Massale schending auteursrechten bij paardenspel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VonDutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:06

En wat houd ze tegen om dat te doen?
Zijn ze al ingelicht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:14

:j

Ze hebben hier ook in het topic gereageerd, en beloofden een aantal dingen in overleg mee te nemen en binnen een week te antwoorden.
Dat was 2,5 week geleden. :Z

Maar goed, ik gok dat er niet echt iets flink zal veranderen... immers; zij verdienen er geld mee, dus volgens mij vinden ze de huidige situatie "wel best". Ook al zijn ze op een illegale manier bezig.

Marlinda

Re: Massale schending auteursrechten bij paardenspel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:57

Is er misschien een fotograaf/fotografe die op myhorsez.com op het hoofdpaginatopic wil reageren? :) Veel leden begrijpen het niet waarom ze persé de bron moeten vermelden, en ik denk dat als er een professionele fotograaf/fotgrafe vanuit zijn/haar standpunten zijn/haar verhaal komt doen er meer begrip zal zijn. :)

De nieuwe regel houdt in dat je op elk plaatje dat je gebruikt de bewerker/bron(nen) moet vermelden. (wijzigingen in die regel zijn nog mogelijk, dus als je een betere suggestie hebt: graag :P)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:02

Heel goed initiatief Marlinda...
Ik heb me dan ook maar even geregistreerd ;)

Máár... Het schept wel een beetje het idee, dat als je er maar een bron vermelding bij zet, dat het dan goed is. En dat is natuurlijk niet zo.
Foto's mogen nóóit gebruikt worden zonder persoonlijke voorafgaande schriftelijke toestemming van de fotograaf.

Dus ook al staat er een bronvermelding bij; als de gebruiker geen toestemming heeft, dan is de foto nog steeds illegaal gebruikt ;)

Marlinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:05

Hypofocus schreef:
Heel goed initiatief Marlinda...
Ik heb me dan ook maar even geregistreerd ;)

Máár... Het schept wel een beetje het idee, dat als je er maar een bron vermelding bij zet, dat het dan goed is. En dat is natuurlijk niet zo.
Foto's mogen nóóit gebruikt worden zonder persoonlijke voorafgaande schriftelijke toestemming van de fotograaf.

Dus ook al staat er een bronvermelding bij; als de gebruiker geen toestemming heeft, dan is de foto nog steeds illegaal gebruikt ;)

Ja, dat moet ik er misschien nog wel iets duidelijker bij zetten. :P Zal ik zo even doen, ik ga eerst even eten. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:11

Eet smakelijk ;)
Ik heb er in ieder geval even een duidelijke no-nonsense uitleg bij gezet :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:56

Femke: Is het trouwens ook zo, dat wanneer je een foto gewoon zo als paardenplaatje zet, waar dan het © nog op staat, dat je dat wel mag gebruiken? Of wil jij het op geen enkele manier ergens tegenkomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:13

Wettelijk gezien is en blijft het verboden.
Zelfs als ik "vind" dat het wel mag, blijft het nog verboden als ze geen schriftelijke toestemming hadden gevraagd.

Maar om er mijn eigen mening over te geven:
Het is géén reclame voor me als ze m'n foto's gebruiken. Er lopen daar geen potentiële klanten rond.
Bovendien bewerken de meesten de foto's zodanig dat ik er absoluut m'n naam niet meer onder WIL hebben.

En tot slot; reclame/naamsvermelding brengt geen geld in 't laadje.
Ik verkoop de foto's niet voor niets. Als iemand een foto wil hebben of gebruiken, is dat nooit gratis. Ook niet voor het gebruik op een paardenspel.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:29

Hypofocus schreef:

Zoals ik op FZ ook al zei; dit is niet waar. Je kan als fotograaf prima een foto in het publieke domein plaatsen of uitbrengen onder een licentie (zoals bijvoorbeeld de Creative Commons) waardoor anderen de foto prima mogen hergebruiken, aanpassen, doorverkopen, etc, etc.

Een van de problemen in dit topic (los van het gehak op elkaar :\) is dat het hier over juridische zaken gaan en die zijn eigenlijk altijd complexer dan je denkt/zou willen.

Je kan vinden dat het onterecht is dat fotografen zelf op zoek moeten naar inbreuken en je kan het onterecht vinden dat paardenspellen direct of indirect geld verdienen aan foto's die geplaatst worden maar dat maakt die feiten nog niet strafbaar of onrechtmatig.

Wat opmerkingen uit mijn juridische hoed:

• Een site met 'User Generated Content' is pas aansprakelijk voor een feit als deze 'onmiskenbaar onrechtmatig' is en als de site weigert dit probleem op te lossen.
  • Heling is niet van toepassing aangezien digitale 'dingen' geen goed zijn. De hele wetgeving is hier dus niet op van toepassing
  • Van heling is sowieso geen sprake aangezien HT geen foto's verkoopt maar het recht op het uploaden van een afbeelding
  • Of HT wel/geen geld verdient met dit gebeuren is juridisch hoogstens relevant voor een eventuele schadevergoeding, het verandert niets aan het wel/niet illegaal zijn. Wat dat betreft kan alles dus rechtstreeks doorgetrokken worden naar b.v. Flickr.com, Youtube.com of Bokt.nl

