Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-25 13:31

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-25 13:36

Zichtmelding Wittelte Dr

Citaat:
Ze zijn hier aan het graven en medewerkers zagen gisteren overdag een wolf voorbij komen
12-6-25

Afbeelding
Bron via app meldingen in Westerveld

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-25 01:16

Zichtmelding Uddel / Ermelo Gld
Citaat:
Uddel/Ermelo Gelderland
13-06-2025
08:10

Zichtmelding.

Vanmorgen een wolf gezien op de garderenseweg, naast een druk fietspad.
Meldster fietste met haar kindje toen ze het beest zag, hij stak daarna de weg over voor een lijnbus langs, hij ging richting de paleisweg, daar ging hij het bos in waar hij vandaag een paar keer is gezien door buren van de meldster.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp  

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1AcNwD ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-25 01:22

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 06:54

Voor de geïnteresseerden hier een link naar een podcast van een wolvenknuffelaar die zelf wolven houdt en aangevallen is door een van zijn eigen wolven. (USA)

Wat mij verbaast is de vastberadenheid en de bijtkracht. Dan realiseer je je dat de jogster en het kind wat in NL gebeten werden slechts volgens de escalatie ladder van Geist inderdaad maar "uitproberen" was.
https://spreaker.onelink.me/A4NZ/8cff26zx

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 08:24

Mist schreef:
Voor de geïnteresseerden hier een link naar een podcast van een wolvenknuffelaar die zelf wolven houdt en aangevallen is door een van zijn eigen wolven. (USA)

Wat mij verbaast is de vastberadenheid en de bijtkracht. Dan realiseer je je dat de jogster en het kind wat in NL gebeten werden slechts volgens de escalatie ladder van Geist inderdaad maar "uitproberen" was.

Ik ga het even luisteren.

Hij heeft de wolven aan een riem, tja, ik vind het net zo triest als dat wanneer mensen een tijger/ aap of ander wild dier in huis nemen, totaal respectloos.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 09:19

Wintu schreef:
Mist schreef:

Hij heeft de wolven aan een riem, tja, ik vind het net zo triest als dat wanneer mensen een tijger/ aap of ander wild dier in huis nemen, totaal respectloos.

Hij geeft zelf toe dat het zijn eigen fout was, en ik begrijp volledig dat de wolf zijn vriendinnetje wilde verdedigen, maar het gaat erom dat zowel hij, als iedere andere "expert" volledig onderschat heeft hoe hard een wolf kan bijten: bij hem was in 1 beet zijn arm gebroken, daarna nog meer beten met nog meer schade, uiteindelijk aanval naar de keel, die gelukkig voorkomen werd door degene die de lijn greep, was die persoon er niet geweest, had hij het niet naverteld...

Ik denk zelf dat het grootste probleem was dat de wolf "tam" was, en in het wild was er vermoedelijk niets aan de hand.
Maar ja, in NL zijn er dus ook wolven die weinig angst voor mensen hebben, en idd proefbeetjes hebben gegeven... gelukkig worden die niet aangelijnd gehouden, daar hebben we honden voor... en dàt gaat al niet altijd goed...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-25 09:30

Citaat:
Andere landen in Europa kijken naar de wolvenproblematiek in Nederland en vragen zich af wat wij in godsnaam aan het doen zijn! Annet van de Stichting Wijs met Wolven sprak op tijdens Wolves Across Borders en hoorde hoe mensen op andere landen reageren op onze situatie. Annet praat ons bij in de laatste Geleidewolf.

Check je podcastapp of geleidewolf.nl

#wolvesacrossborders #wolven #nederland #beleid #emotie #wijsmetwolven

https://open.spotify.com/episode/5odlH4 ... PXloL-jWWw

Bron Geleidewolf
https://www.facebook.com/share/v/12Lqq6 ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-25 10:21

Ergens in Westerveld, een mooi filmpje van een wolf en reeën.
Niet sarcastisch bedoelt, het zijn zonder meer mooie opnames.
Citaat:
13 juni 2025/Drenthe
Wolf Westerveld juni 2025
Op 1 juni wederom een wolf op bezoek

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/168DER6j ... tid=wwXIfr

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 11:10

Zoolgangster schreef:
Wintu schreef:

Hij geeft zelf toe dat het zijn eigen fout was, en ik begrijp volledig dat de wolf zijn vriendinnetje wilde verdedigen, maar het gaat erom dat zowel hij, als iedere andere "expert" volledig onderschat heeft hoe hard een wolf kan bijten: bij hem was in 1 beet zijn arm gebroken, daarna nog meer beten met nog meer schade, uiteindelijk aanval naar de keel, die gelukkig voorkomen werd door degene die de lijn greep, was die persoon er niet geweest, had hij het niet naverteld...

