Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
BigOne schreef:Ben je rijk als oudere wanneer je al 50 jaar in je huisje woont welke nu afbetaald is en 300.000 euro waard is?
Nikass schreef:martichr schreef:
Met kinderen, daar ging het om. Door de verhoging van de tarieven betaal je bij een modale erfenis gewoon meer als langstlevende die ook de belasting van de kindsdelen afdraagt.
Sorry ik begrijp het niet
En BigOne wat is nou je issue over degene met het huis van drie ton?
martichr schreef:pmarena schreef:Nu heb ik hoofdpijn en voel dat ik niet zo scherp ben. Maar snap het even niet...?
Waarom zou een "rijk" iemand met een huis tot 1,45 miljoen 0 euro betalen, en een modaal iemand met een huis van 4 ton, 20/30 duizend euro...? Het zijn toch allebei huizen onder dat vrijstellings bedrag dus dan val je toch gewoon in dezelfde categorie
Er zijn meerdere met dezelfde vraag, dus bij deze, hierna houdt ik erover op om topic vervuiling te voorkomen.
De wettelijke verdeling is in Nederland zo geregeld
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -verdeling
Momenteel bedraagt de vrijstelling voor partners ca 723000 euro, voor kinderen ca. 23000
De plannen van het PVDA/Groenlinks vind je op pagina 176 in de CPB berekening
https://www.cpb.nl/sites/default/files/ ... s-PvdA.pdf
We gaan uit van de meest voorkomende situatie van gemeenschap van goederen
In de huidige situatie betaald een stel zonder kinderen met 4 ton spaargeld en een huis met een waarde van 1 miljoen geen erfbelasting. 50% van de woning is al van de overgebleven partner, de rest valt binnen de vrijstelling.
In de nieuwe regeling blijft dit exact zo, ondanks het volgens mij toch hoge vermogen.
Nu een stel met 2 kinderen, een gemiddeld huis met een waarde van 430000 euro in de loop der jaren keurig afbetaald en pak hem beet 20000 spaargeld, de berekening van de erfbelasting gaat als onderstaand.
https://www.doehetzelfnotaris.nl/rekenv ... belasting/
225000 euro is al van de langstlevende deze erft nog 75000 (ruim binnen de vrijstelling) beide kinderen erven in principe 75000 en betalen hierover nu 75000-23000 *10% = 5200 euro belasting per kind.
Omdat de ouder volgens de wettelijke verdeling de hele erfenis krijgt en de kinderen slechts een geldvordering betaald de langstlevende 10400 euro erfbelasting. Met 20000 euro spaargeld te doen..
In het plan van PVDA-Groenlinks gaat het tarief voor de kinderen echter naar 25% voor de eerste 100000 euro in plaats van 10400 betaald de langstlevende nu 26000 euro. Het spaargeld is daarvoor niet toereikend.
Zonder echt aanzienlijk wat aan de vrijstellingen voor de kinderen te doen schiet dit plan dus wat mij betreft zijn doel voorbij.. het lagere vermogen wordt nu hoger belast, het hogere niet.
pmarena schreef:Hier nog steeds troebel hoofd maar simpel gezegd is volgens mij het punt dat gemaakt wordt, dat zodra je partner overlijdt, je als weduwe (even als voorbeeld, kan natuurlijk ook weduwnaar zijn) geen erfbelasting hoeft te betalen als je een modaal huis hebt. Omdat je dan binnen die vrijstelling valt.
Echter als je kinderen hebt dan erven zij ook van hun vader. En kinderen zouden dan al sneller (lagere vrijstelling) meer belasting daar over moeten betalen, dan nu het geval is.
Wil je als ouder het vruchtgebruik houden dan moet je dat ten eerste al via een testament regelen volgens mij. Maar dan moet je dus ook de belasting over dat kindsdeel van je kind(eren) overnemen. Want het is niet erg eerlijk als zij geen huis / geld in bezit (gebruik) krijgen, maar wel die belasting er over moeten betalen. Die moet de weduwe dus dan van hen overnemen als zij in het huis wil blijven wonen.
En als er geen moeder meer is als vader overlijdt, en het geheel gaat naar de kinderen, dan betalen die in het bovengenoemde plan een stuk meer erfbelasting dan nu.
Wat er niet goed is of beter uitgelegd kan worden zal vast wel door andere bokkers opgepakt worden
Ik ben het er overigens niet echt mee eens dat het lagere vermogen (Jan Modaal) meer belast wordt dan de "rijke stinkerds" want het verschil zit hem helemaal niet in het vermogen, maar in het hebben van kinderen. Die "rijke stinkerds" zouden hetzelfde probleem hebben als ze ook kinderen hadden.
pmarena schreef:Ik ben het er overigens niet echt mee eens dat het lagere vermogen (Jan Modaal) meer belast wordt dan de "rijke stinkerds" want het verschil zit hem helemaal niet in het vermogen, maar in het hebben van kinderen. Die "rijke stinkerds" zouden hetzelfde probleem hebben als ze ook kinderen hadden.
prompter schreef:Ik vind het een hele kundige man. Ja hij hoort zichzelf graag praten, maar hij weet absoluut waar hij het over heeft.
pmarena schreef:Ik vraag me eigenlijk ook wel bij dit soort dingen af hoe het in de details verder gaat.
