Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:07

Heino schreef:
superwoman schreef:
Waarom denk jij dat hij de Islam niet kent, ik denk namelijk van wel.

Omdat hij het heeft over vrouwenbesnijdenis in het kader van religie. En da's cultuur, geen religie :)

Springert: sorry, maar "sporters" die iemand willen wurgen met een hoofddoekje horen niet thuis in de sport en zal je ook zelden tegenkomen. Dus dat daar een gevaar schuilt voor sporten met hoofddoek vind ik een non-argument.

Het gaat niet om willen wurgen, maar simpelweg de mogelijkheid dat het kan is al genoeg om het te verbieden, en dat is het dus ook.....verboden....kun je leuk vinden of niet, verandert niets aan het feit. Ik vind ook heel veel dingen niet leuk, maar ze zijn er wel, dus leer er maar mee leven.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:08

jameyskatje schreef:
toch ken ik er 1 :+ hoe ze het doet,, geen idee, maar ze doet het!

wedstrijden ook?
Ik ken namelijk verschillende "judo scholen" en die zijn héél verschillend.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:09

Springert schreef:
Het gaat niet om willen wurgen, maar simpelweg de mogelijkheid dat het kan is al genoeg om het te verbieden, en dat is het dus ook.....verboden....kun je leuk vinden of niet, verandert niets aan het feit. Ik vind ook heel veel dingen niet leuk, maar ze zijn er wel, dus leer er maar mee leven.

Ik kan iemand ook neerslaan met mijn naaldhakken. Mag ik dan geen naaldhakken meer aan in de discotheek? :+
Ben nog steeds benieuwd naar een bron.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:09

nog een x: waar een wil is is een weg. onmogelijk bestaat niet in mijn ogen.

als er markt/behoefte voor is, waarom niet?

met de foto's wilde ik aantonen dat sporten met een hoofddoek dus wel mogelijk is. als mens zijnde, niet als land zijnde. misschien kunnen wij dan nog wel van die 'moslimlanden' leren op dit vlak.

ik ga eigenlijk gewoon met CtjeLief mee, heb haar site eens doorgebladerd en ik ken zelf moslima's die sporten bij sportscholen/verinigingen. dat is bewijs genoeg voor mij

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:10

jameyskatje schreef:
vind het overigens wel lief van springert dat hij hoofddoekdragende meiden onder het mom van veiligheid wilt beschermen voor de sport en eventueel hoofddoekjes die worden afgetrokken. maar die bescherming is niet nodig, dat kunnen de meiden vast zelf bepalen.

waar een wil is is een weg. willen ze sporten, kunnen ze sporten.

overigens heeft onze profeet (vzmh) ook geadviseerd om met vrouwen te sporten en actief te zijn en ze bv te leren zwemmen, paardrijden, boogschieten. het is helemaal geen taboe om als vrouw te sporten. in sommige culturen wel, maar niet vanuit de islam

Het is geen taboe, maar door het dragen van de hoofddoek sluiten ze zich automatisch uit. Ga maar proberen lid te worden van een club of vereniging, dan zul je zien hoe dat aflooopt. in 90% van de gevallen zul je geweigerd worden als je te kennen geeft met hoofddoek te willen spelen, of niet door een mannelijke verzorger wilt worden aangeraakt als je een blessure oploopt. Zou fraai worden dat ze voor een minderheid ineens allemaal aanpassingen moet gaan doen aan de regels en gewoontes.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:10

nee geen wedstrijden naar mijn weten. de volleybalster overigens wel

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:12

Heino schreef:
CtjeLief schreef:
Ik weet niet wat ik meer kan doen om mijn gelijk aan te tonen..

Niets. Als ik één ding geleerd heb van discussiëren op Bokt is dat je je bij bepaalde gedachtenkronkels maar gewoon neer moet leggen ;)

gedachtekronkels lijkt mij niet bepaald positief bedoeld!
Ik hóóp dat je het niet negatief bedoelde.

