Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
speurneusc schreef:elk excuus aanpakken om het tegen te houden, je weet niet wat er gaat gebeuren want het heeft nog nooit plaatsgevonden... ervaring zal he uitwijzen, voor zelfde geld werkt het super
Citaat:VERSLAG PANELSESSIE WOLVES ACROSS BORDERS✒️
Op 3 juni werd er tijdens het internationale wetenschappelijke congres Wolves across borders een panelsessie gehouden met als titel “Living with wolves: adressing emotions”. Stichting Wij(s) met wolven was door de organisatoren van het congres uitgenodigd om hier een bijdrage aan te leveren. Wij hebben de uitnodiging graag aangenomen, omdat dit een mooie kans was om de stem van ieder die de stichting representeert te laten horen, namelijk de inwoners van Nederland die zorgen hebben over de aanwezigheid van het snel groeiend aantal wolven in ons land. In overleg met het bestuur en de kerngroep van de stichting is besloten dat Annet het op zich zou nemen om invulling aan deze uitnodiging te geven. We hebben Annet gevraagd een persoonlijk verslag te schrijven. Helaas waren wij iets te optimistisch met onze belofte dat dit woensdag geplaatst zou worden. Annet heeft een fulltime baan en door de vrije dag die ze dinsdag voor het WAB congres had genomen, lag er woensdag een stuwmeer aan werk op haar te wachten. Maar het is gelukt om het gisteravond af te maken. Hier volgt haar verslag:
PERSOONLIJKE BELEVING WAB CONGRES 3 JUNI 2025
Vanuit de beide essays die ik geschreven heb op basis van enquêtes met ruim 3000 respondenten en de vele gesprekken die ik met allerlei mensen voer, weet ik inmiddels goed wat er leeft onder de mensen die zorgen hebben. Om toch de meest actuele informatie te kunnen verwerken in mijn bijdrage aan de panelsessie heb ik via onze Facebookpagina een aantal weken een oproep laten doen. En dat heb ik geweten! Er is massaal gereageerd. Ik heb mijn best gedaan iedereen van een persoonlijke reactie te voorzien, maar mocht ik door de hoeveelheid berichten iemand vergeten zijn persoonlijk te bedanken, dan doe ik dat hier alsnog: Heel erg bedankt voor je input!
Als ik me voorbereid op gelegenheden als deze, dan verdiep ik mij goed in de context van het evenement en voor welk publiek het bedoeld is. In dit geval ging het om een wetenschappelijk congres. Georganiseerd om wetenschappers van over de hele wereld met elkaar in gesprek te laten gaan over allerlei uiteenlopende onderwerpen gerelateerd aan wolven. Wat in het weekprogramma opvalt is dat de meeste onderwerpen vanuit het (ecologisch) perspectief van de wolven worden benaderd. Ook de onderwerpen die gerelateerd zijn aan mens en samenleving lijken vanuit het belang van de wolven geagendeerd te zijn.
In de voorbereidende gesprekken werd benadrukt dat het publiek grotendeels uit wetenschappers zou bestaan. Vanuit mijn netwerk begreep ik ook dat er (politieke) bestuurders aanwezig zouden zijn. Met dat in mijn achterhoofd heb ik de pitch geschreven en daarin zoveel mogelijk datgene wat jullie als belangrijk hebben aangegeven verwerkt. Ik had maximaal 10 minuten voor de pitch, waardoor ik heb moeten prioriteren en ik wilde de focus ook houden op het onderwerp “emoties”. Natuurlijk was er nog veel meer over te vertellen, want over het onderwerp wolf en emoties zou ik wel een uur kunnen vullen.
Vanuit het bestuur van de stichting ging Ingrid Buikema-Smeenk met mij mee naar Lunteren. Bij aankomst viel het ons direct op dat het veel minder druk was dan wij verwacht hadden. De 350 deelnemers aan het congres is waarschijnlijk het totaal aantal bezoekers gedurende de hele week. Er konden namelijk ook dagtickets gekocht worden, dus lang niet iedereen is de hele week aanwezig. Sommige sessies worden live gestreamd voor deelnemers die online (tegen betaling) het congres volgen. Hoeveel mensen dat zijn weet ik niet. Maar door de livestream had ik meegekregen dat de Italiaanse onderzoeker Boitani afgelopen maandag een heel reëel verhaal gehouden had. Hier kom ik op een later moment op de pagina van de stichting nog op terug als ik meer informatie daarover heb.
Rondkijkend in het hotel constateerden wij dus dat verschillende sessies met halflege zalen te maken hadden. Ik ben vaker op grote internationale congressen geweest voor mijn werk (met uiteraard totaal andere onderwerpen) en dan zag ik eigenlijk overal volle zalen, dus ik verbaasde me eigenlijk wel hierover.
