Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 10:50

Timmermans zei vanmorgen op Radio2 dat die nieuwe tarieven voor erfbelasting niet zouden gelden voor huizen. De campagne is wel in full swing intussen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 10:53

Ah kijk, de weggevallen kinderen zorgen dus voor het verschil, ik dacht al. Bedankt voor de verduidelijking :)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 11:05

BigOne schreef:
Ben je rijk als oudere wanneer je al 50 jaar in je huisje woont welke nu afbetaald is en 300.000 euro waard is?

Dan heb je op het perfecte moment dat huis gekocht en daardoor gekuk gehad met de enorme prijsstijgingen van vastgoed. Het probleem is alleen dat starters op de woningmarkt geen huis meer kunnen kopen. Wanteen hypotheek van 3 ton krijg je niet zo snel meer rond.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 11:11

Mijn ouders hebben in '81 of '82 hun huis gekocht. Voor een habbekrats in huidige begrippen, maar het huis moest ook volledig opgeknapt worden. Volgens mij was de hypotheekrente toen iets van 8%, dat was ook niet grappig :=

Maar kijk nu tig jaar later eens hoeveel die huizen in waarde gestegen zijn...
Aan de andere kant, àlles is natuurlijk enorm in waarde gestegen, de kosten van boodschappen ook. Destijds verdienden ze ook maar iets van 800 gulden in de maand.....

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 11:15

800 gulden is wel heel weinig hoor. Mijn eerste baantje ben ik in 81 begonnen, en ik had als eerste salaris als 19 jarige 1150 gulden (netto). Het voelde als een fortuin :D

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 11:26

Nikass schreef:
martichr schreef:

Met kinderen, daar ging het om. Door de verhoging van de tarieven betaal je bij een modale erfenis gewoon meer als langstlevende die ook de belasting van de kindsdelen afdraagt.

Sorry ik begrijp het niet
En BigOne wat is nou je issue over degene met het huis van drie ton?

Ik ben niet BigOne maar we hebben vastgesteld dat als je met 2 erfgenamen een huis van drie ton erft (geen verdere schulden of andere financiele middelen) je met de nieuwe plannen 2,5x zo veel aan belasting mag gaan betalen als erfgenaam. Zie ook het verhaal van Martinchr een paar posts hierboven (die van ca. 09:30 uur). Zelfde factor: 2.5x duurder.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 12:43

martichr schreef:
pmarena schreef:
Nu heb ik hoofdpijn en voel dat ik niet zo scherp ben. Maar snap het even niet...?

Waarom zou een "rijk" iemand met een huis tot 1,45 miljoen 0 euro betalen, en een modaal iemand met een huis van 4 ton, 20/30 duizend euro...? Het zijn toch allebei huizen onder dat vrijstellings bedrag dus dan val je toch gewoon in dezelfde categorie :)

Er zijn meerdere met dezelfde vraag, dus bij deze, hierna houdt ik erover op om topic vervuiling te voorkomen.

De wettelijke verdeling is in Nederland zo geregeld
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -verdeling
Momenteel bedraagt de vrijstelling voor partners ca 723000 euro, voor kinderen ca. 23000

De plannen van het PVDA/Groenlinks vind je op pagina 176 in de CPB berekening
https://www.cpb.nl/sites/default/files/ ... s-PvdA.pdf

We gaan uit van de meest voorkomende situatie van gemeenschap van goederen

In de huidige situatie betaald een stel zonder kinderen met 4 ton spaargeld en een huis met een waarde van 1 miljoen geen erfbelasting. 50% van de woning is al van de overgebleven partner, de rest valt binnen de vrijstelling.
In de nieuwe regeling blijft dit exact zo, ondanks het volgens mij toch hoge vermogen.

Nu een stel met 2 kinderen, een gemiddeld huis met een waarde van 430000 euro in de loop der jaren keurig afbetaald en pak hem beet 20000 spaargeld, de berekening van de erfbelasting gaat als onderstaand.
https://www.doehetzelfnotaris.nl/rekenv ... belasting/

225000 euro is al van de langstlevende deze erft nog 75000 (ruim binnen de vrijstelling) beide kinderen erven in principe 75000 en betalen hierover nu 75000-23000 *10% = 5200 euro belasting per kind.
Omdat de ouder volgens de wettelijke verdeling de hele erfenis krijgt en de kinderen slechts een geldvordering betaald de langstlevende 10400 euro erfbelasting. Met 20000 euro spaargeld te doen..