Discussie gaat niet altijd om je gelijk aan te tonen! Soms is er niet eens een gelijk!
Gaat ook om inzichten te begrijpen van de ander

CtjeLief

Onomstotelijk bewijs, dus Springert kan hoog en laag springen, sporten in teamverband IS mogelijk. Dat dat wel of niet in wedstrijdverband kan is niet eens relevant. Het gaat toch om het 'zogenaamde' intergreren,

daarom gaf Heino al een heel sterk punt aan. Eigenlijk is het sowieso te gek voor woorden om te zeggen dat sporten in teamverband noodzakelijk is voor integratie. Je kan sowieso ook individuele sporten 'samen' beoefenen, je kan ook gewoon NIET sporten en op een hobbyclubje gaan, ik bedoel maar, waar gaat het uberhaupt over? ;)

jameyskatje

Springert schreef:
jameyskatje schreef:
vind het overigens wel lief van springert dat hij hoofddoekdragende meiden onder het mom van veiligheid wilt beschermen voor de sport en eventueel hoofddoekjes die worden afgetrokken. maar die bescherming is niet nodig, dat kunnen de meiden vast zelf bepalen.

waar een wil is is een weg. willen ze sporten, kunnen ze sporten.

overigens heeft onze profeet (vzmh) ook geadviseerd om met vrouwen te sporten en actief te zijn en ze bv te leren zwemmen, paardrijden, boogschieten. het is helemaal geen taboe om als vrouw te sporten. in sommige culturen wel, maar niet vanuit de islam

Het is geen taboe, maar door het dragen van de hoofddoek sluiten ze zich automatisch uit. Ga maar proberen lid te worden van een club of vereniging, dan zul je zien hoe dat aflooopt. in 90% van de gevallen zul je geweigerd worden als je te kennen geeft met hoofddoek te willen spelen, of niet door een mannelijke verzorger wilt worden aangeraakt als je een blessure oploopt. Zou fraai worden dat ze voor een minderheid ineens allemaal aanpassingen moet gaan doen aan de regels en gewoontes.

voor een kleine minderheid zouden ze zich vast niet aanpassen/re-organiseren, maar wanneer men merkt dat hier veel behoefte naar is, dat het een gat in de markt is, willen ze vast tegemoet komen hierin. vernieuwing > maatschappelijk doel > meer subsidie.

helaas sport, studeer en werk ik al teveel. heb geen behoefte om me bij nog een sportvereniging aan te sluiten. anders zal ik die uitdaging graag aannemen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:13

jameyskatje schreef:
de foto's liegen er niet om en ik wil nog wel eens zien of ik bij een club wordt geweigerd.

ik ken overigens een hoofddoekdragende meid die op badminton zit en 1 die op judo zit en 1 die op volleybal zit. hoe kan dat dan?

In competitieverband? Lijkt me echt heel stug...doe mij de naam van die vereniging maar eens want is praktisch onmogelijk!!!
Badminton en Volleybal zou evt nog kunnen, hoewel ik ook twijfel, maar judo absoluut niet!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:14

Springert schreef:

Ik vind het behoorlijk irritant als iemand vanwege zijn geloof uitzonderingen wilt hebben. Wil je meedoen, doe dan als de rest!
Kan het niet wegens lichamelijke problemen, vind ik dat weer heel anders, dat is geen keuze!

jameyskatje

CtjeLief schreef:
Onomstotelijk bewijs, dus Springert kan hoog en laag springen, sporten in teamverband IS mogelijk. Dat dat wel of niet in wedstrijdverband kan is niet eens relevant. Het gaat toch om het 'zogenaamde' intergreren,

daarom gaf Heino al een heel sterk punt aan. Eigenlijk is het sowieso te gek voor woorden om te zeggen dat sporten in teamverband noodzakelijk is voor integratie. Je kan sowieso ook individuele sporten 'samen' beoefenen, je kan ook gewoon NIET sporten en op een hobbyclubje gaan, ik bedoel maar, waar gaat het uberhaupt over? ;)

er zijn in nederland genoeg opties voor (islamitische)vrouwen om aan activiteiten buitenshuis deel te nemen. dat is in mijn ogen belangrijk. verder gaat het inderdaad nergens meer over

RoodZonnetje

superwoman schreef:
gedachtekronkels lijkt mij niet bepaald positief bedoeld!
Ik hóóp dat je het niet negatief bedoelde.

Discussie gaat niet altijd om je gelijk aan te tonen! Soms is er niet eens een gelijk!
Gaat ook om inzichten te begrijpen van de ander

Was ook niet positief bedoeld maar dat had ik niet mogen zeggen, mijn excuses!

In het geval van of je wel of niet met hoofddoek mag sporten zullen er ongetwijfeld wel regels zijn. Heb tot nu toe enkel bronnen gezien volgens wie het wél mag. Toch blijft er geroepen worden dat het níet mag. Erg vermoeiend want ik vind het nogal een stom mierenne*kerig onderwerp om over te praten. Leidt af van het daadwerkelijke onderwerp.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:15

dus we moeten allemaal zijn zoals 'de rest'. wie is de rest dan :P?

nogmaals, een lange bos haar of een hoofddoekje. boeiend

superwoman

jameyskatje schreef:
voor een kleine minderheid zouden ze zich vast niet aanpassen/re-organiseren, maar wanneer men merkt dat hier veel behoefte naar is, dat het een gat in de markt is, willen ze vast tegemoet komen hierin. vernieuwing > maatschappelijk doel > meer subsidie.