Stel Japie zijn vader overlijdt. Er is een huis en wat spaargeld. In theorie heeft Japie dan recht op een kindsdeel daarvan. Maar pa & ma zijn ook niet gek geweest en hebben bij hun trouwerij al een testament gemaakt waarin is opgenomen dat eventuele kinderen pas erven als beide ouders hemelen zijn.
Dus Japie krijgt niks behalve een toezegging dat hij recht heeft op een kindsdeel? (nadat moeder is gaan hemelen) En op basis daarvan een erfbelasting-aanslag van de BD? Maar die moet moeder betalen omdat zij het vruchtgebruik houdt? Stuurt de BD daarvoor dan automatisch een acceptgiro naar moeders, of krijgt Japie die toch in de bus? Wat nou als moeder Japie niks gunt en geen zin heeft om die te betalen, moet 'ie het dan toch zelf betalen? Wat kan Japie dan doen...?
En wat als moeder lekker het huis verkoopt, gaat huren en al haar geld verbrast onder het motto van "ze laten me heus niet op straat slapen, na mij de zondvloed". Wat gebeurt er dan met die vordering, want dan is er na haar overlijden geen geld meer om alsnog dat kindsdeel van vader daadwerkelijk te krijgen? Lekker als je er dan wel belasting over hebt moeten betalen
Zoveel vragen
Nikass schreef:martichr schreef:
Er zijn meerdere met dezelfde vraag, dus bij deze, hierna houdt ik erover op om topic vervuiling te voorkomen.
De wettelijke verdeling is in Nederland zo geregeld
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -verdeling
Momenteel bedraagt de vrijstelling voor partners ca 723000 euro, voor kinderen ca. 23000
De plannen van het PVDA/Groenlinks vind je op pagina 176 in de CPB berekening
https://www.cpb.nl/sites/default/files/ ... s-PvdA.pdf
We gaan uit van de meest voorkomende situatie van gemeenschap van goederen
In de huidige situatie betaald een stel zonder kinderen met 4 ton spaargeld en een huis met een waarde van 1 miljoen geen erfbelasting. 50% van de woning is al van de overgebleven partner, de rest valt binnen de vrijstelling.
In de nieuwe regeling blijft dit exact zo, ondanks het volgens mij toch hoge vermogen.
Nu een stel met 2 kinderen, een gemiddeld huis met een waarde van 430000 euro in de loop der jaren keurig afbetaald en pak hem beet 20000 spaargeld, de berekening van de erfbelasting gaat als onderstaand.
https://www.doehetzelfnotaris.nl/rekenv ... belasting/
225000 euro is al van de langstlevende deze erft nog 75000 (ruim binnen de vrijstelling) beide kinderen erven in principe 75000 en betalen hierover nu 75000-23000 *10% = 5200 euro belasting per kind.
Omdat de ouder volgens de wettelijke verdeling de hele erfenis krijgt en de kinderen slechts een geldvordering betaald de langstlevende 10400 euro erfbelasting. Met 20000 euro spaargeld te doen..
In het plan van PVDA-Groenlinks gaat het tarief voor de kinderen echter naar 25% voor de eerste 100000 euro in plaats van 10400 betaald de langstlevende nu 26000 euro. Het spaargeld is daarvoor niet toereikend.
Zonder echt aanzienlijk wat aan de vrijstellingen voor de kinderen te doen schiet dit plan dus wat mij betreft zijn doel voorbij.. het lagere vermogen wordt nu hoger belast, het hogere niet.
Sorry maar ik had een ander idee bij een korte, bondige samenvatting.![]()
Ik snap er nog steeds niks van, en ik kan het zo ook niet voorleggen.
Heb je het zelf al even nagevraagd?
En heb je het in de context geplaatst van een eerlijkere verdeling van inkomsten? Waardoor het misschien onder de streep anders uitpakt?
En waarom is het voor een gezin met kinderen blijkbaar ingewikkeld om een testament op te laten stellen?
Ik begrijp dat dit blijkbaar een heel belangrijk punt is voor mensen, en ik wil daarom helpen om het uit te zoeken.
Maar ik vraag me wel af waarom er op andere berichten, onder andere over de transitie, niet gereageerd wordt?
Eerlijk gezegd lijkt me dat ieders meest belangrijke erfenis?
Of boeit dat jullie in verhouding tot je financiële erfenis verder weinig?
Het blijft mij erg verbazen dat er blijkbaar bij sommige mensen een angst heerst dat als je links stemt, dat je het dan financieel slechter krijgt. Waar komt dat bizarre idee toch vandaan?