Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 12:12

Wilders en Rutte hadden een dusdanige band dat het een soort oude jongens krentenbrood was. Die zouden elkaar nooit echt oo het scherpst van de snede aanvallen.

Pechtold was een goede politicus!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 12:29

Ja maar denk ook omdat Rutte een oliemannetje was dat die band warm bleef. Rutte heeft Trump niet onder de controle, maar ook daar gaat het hem niet slecht af.

Maar hun historie draagt ook bij.

Ik vind hrt knap dat jullie mp kandidaten zien, soms heb ik het idee dat het alleen maar ellende is. Kan me er neit toe zetten hierover na te denken want dan ga ik me teveel ergeren }:0

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 12:29

Electra63 schreef:
https://www.rijnmond.nl/nieuws/2087932/ ... copied_url

Dit willekeurige slachtoffer Elise was vorig jaar op de verkeerde tijd en op de verkeerde plaats.

Dit is bijna niet te voorkomen.

Citaat:
“Het is duidelijk dat hier niet iemand zit met een gelukkige jeugd. Het is pijnlijk dat dit kan gebeuren met zo’n jong iemand, kinderlijk nog, en ik zou willen zeggen: laten we alsjeblieft onze kinderen gaan opvoeden.”

Onze kinderen opvoeden begint bij een ouder die thuis is om de boel in de gaten te houden. Daar gaat in mijn ogen structureel iets mis. We kunnen wel allemaal naar een zogenaamde 24uurs economie willen, waarbij moeder ook (om en nabij) fulltime werkt. Maar bedenk wel dat dit doorweegt in de opvoeding van kinderen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 13:04

Kaja schreef:
Electra63 schreef:

Dit willekeurige slachtoffer Elise was vorig jaar op de verkeerde tijd en op de verkeerde plaats.

Citaat:
“Het is duidelijk dat hier niet iemand zit met een gelukkige jeugd. Het is pijnlijk dat dit kan gebeuren met zo’n jong iemand, kinderlijk nog, en ik zou willen zeggen: laten we alsjeblieft onze kinderen gaan opvoeden.”

Onze kinderen opvoeden begint bij een ouder die thuis is om de boel in de gaten te houden. Daar gaat in mijn ogen structureel iets mis. We kunnen wel allemaal naar een zogenaamde 24uurs economie willen, waarbij moeder ook (om en nabij) fulltime werkt. Maar bedenk wel dat dit doorweegt in de opvoeding van kinderen.

Genoeg voorbeelden van situaties waar een van de ouders altijd thuis is, waarbij de opvoeding te wensen over heeft gelaten. Het zit hem niet in de tijd. Het zit er in wat je doet in die tijd

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 13:06

Kaja schreef:
Electra63 schreef:

Citaat:

wel interessant dat je dit zo zegt, aangezien het de afgelopen 10 pagina's ging over de emancipatie :) Waarom zeg je niet beide ouders die fulltime werken? opvoeding zou ook door de vader moeten gebeuren.

Ik denk niet dat Wilders zich nog een keer aan de kant laat zetten mocht hij weer in de coalitie mee mogen doen. Dan gaat hij voor MP.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 13:11

Vergeet niet: niet ieder kind láát zich opvoeden!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 13:21

Of misschien wil de moeder wel fulltime werken en wordt de vader huisvader. Of ze werken beide parttime. Geen reden om vast te houden aan ouderwetse tradities.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 13:24

mysa schreef:

Precies, hij is veroordeeld tor TBS, hij heeft dus een psychische stoornis.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 16:15

Mijn kinderen zitten ook niet de hele dag thuis. Ik ga ook niet de hele dag thuiszitten.
Ik ben ma-di-woe na schooltijd thuis en mijn man alle dagen na schooltijd.

Voor sommige kinderen is het oprecht ook beter als iemand buiten de ouders ze mede opvoed in de vorm van een KDV. Zodat die de kinderen kan leren wat normaal is en meldingen kan doen bij veilig thuis.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 16:29

verootjoo schreef:
Mijn kinderen zitten ook niet de hele dag thuis. Ik ga ook niet de hele dag thuiszitten.

Voor sommige kinderen is het oprecht ook beter als iemand buiten de ouders ze mede opvoed in de vorm van een KDV. Zodat die de kinderen kan leren wat normaal is en meldingen kan doen bij veilig thuis.

Ja hartstikke leuk bedacht, maar KDV, als in buitenschoolse opvang, houdt op als de kinderen naar voortgezet onderwijs gaan. Een hele belangrijke leeftijd, waarin een redelijk aantal kinderen sleutelkind worden.

Electra63 schreef:
mysa schreef:

Precies, hij is veroordeeld tor TBS, hij heeft dus een psychische stoornis.

Psychische aandoeningen daargelaten uiteraard.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 16:33

Kaja schreef:

Dat hoeft helemaal niet!
Er zijn vele manieren om kinderen op te voeden.
Daarbij is een thuisblijvende ouder ook niet per definitie een ouder die goed op kan voeden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 16:39

Kaja schreef:
verootjoo schreef:

Ja hartstikke leuk bedacht, maar KDV, als in buitenschoolse opvang, houdt op als de kinderen naar voortgezet onderwijs gaan. Een hele belangrijke leeftijd, waarin een redelijk aantal kinderen sleutelkind worden.

Waarbij ze veel langer op school zitten dan op de basisschool, en prima korte tijd alleen thuis kunnen zijn. Dus meer tijd om werken te combineren.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 16:44

fransje23 schreef:
Kaja schreef:

Dat hoeft helemaal niet!
Er zijn vele manieren om kinderen op te voeden.
Daarbij is een thuisblijvende ouder ook niet per definitie een ouder die goed op kan voeden.