In het plan van PVDA-Groenlinks gaat het tarief voor de kinderen echter naar 25% voor de eerste 100000 euro in plaats van 10400 betaald de langstlevende nu 26000 euro. Het spaargeld is daarvoor niet toereikend.
Zonder echt aanzienlijk wat aan de vrijstellingen voor de kinderen te doen schiet dit plan dus wat mij betreft zijn doel voorbij.. het lagere vermogen wordt nu hoger belast, het hogere niet.

Sorry maar ik had een ander idee bij een korte, bondige samenvatting. %)

Ik snap er nog steeds niks van, en ik kan het zo ook niet voorleggen.
Heb je het zelf al even nagevraagd?
En heb je het in de context geplaatst van een eerlijkere verdeling van inkomsten? Waardoor het misschien onder de streep anders uitpakt?
En waarom is het voor een gezin met kinderen blijkbaar ingewikkeld om een testament op te laten stellen?

Ik begrijp dat dit blijkbaar een heel belangrijk punt is voor mensen, en ik wil daarom helpen om het uit te zoeken.
Maar ik vraag me wel af waarom er op andere berichten, onder andere over de transitie, niet gereageerd wordt?
Eerlijk gezegd lijkt me dat ieders meest belangrijke erfenis?
Of boeit dat jullie in verhouding tot je financiële erfenis verder weinig?

Het blijft mij erg verbazen dat er blijkbaar bij sommige mensen een angst heerst dat als je links stemt, dat je het dan financieel slechter krijgt. Waar komt dat bizarre idee toch vandaan?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 12:52

Nikass, met alle respect, maar de uitleg is heel helder. Dat jij er nog steeds niet aan wilt of het niet begrijpt, prima toch. Maar het daarom afdoen alsof het niet klopt of niet waar is, ben ik wel klaar mee. Je verdere aannames ga ik niet eens op in.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 12:54

Niet aan wil?

Als jullie het allemaal wel begrijpen, leg dan even in een paar zinnen uit wat het probleem is, in plaats van allemaal linkjes en percentages en rekensommen.
En heeft iemand het daadwerkelijk nagevraagd?

Ik doe daarnaast geen aannames maar ik stel een aantal vragen, waar ik ook heel graag een keer een antwoord op zou willen krijgen.
De meeste kritische vragen worden gewoon genegeerd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 13:03

Hier nog steeds troebel hoofd maar simpel gezegd is volgens mij het punt dat gemaakt wordt, dat zodra je partner overlijdt, je als weduwe (even als voorbeeld, kan natuurlijk ook weduwnaar zijn) geen erfbelasting hoeft te betalen als je een modaal huis hebt. Omdat je dan binnen die vrijstelling valt.

Echter als je kinderen hebt dan erven zij ook van hun vader. En kinderen zouden dan al sneller (lagere vrijstelling) meer belasting daar over moeten betalen, dan nu het geval is.

Wil je als ouder het vruchtgebruik houden dan moet je dat ten eerste al via een testament regelen volgens mij. Maar dan moet je dus ook de belasting over dat kindsdeel van je kind(eren) overnemen. Want het is niet erg eerlijk als zij geen huis / geld in bezit (gebruik) krijgen, maar wel die belasting er over moeten betalen. Die moet de weduwe dus dan van hen overnemen als zij in het huis wil blijven wonen.

En als er geen moeder meer is als vader overlijdt, en het geheel gaat naar de kinderen, dan betalen die in het bovengenoemde plan een stuk meer erfbelasting dan nu.

Wat er niet goed is of beter uitgelegd kan worden zal vast wel door andere bokkers opgepakt worden ;)

Ik ben het er overigens niet echt mee eens dat het lagere vermogen (Jan Modaal) meer belast wordt dan de "rijke stinkerds" want het verschil zit hem helemaal niet in het vermogen, maar in het hebben van kinderen. Die "rijke stinkerds" zouden hetzelfde probleem hebben als ze ook kinderen hadden.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 14-11-23 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 13:07

Je kan volgens mij als kind vruchtgebruik aan de overgebleven ouder geven, maar je moet dan wel je belastingaangifte doen.
Ik weet niet hoe dat verder gaat, want wijj zaten toen in het belastingvrije deel. Je kan in 2 delen je aangifte doen, dacht ik. (maar ook hier lees ik graag de aanvulling / correctie )

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 13:10

goede samenvatting pmarena, dit is precies ook wat Martichr zegt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 13:19

Ik vraag me eigenlijk ook wel bij dit soort dingen af hoe het in de details verder gaat.