Bij onze sessie zaten ongeveer 25 mensen in de zaal. Ik zat in het panel op het podium en Ingrid heeft plaatsgenomen in de zaal. René Grotens was afwezig. De reden daarvan is mij bekend, maar is niet relevant om te benoemen, want het heeft niets met deze setting of het onderwerp te maken. De gespreksleider opende de sessie.
Als eerste sprak Maarten Jacobs. Kort samengevat zei hij dat hij het belangrijk vindt dat emoties in de wolvendiscussie er mogen zijn en dat ze serieus genomen dienen te worden. Dat emoties ook te maken hebben met gezondheid en welbevinden van mensen en dat het daarom een belangrijk onderwerp is. En ook dat het negeren en bagatelliseren van emoties, of het nu positieve emoties zijn of negatieve polarisatie aanwakkert. En dat polarisatie het redelijke gesprek dat nodig is blokkeert. Een andere opmerking die hij plaatste was dat hij wetenschappers op wilde roepen om geen uitspraken te doen over onderwerpen waar je geen verstand van hebt, maar je bij het onderwerp van je expertise te houden.
Als tweede was Herman uit de Bosch aan de beurt. Hij vertelde hoe het dorp waar hij woont twee jaar geleden opgeschrikt werd door wolvenaanvallen op vee. Hij beschreef wat dit met de gemeenschap in het dorp deed en hoe dat veranderde van boosheid en verdriet naar samen kijken wat ze konden doen om hun weidedieren zo goed mogelijk te beschermen. Dat werd gedaan door wolfwerende omheiningen te plaatsen, dieren ’s nachts binnen te zetten, maar ook mensen die hun dieren weg gedaan hebben. In zijn dorp is het nu al lange tijd rustig, maar als hij ’s ochtends bij zijn dieren komt, dan is het toch altijd spannend of alles nog veilig is. Toch had hij zelf wel een modus gevonden om met dat spanningsveld om te gaan, vertelde hij.
Als derde was ik aan de beurt. De gespreksleider gaf een vertaling van de naam van de stichting en lichtte de betekenis van onze naam toe. Onderaan dit verslag staat de link naar mijn pitch. Wat mij opviel tijdens het spreken was dat het muisstil was in de zaal en dat er zeer aandachtig geluisterd werd.
Als vierde en laatste was Glenn Lelieveld aan de beurt. Hij ging in op de rol van de media in de polarisatie en riep in zijn pitch op om beter naar elkaar te luisteren en hij pleitte voor meer begrip over en weer en leren van elkaar. Omdat niemand wil dat schapen worden doodgebeten. Hij gaf ook aan graag met dierhouders in gesprek te willen. Verder ging hij niet zo zeer in op emoties, maar vooral op het gebruikelijke verhaal van het beschermen van dieren tegen aanvallen van wolven, omdat door het beperken van aanvallen ook de emoties minder zouden opspelen.
Na de pitches mocht het publiek reageren en hun visie delen of vragen stellen. De eerste reactie uit het publiek was voor mij. De persoon die reageerde gaf aan na afloop graag met mij in gesprek te willen omdat hij zich kon vinden in hetgeen ik in mijn pitch had verwoord. Dit gesprek heb ik ook gevoerd na afloop. Inhoudelijk kan ik daar nu nog niets over zeggen, omdat het inside informatie van een organisatie betreft. Mogelijk krijgt dit later een vervolg waar we vanuit de stichting dan op terug komen.
In het gesprek dat zich vervolgens met het publiek ontspon viel ons op dat de tendens onder hen was dat het in Nederland dringend nodig is dat er handelingsperspectief komt. Dat de politiek meer vaart moet maken met regelgeving rondom handelingsperspectief. Er kwamen uitspraken als: “In ons land aarzelen ze niet om een wolf te schieten als deze te dicht bij mensen komt” en “In bepaalde streken in ons land hebben we wolven die herhaaldelijk vee aanvielen dood geschoten. Dit heeft geholpen, want de rest van de wolven blijft nu uit de buurt. Je moet wolven “opvoeden” zodat ze zo weinig mogelijk overlast geven.” En ook “De situatie in Nederland is niet te vergelijken met de wolven in ons land. In ons land hebben we meer ruimte en minder mensen. Habituatie speelt bij ons geen rol. Maar hier in Nederland zullen jullie daar wel iets mee moeten, omdat het risico te groot is.” Hierop ontstond een discussie of die habituatie dan zou komen doordat fotografen wolven gevoerd zouden hebben. Een Nederlandse ecoloog in de zaal zei daarop: “Welnee, habituatie ontstaat niet alleen door voeren. Habituatie ontstaat ook door veelvuldig zicht en geur van mensen, zonder dat het gevaar voor wolven oplevert. Wolven zijn slim, die leren dan snel dat ze steeds meer ruimte in kunnen nemen. En dat is risicovol”.
