Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 12:00

nikkel schreef:
Janneke, Rusland interesseert die opgestelde regels helemaal niets, kijk naar het MH17 gebeuren. De praktijk is gewoon anders, dan de belevingswereld van een aantal mensen hier in West Europa.

Klopt denk ik. Je ziet t ook bij de graantransporten. De schepen worden (vooralsnog in elk geval) met rust gelaten. Installaties niet. Toch redelijk vitaal. Vergeten er afspraken over te maken? Of Rusland dat simpelweg ontkent iets afgesproken te hebben over installaties?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 12:29

nikkel schreef:
Rusland noemt het een speciale militaire operatie, geen oorlog. Dan geldt er ook geen oorlogsrecht toch. Geen conventie van Geneve etc. Er is niets in de regels, die rekening houdt met het door mij genoemde vermelde; speciale militaire operatie. Welke opvatting je er ook op na houdt.

Dan zal je eerst alle regels moeten herschrijven en de werkings sfeer gigantisch moeten uitbreiden. Rusland en China zullen echter nooit meewerken.

Ik vermoed dat de conventie van Geneve ook geldt voor gewapende conflicten. Het heet International Humanitarian Law, niet persé oorlogsrecht of iets dergelijks.

Wat ik begreep uit bepaalde teksten is dat er juist door Rusland in het verleden een aantal regels bij zijn gekomen om burgers in steden te beschermen. Helaas lijkt het ze op dit moment geen lor te kunnen schelen en is het er hun juist om te doen om zoveel mogelijk schade aan burgers aan te richten.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 12:29

Lees dit maar, dan rijzen je haren ten bergen:https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Buitenland/russen-bestoken-oekra%C3%AFense-stad-vanuit-kerncentrale-terugschieten-is-levensgevaarlijk/ar-AA10nc0A?ocid=msedgdhp&pc=U531&cvid=4cdc7ae55d594c22b27b46a7e9c4df58

Welk recht? Allen het recht van de sterkste, gemeenste telt in deze. Een combinatie mag ook.

Persoonlijk zou ik tegen de Oekrainers dan zeggen, blaas de hele centrale dan maar op.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 12:37

Janneke2 schreef:
Tjee, ben ik zo ongeveer de enige op dit draadje die zegt:
'het is een nare boodschap, maar een onafhankelijke organisatie moet ook dit melden'...?

Niets te 'ongelukkig tijdstip' - gewoon : je bent onafhankelijk en als je weet hebt van minder ideale dingen tijdens het oorlogvoeren zeg je dat. Punt.

Nee je bent niet de enige. Het gaat met name om de manier waarop het stuk van Amnesty is geschreven en de wereld in is geholpen.

Ongeveer 3 weken geleden heeft Human Rights Watch een vergelijkbaar verhaal gebracht en daar is helemaal geen ophef door ontstaan. Wanneer je dat stuk leest dan is daar ook veel meer een balans in aan gebracht in het verhaal en ik kan me daar ook geen opruiende tweets van herinneren (laat staan van de trap na die Amnesty doet door alle mensen die commentaar op hun stuk hadden uit te maken voor trollen en verspreiders van desinformatie en propaganda 8)7 )

Het artikel van Human Rights Watch: https://www.hrw.org/news/2022/07/21/rus ... -civilians
(tip voor mensen die nu Amnesty steunen? :)* )

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 12:46

Ik zou overigens meteen Amnesty verbannen uit de Oekraine. Men gaat volledig voorbij aan de oorzaak van het gebeuren.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 12:48

nikkel schreef:
Ik zou overigens meteen Amnesty verbannen uit de Oekraine. Men gaat volledig voorbij aan de oorzaak van het gebeuren.

Ik snap het sentiment, maar niet doen. Nog meer voer voor de Russische propaganda machine.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 12:59

Citaat:
tip voor mensen die nu Amnesty steunen?
daar ben ik allang over na aan het denken. Maar eerst ga ik me erin verdiepen en ik ga niet overhaast opzeggen als ik al op ga zeggen.
Amnesty komt ook op voor individuele mensen die gevangen zijn genomen/ gemarteld worden denk bv aan Syrië waar heel veel "vergeten " mensen onder erbarmelijke omstandigheden zonder enige rechtspraak gevangen zitten of nog erger.
Juist die vergeten mensen, proberen zij mee op te pikken wereldwijd. En ik vind dat zooo belangrijk.
Of human rights watch ook zo individueel werkt naast de grote schendingen weet ik gewoon niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 13:06

nikkel schreef:
Janneke, Rusland interesseert die opgestelde regels helemaal niets, kijk naar het MH17 gebeuren. De praktijk is gewoon anders, dan de belevingswereld van een aantal mensen hier in West Europa.

