Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 21:30

fransje23 schreef:
Electra63 schreef:
Een collega met hoofddoek heeft model gestaan voor een vacature in onze organisatie.
Zij heeft zoveel haatreacties gehad en zij zei: het ergste is, dat ik me bij (racistische) opmerkingen op internet of op een afdeling, de steun ontbreekt, niemand zegt wat en iedereen voelt zich ongemakkelijk.
Terwijl zij wel fijne collega's heeft op haar afdeling. Op zo'n moment voelt zij zich alleen.

Natuurlijk voelt ze zich dan alleen!
Hoe moeilijk is om haar wel steunen?
Even samen een kop thee of koffie drinken. Zeggen dat je die nare reacties hebt gelezen en er over praten?

Ik werk niet met haar, zij werkt in een andere regio. Ik had niet eens de advertentie gezien.
Ik zag het vandaag op ons Intranet staan.
Maar zij heeft het bespreekbaar gemaakt en heeft ook een gesprek met het Bestuur gehad.
Dus hopelijk voelt zij zich nu wel gesteund.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 21:46

Dat hoop ik ook!

Is wel belangrijk dat je op je collega's kunt steunen bij dat soort zaken.

Ik ben ooit klokkenluider geweest bij een bedrijf waar ik werkte.
Dan merk je meteen wie collega's zijn die ook vrienden zijn en je steunen.
Wie er neutraal blijft ( heel logisch niemand wil zijn baan verliezen) maar ook wie er een mes in je rug steekt uit eigen belang.
Diezelfde mensen staken later ook een mes in de rug van degene waarover ik "de klok luiden" omdat er forse sancties voor hem volgden.
Want dat kwam deze opportunisten op dat moment weer beter uit.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 00:42

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 07:44

Droevig verhaal,.en misschien was het met de juiste zorg als kind te voorkomen geweest.

Dit soort dingen ga je niet voorkomen met strengere straffen.
Al.had de doodstraf op moord gestaan had hij het waarschijnlijk alsnog gedaan..
Wel met zorgen voor mensen met minder trauna door een goede jeugdzorg, ggz en pesten proberen te voorkomen.
Een kind moet een goede veilige basis hebben als fundering voor de rest van het leven.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 09:16

Electra63 schreef:
fransje23 schreef:
Het is ook wel bijzonder dat we nooit een vrouw als minister-president hebben gehad.

Ook nu zit dat er waarschijnlijk niet in.

Dat is niet te hopen, dan wordt het Mona Keijzer of lidewij de Vos, Dylan Yesilgoz of Esther Ouwehand of Bikker.

Geen van allen geschikt als MP in mijn ogen :D, helaas.

Los van partijen die er achter liggen, waarom zijn ze niet geschikt in jouw ogen? Want dat vind ik wel interessant. En wat als we dit vertalen naar Henri Bontebal, Laurens Dassen, Jimmy Dijk of Stephan van Baarle? Zijn die geschikt? Of zitten ze niet in ons hoofd als 'premier-materiaal' en kunnen we ons er daarom geen voorstelling van maken?

Of is de vraag, welke eigenschappen 'moet' een minister-president eigenlijk hebben? En hebben we goede voorbeelden wellicht?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 09:19

Ik vind Obama echt een voorbeeld van hoe het zou moeten zijn. Iemand die je direct serieus neemt en vertrouwt op wat ie te zeggen heeft. Sterke spreker, ook op internationaal niveau.

Maar ik maak me geen illusie dat we een Obama type in de pijplijn hebben zitten.. Van welke partij dan ook op dit moment :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 09:58

Lidewij de Vos, te onervaren en gelooft in complottheorieën.
Bikker, wel ervaren, maar te weinig zetels.
Esther Ouwehand, uitermate geschikt voor oppositie, maar geen ervaring als minister/bestuurder en te weinig zetels.
Yesilgoz, wel ervaren, maar die heeft zo gedraaid de afgelopen 2 jaar en gelogen en VVD staat op groot verlies.
Mona Keijzer, wel ervaren bestuurder, maar BBB nog maar 4 zetels(volgens peiling) geschikt voor de oppositie maar niet voor in een regering. Kon in het CDA ook niet goed samenwerken. En als MP moet je dat dus juist kunnen.

