Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 17:28

CharleyT schreef:
Electra63 schreef:
Ik begrijp dat Faber geen enkele burgemeester of gemeente heeft gebeld om tot een oplossing te komen voor het overvolle Ter Apel.
Zij lijkt het bewust te laten escaleren, om haar punt kracht bij te zetten.

Het lijkt zo stoer maar de EU heeft volgens mij al laten weten dat NL zich gewoon aan de regels moet houden.

Ik vond dit bericht van De Speld ook wel echt heel raak:
https://speld.nl/2024/09/18/faber-had-hoge-verwachtingen-van-brief-over-opt-out-die-ze-stuurde-naar-instantie-die-daar-niet-over-gaat-met-beroep-op-procedure-die-niet-bestaat/

irmaz schreef:
Tango1979 schreef:
Nou dat zijn interessante stukken...

Ambtenaren van het ministerie van Binnenlandse Zaken stellen dat "er geen sprake van een noodsituatie die de activering van de speciale noodwetten rechtvaardigt".

En: Advies ambtenaren aan minister Uitermark:

‘Het botst met uw verantwoordelijkheid als minister van BZK zowel voor rechtsstatelijkheid, grondrechten en goed bestuur als voor decentrale overheden.

8)7

De rechtsstaat is ook maar een mening ofzo?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 17:31

Alsof je naar een Satirisch programma zit te kijken. Maar dan is het helaas geen satire maar echt.

Alles is zwart gelakt, zie zelf in het fragment.

Daar zijn de aangevraagde asielstukken, maar: 'Alles is zwart!' - https://nos.nl/l/2537771

Schoof heeft zijn ware aard laten zien.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 17:39

Wow :oo , volgens de stukken heeft de minister van van binnenlandse zaken dus advies gehad, dat ook leesbaar is. De stukken van Veiliggheid en Justitie en van Asiel en Migratie (Faber) zijn volledig zwartgelakt. Wat volgens Schoof dus zou betekenen dat zij helemaal geen advies hebben gehad van hun ambtenaren 8)7

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 17:41

Ik begin steeds beter te begrijpen waarom Omtzigt het niet meer trok.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 17:43

Omtzigt had ballen moeten tonen door eruit te stappen. Nu heeft hij en één burn-out en straks geen partij meer ( en dat is voor hem maar goed ook)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 17:44

Stoffer van de SGP kan niet wachten om alle zwartjes het land uit te zetten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 17:46

irmaz schreef:
Wow :oo , volgens de stukken heeft de minister van van binnenlandse zaken dus advies gehad, dat ook leesbaar is. De stukken van Veiliggheid en Justitie en van Asiel en Migratie (Faber) zijn volledig zwartgelakt. Wat volgens Schoof dus zou betekenen dat zij helemaal geen advies hebben gehad van hun ambtenaren 8)7

Dat vroeg ik me dus af: is alles zwart omdat de kamer het niet mocht lezen of omdat er niets in te vullen was? De opmerking van de heer Timmermans is hier wel treffend, of de kamer nog wel serieus wordt genomen...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 17:54

juval schreef:
Tiggs schreef:
Ik vind het echt om te janken hoe dit kabinet werkt.

Zijn er ooit kabinetten geweest die wel de plannen door andere partijen lieten bedenken?

Ja, als kabinet probeer je altijd ruimte in je begroting te houden om de oppositie op een paar punten tegemoet te komen. Als kabinet ben je namelijk een kabinet voor alle Nederlanders, en het werkt praktisch gezien gewoon beter als je de oppositie wat ruimte geeft om een punt te scoren, dan haal je als kabinet je eigen punten gemakkelijker binnen. Dus ja, het is de gewoonte om die ruimte wel te geven.

Het kabinet heeft een tegenvaller, het spaargeld in box 3 wordt niet op een correcte manier belast en daar zijn ze op teruggefloten, waardoor ze moeten terugbetalen. Dit is trouwens al een tijdje bekend. Spaargeld in box 3, wil zeggen dat het om belasting voor vermogende Nederlanders gaat. Hoe gaan ze dat compenseren? Ze halen een deel uit de algemene middelen, ze laten dus de staatsschuld wat groeien, ze halen het uit box 1 en ze halen het uit de BTW-verhoging. Dus die teruggave van de belasting voor vermogende Nederlanders, die halen ze niet uit box 3 bij de vermogende Nederlanders. Die halen ze bij de gemiddelde Nederlander. En bedankt.

Wat de grote bedrijven betreft. Als wij als Nederland alleen aantrekkelijk voor die bedrijven zijn omdat we zo goedkoop zijn, omdat we als welvarend, goed opgeleid land met goede voorzieningen verder geen toegevoegde waarde hebben, dan moeten we snel afscheid van ze nemen. Dan doen we het als Nederland blijkbaar zo slecht, dat ze hier dus ook niks te zoeken hebben. En wil je ze wel die toegevoegde waarde bieden, dan zitten daar kosten aan en dan is het helemaal niet raar om ze daar belasting voor te laten betalen. Goed opgeleide mensen in een land met een goede infrastructuur, goede voorzieningen een goed zorgstelsel, dat tot de veiligste landen van de wereld behoort, kost gewoon geld.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 18:02

irmaz schreef:
Stoffer van de SGP kan niet wachten om alle zwartjes het land uit te zetten

Herkenbaar, ik woon in een SGP/PVV-gemeente.
Liever geen zwartjes, maar ook geen anders-gelovigen, zoals islamieten.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 18:28

Karl66 schreef:
juval schreef:

Zijn er ooit kabinetten geweest die wel de plannen door andere partijen lieten bedenken?

