Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:12

pmarena schreef:
Veronica2 schreef:
Er wordt hier wel erg makkelijk geroepen dat hardwerkende mensen gepakt worden door zoiets als erfbelasting. Maar belasting betaal je over iets dat je bezit. ALs dat bezit meer waard is geworden, dan levert het meer op, het vergroot het vermogen en dan pas betaal je daar belasting over. Als je geen vermogen hebt, hoef je er ook geen belasting over te betalen, heel veel moeilijker is het niet.

De dingen worden hier soms wel erg dramatisch gemaakt, maar feit blijft dat de achterblijvende partner of de volgende erfgenamen , schuldenvrij en vermogend zijn. Plus dat de woonkosten veranderen omdat de hypotheek vrij valt, het besteedbaar inkomen ook nog eens verhoogt door nabestaandenpensioen; ik zie de verarmingsslag niet zo heel helder.

Als je 5000 euro op je bankrekening hebt. Meer spaargeld heb je niet want je hebt dat steeds in het verduurzamen van je huis gestoken als je weer een bedrag gespaard had door een beetje zuinig te leven. Je hebt met je man samen een huis dat inmiddels 5 ton waard is. Je man valt dood neer en meteen klopt de BD aan van hee je hebt van je man een erfenis ontvangen, hier moet je een ton (ik roep maar wat) belasting over betalen.

Hoe ga je dat volgens jou dan precies doen, met je 5000 euro op de bank... als kersverse weduwe :?

Dat regel je met de belasting dienst, je inkomen verandert ook en als je er wil blijven wonen dan wordt het een technisch verhaal.

Overigens is het ook feitelijk gemeten dat de gemiddelde spaarsom best heel behoorlijk is in Nederland, dat is ongeveer 50.000 euro.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:12

BigOne schreef:
Nogmaals geïnformeerd en de vrijstellingen blijven, worden in de plannen hoger zelfs.
Voorbeeld:
Ouder heeft appartement van 300.000 euro en geen andere schulden of vermogen.
Deze overlijdt en bvb twee kinderen erven 150.000 euro pp.
27.000 vrijstelling ( nu 22.000)
Tot 100.000 25% en over de 50.000 35%. Nu is dat tot 138,000 10 % en 20%.
Te betalen bij nieuwe plan 35.750 per kind , oude situatie 14.000 per kind.

Dus 2,5x meer. Correct?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:17

Cowboy55 schreef:
BigOne schreef:
Nogmaals geïnformeerd en de vrijstellingen blijven, worden in de plannen hoger zelfs.
Voorbeeld:
Ouder heeft appartement van 300.000 euro en geen andere schulden of vermogen.
Deze overlijdt en bvb twee kinderen erven 150.000 euro pp.
27.000 vrijstelling ( nu 22.000)
Tot 100.000 25% en over de 50.000 35%. Nu is dat tot 138,000 10 % en 20%.
Te betalen bij nieuwe plan 35.750 per kind , oude situatie 14.000 per kind.

Dus 2,5x meer. Correct?

Klopt!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:17

Veronica2 schreef:
pmarena schreef:

Als je 5000 euro op je bankrekening hebt. Meer spaargeld heb je niet want je hebt dat steeds in het verduurzamen van je huis gestoken als je weer een bedrag gespaard had door een beetje zuinig te leven. Je hebt met je man samen een huis dat inmiddels 5 ton waard is. Je man valt dood neer en meteen klopt de BD aan van hee je hebt van je man een erfenis ontvangen, hier moet je een ton (ik roep maar wat) belasting over betalen.

Hoe ga je dat volgens jou dan precies doen, met je 5000 euro op de bank... als kersverse weduwe :?

Dat regel je met de belasting dienst, je inkomen verandert ook en als je er wil blijven wonen dan wordt het een technisch verhaal.

Overigens is het ook feitelijk gemeten dat de gemiddelde spaarsom best heel behoorlijk is in Nederland, dat is ongeveer 50.000 euro.

Gemiddeld zegt hélemaal niks. Het mediaan is krap €15.000,-

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:18

Veronica2 schreef:

Dus eigenlijk is dat over groeiende armoede niet helemaal waar?