Stel Japie zijn vader overlijdt. Er is een huis en wat spaargeld. In theorie heeft Japie dan recht op een kindsdeel daarvan. Maar pa & ma zijn ook niet gek geweest en hebben bij hun trouwerij al een testament gemaakt waarin is opgenomen dat eventuele kinderen pas erven als beide ouders hemelen zijn.

Dus Japie krijgt niks behalve een toezegging dat hij recht heeft op een kindsdeel? (nadat moeder is gaan hemelen) En op basis daarvan een erfbelasting-aanslag van de BD? Maar die moet moeder betalen omdat zij het vruchtgebruik houdt? Stuurt de BD daarvoor dan automatisch een acceptgiro naar moeders, of krijgt Japie die toch in de bus? Wat nou als moeder Japie niks gunt en geen zin heeft om die te betalen, moet 'ie het dan toch zelf betalen? Wat kan Japie dan doen...?

En wat als moeder lekker het huis verkoopt, gaat huren en al haar geld verbrast onder het motto van "ze laten me heus niet op straat slapen, na mij de zondvloed". Wat gebeurt er dan met die vordering, want dan is er na haar overlijden geen geld meer om alsnog dat kindsdeel van vader daadwerkelijk te krijgen? Lekker als je er dan wel belasting over hebt moeten betalen :=

Zoveel vragen :+

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 13:23

Volgens mij is bij wet verplicht gesteld dat Japie zijn moeder die aanslag moet betalen, maar wat er gebeurt als ze dat gewoon niet doet, weet ik niet... Ik vroeg me ook af of de vordering van de belastingdienst dan overgaat op het kind.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 13:27

Ik hoop dat het automatisch gaat. Maar ik heb niet zo heel veel vertrouwen meer in de BD sinds ik 20 jaar geleden mijn eigen bedrijfje startte. Aan het eind van het eerste jaar kreeg ik toen een aanslag inkomstenbelasting over dat afgelopen jaar. En een maand ofzo later meteen een aanslag voor het komende jaar....van geld dat ik dus nog niet eens verdiend had := Of ik dat ook meteen maar even wilde betalen 8)7

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 13:37

pmarena schreef:
Hier nog steeds troebel hoofd maar simpel gezegd is volgens mij het punt dat gemaakt wordt, dat zodra je partner overlijdt, je als weduwe (even als voorbeeld, kan natuurlijk ook weduwnaar zijn) geen erfbelasting hoeft te betalen als je een modaal huis hebt. Omdat je dan binnen die vrijstelling valt.

Echter als je kinderen hebt dan erven zij ook van hun vader. En kinderen zouden dan al sneller (lagere vrijstelling) meer belasting daar over moeten betalen, dan nu het geval is.

Wil je als ouder het vruchtgebruik houden dan moet je dat ten eerste al via een testament regelen volgens mij. Maar dan moet je dus ook de belasting over dat kindsdeel van je kind(eren) overnemen. Want het is niet erg eerlijk als zij geen huis / geld in bezit (gebruik) krijgen, maar wel die belasting er over moeten betalen. Die moet de weduwe dus dan van hen overnemen als zij in het huis wil blijven wonen.

En als er geen moeder meer is als vader overlijdt, en het geheel gaat naar de kinderen, dan betalen die in het bovengenoemde plan een stuk meer erfbelasting dan nu.

Wat er niet goed is of beter uitgelegd kan worden zal vast wel door andere bokkers opgepakt worden ;)

Ik ben het er overigens niet echt mee eens dat het lagere vermogen (Jan Modaal) meer belast wordt dan de "rijke stinkerds" want het verschil zit hem helemaal niet in het vermogen, maar in het hebben van kinderen. Die "rijke stinkerds" zouden hetzelfde probleem hebben als ze ook kinderen hadden.