Ja, als kabinet probeer je altijd ruimte in je begroting te houden om de oppositie op een paar punten tegemoet te komen. Als kabinet ben je namelijk een kabinet voor alle Nederlanders, en het werkt praktisch gezien gewoon beter als je de oppositie wat ruimte geeft om een punt te scoren, dan haal je als kabinet je eigen punten gemakkelijker binnen. Dus ja, het is de gewoonte om die ruimte wel te geven.

Het kabinet heeft een tegenvaller, het spaargeld in box 3 wordt niet op een correcte manier belast en daar zijn ze op teruggefloten, waardoor ze moeten terugbetalen. Dit is trouwens al een tijdje bekend. Spaargeld in box 3, wil zeggen dat het om belasting voor vermogende Nederlanders gaat. Hoe gaan ze dat compenseren? Ze halen een deel uit de algemene middelen, ze laten dus de staatsschuld wat groeien, ze halen het uit box 1 en ze halen het uit de BTW-verhoging. Dus die teruggave van de belasting voor vermogende Nederlanders, die halen ze niet uit box 3 bij de vermogende Nederlanders. Die halen ze bij de gemiddelde Nederlander. En bedankt.

Wat de grote bedrijven betreft. Als wij als Nederland alleen aantrekkelijk voor die bedrijven zijn omdat we zo goedkoop zijn, omdat we als welvarend, goed opgeleid land met goede voorzieningen verder geen toegevoegde waarde hebben, dan moeten we snel afscheid van ze nemen. Dan doen we het als Nederland blijkbaar zo slecht, dat ze hier dus ook niks te zoeken hebben. En wil je ze wel die toegevoegde waarde bieden, dan zitten daar kosten aan en dan is het helemaal niet raar om ze daar belasting voor te laten betalen. Goed opgeleide mensen in een land met een goede infrastructuur, goede voorzieningen een goed zorgstelsel, dat tot de veiligste landen van de wereld behoort, kost gewoon geld.

Met spaargeld in box 3 bedoel je denk ik het fictieve rendement op spaargeld? Dat vind ik persoonlijk ook niet te verdedigen. Dat je belasting moet betalen over rendement op vermogen is niet meer dan redelijk, maar hoe kun je nu belasting heffen op iets dat er niet is? Dat is echt niet logisch. En het had inderdaad ook een logischere optie geweest om belasting op daadwerkelijk rendement te verhogen, om alles weer recht te trekken.

Bij veel grote bedrijven is het naar mijn idee niet per definitie zo dat Nederland zo aantrekkelijk is voor bedrijven, maar meer dat de bedrijven aantrekkelijk zijn voor Nederland.

Ik verwacht dat de overheid heel goed heeft nagerekend wat de bedrijven Nederland jaarlijks op brengen en wat het Nederland zou kosten als ze zouden vertrekken. Persoonlijk kan ik me niet voorstellen dat de overheid anders zoveel moeite zou doen om de bedrijven hier te houden. Want voorzieningen in stand houden kost inderdaad veel geld.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 18:41

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 19:01

Ik snap echt niet waarom alles zwart gelakt is. Namen oké, maar op alle overige informatie heeft de kamer toch recht om te het te lezen?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 19:07

journee schreef:
Ik kwam dit artikel tegen over subsidies voor woningbouw. Blijkbaar zijn er Europese regels die bepalend zijn wat en hoeveel de overheid mag subsidiëren.

https://decorrespondent.nl/15327/wil-je-voldoende-betaalbare-woningen-in-nederland-ga-dan-stemmen-bij-de-europese-verkiezingen/ea13beb7-6adb-043e-0d48-5e4a7777ff26

Persoonlijk vraag ik me af waarom de EU dit soort dingen zou moeten bepalen. Iemand een idee?

Ik vermoed, maar weet het dus niet zeker want ik ben een financiele noob, omdat huizen meetellen voor het totale bezit van een land, dat je met subsidies oneigenlijk groter maakt. De hypotheken (-renteaftrek) in Nederland hebben een tijdje onder vuur gelegen omdat dat oneigenlijke subsidie zou zijn.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 19:08

De documenten :=
Afbeelding

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 19:09

journee schreef:
Ik verwacht dat de overheid heel goed heeft nagerekend wat de bedrijven Nederland jaarlijks op brengen en wat het Nederland zou kosten als ze zouden vertrekken.

Waarom verwacht je dat? En welk bewijs heb je daarvoor?

Citaat:
Persoonlijk kan ik me niet voorstellen dat de overheid anders zoveel moeite zou doen om de bedrijven hier te houden. Want voorzieningen in stand houden kost inderdaad veel geld.