Als ik het nieuws een beetje lees, weet ik niet hoe dat bedrag gemeten is, maar er zijn echt wel mensen die dat niet hebben..
En dan nog, dan heb je dat gespaard, dan is het weg? Je moet volgens het Nibud dus wat aanhouden qua spaarbedrag .. plus nog iets voor wanneer er iemand overlijd?
Het komt denk doordat ik die bedragen gewoon niet gewend ben.. vandaar dat ik me er niet zoveel bij kan voorstellen misschien..

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:24

pmarena schreef:

Ik vond dit een hele interessante vraag, dus ben even gaan zoeken.

Je krijgt dan gewoon uitstel van de Belastingdienst! Onder deze voorwaarden:
de erfenis bestaat hoofdzakelijk uit de woning
de aanslag kan niet worden betaald uit de rest van de erfenis
en de langstlevende kan de erfbelasting niet betalen.

Wel betaal je daarvoor een soort interestvergoeding

Winged

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:32

over dat een Nederlander 50.000 euro aan spaargeld heeft even een nuance:
Citaat:
Gemiddeld genomen ligt het spaargeld van de Nederlander, volgens het CBS (2021), rond de € 46.300. Hier zijn alle leeftijdsgroepen bij inbegrepen, maar houd er wel rekening mee dat alle uitersten hier ook bij horen. Dus ook die 317.000 miljonairs die Nederland rijk is en de minstens zoveel ontvangers van uitkeringen. [.....] De mediaan ligt lager en schommelt momenteel zo rond de € 18.200.

bron: https://www.peaks.com/nl/nl/blog/geld/h ... itkeringen.

Je vindt daar ook een tabel met wat er zoal gemiddeld is per leeftijd. Hoe ouder, hoe meer geld.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:35

Tango1979 schreef:
pmarena schreef:

Niks aan de hand dus. Je mag gewoon rente gaan betalen over een “schuld” die is ontstaan omdat je vermogen geërfd hebt van je fiscaal partner, maar het vermogen dat je erft niet toereikend is om de schuld mee af te betalen?

%)

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:37

anjali schreef:
tamary schreef:
Vermogen is iets dat vaak komt door meerdere generaties die goed met geld konden omgaan, op het juiste moment konden kopen en gezond bleven. Ga je eigen woningen zo belasten, dan blokkeer je ook de weg naar vermogensopbouw via die lange, spaarzame weg die juist ook nog wel eens mogelijk is voor mensen met een lager inkomen.
Belasting op familievermogen, want dat is dit sec. zou dus kritischer bekeken moeten worden qua wat is eerlijk? Kind moet betalen omdat ouders net huis achterlaten? Partner moet betalen? Begin maar met een forse vrijstelling voor in elk geval 1e lijns verwantschap (ouders/kinderen , broer/zus) zodat zorgen voor loont. Regering wil veel meer gaan opvangen via mantelzorg, lijkt mij dat dak boven je hoofd en bedragje spaar daar net zo goed onder vallen als boodschappen doen, wassen, etc.

Is broer\zus niet tweedelijnsverwantschap? Of vergis ik me daarin? Het erfrecht daartussen is toch anders dan tussen ouders\kinderen?
Dat is inderdaad tweede lijn.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:38

Je bent dan laten we zeggen 2 ton rijker en je hebt geen woonlasten.

Ik denk dat veel mensen daarvoor zouden tekenen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:39

Nou ik weet niet hoe dat bij jullie zit maar wij hebben echt geen halve ton liggen hoor :=

Zouden we overigens wel gehad kunnen hebben als we de afgelopen jaren niet hadden geïnvesteerd in zonnepanelen, elektrische airco die kan verwarmen en koelen waardoor we minder gas gebruiken, extra isolatie e.d. , nieuwe kunststof kozijnen en ramen en het leasen van een elektrisch autootje.

Wat heeft "het rijk" dan liever, dat we (met een beetje geluk) tientallen jaren een halve ton op de bank hebben staan voor het geval we een oor aangenaaid krijgen van de BD, of dat we dat geld stoppen in verduurzaming....?