Kaag had een geweldige vrouwelijke MP geweest, is minister geweest en om haar grote internationale ervaring, talen die zij spreekt.

Als MP vind ik op dit moment alleen Timmermans geschikt. De enige met bestuurlijke ervaring, vooral op internationaal gebied.

Bontebal vind ik een hele goede fractieleider/politicus, maar zit nog maar kort in de politiek en heeft geen enkele bestuurlijke ervaring als bijvoorbeeld minister en zeker niet internationaal.
Hij heeft nu heel de tijd de wind mee, als kleine oppositiepartij.

Rutte was een uitstekende MP.
Je moet toch een coalitie van 4 partijen bij elkaar houden en internationaal ons land vertegenwoordigen. En die beroemde Teflon-laag, moet je hebben.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 10:00

Gnome schreef:
Ik vind Obama echt een voorbeeld van hoe het zou moeten zijn. Iemand die je direct serieus neemt en vertrouwt op wat ie te zeggen heeft. Sterke spreker, ook op internationaal niveau.

Maar ik maak me geen illusie dat we een Obama type in de pijplijn hebben zitten.. Van welke partij dan ook op dit moment :+

Inderdaad !
De ideale MP, maar die is er niet in Nederland. We zijn ook veel te verdeeld als land.

Gnome

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 10:05

Maar het maakt toch niet uit of ze weinig zetels hebben? We hebben nu een MP zonder enige zetel. Als je maar geschikt bent in die rol.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 10:29

Electra63 schreef:
Je moet toch een coalitie van 4 partijen bij elkaar houden en internationaal ons land vertegenwoordigen. En die beroemde Teflon-laag, moet je hebben.

Rutte had eerder meer verantwoordelijkheid moeten nemen ipv zich te verschuilen achter "daar heb ik geen actieve herinneringen aan".
Telfon is niet positief in mijn ogen. Als er teveel van je afglijdt mis je een stukje inleving en verantwoordelijkheid.
We zitten nog steeds met iets schandaligs als de Toeslagenaffaire.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 10:40

fransje23 schreef:
Electra63 schreef:

Rutte had eerder meer verantwoordelijkheid moeten nemen ipv zich te verschuilen achter "daar heb ik geen actieve herinneringen aan".
Telfon is niet positief in mijn ogen. Als er teveel van je afglijdt mis je een stukje inleving en verantwoordelijkheid.

Dar klopt, maar Rutte heeft te lang gezeten.
De Toeslagenaffaire, kan hij niet persoonlijk oplossen, daar is de minister of staatssecretaris verantwoordelijk voor.

Maar Rutte hield wel (redelijk) de partijen bij elkaar en vertegenwoordigde ons land prima op internationaal gebied (ongeacht of je het met zijn koers eens bent).

Voor mij, moet een MP een ervaren bestuurder zijn en boven de partijen kunnen staan en ons land internationaal goed kunnen vertegenwoordigen.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 10:49

Femke Halsema zou m.i. ook zeer geschikt zijn.

En verder van buiten: Kim Putters

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 10:50

Rutte heeft ons zeker goed vertegenwoordigd internationaal, ben ik met je eens.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 10:57

fransje23 schreef:
Electra63 schreef:

Hij is een VVD'er, en VVD is er niet de partij om zich in te leven of zich heel verantwoordelijk te gedragen ;)

Eens met de rest, Rutte was een zeer goed politicus. Ik zat gisteren de podcast van de Stemming te luisteren, daar haalden ze nog herinneringen op aan dat de carriere van Rutte ook ooit aan een zijden draadje hing, net als die van Yesilgoz nu. Was interessant om te horen!

Voor de huidige MP, ik denk dat Timmermans ook geschikter is door zijn (internationale) ervaring. Ik durf niet te zeggen of hij echt een verbinder is. Bontenbal weet ik niks van zijn capaciteiten, maar hij is sympathiek en komt betrouwbaar over. Dat is volgens velen het enige wat je nodig hebt....