"Natuurlijk interesseert het Poetin helemaal niets" - so what...?

Omdat een dictator het maar niks vindt, hoeven andere mensen het internationale recht toch niet onbelangrijk te vinden?

Of te denken dat het recht van de sterkste het enige is?
(Dat is toch wel heel cynisch.)(Dat het op het slagveld zo gaat, weet ik al tientallen jaren.)

En voor alle duidelijkheid: het internationale recht is iets totaal anders dan 'de belevingswereld van west Europa'.

(En tandeloos is het ook al niet.)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 13:17

pien_2010 schreef:
Citaat:
tip voor mensen die nu Amnesty steunen?
daar ben ik allang over na aan het denken. Maar eerst ga ik me erin verdiepen en ik ga niet overhaast opzeggen als ik al op ga zeggen.
Amnesty komt ook op voor individuele mensen die gevangen zijn genomen/ gemarteld worden denk bv aan Syrië waar heel veel "vergeten " mensen onder erbarmelijke omstandigheden zonder enige rechtspraak gevangen zitten of nog erger.
Juist die vergeten mensen, proberen zij mee op te pikken wereldwijd. En ik vind dat zooo belangrijk.
Of human rights watch ook zo individueel werkt naast de grote schendingen weet ik gewoon niet.

Het wereld rapport over 2022 van Human Rights Watch: https://www.hrw.org/world-report/2022

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 13:30

Janneke2 schreef:
"Natuurlijk interesseert het Poetin helemaal niets" - so what...?

Omdat een dictator het maar niks vindt, hoeven andere mensen het internationale recht toch niet onbelangrijk te vinden?

Of te denken dat het recht van de sterkste het enige is?
(Dat is toch wel heel cynisch.)(Dat het op het slagveld zo gaat, weet ik al tientallen jaren.)

En voor alle duidelijkheid: het internationale recht is iets totaal anders dan 'de belevingswereld van west Europa'.

(En tandeloos is het ook al niet.)

Janneke even een statistisch perspectief:

Rusland heeft (volgens Ukraïne) ruim 17.300 aanvallen op burgerdoelen gedaan.

Amnesty heeft gezocht en 19 gevallen van Ukraïnse soldaten die bivakkeren in burgergebouwen gevonden.

Dat wil zeggen dat er zo'n 0,1% van de Russische aanvallen (juridisch) terecht zou zijn geweest (voorzover je van terecht kunt spreken in dit geval :\ ). Je kunt je afvragen hoe groot de misstand werkelijk is geweest en of het niet om een aantal incidenten gaat.

Verder kunnen we uit het rapport van AI helemaal niet halen of de soldaten zich daar niet juist hadden verschanst omdat de Russen ze daarheen verdreven hadden, of dat ze daarmee voorkomen hebben dat de Russen het dorp/stad hadden ingenomen.
Dit is in het verslag van HRW trouwens aanmerkelijk duidelijker gemaakt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 14:17

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 14:25

karuna schreef:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... rncentrale

Jemig dan kun je als oekraine niet veel als je bestookt wordt vanuit een kenrcentrale. Terugschieten doe je dan niet zo snel. Het is te hopen dat er geen wapen ontploft of zo. %)

Muv het dak zijn de meeste kerncentrales wel bestand tegen zaken als een ontploffend kanon. Maar ik zou niet ‘random’ terugschieten nee.

Babootje

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 15:30

In een woord: Zorgelijk.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 17:03

Citaat:
De vrijwilligers moeten dweilen met de kraan open, want er vallen bijna elke nacht raketten op woonhuizen. De bewoners van Nikopol kunnen zich op geen enkele manier verdedigen. Omdat de raketten maar een paar kilometer verderop worden gelanceerd, hebben mensen niet eens de tijd om weg te rennen, vertelt Osyka.

