Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 20:42

Cowboy55 schrijft
Citaat:
Mensen schieten door wat mij betreft. Ik sponsor die club al 4 decennia. En dat zou ik nu moeten stoppen wegens 1 (forse) mispeer? En de goede dingen die ze doen voor mensen wereldwijd……nou ja, pech voor die mensen?

Ik snap dat: ‘afschieten, nu!’ echt van deze tijd is, maar ik doe effe niet mee….

Me too Cowboy55. Ik/ geldt ook voor mijn man, voel/ voelen er weinig voor om nu gelijk na ++ 40 jaar te stoppen. En zeker niet zo snel. Dat heeft alles te maken met wat jij zegt "pech voor die mensen".

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 20:48

irmaz schreef:
Een andere ruzie die alles te maken heeft met Rusland:

Citaat:
Het ministerie van Defensie van Azerbeidzjan meldt dat het de controle heeft overgenomen over een van de strategische hoogten op het grondgebied van Nagorno-Karabach, dat voorheen werd bezet door Russische vredeshandhavers.

Nagorno-Karabach is een gebied dat betwist wordt door Armenië en Azebeidzjan, na heftige gevechten in het verleden is Rusland daar een soort vredeshandhavers macht geworden. Een vermoeden is dat Rusland zelf zorgt voor het steeds oplaaien van de strijd en dat zij in principe Armenië steunen/in hun greep hebben.

Afgelopen week is er een overleg geweest tussen Turkije en Azerbeidzjan. Armenië ligt tussen Turkije en Azerbeidzjan in en mijn vermoeden is dat doel van deze landen is om Rusland uit Armenië verdrijven (en vervolgens Rusland uit Syrië verdrijven, wat de onderbuurman is). Ik weet zo even niet wie hier "the good guy" en wie "the bad guy" is, daarvoor weet ik te weinig van de historie van deze conflicten.
Iemand anders misschien?

Erdogan droomt van een groot ottomaans rijk (die grens liep o.a. door Syrië) en hij wil van de koerden af die delen van Turkije samen met delen Syrie, Irak en Iran willen claimen als "koerdistan". En daarnaast zal er wel een stuk geografisch gunstiger qua defensie/grondstoffen (controle over water bv) als de grens net iets anders loopt motivatie achter schuilen.

pien_2010

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 20:50

Erdogan heeft inderdaad eigen plannen en ik vind dat hij sluw opereert.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-22 20:51

Zie mijn eerdere citaat.
Het zou mij niets verbazen als Erdogan nu even aftast waar de meeste macht zit en dan straks ineens dikke mik wordt met Rusland en China.
Hij weet ook wel dat hij nooit volwaardig EU lid gaat worden.

Overigens gaat het in de Gaza ook weer helemaal de verkeerde kant op -O-

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 23:18

Sizzle schreef:
Zie mijn eerdere citaat.
Het zou mij niets verbazen als Erdogan nu even aftast waar de meeste macht zit en dan straks ineens dikke mik wordt met Rusland en China.
Hij weet ook wel dat hij nooit volwaardig EU lid gaat worden.

Overigens gaat het in de Gaza ook weer helemaal de verkeerde kant op -O-

Belangrijker is dat hij Navo lid is dan EU lid.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 07:16

Is Turkije BRICS lid?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 07:56

elnienjo schreef:
Is Turkije BRICS lid?

Dan zou het acroniem anders zijn, niet?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 07:57

Kan ook niet, tongbrekend. ;)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 08:14

mysa schreef:
Kan ook niet, tongbrekend. ;)

Daarom is Turkije ook geweigerd als lid. Ze hadden Italië er graag bij gehad om trendy te zijn, maar die wilden niet.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 09:44

Sorry toch nog even door op het artikel van Amnesty.
Volgens Marieke de Hoon is het gebruik van burgergebouwen een oorlogsrechtschending wanneer er zich naast de militairen ook burgers in dat gebouw bevinden. Het gaat er blijkbaar om dat je burgers niet als schild mag gebruiken. Het gaat dus in feite niet om het gebruik van een leegstaand gebouw door militairen. Het lijkt er op dat de meeste gebouwen die gebruikt werden door het Ukraïnse leger inderdaad leeg waren. Een ziekenhuis, waar over werd gesproken, zouden de manschappen hebben gegeten en gelopen. Dit is niet verboden volgens het oorlogsrecht (denk aan gewonde soldaten bv). Wel verboden is om vanuit een nog actief ziekenhuis gevechtshandelingen te verrichten.