Ah dank je, zo wordt het al wat helderder. Ik leg het even voor aan GL/PVDA. Zodra ik een reactie heb, laat ik het weten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 13:46

Gisteren was Timmermans bij Veronica Inside. Jammer dat die Gijp altijd op het verkeerde moment iemand in de rede valt met een domme opmerking (terwijl het net interessant wordt :roll: ), maar desondanks was het wel boeiend om te horen hoe het gesprek ging tussen voornamelijk Johan Derksen en Timmermans.
Derksen is natuurlijk nogal rechts en doet altijd erg denegrerend over links. Maar de sfeer was goed, en het was grappig om te zien hoe Johan Derksen af en toe niet echt meer een weerwoord had, omdat hij natuurlijk niet tegen de kennis van Timmermans op kan. Die bleef kalm en legde hem uit hoe de ideeën in elkaar zitten en wat de bedoeling is.
Genee probeerde mi Timmermans nog onderuit te halen door over opmerkingen uit het verleden (15+ jaar terug) te beginnen, maar dat lukte hem ook niet.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 13:48

Ik vond Timmermans het ook goed doen bij VI. Hij liet zich inderdaad niet van de wijs brengen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 13:53

Misschien wel iets voor mij om te kijken dan. Ik blijf bij Timmerfrans zo'n gevoel houden dat hij vooral graag scoort zeg maar en niet per-sé integer is.... maar wellicht heeft hij echt het klimaat-licht gezien ofzo :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:00

Ik weet het niet. Ik was ook nooit zo positief over Timmermans, maar ik kom daar nu na een aantal interviews te hebben gezien, op terug.
Ik vind hem ook heel open over zichzelf: juist eerlijk geeft hij aan waar hij dingen vroeger niet altijd goed aanpakte, en wat zijn minder sterke kanten waren.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:02

Ik vind het een hele kundige man. Ja hij hoort zichzelf graag praten, maar hij weet absoluut waar hij het over heeft.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:07

pmarena schreef:

Dat klopt , maar dat was ook mijn punt niet (tig pagina's terug) als je de hogere vermogens wil belasten pak je op deze manier de lagere mee, terwijl de rijken zonder kinderen buiten schot blijven, dat schuurt wat mij betreft. Ik ben benieuwd of ze hier met een redelijke oplossing voor kunnen komen. Niet belasten van de erfenis over de woning zie ik niet gebeuren.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:13

prompter schreef:
Ik vind het een hele kundige man. Ja hij hoort zichzelf graag praten, maar hij weet absoluut waar hij het over heeft.

Volledig mee eens. Ik denk dat je in de huidige kamer ook wel iemand nodig hebt die af en toe geluid durft te maken.

Kaag zou wellicht te netjes zijn. Uiteraard is ze weg. Maar vind haar een mooi voorbeeld van iemand die nooit zo meeging in de sneren en de oneliners. CU vind ik ook echt een nette partij.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:15

pmarena schreef:
Ik vraag me eigenlijk ook wel bij dit soort dingen af hoe het in de details verder gaat.

Stel Japie zijn vader overlijdt. Er is een huis en wat spaargeld. In theorie heeft Japie dan recht op een kindsdeel daarvan. Maar pa & ma zijn ook niet gek geweest en hebben bij hun trouwerij al een testament gemaakt waarin is opgenomen dat eventuele kinderen pas erven als beide ouders hemelen zijn.

Dus Japie krijgt niks behalve een toezegging dat hij recht heeft op een kindsdeel? (nadat moeder is gaan hemelen) En op basis daarvan een erfbelasting-aanslag van de BD? Maar die moet moeder betalen omdat zij het vruchtgebruik houdt? Stuurt de BD daarvoor dan automatisch een acceptgiro naar moeders, of krijgt Japie die toch in de bus? Wat nou als moeder Japie niks gunt en geen zin heeft om die te betalen, moet 'ie het dan toch zelf betalen? Wat kan Japie dan doen...?

