Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:37

DuoPenotti schreef:
Nee het is ook verschrikkelijk.
Maar verbaasd mij wel dat dit niet gedaan word.
De activisten willen graag wijs maken dat er veel wolven verdwijnen, maar toch zijn vele bang iets te doen. Of zijn meer dierenliefhebber dan de pro wolf, dat kan ook.
Dat ze dat zelfs een wolf niet aandoen.

De mensen die last hebben van de wolf zijn natuurlijk ook dieren liefhebbers. Ik denk inderdaad dat je ze dat niet aan wil doen en ook het risico niet wil nemen met andere dieren. Ik heb er inderdaad nog nooit van gehoord dat het gebeurd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:00

DuoPenotti schreef:
De activisten willen graag wijs maken dat er veel wolven verdwijnen, maar toch zijn vele bang iets te doen. Of zijn meer dierenliefhebber dan de pro wolf, dat kan ook.

Aan schurft sterven de wolven uiteindelijk ook. En schurft is gevolg van "te veel te dicht op elkaar stress" en honger, m.a.w. teveel wolven / gebied ongeschikt. Ook natuur, maar dat kan dan plotseling niet de reden zijn dat er wolven verdwijnen in zulke aantallen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:02

welke aantallen?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:17

DuoPenotti schreef:

Huh? Zeg jij nu dat het je verbaasd dat de pro-wolf activisten geen wolven opzettelijk vergiftigen? }:0

Het zal vast wel gebeuren denk ik hoor. Schapen kadaver laten liggen en dan een of ander giftig goedje er in voor als de wolf terug komt.
Maar het lijkt me ook lastig om zoiets als doodsoorzaak te bevestigen, ik weet niet hoe ver de autopsie gaat als er een dode wolf wordt gevonden.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:10

Ligt het aan mij of is het erg stil met meldingen in het noorden?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:13

Rivendell schreef:

Neee, doe dat nou niet. De vorige keer dat ik zoiets zei waren gelijk 3 meldingen op 1 dag -O-

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:29

tienus63 schreef:
Een wolf volledig onder de schurft gefotografeerd in Loenen Gld
Citaat:
Als een wolf schurft heeft, stuk vlees met medicatie geven, aldus een volger van Groep Wolf. #veluwe #wolf #gelderland #koekoek

[ Afbeelding ]
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/16Q44o ... tid=wwXIfr

Een hybride. Gekruisd met een naakthond :=

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:53

tienus63 schreef:
Een wolf volledig onder de schurft gefotografeerd in Loenen Gld
Citaat:
Als een wolf schurft heeft, stuk vlees met medicatie geven, aldus een volger van Groep Wolf. #veluwe #wolf #gelderland #koekoek

[ Afbeelding ]
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/16Q44o ... tid=wwXIfr

Een hybride. Gekruisd met een naakthond :=[/quote]

_/-\o_ _/-\o_

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:39

Zichtmelding Zeist U
Citaat:
Zeist Utrecht
10-06-2025
14.00 uur

Zicht melding

Wolf gezien bij de Kozakkenput in Zeist. Hij liep richting het weiland waar de paarden staan weer weg.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1Aekwm ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:41

Zichtmelding Austerlitz U
Citaat:
Austerlitz Utrecht
10-06-2025
19.22 uur

Wolf gezien. Sprong over het hek vanaf ntkc-camping terrein en rende aan de overkant het bos in.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/16MqJk ... tid=wwXIfr

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:32

Rivendell schreef:

Helemaal niks noppes nada, inderdaad bijzonder

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:39

In de overige groepen (regio’s) zijn ook maar mondjesmaat meldingen.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:40

Of is SBB weer druk met bijvoeren?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:41

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:47

Citaat:
10 juni 2025/RTV Utrecht
Reactieteam staat klaar voor incidenten met wolven

Provincie Utrecht - De Provincie Utrecht houdt een reactieteam paraat voor de wolven op de Utrechtse Heuvelrug. Opsporingsambtenaren van de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) staan dag en nacht klaar om uit te rukken bij incidenten. De provincie wil daarmee sneller en zorgvuldiger kunnen handelen als er iets gebeurt.

Op maandag 19 mei beet een wolf op landgoed Den Treek een wandelaar op klaarlichte dag in haar been. Een RUD-medewerker die piketdienst had ging er direct heen. Sporen die de opsporingsambtenaar had gevonden en het verslag van de RUD leidden een week later tot de conclusie dat het ging om wolf GW3237m. Dat is de vaderwolf van de Utrechtse roedel, die vaker opvalt door zijn afwijkende gedrag. De provincie bereidt nu een afschotvergunning voor.

Publieke onrust

Voor de bijtende wolf werd een nieuwe werkwijze in praktijk gebracht. Ook voorgaande jaren kreeg de provincie al zorgwekkende meldingen van wolven die in de buurt van mensen kwamen. Naast aanvallen op boerderijdieren waren het vooral confrontaties met mensen die voor publieke onrust zorgden. Het kwam de betrokken instanties op veel kritiek te staan. Voortdurend klonk de vraag of de provincie Utrecht wel klaar was voor een nieuw wolvenseizoen op de heuvelrug.
Een provinciewoordvoerder zegt tegen RTV Utrecht dat de instanties nieuwe werkafspraken hebben gemaakt. Die zijn gebaseerd op de ervaringen van vorige zomer. Het bleek toen lastig om het gedrag van de strikt beschermde wolven in de gaten te houden. Het voornemen om een van de dieren een volgzender te geven strandde afgelopen najaar bij de rechter. De rechtbank oordeelde dat de provincie te weinig feiten op tafel had gelegd om een ontheffing te rechtvaardigen. Een vergunning om de hele roedel te zenderen is nog altijd niet rond.
Dit jaar moet het beter worden geregeld, besloten de provincie Utrecht, de RUD, de gemeenten en terreinbeheerders in het wolvenleefgebied. Voor het verzamelen van informatie is nu altijd iemand van de RUD op afroep beschikbaar. Die kan direct naar een wolvenincident uitrukken. Deze opsporingsambtenaar beschrijft nauwkeurig wat er is gebeurd. Ook worden eventuele sporen veiliggesteld, zoals dna op kleding of voorwerpen. Dat kan helpen om te achterhalen welke wolf betrokken was en of er extra maatregelen nodig zijn.