Ik denk zelf dat het grootste probleem was dat de wolf "tam" was, en in het wild was er vermoedelijk niets aan de hand.
Maar ja, in NL zijn er dus ook wolven die weinig angst voor mensen hebben, en idd proefbeetjes hebben gegeven... gelukkig worden die niet aangelijnd gehouden, daar hebben we honden voor... en dàt gaat al niet altijd goed...

Ik begrijp niet zo goed waarom je mij quote? Ik moet het nog luisteren, heb de tijd nog niet gehad, heb enkel nog foto zien en daar had ik het over.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-25 20:45

Zichtmelding Wapserveen Dr
Citaat:
Wapserveen Drenthe
14-06-2025
17.00 uur

Wolf gezien op Midden, liep naar achteren over een erf, richting Havelte. Meerdere zicht meldingen van inwoners.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/19BK8Y ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-25 21:21

Aanval Loenhout (B), 1 schaap gedood

Citaat:
Loenhout België
13-06-2025

Aanval op schapen.

Gisternacht 1 schaap gedood.

Sterkte voor de eigenaar.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1AZzSP ... tid=wwXIfr

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 21:25

Ik had de foto in een app groep gezien. Weer heftig, :(

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 22:32

tienus63 schreef:
Zichtmelding Wapserveen Dr
Citaat:
Wapserveen Drenthe
14-06-2025
17.00 uur

Wolf gezien op Midden, liep naar achteren over een erf, richting Havelte. Meerdere zicht meldingen van inwoners.

#geenwolf
Geenwolf.com

[ Afbeelding ]
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/19BK8Y ... tid=wwXIfr

Mijn paard staat daar |(

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-25 22:39

Aanval Nunspeet Gld, 2 schapen gedood
Citaat:
Nunspeet Gelderland
13-06-2025

Aanval op schapen.

Gisteren 2 schapen gedood, gevonden naast woning van eigenaar.

Sterkte voor de eigenaar.

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/16CN4g ... tid=wwXIfr

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 22:46

Wintu schreef:
Mijn paard staat daar |(

Was dit richting rotonde?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 00:01

Lithya schreef:
Wintu schreef:
Mijn paard staat daar |(

Was dit richting rotonde?

Tussen rotonde en Schipslootweg dat stuk

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 00:06

@ Wintu, ik had je gequote omdat je het over aangelijnde wolven had, en daarom haalde ik je quote aan.
Sorry, had zelf ook weinig tijd om alles grondig te lezen. Had wel snel naar de podcast geluisterd. Die man werkte inderdaad met aangelijnde dieren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 09:38

ikkedus schreef:
Ff een extra waarschuwing om NIET op de bovenste link in het artikel over Griekenland te klikken!!!!
Is echt een hele nare foto van een slachtoffer na de aanval.

Toch gek dat dit als extra schokkend ervaren word terwijl we al jaar en dag naar uit elkaar getrokken vee en huisdieren zitten te kijken!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 09:45

Popstra schreef:
ikkedus schreef:
Ff een extra waarschuwing om NIET op de bovenste link in het artikel over Griekenland te klikken!!!!

Toch gek dat dit als extra schokkend ervaren word terwijl we al jaar en dag naar uit elkaar getrokken vee en huisdieren zitten te kijken!

Tja, er zijn mensen die er niet over kunnen om dat te zien. Dus ik vind het goed dat er een waarschuwing bij staat.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 09:50

Popstra schreef:
ikkedus schreef:

Het uit elkaar getrokken vee klik ik ook niet aan omdat ik daar last van heb. Inlevingsvermogen genoeg. Ik ben dus erg blij met de waarschuwing

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-25 10:56

PvdD stelt vragen aan GS Gelderland.
Let op punt 17.
Citaat:
Kijk smerige leugenaars van BIJ12! En kijkt directeur Attema Footprint ook even mee?

Naar aanleiding van mijn Woo-documenten van overleden internationale sportpaard ( december 2023) heeft Partij voor de Dieren vragen gesteld aan de Provincie Gelderland. Mijn bloed kookt. Ik raad BIJ12 aan de waarheid te gaan vertellen! BIJ12 en directeur Attema Footprint jullie moeten je ogen uit jullie kop schamen! En dan heb ik het niet over de betrokken ervaren taxateur die op schofterige manier door BIJ12 onder de bus is gegooid! Ik ken alle feiten. Maar bij BIJ12 zijn ze niet in hun eerste leugen gestikt. Ik ben woedend!