Uit het stuk van RTLnieuws

En dan maakt Amnesty zich druk om 19 gevallen dat er Ukraïnse soldaten in burgergebouwen sliepen 8)7

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 17:13

Amnesty is voor mij volledig verleden tijd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 17:21

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 17:41

Niet een van de maar de directeur. Zij geeft aan dat ze overleg had met diegenen die het uiteindelijke oordeel zouden plaatsen en dat dat geen goed idee was om een rapport op deze manier te publiceren aangezien dit koren op de molen van Putin zou zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 17:55

Vanochtend dit al gelezen via link bigone. Ook rapport van Amnesty gelezen en ik merk dat met name de passage dat de Oekraïners het in het veld moeten uitvechten, bij mij voor verwarring zorgt, daar de Russen de steden volledig vernietigen en daarna proberen in bezit te nemen. Die vallen de steden aan en niet de velden.
Dus ik zie niet hoe Jan Soldaat dit kan voorkomen door in het veld te gaan vechten. Ik vind dit zo raar......

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 18:13

Dat bedoelen veel mensen, amnesty heeft heel veel verstand van mensenrechten maar de ballen verstand van oorlog voeren. Dan kunnen ze daarnaast ook alle misdaden van de Russen veroordelen, dit is gewoon een dikke miskleun . Maar er zijn meerdere miskleunen geweest in het verleden dus hoop dat ze hier iets van leren. Want er lopen massaal donateurs weg.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 18:40

Hoe weet je dat er massaal donateurs weglopen? Heb je dat gelezen, zo ja waar?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 19:23

pien_2010 schreef:

Op twitter laten veel mensen weten dat ze hun steun hebben opgezegd en verschillende vertellen dat ze uit het gesprek aan de telefoon begrijpen dat ze zeker niet de enige zijn die dat hebben gedaan.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 19:34

irmaz schreef:
pien_2010 schreef:

Op twitter laten veel mensen weten dat ze hun steun hebben opgezegd en verschillende vertellen dat ze uit het gesprek aan de telefoon begrijpen dat ze zeker niet de enige zijn die dat hebben gedaan.

Mensen schieten door wat mij betreft. Ik sponsor die club al 4 decennia. En dat zou ik nu moeten stoppen wegens 1 (forse) mispeer? En de goede dingen die ze doen voor mensen wereldwijd……nou ja, pech voor die mensen?

Ik snap dat: ‘afschieten, nu!’ echt van deze tijd is, maar ik doe effe niet mee….

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 19:35

Een andere ruzie die alles te maken heeft met Rusland:

Citaat:
Het ministerie van Defensie van Azerbeidzjan meldt dat het de controle heeft overgenomen over een van de strategische hoogten op het grondgebied van Nagorno-Karabach, dat voorheen werd bezet door Russische vredeshandhavers.

Nagorno-Karabach is een gebied dat betwist wordt door Armenië en Azebeidzjan, na heftige gevechten in het verleden is Rusland daar een soort vredeshandhavers macht geworden. Een vermoeden is dat Rusland zelf zorgt voor het steeds oplaaien van de strijd en dat zij in principe Armenië steunen/in hun greep hebben.

Afgelopen week is er een overleg geweest tussen Turkije en Azerbeidzjan. Armenië ligt tussen Turkije en Azerbeidzjan in en mijn vermoeden is dat doel van deze landen is om Rusland uit Armenië verdrijven (en vervolgens Rusland uit Syrië verdrijven, wat de onderbuurman is). Ik weet zo even niet wie hier "the good guy" en wie "the bad guy" is, daarvoor weet ik te weinig van de historie van deze conflicten.
Iemand anders misschien?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 19:36

Cowboy55 schreef:
irmaz schreef:

Mensen schieten door wat mij betreft. Ik sponsor die club al 4 decennia. En dat zou ik nu moeten stoppen wegens 1 (forse) mispeer? En de goede dingen die ze doen voor mensen wereldwijd……nou ja, pech voor die mensen?

Ik snap dat: ‘afschieten, nu!’ echt van deze tijd is, maar ik doe effe niet mee….

Het schijnt niet de eerste forse mispeer te te zijn ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-22 20:36

Vertaling van srf:
Turkije betaalt voor Russisch gas in roebels
President Recep Tayyip Erdogan heeft bevestigd dat Turkije de Russische gasleveringen in de toekomst in roebels zal betalen en ook meer gebruik zal maken van het Russische "Mir"-betalingssysteem, aldus het Turkse persbureau Anadolu.

Een nieuw plan om de economische samenwerking te versterken zal dienen als een "krachtbron tussen Turkije en Rusland in financiële aangelegenheden", zei Erdogan op zijn terugvlucht uit de Russische Zwarte Zee-stad Sotsji. Hij heeft daar vrijdag de Russische president Vladimir Poetin bezocht. Het gebruik van het Mir-betalingssysteem zal het ook voor Russische toeristen gemakkelijker maken om in Turkije te verblijven, voegde Erdogan eraan toe.