Daarnaast:
  • Stockfoto's zijn maar een klein deel van de oplossing. Zolang mensen foto's kunnen bewerken/uploaden blijf je het risico lopen op inbreuk
  • Fotografen blijven verantwoordelijk voor het melden van inbreuk, Horsetycoon hoef (en IMO kan) niet actief op zoek te gaan naar inbreuk makende foto's
  • Waarschuwingen voor mensen die 'illegaal' foto's plaatsen op een paardenspel lijkt mij toch eigenlijk wel het minste. Na 2x een ban lijkt me wat streng maar helemaal niets doen is het andere uiterste
  • IMO mag HorseTycoon best wat meer inzetten op opvoeding van de gebruikers. In de help melden hoe mensen inbreuk kunnen plegen zonder iets te zeggen over copyright/rechten is niet zo heel handig IMO
  • Het is handig om alles in perspectief te blijven zien. Het is niet zo dat hier sprake is van inkomstenderving o.i.d. De mensen die op de paardenspellen zitten zoeken liever 2 seconde langer dan dat ze rechten kopen op het gebruik van een specifieke foto.
  • Iets meer begrip voor elkaars (!) standpunt zou de zaak goed doen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 11:24

BartVB schreef:
Hypofocus schreef:

Zoals ik op FZ ook al zei; dit is niet waar. Je kan als fotograaf prima een foto in het publieke domein plaatsen of uitbrengen onder een licentie (zoals bijvoorbeeld de Creative Commons) waardoor anderen de foto prima mogen hergebruiken, aanpassen, doorverkopen, etc, etc.

Wel als het gaat om foto's die van een "normale" website v/d fotograaf gepakt worden, en dat is precies waar de hele discussie om gaat. Het is een feit dat een groot deel v/d gebruikte foto's van fotografen afkomstig is die géén toestemming voor paardenspellen verlenen.

En in principe is dit de standaard regel die geldt als het gaat om auteursrechten.
Licenties zijn daarop inderdaad een uitzondering. Maar licenties zijn ook gewoon voorbeelden van "voorafgaande schriftelijke toestemming". ;)

En wat sites met User Generated Content betreft; vroeger was het inderdaad zo dat het onmiskenbaar aantoonbaar moest zijn voordat een site verantwoordelijk gehouden werd.
Tegenwoordig is "aannemelijkheid" al voldoende om een site te verplichten in actie te komen. Daar is jurisprudentie over ;)

Maar goed, ondertussen wachten we nog steeds op de beloofde reactie van Michel, die inmiddels al 3 weken op zich laat wachten.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:55

Eens wat betreft de toestemming mbt foto's die op de site van de gemiddelde fotograaf staan. Ik viel vooral over het woordje 'nóóit' :D

Ben overigens erg benieuwd naar de jurisprudentie, vooral benieuwd wat dan aannemelijk moet zijn.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 23:23

De enige jurisprudentie die ik daar over kan vinden was niet in nederland. Maar dicht bijzijn in de franse rechtbank. Deze linkhttp://www.iusmentis.com/aansprakelijkheid/providers/user-generated-content/ geeft daar nog wat informatie over. Maar er staat eigenlijk vooral dat de wet de moderne technologie niet bij weet te houden en dat de wet dus helemaal niet duidelijk is over UGC site's en inbreuken op copyright.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 22:21

Voorpagina HorseTycoon;

Beste spelers,

Vrijdag 16 Oktober 2009 zullen wij alle foto's van de BPH paarden verwijderen.
Tot die tijd kunnen jullie je eigen gemaakte foto's/bewerkingen opslaan.

Na 16 oktober is het niet meer mogelijk om dergelijke foto's van de BPH op te vragen.

Groeten,

Team Horse Tycoon

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 22:24

YEEAAHHHH :P

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 22:24

Het is niet veel, maar wel een begin toch?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 22:25

Ja idd! het is een begin!

Maar was is BPH :+

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 22:33

lifaya schreef:
Ja idd! het is een begin!

Maar was is BPH :+

Buitenlandse paarden handelaar.
Als je je paard niet kwijt kan, dan verkoop je hem daarheen en verdwijnt die uit het spel. ;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 22:40

ow dan is er eigenlijk geen verschil :')

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 13:57

:= Wat een oplossing, ze hebben echt precies dát gekozen dat echt geen verschil maakt _O-

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 14:42

idd haha :') dit is denk ik meer voor hun omdat er teveel foto's in het spel waren zodat ze niet teveel bestanden hebben ofzo :')

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 14:43

lifaya schreef:
idd haha :') dit is denk ik meer voor hun omdat er teveel foto's in het spel waren zodat ze niet teveel bestanden hebben ofzo :')

_O- gewoon gedaan om wat druk van de server af te halen :')

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 14:44

Focussed schreef:
lifaya schreef:

_O- gewoon gedaan om wat druk van de server af te halen :')

haha idd :') in hun eigen belang dus en niet voor ons... ze hebben ook echt helemaal niks meer laten horen...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 14:46

Ja, die week is allang voorbij :+

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 14:46

zeg maar gerust een maand ofzo :=

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 14:52

Rond 10 september heeft hij het beloofd, het is nu 17 oktober :=