Maar nogmaals, ik ga er vanuit dat ook in de toekomst wel regelingen zullen zijn om een weduwe niet te dwingen het uit de klei gewerkte huis te verkopen :(:)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:42

Tango1979 schreef:

Dat heeft te maken met je overlijdensrisicoverzekering (waarvoor je overigens gewoon betaald hebt). Niet met de belasting die ze willen gaan heffen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 16:50

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 16:53

996981 schreef:
Niks aan de hand dus. Je mag gewoon rente gaan betalen over een “schuld” die is ontstaan omdat je vermogen geërfd hebt van je fiscaal partner, maar het vermogen dat je erft niet toereikend is om de schuld mee af te betalen?

%)

Nee, je kan geen belasting betalen over opbrengsten of vermogen die er niet zijn geweest. Wat je bij onvermogen wel moet betalen is een heel technisch verhaal, maar het lijkt in gewone mensentaal nog het meest op een oninbare vordering waar je rente over betaalt, maar de hoofdsom betaal je niet. Het zou wel uitzonderlijk zijn, want je krijgt wel de erfenis en daaruit kan je normaal gesproken de belasting betalen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 16:55

Tango1979 schreef:

En je hebt het vastgoed nog in handen. En als je de AOW gerechtigde leeftijd hebt bereikt, betaal je ook een lager IB tarief.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 17:13

Veronica2 schreef:
996981 schreef:

%)

Nee, je kan geen belasting betalen over opbrengsten of vermogen die er niet zijn geweest. Wat je bij onvermogen wel moet betalen is een heel technisch verhaal, maar het lijkt in gewone mensentaal nog het meest op een oninbare vordering waar je rente over betaalt, maar de hoofdsom betaal je niet. Het zou wel uitzonderlijk zijn, want je krijgt wel de erfenis en daaruit kan je normaal gesproken de belasting betalen.

Dat is het punt nou juist… als je de helft van een woning erft en daar belasting over moet betalen, betekent het niet dat per definitie de liquide middelen hebt om die belasting te betalen. Het vermogen zit in het huis. Daar vallen mensen hier over.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 17:30

pmarena schreef:
Nou ik weet niet hoe dat bij jullie zit maar wij hebben echt geen halve ton liggen hoor :=

Zouden we overigens wel gehad kunnen hebben als we de afgelopen jaren niet hadden geïnvesteerd in zonnepanelen, elektrische airco die kan verwarmen en koelen waardoor we minder gas gebruiken, extra isolatie e.d. , nieuwe kunststof kozijnen en ramen en het leasen van een elektrisch autootje.

Wat heeft "het rijk" dan liever, dat we (met een beetje geluk) tientallen jaren een halve ton op de bank hebben staan voor het geval we een oor aangenaaid krijgen van de BD, of dat we dat geld stoppen in verduurzaming....?

Maar nogmaals, ik ga er vanuit dat ook in de toekomst wel regelingen zullen zijn om een weduwe niet te dwingen het uit de klei gewerkte huis te verkopen :(:)

Precies dat, als je je ooit had kunnen bedenken dat er een partij op zulke p**p ideeën komt, dan hadden velen hun spaarcenten waarschijnlijk ook niet in de verduurzaming van hun huis gestoken, maar gezorgd dat dat op de spaarrekening stond, zodat de evt. achterblijvende partner in elk geval verzekerd was van een dak boven zijn/haar hoofd.

Bakstenen kun je bij mijn weten nog steeds niet mee betalen bij de belastingdienst, en huurwoningen?
Waar vind je die, of een nog betaalbare koopwoning?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 17:42

pmarena schreef:
Tja wanneer ben je rijk. En wanneer ben je zodanig rijk t.o.v. anderen, dat je daar extra voor moet "boeten" zeg maar. We hebben nu eenmaal veel verschillende soorten huizen in Nederland. Als je wilt dat de huizen van boven de 4 ton ook bewoond worden, en dit ook wel gewoon aan de middenklasse gunt, dan is het niet handig als mensen gaan vrezen dat ze na het overlijden van hun partner voor deze huizen ineens een zeer aanzienlijk bedrag op moeten kunnen hoesten om hun huis te kunnen behouden.