Dáár ben ik dus ook op tegen!

CtjeLief

Citaat:
Badminton en Volleybal zou evt nog kunnen, hoewel ik ook twijfel, maar judo absoluut niet!!

sorry hoor, maar: tadaa... wie spreekt zichzelf hier nou tegen?! was toch ON-MO-GE-LIJK?

Goed, ik denk dat ik mijn punt in ieder geval heb gemaakt, MET bron, dus ik laat het hierbij.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:19

CtjeLief schreef:
Maar goed, mijn links bewezen toch het tegendeel dat weigering voor sportverenigingen toch echt niet altijd gegrond is, dus waarom wil je er zo graag over doorgaan? Wat ik vertelde over de CGB, art.1 ,discriminatie en AWGB zijn toch HELE duidelijke bronnen? Ik weet niet wat ik meer kan doen om mijn gelijk aan te tonen..

Die links bewezen niks, want het is geen uitsluiting op grond van geloof, maar om veiligheidsreden en verplichte kleding tijdens de wedstrijden. En al sturen ze een heel leger advocaten, daar is geen speld tussen te krijgen. Vandaar dat je ook zelden tot nooit hoofddoekjes ziet tijdens officiele wedstrijden, of zijn al die draagsters talentloos? Zou ook kunnen natuurlijk.

CtjeLief

Re: Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:20

in de genoemde gevallen was er sprake van uitsluiting op grond van geloofsovertuiging.. misschien moet je het nog eens lezen.. Of liegt de CGB? ;)

KiWiKo

denk dat Korfbal wat lastig zou worden :)

superwoman

jameyskatje schreef:
dus we moeten allemaal zijn zoals 'de rest'. wie is de rest dan :P?

nogmaals, een lange bos haar of een hoofddoekje. boeiend

De rest zijn de overige sporters die allemaal géén hoofddoek dragen.

Maar ook over het [quote]" of niet door een mannelijke verzorger wilt worden aangeraakt als je een blessure oploopt"[quote]
De totale uitzonderingen die iemand vraagt terwijl deze mee wil sporten met de rest.
De hoofddoek mag dan geen groot probleem zijn, maar andere uitzonderingen zoals het dragen van een muts etc mag niet - omdat het geen geloofsuiting is.

Ik vind dat geloof thuis moet worden gelaten dus zowel niet op school, niet tijdens de sport en niet tijdens het werk.

RoodZonnetje

Springert schreef:
Die links bewezen niks, want het is geen uitsluiting op grond van geloof, maar om veiligheidsreden en verplichte kleding tijdens de wedstrijden. En al sturen ze een heel leger advocaten, daar is geen speld tussen te krijgen. Vandaar dat je ook zelden tot nooit hoofddoekjes ziet tijdens officiele wedstrijden, of zijn al die draagsters talentloos? Zou ook kunnen natuurlijk.

Waarom hebben verschillende sportinstellingen dan verschillende regels mbt veiligheid? Want dat sporten met hoofddoekjes gebeurt lijkt me duidelijk.

Brainless

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:21

maar ik had al eerder op jou gereageerd dat jij liever vasthoud aan de ouderwetse gedachten. maar nederland veranderd, dus waarom niet mee veranderen? doen maatschappelijke organisaties jaarlijks. waarom zou sport hierin achter blijven?

CtjeLief heeft gelijk. wat mij betreft is het sportgedoe ook klaar. ik als moslima kan sporten als ik wil. andere moslima's ook. jullie dragen geen hoofddoek dus hebben helemaal nergens last van. allemaal sporten, allemaal gelukkig

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:21

Brainless schreef:
Hoeveel van de Nederlandse sporters doen officieel mee met wedstrijden op nationaal niveau?
Hier hebben op de korfbalvereniging wel enkele een hoofddoek op.

Welke vereiging is dat? Want dat mag helemaal niet.
Geef mij de naam van die vereniging en ik ga uitzoeken of het zo is, want ik geloof er he-le-maal niks van.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:24

Brainless schreef:

vind ik een mooi voorbeeld. ookal is het een 'individuele sport', je traint toch gezamelijk. dus ik begrijp niet hoe dit het sociaal isolement juist kan bevorderen springert?

ze komen het huis uit, bewegen, sociale contacten en ook heel belangrijk, ze worden in de gaten gehouden. signalen kunnen direct gesignaleerd worden door mede-sporters of begeleiders.