En wat als moeder lekker het huis verkoopt, gaat huren en al haar geld verbrast onder het motto van "ze laten me heus niet op straat slapen, na mij de zondvloed". Wat gebeurt er dan met die vordering, want dan is er na haar overlijden geen geld meer om alsnog dat kindsdeel van vader daadwerkelijk te krijgen? Lekker als je er dan wel belasting over hebt moeten betalen :=

Zoveel vragen :+

Het wordt wel erg ingewikkeld zo, maar goed.. een x aantal jaren terug is het langstlevende testament (dat was bedacht om te voorkomen dat pa of ma door de kinderen het huis uit werd geknikkert) min of meer de nieuwe wettelijke regeling geworden. Ook zonder testament heb je dus enkel recht op een niet opeisbare vordering. Je moet nu bij testament hiervan afwijken, geen idee hoe vaak dat gebeurt, maar waarschijnlijk zelden. zie artikel 13 van de erfwet. Als moeders tijdens de rest van haar leven de centen opmaakt heb je dus wel belasting betaald, indirect, maar niets meer te erven..

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:22

Nikass schreef:
martichr schreef:

Er zijn meerdere met dezelfde vraag, dus bij deze, hierna houdt ik erover op om topic vervuiling te voorkomen.

De wettelijke verdeling is in Nederland zo geregeld
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -verdeling
Momenteel bedraagt de vrijstelling voor partners ca 723000 euro, voor kinderen ca. 23000

De plannen van het PVDA/Groenlinks vind je op pagina 176 in de CPB berekening
https://www.cpb.nl/sites/default/files/ ... s-PvdA.pdf

We gaan uit van de meest voorkomende situatie van gemeenschap van goederen

In de huidige situatie betaald een stel zonder kinderen met 4 ton spaargeld en een huis met een waarde van 1 miljoen geen erfbelasting. 50% van de woning is al van de overgebleven partner, de rest valt binnen de vrijstelling.
In de nieuwe regeling blijft dit exact zo, ondanks het volgens mij toch hoge vermogen.

Nu een stel met 2 kinderen, een gemiddeld huis met een waarde van 430000 euro in de loop der jaren keurig afbetaald en pak hem beet 20000 spaargeld, de berekening van de erfbelasting gaat als onderstaand.
https://www.doehetzelfnotaris.nl/rekenv ... belasting/

225000 euro is al van de langstlevende deze erft nog 75000 (ruim binnen de vrijstelling) beide kinderen erven in principe 75000 en betalen hierover nu 75000-23000 *10% = 5200 euro belasting per kind.
Omdat de ouder volgens de wettelijke verdeling de hele erfenis krijgt en de kinderen slechts een geldvordering betaald de langstlevende 10400 euro erfbelasting. Met 20000 euro spaargeld te doen..

In het plan van PVDA-Groenlinks gaat het tarief voor de kinderen echter naar 25% voor de eerste 100000 euro in plaats van 10400 betaald de langstlevende nu 26000 euro. Het spaargeld is daarvoor niet toereikend.
Zonder echt aanzienlijk wat aan de vrijstellingen voor de kinderen te doen schiet dit plan dus wat mij betreft zijn doel voorbij.. het lagere vermogen wordt nu hoger belast, het hogere niet.

Sorry maar ik had een ander idee bij een korte, bondige samenvatting. %)

Ik snap er nog steeds niks van, en ik kan het zo ook niet voorleggen.
Heb je het zelf al even nagevraagd?
En heb je het in de context geplaatst van een eerlijkere verdeling van inkomsten? Waardoor het misschien onder de streep anders uitpakt?
En waarom is het voor een gezin met kinderen blijkbaar ingewikkeld om een testament op te laten stellen?

Ik begrijp dat dit blijkbaar een heel belangrijk punt is voor mensen, en ik wil daarom helpen om het uit te zoeken.
Maar ik vraag me wel af waarom er op andere berichten, onder andere over de transitie, niet gereageerd wordt?
Eerlijk gezegd lijkt me dat ieders meest belangrijke erfenis?
Of boeit dat jullie in verhouding tot je financiële erfenis verder weinig?

Het blijft mij erg verbazen dat er blijkbaar bij sommige mensen een angst heerst dat als je links stemt, dat je het dan financieel slechter krijgt. Waar komt dat bizarre idee toch vandaan?

Ik ben daar niet bang voor, mij raakt het niet als kinderloze en ik stem waarschijnlijk toch wel op PVDA-Groenlinks dit jaar om andere redenen dan dit. Dat neemt niet weg dat ik dit gedeelte van hun plannen vrij slecht vind. Bovendien is de erfbelasting voor veel mensen een belasting die nogal impopulair is, door die te verhogen jaag je kiezers weg. Ze kunnen beter de vermogensbelasting nog wat verder verhogen, wat mij dan overigens weer wel zou raken.