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 11:11

Bontebal zou wat mij betreft wel een kans kunnen maken.
Hij komt goed over, het CDA ligt redelijk in het midden zodat je minder rechts/links sentiment hebt.
Hij kan dingen goed verwoorden en lijkt te zoeken naar verbinding.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 11:13

Voor zover ik in kan schatten heeft MP persoonlijk niet zo veel in de melk te brokkelen. Het is dan inderdaad het belangrijkste dat hij of zij de boel bij elkaar kan houden, internationaal een goed figuur slaat en niet te veel weerstand wekt bij bepaalde bevolkingsgroepen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 11:15

Swah schreef:

Zeker Kim Putters, de enige die door alle partijen geaccepteerd zou kunnen worden.
Maar ook Aboutaleb lijkt me geschikt als MP, al zal de PVV dit niet acceptabel vinden.

Halsema ook geschikt, al zo lang bestuurlijke ervaring, maar die heeft ook geen draagvlak onder andere partijen, denk ik.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 11:22

Electra63 schreef:
Swah schreef:

Zeker Kim Putters, de enige die door alle partijen geaccepteerd zou kunnen worden.
Maar ook Aboutaleb lijkt me geschikt als MP, al zal de PVV dit niet acceptabel vinden.

Halsema ook geschikt, al zo lang bestuurlijke ervaring, maar die heeft ook geen draagvlak onder andere partijen, denk ik.

Niet alleen onder andere partijen :+.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 11:36

Die wordt weer helemaal kapot gehaat als ze MP zou worden, nog erger als nu. Wel geschikt denk ik.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 11:44

Is timmermans echt opgewassen tegen Wilders? Ik vraag me af of hij niet te netjes is. Zelfde met Kaag. Rutte was wat dat betreft net wat feller en kon Wilderd wat meer onder de duim houden. Ik vrees dat we iemand moeten hebben die echt wel gas terug kan geven. Schoof die kon dat ook niet.

Benzz

Electra63 schreef:
Lidewij de Vos, te onervaren en gelooft in complottheorieën.
Bikker, wel ervaren, maar te weinig zetels.
Esther Ouwehand, uitermate geschikt voor oppositie, maar geen ervaring als minister/bestuurder en te weinig zetels.
Yesilgoz, wel ervaren, maar die heeft zo gedraaid de afgelopen 2 jaar en gelogen en VVD staat op groot verlies.
Mona Keijzer, wel ervaren bestuurder, maar BBB nog maar 4 zetels(volgens peiling) geschikt voor de oppositie maar niet voor in een regering. Kon in het CDA ook niet goed samenwerken. En als MP moet je dat dus juist kunnen.

Kaag had een geweldige vrouwelijke MP geweest, is minister geweest en om haar grote internationale ervaring, talen die zij spreekt.

Als MP vind ik op dit moment alleen Timmermans geschikt. De enige met bestuurlijke ervaring, vooral op internationaal gebied.

Bontebal vind ik een hele goede fractieleider/politicus, maar zit nog maar kort in de politiek en heeft geen enkele bestuurlijke ervaring als bijvoorbeeld minister en zeker niet internationaal.
Hij heeft nu heel de tijd de wind mee, als kleine oppositiepartij.

Volledig eens, met de aanvulling dat ik Aboutaleb ook zeer geschikt vind als MP.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

nps schreef:
Die wordt weer helemaal kapot gehaat als ze MP zou worden, nog erger als nu. Wel geschikt denk ik.

Ja, precies. Als je ziet wat voor zooi die nu al over zich heen krijgt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 11:45

Raineri schreef:
Is timmermans echt opgewassen tegen Wilders? Ik vraag me af of hij niet te netjes is. Zelfde met Kaag. Rutte was wat dat betreft net wat feller en kon Wilderd wat meer onder de duim houden. Ik vrees dat we iemand moeten hebben die echt wel gas terug kan geven. Schoof die kon dat ook niet.

Pechtold kon dat ook!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 11:49

Benzz schreef:
Raineri schreef:

Pechtold kon dat ook!

Zeker kon Pechtold dat ook !!

Maar ik was even uitgegaan van de mensen die nu in de Tweede Kamer zitten en geen politici of mensen van buiten.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 12:12

Ja, Aboutaleb lijkt mij ook geschikt, maar wat je zegt: dan staat Wilders weer op zijn achterste benen.