Marieke de Hoon kan het veel beter uitleggen in haar Tweet, gewoon in Nederlands dus goed leesbaar :)
https://twitter.com/mariekedehoon/statu ... 7337934852

Marieke de Hoon is oa assistent Professor International Criminal Law aan de Universiteit van Amsterdam.

Noot van mij: I het stuk van Human Rights Watch is goed het verschil te lezen wanneer iets aanvaardbaar is en wanneer er burgers als menselijk schild worden gebruikt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 10:34

Marieke van Hoorn formuleert het goed en ik vind haar kritisch daar ze paar keer zegt dat het niet goed onderbouwt lijkt vanuit Amnesty.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 12:27

Bron de Telegraaf:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2084754 ... kant-gezet
’Zes Russisch commandanten sinds uitbreken oorlog aan de kant gezet’
Het Russische leger heeft sinds het uitbreken van de oorlog in Oekraïne zes commandanten aan de kant geschoven, vanwege hun slechte prestaties tijdens de ‘militaire operatie’ in Russische buurland. Dat meldt het Britse ministerie van Defensie in een dagelijkse update.
De commandanten van het Russische Oostelijk- en Westelijk Militaire District hebben hun functie waarschijnlijk verloren, aldus de Britten. Kolonel-generaal Aleksandr Chayko werd in mei 2020 uit zijn functie ontheven.
Generaal-kolonel Aleksandr Zhuravlev, die sinds 2018 aan het roer stond van het Westelijk Militair District, was niet bij de Russische Marinedag in Sint-Petersburg op 31 juli 2022. Hij is waarschijnlijk vervangen door luitenant-generaal Vladimir Kochetkov.
Generaal Aleksandr Vladimirovich Dvornikov had de algehele leiding over de Russische troepen in Oekraïne, maar hij deed het niet naar behoren en is uit zijn functie gezet.
De situatie is nog nijpender geworden, aangezien er zeker tien Russische generaals in de oorlog in Oekraïne zijn omgekomen. Alles bij elkaar opgeteld zorgt dit voor gebrek aan vastigheid bij de Russische bevelhebbers voor ‘tactische en operationele problemen’, aldus de Britten.

In een premium artikel:
Rusland moet plannen omgooien: voor het eerst lijkt Oekraïne de overhand te krijgen.
Voor het eerst sinds de oorlog is uitgebroken, trekt Oekraïne het initiatief naar zich toe. Het Russische leger wordt gedwongen zijn tactiek aan te passen: het moet aanvallen staken om een grootschalig tegenoffensief bij Cherson op te vangen.

„Dat het Russische leger dit keer gedwongen zijn plannen moet wijzigen, heeft alles te maken met een gebrek aan materiaal en vooral aan mankracht. Dat is niet alleen in Zuid-Oekraïne het geval, maar zelfs in Donetsk, waar Moskou nog steeds op focust. In de buurt van Slovjansk wint Oekraïne terrein zonder al te veel strijd, schrijft Girkin (Igor Girkin, je weet wel 1 van de MH17 verdachten). „De Oekraïners duwen door hun mankracht onze uitgedunde troepen achteruit door verlaten posities in te nemen, zodat er nieuwe fronten ontstaan op plaatsen waar niet gevochten werd.” Kiev probeert op die manier het front zo groot mogelijk te maken. En in die spreidstand voor het Russische leger kunnen de Oekraïners maximaal profiteren van hun overmacht aan manschappen.

Rusland verzamelt nu troepen nabij Cherson. Maar de logistiek is lastig, omdat Oekraine de drie bruggen die naar Cherson leiden, bijna dagelijks bombardeert om ze onbruikbaar te maken. Daardoor kan zwaar materiaal en bevoorrading niet meer doorkomen. Bovendien hebben artillerie en de hoogtechnologische Amerikaanse en Britse raketten die sinds kort worden gebruikt, de Russische logistiek achter de frontlinie zwaar beschadigd.