Feiten

Het RUD-team werkt samen met andere organisaties, zoals de provincie zelf, natuurbeheerders en de Zoogdiervereniging. Onderzoekers van die vereniging weten veel van wilde zoogdieren en kunnen bekijken of de wolf zich normaal gedraagt of dat er iets mis is. Met de feiten in het rapport kunnen ze de provincie adviseren over de gedragsanalyse en over mogelijke vervolgstappen.
Waarom wolf GW3237m zich op 19 mei agressief gedroeg is niet duidelijk geworden. Het RUD-onderzoek heeft geen aanleiding aan het licht gebracht die de wolvenbeet verklaart. Het slachtoffer is met een bloedende bijtwond en schrammen naar een huisarts gebracht. De vastgestelde feiten in het RUD-rapport worden nu ook gebruikt om de afschotvergunning te onderbouwen, want de provincie noemt de wolf gevaarlijk. Die procedure kan wel nog weken in beslag nemen.

Honden aan de riem

Het paraat staande RUD-team is één van de maatregelen voor de nieuwe wolvenzomer. De provincie heeft ook een uitgebreidere en vereenvoudigde subsidieregeling voor wolfwerende rasters om vee te beschermen en stelde een wolvenconsulent aan. Verder geldt in het wolvenleefgebied tijdelijk een plicht om honden aan de riem te houden. Daarnaast werkt de provincie aan publieksvoorlichting over 'samenleven met wolven', onder meer via informatieavonden, een website, borden in de natuur, en een lespakket voor scholen.
De wolf keerde in 2015 terug in Nederland. Op de Utrechtse Heuvelrug leeft sinds vorig jaar ook een wolvenroedel. De vaderwolf is al sinds 2023 in de regio bekend. Hij toont opmerkelijke belangstelling voor honden in het bos en komt daardoor ook nogal eens in de buurt van mensen. Voor zover bekend bestaat zijn roedel op dit moment uit een ouderpaar en drie nakomelingen van vorig jaar. Deskundigen vermoeden dat de wolvin van de groep onlangs opnieuw welpen heeft gekregen.

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/390484 ... Y3hekQwVSA

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/14JguK ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:49

Cijfers aantal slachtoffers en aanvallen januari t/m mei 2025
Citaat:
10 juni 2025/BIJ12 update Januari 2025 t/m mei 2025
Bron: de wolf gezien op de Veluwe

Bron de wolf gezien op de Veluwe/ geen wolf in cultuurlandschap
Afbeelding
https://www.facebook.com/share/p/18rNZL ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:53

Lithya schreef:

Onder het mom de ouders blijven nu dicht bij het nest. Maar de rest van de roedel niet.
Het is natuurlijk mei vakantie geweest en dan hemelsvaartsdag. En lekker weer in die periode.
Ik gok dat SBB e.a. behoorlijk geschrokken zijn van de twee bijtincidenten en dat ze kosten wat kost dit willen voorkomen en bijvoeren met kadavers of ‘offervee’.

En de jongen zijn nu een week 6-10 oud. Die komen nu wel buiten het hol. De meldingen zullen zo wel weer toenemen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:05

Lithya schreef:

Ik liep vorige week in de bossen rond Diever, daar stond een auto van SBB met een aanhanger in het bos met op die aanhanger een bult onder een blauw afdekzeil. Ik durfde zo 123 geen foto te maken, want er zat iemand in de auto en de auto stond stationair, maar ik dacht wel gelijk....kadaver?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:05

tienus63 schreef:
Lithya schreef:

Onder het mom de ouders blijven nu dicht bij het nest. Maar de rest van de roedel niet.
Het is natuurlijk mei vakantie geweest en dan hemelsvaartsdag. En lekker weer in die periode.
Ik gok dat SBB e.a. behoorlijk geschrokken zijn van de twee bijtincidenten en dat ze kosten wat kost dit willen voorkomen en bijvoeren met kadavers of ‘offervee’.

En de jongen zijn nu een week 6-10 oud. Die komen nu wel buiten het hol. De meldingen zullen zo wel weer toenemen.

Offervee, die houd ik er in.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 02:45

Rocamor schreef:
Hokkie maken in de schuur, deurtje dicht en wat vlees met "medicijnen" toestoppen...

Chocolade... Dat vind je niet terug bij autopsie.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:55

thequeensmum schreef:
DuoPenotti schreef:
Soms lees je in de krant dat een hond na 1 keer eten van iets in de berm dood gaat. Wat er is neer gelegd door een hater.
Mij verbaasd sowieso dat dit niet meer gebeurt in wolven gebied.

Geen idee waar je zoiets extreem giftig kan kopen.
Maar het bestaat dus wel.

Zou in een stal natuurlijk wel makkelijk gegeven kunnen worden.

Ik heb dat ook weleens gedacht, maar de kans dat het wordt opgegeten door een hond of zwijn is natuurlijk ook wel erg groot.

Die wolf met schurft vind ik echt diep triest, dat is echt lijden voor het dier. Dat gun ik ze toch echt niet.

Eten van vergif is ook echt lijden , ook voor zo een wolf. In het buitenland zie je dat bij straathonden nog wel eens en is echt de meest verschrikkelijke dood