters is de nieuwe situatie helemaal niet zo lastig, zolang ze maar meteen beginnen met een aflossing op de hypotheek (annuiteit). De situatie is veel lastiger voor 2 huizenbezitters die willen samenwonen en elk hun huidige huis willen verkopen en het volgende in een gemeenschappelijke hypotheek willen zetten. Het huidige huis moet met verlies verkocht worden en het nieuwe huis moet kleiner zijn dan men eigenlijk zou willen (men is verwend geraakt). Financieel kan het dan nog een beetje vervelend worden als beiden een dikke HRE genieten en niks hebben afgelost in de oude situatie. Helaas is een restschuld dan onafwendbaar. Het zou de overheid sieren als die restschulden niet als consumptief krediet voldaan hoeven worden. Sterker nog, dat is de enige manier om het leed nog een beetje te verzachten en die maatregel moet er dus wel komen, samen met de afschaffing/vermindering van het huurwaardeforfait.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 00:03

Je moet alle hypotheek schuld is bij elkaar optellen.... Dan is nederland gewoon failliet!

Mensen hebben veel en veels teveel willen betalen voor een prak stenen met een dak!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 00:05

De hypotheekschuld staat niet op zichzelf, maar is onderdeel van een systeem.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 00:07

Nog erger.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 00:09

HolyPope schreef:
Je moet alle hypotheek schuld is bij elkaar optellen.... Dan is nederland gewoon failliet!

Mensen hebben veel en veels teveel willen betalen voor een prak stenen met een dak!

Soms maken die stenen + dak mensen heel gelukkig en voelen ze zich thuis en geborgen.

Ooit begon ik met het huren van een vervallen boerderij die we konden kopen na enige tijd en vervolgens er onze plek van maken. Ik zag dat niet als een prak stenen, maar als een paradijsje

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 00:10

Als het maar een beetje in verhouding was.

Redneck1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 01:55

als ze twintig jaar geleden begonnen waren met het afbouwen van de hypotheek renteaftrek was het niet zo'n vaart gelopen met die krankzinnige huizenprijzen,maar toen durfde geen enkele partij zich er hard voor te maken, om dat ze als de dood waren voor het verliezen van zetels

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 07:10

Lovely schreef:

Die grens ligt eerder op 56.000 euro want vanaf dat bedrag gaat de hoogste belastings schaal in werking. :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 09:23

Daar heb :D jij gelijk in, Natas

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 10:50

Nu denk ik bij hoogste inkomens ook aan bedragen boven een ton bruto per jaar hoor :D

Maar 39.000 euries is zowat modaal

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:58

HolyPope schreef:

Vergeet ook niet dat je in sommige gemeenten in Nederland slecht tot niet aan de beurt komt voor een huurwoning en dat veel mensen daarom min of meer gedwongen naar een koopwoning moeten uitkijken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:40

Er is niets mis mee, met een koopwoning. Wat wel mis is, dat mensen een tijd, te dure huizen met gevaarlijke 'hypotheekconstructies' hebben gekocht. Heel veel mensen gingen ervan uit, dat het plafond nog lang niet bereikt was in de huizenmarkt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:59

Ik zou die schuld nu niet direct bij de mensen zelf neer willen leggen. De banken kwamen met allerlei ideeën zoals ach over een jaar verdien je dit weer meer, leen lekker op twee salarissen en als je 100% aflossingsvrij neemt heb je max aftrek en lage maandlasten. Kun je toch fijn dat ene grote huis kopen en over een paar jaar benut je gewoon je overwaarde etc…etc… etc…

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:07

Sammie schreef:
Ik zou die schuld nu niet direct bij de mensen zelf neer willen leggen. De banken kwamen met allerlei ideeën zoals ach over een jaar verdien je dit weer meer, leen lekker op twee salarissen en als je 100% aflossingsvrij neemt heb je max aftrek en lage maandlasten. Kun je toch fijn dat ene grote huis kopen en over een paar jaar benut je gewoon je overwaarde etc…etc… etc…

Er is niets mis mee, met je gezonde verstand gebruiken. Je ziet wat je netto inkomen is, dan je netto hypotheekafdracht en dan de rest van je vaste lasten en hobby's e.d. bepalen. Ik ben ook blijven wonen, waar ik woon, terwijl iedereen ons voor gek verklaarden, omdat wij met ons inkomen in zo'n simpel huis bleven wonen. Maar nu, ben ik nog steeds blij met onze keuze en heb ik medelijden (soms) met sommige mensen die nu zwaar in de oliebol zitten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:19

Met als gevolg dat je dan geen huis had kunnen kopen. Prijzen zijn bizar gestegen en natuurlijk zit er wel een verschil tussen op je top gaan zitten en wat ruimte overhouden voor als er wat fout zou gaan, maar in sommige gedeeltes van het land had (heb) je dan gewoon géén huis. Of een huis dat je niet bij je behoeftes past.

En als je dan gevoelig bent voor die vette worst van de bank dan hap je er in. En de banken iedereen maar volproppen, die verdienden er immers ook zat aan. :+ Twee kanten dus. Sommige mensen te naïef, de banken te impulsief en te gretig. En nu maar aan de rem blijven trekken.. nice!

Overigs.. als je blij bent met waar je woont gewoon blijven wonen. Omdat je x verdient ben je niet verplicht om y te wonen. Maar als je met zn vijven bent wordt het wel krap in een huis met maar twee kamers.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:29

Even wat anders: volgens de peilingen van Maurice zou de Kunduz coalitie niet genoeg zetels halen om een regering te vormen.Dus vergeet die eigen bijdrage verhoging maar,want die gaat niet door.