Grote brand in Moerdijk (GRIP 4) bij chemicaliënbedrijf.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:22

Snap ook niet heel veel van chemie, maar heb met scheikunde ooit wel geleerd dat je lang niet overal water op kan/ mag gooien en nu gooien ze er liters op een enorme brandende chemische cocktail..kan ook niet handig zijn. Hoorde dat er ook zwavelzuur ligt en idd volgens wiki mag je absoluut geen water op zwavelzuur gebruiken...naja wie ben ik...

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:22

Stal_Fiore schreef:
Op omroep Brabant staat de de burgemeester zegt dat er geen gevaarlijke stoffen in de lucht zijn gekomen, maar de brandweer mannen zeggen dat er levensgevaarlijk spul in de wolk zit.

Volgens medewerkers is bij het bedrijf 400.000 liter zwaar kankerverwekkende chemisch materiaal opgeslagen.

Omroep Brabant meldde zelf eind van de middag ook nog dat ze dit bericht (van die 400k liter) niet bevestigd kregen, dus dat dat niet als waar kon worden aangenomen.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:23

Neej schreef:
Spicegirl, ik woon bij jou in het dorp, ik ruik niks :+

Aaghja... sommige ruiken zelfs wortels :+

Anoniem

Ze kunnen het brandende kantoorpand nagenoeg niet bereiken.. moeten bomen omgehaald worden etc :=

Sodeletuut

Stal_Fiore schreef:
Inmiddels staat ook op omroep Brabant:

De nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit adviseerde woensdag in afwachting van de uitkomsten van onderzoek op grasmonsters vee en kleinvee niet buiten te laten grazen.

Jeetje, dat zal ook wel niet makkelijk zijn voor veel mensen.. Ik zou niet weten waar ik mn paarden moest laten..

Neej

vanitymay schreef:
Snap ook niet heel veel van chemie, maar heb met scheikunde ooit wel geleerd dat je lang niet overal water op kan/ mag gooien en nu gooien ze er liters op een enorme brandende chemische cocktail..kan ook niet handig zijn. Hoorde dat er ook zwavelzuur ligt en idd volgens wiki mag je absoluut geen water op zwavelzuur gebruiken...naja wie ben ik...

Ze blussen met schuim, niet met water volgens mij :) die grote gele militaire dingen zijn schuimblussers...

DIE SLOOT!! Das echt ranzig :=

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:24

Inderdaad ja, bomen gerooid, hekken neergehaald.

Daihyo

vanitymay schreef:

Nog een keer dan: de chemische stoffen worden geblust met schuim, andere gebouwen worden geblust met water.
In de omgevind wordt alles natgehouden met water om te voorkomen dat het gaat branden.

Sammielola13

hier op goerree ruikt het niet erg lekker maar of het daarvan is ?

Sunnda

Er begint nu wel iets te dagen over de manier waarop ze dus zeggen dat er geen giftige stoffen zijn vrijgekomen. dat is logisch als je alleen nog maar bodemmonsters hebt genomen en nog geen luchtmetingen terwijl alles de lucht ingaat.

Anoniem

De kans is heel groot dat het daardoor komt Sammielola :j

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:25

Ik denk dat bij ons ook voorlopig de paarden niet op het gras komen te staan..
Al die deeltjes die gaan neervallen op het gras en de grond, brrr.. Lijkt me toch niet echt best!

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:26

Amanda schreef:
x_Elise schreef:
Ach joh.. die kerol doet echt niks zinnigs..
En hij heeft deze week bekend gemaakt dat hij weggaat...
Het boeit hem volgens mij niet eens..

Hoe weet jij dat?
Niet iedereen reageert hetzelfde tijdens zo'n ramp. En misschien is hij niet zo tactisch.
Maar om nou te zeggen dat het hem niet boeit... :n

Ik heb in de 2,5 jaar dat hij hier burgemeester is nog niks zinnigs uit zijn mond horen komen.
Ik heb écht het idee dat het hem niks uit maakt.
En ja dat is een speculatie maar daar staat het hele topic bol van

Neej

gekvanfleur schreef:
Er begint nu wel iets te dagen over de manier waarop ze dus zeggen dat er geen giftige stoffen zijn vrijgekomen. dat is logisch als je alleen nog maar bodemmonsters hebt genomen en nog geen luchtmetingen terwijl alles de lucht ingaat.

Op zich wel logisch dat ze bodemmonsters nemen natuurlijk, what goes up must come down..

Maar ik begreep dat al die heli's in de regio voor de luchtmetingen waren?

Daihyo

Il0na schreef:
Al die deeltjes die gaan neervallen op het gras en de grond, brrr.. Lijkt me toch niet echt best!

Ben ik ook bang voor... :\

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:27

Neej schreef:
gekvanfleur schreef:

Op zich wel logisch dat ze bodemmonsters nemen natuurlijk, what goes up must come down..

wel neieuwd waar ze dan die monsters hebben genomen, het zal niet loodrecht naar beneden vallen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:27

Sodeletuut schreef:
Inmiddels staat ook op omroep Brabant:

De nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit adviseerde woensdag in afwachting van de uitkomsten van onderzoek op grasmonsters vee en kleinvee niet buiten te laten grazen.

http://www.blikopnieuws.nl/bericht/1234 ... halen.html

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:28

Amanda schreef:
Il0na schreef:

Ben ik ook bang voor... :\

Wat dacht je dan van dieren die voor de slacht zijn... krijgen mensen dat ook nog binnen.

Neej

gekvanfleur schreef:
Neej schreef:
gekvanfleur schreef:

wel neieuwd waar ze dan die monsters hebben genomen, het zal niet loodrecht naar beneden vallen.

Ja daar ben ik idd ook benieuwd naar, het lijkt me idd niet logisch om in moerdijk zélf te gaan monsteren ..

Tineke90

me vriend moest 200meter ervan af lossen die heeft de brand enzo gezien en staat daar nu ook stil om zijn nacht te maken hij heeft namelijk geen uren meer. Vind het niet een heel fijn idee maar er staan er meer en de politie houd het ook wel in de gaten die hebben ze net al gesproken. maarja toch als die in zijn slaap die lucht binnen krijgt weet niet wat er dan gebeurd.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:29

Fiffill schreef:
Wat dacht je dan van dieren die voor de slacht zijn... krijgen mensen dat ook nog binnen.

Net als de gewassen die er staan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:29

jou vriend mag echt niet binnen een straal van 200 m daar blijven hoor, geloof mij nou, dat wordt echt wel geregeld

Gewassen? Nu nog? Alles ligt braak (hier tenminste wel)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:30

Idd, die zitten er sowieso onder. :=

Liezel1

Tineke90 schreef:
me vriend moest 200meter ervan af lossen die heeft de brand enzo gezien en staat daar nu ook stil om zijn nacht te maken hij heeft namelijk geen uren meer. Vind het niet een heel fijn idee maar er staan er meer en de politie houd het ook wel in de gaten die hebben ze net al gesproken. maarja toch als die in zijn slaap die lucht binnen krijgt weet niet wat er dan gebeurd.

Is het écht zo'n probleem om dan 10 km verderop te gaan staan? Dat wist ik niet......

Stopcontact

stef schreef:
jou vriend mag echt niet binnen een straal van 200 m daar blijven hoor, geloof mij nou, dat wordt echt wel geregeld

Lijkt me inderdaad ook een zéér stug verhaal :)