Ik weet dat dit een hele gevoelige snaar is voor veel mensen. In een tijd als deze én het gesprek over werkende vrouwen, in een maatschappij waarbij de vrouw telkens aangehaald word om evenveel te verdienen en de vraag waarom vrouwen niet op die plekken zitten waar we nagenoeg enkel mannen aantreffen. Vrouwen delven het onderspit en zijn dagelijks het mikpunt van spot en geweld. We zijn nu op een punt waar mannen andere mannen aangesproken horen te worden op hun ongewenste gedrag.
Bij onnoemlijk veel (gewelds)incidenten worden ouders aangesproken op de opvoeding van hun kinderen. Vandaag bij de veroordeling van de moord op Elise Veldboer, de moord op Lisa, maar ook op rellende jongeren rondom de JCA.

Het één lijkt het ander te bijten.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 16:44

'Waarbij moeder ook'... Seriously?

Bovendien loopt dit in de Scandinavische landen prima. Was het hier maar zo goed geregeld.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 16:46

verootjoo schreef:
Waarbij ze veel langer op school zitten dan op de basisschool, en prima korte tijd alleen thuis kunnen zijn. Dus meer tijd om werken te combineren.

Ja wederom leuk bedacht, maar ook die vlieger gaat niet op. Ja als je voor een privé school kiest.
Voortgezet onderwijs is een feestje met het huidige docenten tekort én laten we vooral al die schoolvakanties niet vergeten.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 16:48

Swah schreef:

Bovendien loopt dit in de Scandinavische landen prima. Was het hier maar zo goed geregeld.

Zoals ik al aangaf een gevoelige snaar.

Vergelijkingen zeggen mij niets. Dat kun je alleen doen als alle factoren gelijk zijn, anders word het appels met peren vergelijken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 16:49

Kaja schreef:
Bij onnoemlijk veel (gewelds)incidenten worden ouders aangesproken op de opvoeding van hun kinderen. Vandaag bij de veroordeling van de moord op Elise Veldboer, de moord op Lisa, maar ook op rellende jongeren rondom de JCA.

Waar haal je vandaan dat de ouders er op aan worden gesproken?
Bij jongeren kan ik mij nog iets voorstellen maar verder?

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 16:51

Ik denk niet dat de benoemde moorden waren voorkomen als hun ouders met thee op ze zaten te wachten. :+ Dat is toch geen verband, dat zijn stoornissen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 16:53

fransje23 schreef:
Kaja schreef:

Waar haal je vandaan dat de ouders er op aan worden gesproken?
Bij jongeren kan ik mij nog iets voorstellen maar verder?

In het eerder geplaatste artikel over de veroordeling van de moord op Elise Veldboer, zegt haar zus laten we alsjeblieft onze kinderen op gaan voeden. Bij de moord op Lisa kwam naar voren dat we onze zonen op moeten voeden. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 17:02

Maar als de dader een psychische stoornis heeft, dan valt er weinig te voorkomen met opvoeding.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 17:05

Electra63 schreef:
Maar als de dader een psychische stoornis heeft, dan valt er weinig te voorkomen met opvoeding.

Waarom?

Niet alle psychische stoornissen zijn aangeboren.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 17:26

Electra63 schreef:

Hmm, veel crimineel gedrag en psychische stoornissen komt toch vanuit een moeizame hechting en emotionele armoede in de jeugd.
Niet 1 op 1 natuurlijk.

Maar je lost dat idd niet op met niet werkende ouders. In veel probleem gezinnen werken de ouders of een ouder namelijk niet.

Ik ben overigens ook opgegroeid met een moeder die altijd thuis was, maar als puber ren je toch gelijk naar boven als je thuis bent ipv te gaan zitten praten met je moeder :=

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 17:48

Kaja schreef:
In het eerder geplaatste artikel over de veroordeling van de moord op Elise Veldboer, zegt haar zus laten we alsjeblieft onze kinderen op gaan voeden. Bij de moord op Lisa kwam naar voren dat we onze zonen op moeten voeden. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Maar die zus heeft toch niet de ouders er direct op aan gesproken?

Die moordenaar heeft een moeilijke jeugd gehad en dat kan door heel veel oorzaken komen.
De oplossing is niet zo simpel als een werkende moeder.

Die situatie maakt de moeder
kwetsbaar en afhankelijk.
En lijkt mij ook niet perse het goede rolmodel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 18:01

Kaja schreef:
Swah schreef:

Zoals ik al aangaf een gevoelige snaar.

Vergelijkingen zeggen mij niets. Dat kun je alleen doen als alle factoren gelijk zijn, anders word het appels met peren vergelijken.

45 jr geleden moest je als stel in Zweden beide werken anders had je niet genoeg geld om gewoon te leven. Zweden heeft dit opgelost door lang zwangerschapsverlof ( een jaar , te verdelen onder ouders) om zo een goede basis te krijgen en vanaf 2 jaar gaan alle kids naar de gratis kindergarten.
De Zweden die ik ken en dat zijn er aardig wat zijn allemaal goed opgevoede mensen. Ongetwijfeld zijn daar uitzonderingen op maar de overheid geeft al decennia de mogelijkheid om een gezin te stichten en te blijven werken want na verlof heb je je eigen plek weer terug.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 18:28

In Zweden heb je, naar ik aanneem, ook mensen die psychisch ziek zijn om wat voor reden dan ook, lijkt me. Dat is niet altijd nurture.