We moeten als kiezers voor dit punt meer duidelijkheid krijgen over de vrijstellings bedragen :j

De stratenmaker is maar een willekeurig voorbeeld.
Voor zover ik weet bedoelt men bij GL/PVDA met hogere inkomens, inkomens boven de 70.000
De situatie die nu steeds geschetst wordt dat je je huis uit moet is imo niet aan de orde.
Maar ik zal het navragen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 18:04

Tango1979 schreef:
pmarena schreef:

Dank voor het uitzoeken.
(Vaag stond mij iets bij, maar soms is iets gewijzigd etc.)

"Geen reden tot paniek", dus.

... het geld moet tenslotte wel ergens vandaan komen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 18:11

Daarbij, bij het nemen van een hypotheek voor een huis ben je volgens mij verplicht een overlijdensrisicoverzekering te nemen (en zo niet, dan is het wel verstandig :D )
Die kun je natuurlijk gebruiken om een onverwacht overlijden, en daarmee verlies van inkomen op te vangen.
Het is toch logisch dat je dit soort zaken zelf regelt?
Wat als je arbeidsongeschikt raakt? Dan kun je je hypotheek misschien ook niet meer betalen. Is het de bedoeling dat de overheid alle onvoorziene situaties oplost?
(Als je dat wil kun je denk ik heb beste SP stemmen, die komen het meest in die richting ;) )

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 18:13

Voila, hier het antwoord:

Afbeelding

Afbeelding

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 18:17

pmarena schreef:
Veronica2 schreef:
Er wordt hier wel erg makkelijk geroepen dat hardwerkende mensen gepakt worden door zoiets als erfbelasting. Maar belasting betaal je over iets dat je bezit. ALs dat bezit meer waard is geworden, dan levert het meer op, het vergroot het vermogen en dan pas betaal je daar belasting over. Als je geen vermogen hebt, hoef je er ook geen belasting over te betalen, heel veel moeilijker is het niet.

De dingen worden hier soms wel erg dramatisch gemaakt, maar feit blijft dat de achterblijvende partner of de volgende erfgenamen , schuldenvrij en vermogend zijn. Plus dat de woonkosten veranderen omdat de hypotheek vrij valt, het besteedbaar inkomen ook nog eens verhoogt door nabestaandenpensioen; ik zie de verarmingsslag niet zo heel helder.

De vrijstelling is ruim 7 ton, de helft van het huis was al van jou.. hoeveel mensen met een huis van meer dan 1,4 miljoen met slechts 5000 euro op de bank ken jij?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 18:20

Nikass schreef:

[ [url=m/oVgD1s.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Mq1hhl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Al jullie paniek was dus om niks.
Het verbaast me dat men denkt dat links de gewone burger laat betalen. Jullie weten toch inmiddels wel welke partijen dat doen?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 18:50

Nikass schreef:
Daarbij, bij het nemen van een hypotheek voor een huis ben je volgens mij verplicht een overlijdensrisicoverzekering te nemen (en zo niet, dan is het wel verstandig :D )
Die kun je natuurlijk gebruiken om een onverwacht overlijden, en daarmee verlies van inkomen op te vangen.
Het is toch logisch dat je dit soort zaken zelf regelt?
Wat als je arbeidsongeschikt raakt? Dan kun je je hypotheek misschien ook niet meer betalen. Is het de bedoeling dat de overheid alle onvoorziene situaties oplost?
(Als je dat wil kun je denk ik heb beste SP stemmen, die komen het meest in die richting ;) )

Overlijdensrisicoverzekering is niet (meer?) verplicht. Volgens mij is het alleen verplicht als je een hypotheek neemt met NHG.

Wij hebben er overigens wel een gepakt bij de koop van ons huis: mocht een van ons komen te overlijden dan kunnen we nog in hetzelfde huis blijven wonen, en de kosten zijn niet hoog (je hoeft immers niet de gehele hypotheek af te laten betalen, slechts het deel wat maakt dat je de hypotheek op het resterende bedrag wel kan betalen).

En bedankt voor het uitzoeken van het erfgedeelte!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 19:00

Nikass schreef:
Nikass schreef:

[ [url=m/oVgD1s.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Mq1hhl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Al jullie paniek was dus om niks.
Het verbaast me dat men denkt dat links de gewone burger laat betalen. Jullie weten toch inmiddels wel welke partijen dat doen?

Niks paniek, hebben het voorbeeld gelezen wat ik geschetst heb? Ook kleinere erfenissen worden flink afgerekend.