Ps. In juni 2024 heeft BIJ12 aan Attema Footprint de opdracht gegeven om paard op waarde te gaan zetten en toegezegd dat BIJ12 positief te gaan besluiten. ( uitbetalen dus).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron landelijk informatie punt wolf
https://www.facebook.com/share/p/1J8VXo ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-25 14:48

Citaat:
BELANGRIJKE UITSPRAAK EUROPEES HOF VAN JUSTITIE

Vanuit de internationale vereniging Wolfstop Europa, waar wij vicevoorzitter van zijn hebben we sinds vorig jaar april flink ingezet op een Europese lobby met als doel dat de gunstige staat van instandhouding op Europees niveau bepaald gaat worden. Afgelopen week was er een belangrijke uitspraak in het Europese Hof van Justitie, die een flinke stap in die richting zet.

Ons standpunt: het gaat om de gunstige staat van instandhouding van de SOORT. En dat betekent dus niet dat landen die weinig geschikte leefruimte voor wolven hebben binnen hun eigen grenzen een wolvenquotum moeten hanteren voor de gunstige staat van instandhouding binnen het betreffende land. Wolven kennen immers geen grenzen, zoals wij mensen dat per land hebben afgesproken. Voor wolven is het belangrijk dat er een gezonde populatie is, waardoor het voortbestaan van de soort niet in gevaar komt.

Vorig jaar hebben wij op initiatief van Oostenrijk, Zwitserland en Beieren met vele andere Europese landen en een aantal Europarlementariërs de handen ineen geslagen en De Verklaring van Aussee opgesteld en ingediend bij het Europese Hof. In deze Verklaring wordt ook een lans gebroken om de gunstige staat van instandhouding op Europees niveau te bepalen. Dit hebben wij onderbouwd met wetenschappelijke rapporten.

Wij zijn dan ook verheugd dat de rechters hier nu een uitspraak over hebben gedaan, die flink opschuift richting de aanbevelingen uit onze Verklaring van Aussee!

De rechters vonden dat een land bij het bepalen van de gunstige staat van instandhouding binnen een land, daarnaast ook over de grenzen heen gekeken moet worden en dat de populatie van buurlanden meegenomen kan worden in het beleid. Evenals het beoordelen van geschiktheid van leefgebieden, waarbij ook economische, sociale en culturele aspecten meegenomen mogen worden.

Het is een kleine stap in de goede richting. Wij zijn hier blij mee, tenslotte gaan klein de stapjes ook vooruit.

Hieronder de officiële mededeling:

“Het Hof van Justitie van de Europese Unie (HvJ-EU) stelt nieuwe standaarden voor de jacht op de wolf. In een uitspraak van donderdag 12 juni 2025 concludeert het Hof dat de wolf bejaagd mag worden, zelfs als hij als "bedreigd" wordt geclassificeerd. Voorwaarde is echter dat zijn instandhoudingsstatus als "gunstig" wordt beoordeeld. De EU-rechters definiëren echter de instandhoudingsstatus anders dan dit tot nu toe is geweest. Vanaf nu wordt ook de wolfstand in buurlanden meegenomen.

Dit betekent dat voor de gunstige instandhoudingsstatus niet de indeling op de Rode Lijst van de Wereldnatuurbeschermingsunie (IUCN) bepalend is, maar dat de toestand van de populatie als geheel doorslaggevend is. Daarom kan volgens het HvJ-EU ook de wolfstand in buurlanden – zelfs landen buiten de Europese Unie – in aanmerking worden genomen. Geografisch begrensde regio's hebben volgens het HvJ-EU geen betekenis bij het beoordelen van de instandhoudingsstatus.”

Afbeelding
Afbeelding
Bron Stichting Wijs met Wolven
https://www.facebook.com/share/p/1AU5sU ... tid=wwXIfr

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 14:51

Dat is alweer een beetje meer hoopvol voor Nederland.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 18:09

Ik heb via via gehoord dat de wolf in Rhenen gezien is door kinderen en er een waarschuwing is gegaan dat je je kind beter niet meer alleen door de bossen kan laten fietsen naar school.
Dit schijnt op tv geweest te zijn.