Prins Johan Friso bedolven onder lawine

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:36

Ik denk inderdaad dat dat hun laatste zorg is momenteel.

@ stef: ik weet niet of Friso nog een Nederlandse nationaliteit heeft, aangezien hij woont en werkt in Engeland.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:38

Jolien87 schreef:
Ik denk inderdaad dat dat hun laatste zorg is momenteel.

@ stef: ik weet niet of Friso nog een Nederlandse nationaliteit heeft, aangezien hij woont en werkt in Engeland.

Dat maakt tegenwoordig niet meer uit.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 16:38

stef schreef:
Dat wellicht niet, maar zolang hij nederlander is, zal hij neem ik aan ook gewoon de verplichte verzekering moeten hebben? (goh... ik heb dat ooit geleerd.. maar ik weet het niet meer ;) )

Als hij in Nederland zou wonen misschien wel ja, maar dat doet hij al jaren niet meer ;) De zorgverzekering is verplicht voor ingezetenen; dat zijn mensen die in Nederland wonen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:12

GamblersCup schreef:
Maar als het na de explosieven "veilig" verklaard zou zijn, waarom was er dan toch een gevaarswaarschuwing 4?

Omdat die bordjes er altijd staan (aldus een skieer bij journaal, ben er zelf nooit geweest).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:25

Blue_Eyes schreef:
stef schreef:
Dat wellicht niet, maar zolang hij nederlander is, zal hij neem ik aan ook gewoon de verplichte verzekering moeten hebben? (goh... ik heb dat ooit geleerd.. maar ik weet het niet meer ;) )

Als hij in Nederland zou wonen misschien wel ja, maar dat doet hij al jaren niet meer ;) De zorgverzekering is verplicht voor ingezetenen; dat zijn mensen die in Nederland wonen.

En expatters :j

gohya

Re: Prins Johan Friso bedolven onder lawine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:34

Het is gewoon wachten op nieuws,ik denk dat Beatrix zelf het laatste nieuws zal brengen op t.v.
Als Friso het overleeft [wat ik wel denk] zal hij gehandicapt uit de coma komen.Hij zal zeker een hersen beschadiging er aan over houden,na 20 min. zonder zuurstof.In hoeverre de beschadiging zal zijn zal ook de toekomst uitwijzen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:36

Wat grappig dat er hier mensen zijn die de toekomst kunnen voorspellen, of die artsen zijn, of ervaringsdeskundige... ;)

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:39

Gohya, er is niet bekend hoe lang hij zonder zuurstof heeft gezeten. Het enige dat men weet is dat hij 30 min onder de sneeuw heeft gelegen en daarna gereanimeerd moest worden.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:41

Uh 5min. zonder zuurstof geeft al een hersen beschadiging.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:43

Polivy schreef:
Gohya, er is niet bekend hoe lang hij zonder zuurstof heeft gezeten. Het enige dat men weet is dat hij 30 min onder de sneeuw heeft gelegen en daarna gereanimeerd moest worden.

Plus dat bij reanimeren ook beschadigingen optreden. En ze willen niet officieel zeggen hoelang er gereanimeerd is.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:44

Sure, ik weet niet precies wat de 'maatstaven' hier voor zijn maar wil dat best aannemen. Maar je weet 1 niet of het 5 min was en 2 heeft de duur invloed op de mate ervan. Jij spreekt over 20 minuten zonder zuurstof en ik zeg alleen dat niet bekend is hoe lang.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:45

Voor wie me niet geloven:
Wanneer er een zuurstoftekort in de hersenen is, zal dit binnen dertig seconden leiden tot bewustzijnstoornissen. Na enkele minuten treedt er een onherstelbare schade op aan de hersenen. Daarna sterft de persoon.

[de bron.]
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/div ... pname.html

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:58

Maar je hebt de feiten niet van Friso en zijn situatie. Gewoon afwachten wat er uiteindelijk aan officiele berichten komt.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:58

In het verleden heeft mijn zus (die een medische opleiding heeft gevolgd) mij weleens verteld dat je hersenen na 2 minuten zuurstoftekort al onherstelbare schade oplopen. In welke mate en met welk effect dit is, verschilt per geval. Maar ik heb er een hard hoofd in dat Friso de oude wordt, mocht hij weer bijkomen.

De tijd die Friso daadwerkelijk zonder zuurstof heeft gezeten, zullen we nooit precies weten. Wel heb ik van de week op rtlnieuws.nl gelezen dat je lichaam eerst nog omme nabij de 15 minuten lang zuurstof heeft door de ruimte die je lichaam creëert in de sneeuw. Wat in theorie zou betekenen dat hij zo'n 5 minuten zonder zuurstof heeft gezeten.
Maargoed, het blijft gewoon afwachten en duimen dat hij er zo goed mogelijk vanaf komt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:02

GamblersCup schreef:
Maar je hebt de feiten niet van Friso en zijn situatie. Gewoon afwachten wat er uiteindelijk aan officiele berichten komt.