'De overheid' bestaat uiteindelijk uit mensen. En een boel van die mensen komen uit de McKinsey-hoek, en bovendien hebben zijzelf hun zaakjes prima op orde. Die willen de bedrijven wel hier houden - niet voor 'Nederland' maar gewoon voor hun eigen omgeving.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 19:28

irmaz schreef:
journee schreef:
Ik kwam dit artikel tegen over subsidies voor woningbouw. Blijkbaar zijn er Europese regels die bepalend zijn wat en hoeveel de overheid mag subsidiëren.

https://decorrespondent.nl/15327/wil-je-voldoende-betaalbare-woningen-in-nederland-ga-dan-stemmen-bij-de-europese-verkiezingen/ea13beb7-6adb-043e-0d48-5e4a7777ff26

Persoonlijk vraag ik me af waarom de EU dit soort dingen zou moeten bepalen. Iemand een idee?

Ik vermoed, maar weet het dus niet zeker want ik ben een financiele noob, omdat huizen meetellen voor het totale bezit van een land, dat je met subsidies oneigenlijk groter maakt. De hypotheken (-renteaftrek) in Nederland hebben een tijdje onder vuur gelegen omdat dat oneigenlijke subsidie zou zijn.

Bedankt Irmaz! Ik ga eens kijken of er in die richting iets meer informatie over te vinden is. :)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 19:37

:') gekke limbo's :D

Afbeelding

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 19:42

Geweldig :D

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 19:49

Ik mis de like knop irmaz.

Wat je met box 3 niet moet vergeten is dat heel heel veel mensen blij zijn met een forfaitair rendement. Er werd niet je werkelijk rendement belast, maar een soort "gemiddeld" rendement.

Dit was om alles makkelijk te houden en behoorlijk in het voordeel van de rijkeren.

Bijvoorbeeld: jij hebt 20 miljoen, kan een beleggersadviseur betalen en belegt een behoorlijk deel risicovol waardoor je een rendement van 10% behaalt.

Vervolgens wordt je belast alsof je maar 4% rendement hebt behaald. Jeeeh 6% rendement onbelast.

Dit voordeel komt vaker voor bij grote vermogens, dan bij Jan met de Pet die 50.000 opzij heeft gezet. Jan belegt een klein deeltje maar heeft een groot deel op zijn spaarrekening. Daar haal je geen 10% rendement op.

En nu het leuke: Jan wordt terecht gecompenseerd voor het teveel betaalde in box 3.

Maar diegene met het vermogen van 20 miljoen krijgt geen naheffing omdat hij jaren te weinig heeft betaald.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 20:05

Mooi!

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 20:07

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 20:11

Op dit moment kijk ik naar het nieuws. Toppers van onze ambtenaren die klip en helder de crisis wet rondom asiel aan alle kanten hebben ontraden en aan hebben gegeven dat dit als het toch wordt doorgezet bij de rechter zal worden afgeblazen want het kan niet.
Zeer interessant vind ik het en een teken dat de democratie werkt. Dit hing dus al tijdje boven de tafel en ministers stonden lijnrecht tegenover elkaar.
Wouw, nog nooit vertoond in Nederland. Ik ben benieuwd hoe de stemmers van de PVV hier naar kijken. Weet iemand dat?

Enne MVV _O-

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 20:18

Minister Faber is tijdens het diner als enige niet gegaan, zit nog steeds op haar plek. Onbereikbaar voor gemeenten en eigen collega’s lijkt het wel. Of ze schrijft haar ontslagbrief.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 20:23

Tango1979 schreef:
Ik mis de like knop irmaz.

Wat je met box 3 niet moet vergeten is dat heel heel veel mensen blij zijn met een forfaitair rendement. Er werd niet je werkelijk rendement belast, maar een soort "gemiddeld" rendement.

Dit was om alles makkelijk te houden en behoorlijk in het voordeel van de rijkeren.

Bijvoorbeeld: jij hebt 20 miljoen, kan een beleggersadviseur betalen en belegt een behoorlijk deel risicovol waardoor je een rendement van 10% behaalt.

Vervolgens wordt je belast alsof je maar 4% rendement hebt behaald. Jeeeh 6% rendement onbelast.

Dit voordeel komt vaker voor bij grote vermogens, dan bij Jan met de Pet die 50.000 opzij heeft gezet. Jan belegt een klein deeltje maar heeft een groot deel op zijn spaarrekening. Daar haal je geen 10% rendement op.

En nu het leuke: Jan wordt terecht gecompenseerd voor het teveel betaalde in box 3.

Maar diegene met het vermogen van 20 miljoen krijgt geen naheffing omdat hij jaren te weinig heeft betaald.

Ja, waarom er met dit soort constructies word gewerkt daar begrijp ik dus niets van. Iedereen gewoon belasten op het werkelijke rendement, dat lijkt me wel zo reeël.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 20:27

Zo is dat, je moet alles opgeven aan de belastingdienst dus echt behaalde rendement is echt wel te belasten.