Zelfs in en rond Donetsk stokt het offensief. Enkel de paramilitaire huurlingen van de Wagner Group zouden nog kleine successen boeken. Maar strategisch belangrijke plaatsen zoals Pisky, Marjinka en Avdiivka zijn nog altijd niet veroverd, ondanks de massale aanvallen. „De snelheid van de opmars is teruggevallen tot enkele tientallen meters per dag. En zelfs niet overal”, zegt Girkin.

Girkin zelf lijkt er niet meer in te geloven.

De slag om Cherson wordt heel bepalend in de oorlog.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 12:39

Hier zegt mijn man al vanaf het begin van de oorlog, in augustus komt het leger van Oekraïne pas echt terug en gaat het los in de aanval. Voor de winter is het klaar.

Ik hoop het zo.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 12:53

Ik hoop het met je mee Pien!

Goed stuk Babootje, dank je wel _/-\o_

Ik heb zelf het idee (of ik hoop het in ieder geval) dat Ukraïne een val op heeft gezet rond Kherson. De HiMARS hebben enorm geholpen bij het omdraaien van de rollen. Het schijnt dat je hun effect ook heel duidelijk kunt zien in de hoeveelheid bommen die Rusland gooit, dat schijnt met een factor 10 te zijn afgenomen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 14:12

Er gaan berichten op Twitter rond dat 2500 Russen maar één weg terug hebben om uit Kherson weg te komen en ze eigenlijk alleen nog keus hebben op overgeven of kapotgeschoten worden. Want aanvoer van voeding en materiaal vind ook niet plaats .

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 14:21

bigone schreef:
Er gaan berichten op Twitter rond dat 2500 Russen maar één weg terug hebben om uit Kherson weg te komen en ze eigenlijk alleen nog keus hebben op overgeven of kapotgeschoten worden. Want aanvoer van voeding en materiaal vind ook niet plaats .

Nope 25000.
Dat is wat ik bedoelde met de val die Ukr heeft opgezet.
Maar of er echt maar 1 weg is dacht ik niet. Er zijn diverse pontjes en pontonbruggen gemaakt maar die zijn op dit moment allemaal binnen het bereik van Ukraïne. Dus wellicht is er maar 1 weg die nu buiten het bereik ligt?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 15:21

Oke , nulletje vergeten.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 16:01

bigone schreef:
Oke , nulletje vergeten.

soms is een nul niet niks ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 19:04

Bron: De Telegraaf
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2084754 ... -zaporizja

Oekraïens president Volodimir Zelenski wil nieuwe westerse sancties na beschieting kerncentrale Zaporizja
Volodimir Zelenski heeft opgeroepen tot nieuwe sancties tegen Rusland als reactie op de beschieting van de kerncentrale van Zaporizja. Dat heeft de Oekraïense president op Twitter aangekondigd.

“De nucleaire terreur van Rusland vereist een krachtigere reactie van de internationale gemeenschap: sancties tegen de Russische nucleaire industrie en nucleaire brandstoffen”, aldus Zelenski. De president verklaarde ook dat hij al met de voorzitter van de Europese Raad, Charles Michel, over de kwestie heeft gesproken.

De Oekraïense autoriteiten beschuldigden de Russische strijdkrachten er vrijdag van drie aanvallen te hebben uitgevoerd in de buurt van een reactor van de centrale van Zaporizja in het zuiden, hoewel Moskou dat gebied sinds het begin van de invasie onder controle heeft. Het Russische leger beweerde dan weer dat de Oekraïense strijdkrachten achter de aanvallen zaten.

Verder nog:

Amnesty baalt van ophef na rapport over Oekraïense leger
Amnesty International baalt van de ophef die is ontstaan nadat de mensenrechtenorganisatie in een rapport schreef dat het Oekraïense leger militaire doelen maakt van niet-militaire locaties. Amnesty zegt wel nog steeds volledig achter het rapport te staan.
Volgens het rapport schendt Oekraïne het humanitair recht door niet-militaire plaatsen, zoals woonwijken, dorpen, woningen, flatgebouwen, ziekenhuizen en scholen te gebruiken als schuilplaatsen en locaties waarvandaan de Russen worden beschoten. "Het feit dat het land zich moest verdedigen, ontslaat het Oekraïense leger niet van de verplichting het internationaal humanitair recht te respecteren", aldus het rapport.
De publicatie van Amnesty kreeg veel kritiek. De Oekraïense president Zelenski noemde het Russische propaganda. "De verantwoordelijkheid wordt zo van de agressor naar het slachtoffer verschoven."
"De prioriteit van Amnesty ligt bij dit conflict, en ieder ander conflict, bij het zorgen voor de veiligheid van de burgers. Dit was ons enige doel met onze recente publicatie", aldus Amnesty. "Maar laten we helder zijn, niets van wat we hebben vastgelegd en geschreven over het Oekraïense leger, praat de Russische overtredingen goed."