Nee feiten heb ik idd. niet,maar we weten wél dat hij zuurstof gebrek heeft gehad.
En zoals er al gezegd werd,de schade is afwachten,maar dát er schade is aan de hersenen kan je van op aan.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:26

Jolien87 schreef:
In het verleden heeft mijn zus (die een medische opleiding heeft gevolgd) mij weleens verteld dat je hersenen na 2 minuten zuurstoftekort al onherstelbare schade oplopen. In welke mate en met welk effect dit is, verschilt per geval. Maar ik heb er een hard hoofd in dat Friso de oude wordt, mocht hij weer bijkomen.

De tijd die Friso daadwerkelijk zonder zuurstof heeft gezeten, zullen we nooit precies weten. Wel heb ik van de week op rtlnieuws.nl gelezen dat je lichaam eerst nog omme nabij de 15 minuten lang zuurstof heeft door de ruimte die je lichaam creëert in de sneeuw. Wat in theorie zou betekenen dat hij zo'n 5 minuten zonder zuurstof heeft gezeten.
Maargoed, het blijft gewoon afwachten en duimen dat hij er zo goed mogelijk vanaf komt.

Volgens mij ben je de eerste in het topic die het noemt; onder de sneeuw bedolven betekent niet per se dat je per direct geen zuurstof meer hebt. Vaak lig je in een soort "bel" waar voor nog een x-aantal minuten zuurstof in zit.
Maar reanimeren kan wel bij het zuurstoftekort worden opgeteld bij de berekeningen, want in de tijd dat het hart niet klopt, is er ook geen toevoer van zuurstof.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:40

Ik vond het al zo vreemd dat er hier nog steeds vanuit werd gegaan dat hij de volledige tijd zonder zuurstof had gezeten. Neem van mij aan: er zijn weinig tot geen mensen die 20 minuten zonder zuurstof nog navertellen.

9 van de 10 reanimatie-gevallen laat zo zijn sporen achter.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:41

Jolien87 schreef:
Ik vond het al zo vreemd dat er hier nog steeds vanuit werd gegaan dat hij de volledige tijd zonder zuurstof had gezeten. Neem van mij aan: er zijn weinig tot geen mensen die 20 minuten zonder zuurstof nog navertellen.

Het is toch ook nog helemaal niet duidelijk of hij het uberhaupt kan navertellen?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:55

gohya schreef:
Uh 5min. zonder zuurstof geeft al een hersen beschadiging.

Is officieel wel zo, maar met een onderkoeling gelden hele andere regels. Ik verwacht dat er nog weinig van te zeggen is op dit moment.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:05

Roosch schreef:
Jolien87 schreef:

Het is toch ook nog helemaal niet duidelijk of hij het uberhaupt kan navertellen?

Nee, maar wat ik bedoel, is dat je binnen 20 minuten zonder zuurstof ter plekke stikt. Dan was hij überhaupt niet levend onder de sneeuw vandaan gekomen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:07

Ze hebben hem moeten reanimeren dus hij deed het niet echt meer, maar goed of dit door zuurstofgebrek of door onderkoeling komt weet je natuurlijk niet.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:14

vuurneon schreef:
Ziektekosten verzekering dekt alleen de Nederlandse geldende tarieven, is de behandeling duurder dan in Nederland? Mag je het verschil zelf betalen.

O wacht, kan er niets zinnigs over zeggen; hij woont al langer in Engeland :)

Nederland gaat daar helemaal niks aan betalen. Hij is hier niet verzekerd voor de zorgverzekering. Ook de reisverzekering die over het algemeen off-piste niet dekt zal er niet zijn. Engelse regels omdat hij in Engeland woont. Hij is daar verzekerd omdat hij daar ingezetene is.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:18

stef schreef:
Blue_Eyes schreef:

En expatters :j

En ambassadepersoneel, au-pairs en mensen die werken bij een volkenrechtelijke organisatie of internationaal gerechtshof.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:26

vuurneon schreef:
Ziektekosten verzekering dekt alleen de Nederlandse geldende tarieven, is de behandeling duurder dan in Nederland? Mag je het verschil zelf betalen.

O wacht, kan er niets zinnigs over zeggen; hij woont al langer in Engeland :)

Als je een goede aanvullende verzekering hebt,dekt die ook de tarieven zoals die in het buitenland gelden.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:54

Vanavond werd gemeld door de royaltydeskundige bij Boulevard uit zeer betrouwbare bron (voor wat het waard is, he ;) ), dat er sprake is geweest van zuurstofgebrek en hartstilstand, dus meerdere ernstige dingen na elkaar terwijl hij onder de sneeuw bedolven lag ...
Het op temperatuur brengen van het lichaam gebeurt met 0,3 graad per 10 uur, dus vandaar dat dat zo lang duurt nu.

Die ziektekostendiscussie hier ... beetje nutteloos, he?! ;) Gezien de ernst van de situatie .... en het feit dat men zich daar echt niet om hoeft te bekommeren.