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 19:08

irmaz schreef:
bigone schreef:
Oke , nulletje vergeten.

soms is een nul niet niks ;)

25.000 (zo dan!) omsingelde Russen zouden goed moeten zijn voor 1 basketbalster, 1 vermeend VS spion en een hele bende Azov strijders lijkt me. Moeten ze de Ruski’s wel nog ‘effe’ vasthouden en uitruilen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 19:17

Slim Cowboy55. Misschien doen ze dat wel.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 21:38

Derk Sauer nu bij zomergasten VPRO, nog tot 23.30. Uiteraard over Rusland. Ik vind het erg interessant. Anders bij uitzending gemist.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 09:42

En nog maar eens over het artikel van Amnesty.
Het blijkt een rewrite te zijn uit een rapport van juni dat gaat over de Russische aanval op Kharkiv in het begin van de oorlog: https://www.amnesty.org/en/documents/eu ... 2/2022/en/

De vraag die nu oppopt is waarom die rewrite en waarom de bewust opruiende twitterberichten van nu?

De melding van het rapport in juni op Twitter:
https://twitter.com/LaurieHanna/status/ ... 4099550208

In het rapport van juni (p36) zegt Amnesty over de Ukraïnse militairen in burgeromgeving:
Citaat:
No fixed military targets are known to have been located at or around any of the buildings that were struck
(with the one exception detailed above, but it was more than 100 metres from the area that was struck),
though at times Ukrainian forces fired (at Russian forces occupying villages north and east of Kharkiv)
from mobile military position in those areas
Er zijn geen vaste militaire doelen bekend bij of rond een van de gebouwen die zijn aangevallen
(met de enige uitzondering die hierboven is beschreven, maar het was meer dan 100 meter van het gebied dat werd getroffen),
hoewel Oekraïense troepen soms schoten (op Russische troepen die dorpen ten noorden en ten oosten van Charkov bezetten)
vanuit mobiele militaire positie in die gebieden

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 10:13

@Irmaz; Dat is wel opmerkelijk...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 10:21

Bron: De Telegraaf
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1522417 ... ont-donbas
Britten: 'Russen leggen controversiële vlindermijnen langs grens Donbas'
Volgens het Britse ministerie van Defensie is Rusland 'zeer waarschijnlijk' begonnen met het leggen van mijnen langs het front in de Donbas. De Britten leveren daarbij geen bewijs.
In de regio rond Donetsk en Kramatorsk gaat het vermoedelijk om mijnen van het type PFM-1 en PFM1S. De springlading van deze zogenoemde 'vlinderbommen' is klein en is bedoeld om mensen te verwonden en niet te doden. De Britten noemen dit wapen, afkomstig uit de Sovjet-tijd, in een recente veiligheidsupdate 'zeer controversieel'.
Het wapen werd door de Russen veel ingezet in Afghanistan. De mijnen maakten veel slachtoffers onder kinderen, die de mijnen oppakten. Kinderen zouden de vlindermijnen aanzien voor speelgoed.

En,
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1572036 ... oordenaars

De baas van de Wagnergroep ronselt huurlingen in gevangenissen. "Hij was vooral geïnteresseerd in moordenaars en rovers, de drugsverslaafden en verkrachters hebben ze liever niet,” vertelt een gedetineerde aan nieuwssite Mediazona over het bezoek. „Het beste, zei Prigozhin, zijn niet de gewone moordenaars, maar de berekenende killers, die zullen het goed hebben bij ons. Hij leek me een maniak”, aldus de gedetineerde."

Als we het over Nazi's hebben.. De Wagner Groep is ooit opgericht door Dimitri Oetkin, een Russische veteraan met sterke nazisympathieën en is vernoemd naar Richard Wagner, de favoriete componist van Adolf Hitler.