Nadat iedereen in de zaal zijn zegje had gedaan en alle vragen die er waren vanuit ons panel beantwoord waren kwam de wrap up van de gespreksleider. Ze vatte samen dat er in Nederland nog heel wat werk aan de winkel is om via de politiek tot handelingsperspectief te komen. Dat het voorstander zijn van “wolfmanagement” niet betekent dat je een wolvenhater bent -juist niet- en dat Stichting Wij(s) met wolven de naam eer aan doet en een oproep gedaan heeft in het gesprek om op een wijze manier met wolven om te gaan in Nederland en Europa.
Kort samengevat: De algemene indruk die wij hebben gekregen door de opmerkingen van het publiek, de gesprekken die we na afloop met deze en gene gevoerd hebben en gesprekken tussen anderen die we gehoord hebben is dat velen vanuit de redelijkheid naar het beschermen en beheren van wolven kijken. Meer dan wij van te voren hadden gedacht. Dit heeft ons echt verrast.
Laten we hopen dat Nederlandse beslissers daar lering uit gaan trekken en de waarschuwingen die vanuit andere landen gegeven worden ter harte zullen nemen. Wij blijven daar op hameren. We voelen ons daarin gesterkt. Ook het feit dat gisteren op 5 juni 2025 de beschermde status van de wolf in Europa definitief verlaagd is geeft hoop voor de toekomst voor verstandig wolvenbeleid.
5 juni 2025
Annet Muller-ter Veen
Hier is de pitch te lezen:
https://www.wijsmetwolven.nl/wp-content ... ongres.pdf
Sanet schreef:Is er recent nog een update over het aantal wolven en welpen in Friesland/Drents Friese Wold?
Citaat:6 juni 2025/Nieuwsblad de Kaap
In de motie spreekt de gemeenteraad uit dat de aanwezigheid van wolven binnen onze gemeente een ongewenst risico met zich meebrengt, omdat deze gemeente veel recreatie en toerisme, veel verkeer en daarnaast houders van dieren kent.
---
Meerderheid gemeenteraad Utrechtse Heuvelrug spreekt zich uit: wolf brengt ongewenst risico met zich mee
REGIO De gemeenteraad van de gemeente Utrechtse Heuvelrug heeft een motie aangenomen waarin de raad haar zorgen uitspreekt over de wolf in de gemeente Utrechtse Heuvelrug. CDA, SGP en BVHLokaal namen het initiatief voor een motie. Vervolgens werd een informatieavond georganiseerd en de motie in oordeelsvorming besproken. Naar aanleiding hiervan is de motie aangepast en werd deze ook mede ingediend door VVD en CU.
In de motie spreekt de gemeenteraad uit dat de aanwezigheid van wolven binnen onze gemeente een ongewenst risico met zich meebrengt, omdat deze gemeente veel recreatie en toerisme, veel verkeer en daarnaast houders van dieren kent. Ook vindt de raad het wenselijk dat de landelijke overheid (in samenspraak met de Europese Unie) wet- en regelgeving aanneemt die een effectiever beheer van de wolvenstand mogelijk maakt en om maatregelen te kunnen nemen die de veiligheid van mensen, huisdieren en vee waarborgt. En te voorkomen dat delen van het bos afgesloten worden.
STANDPUNT
De partijen vragen het standpunt van de raad ter kennis te brengen aan de provincie en de landelijke overheid evenals andere terzake doende instanties. En hierbij afstemming te zoeken met omliggende gemeenten. Ook wil ze aandacht vragen voor aanspreken en aanpassen van provinciale en Europese subsidieregelingen.
https://www.nieuwsbladdekaap.nl/lokaal/ ... t-zich-uit
Wintu schreef:Ik zag vandaag het youtube filmpje wat op de pagina van wijs met wolven stond, het stemt me positief. Ook prachtig dat het als een gemiste kans wordt gezien dat men de paintball afschrikkingsmethode niet heeft gebruikt. Dikke middelvinger naar de faunabescherming.
Citaat:Putten Gelderland
06-06-2025
9.30 uur
Zichtmelding wolf afkomstig van tra over veenhuizerveldweg en bij domeinenweg het bos in.
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
Bielsje schreef:Ik vraag me af of nu ineens veel meer mensen voor afschot zullen zijn, volgens mij hebben ze ook in steden behoorlijk last van ratten toch?
anjali schreef:Bielsje schreef:Ik vraag me af of nu ineens veel meer mensen voor afschot zullen zijn, volgens mij hebben ze ook in steden behoorlijk last van ratten toch?
IK vind de vergelijking met ratten nergens op slaan, want ratten vermoorden onze weidedieren niet en vallen geen wandelaars met of zonder hondjes aan.
anjali schreef:Bielsje schreef:Ik vraag me af of nu ineens veel meer mensen voor afschot zullen zijn, volgens mij hebben ze ook in steden behoorlijk last van ratten toch?
IK vind de vergelijking met ratten nergens op slaan, want ratten vermoorden onze weidedieren niet en vallen geen wandelaars met of zonder hondjes aan.
06-06-2025
12.45 uur
Wolf gezien in Putten op de Peppelerweg tussen de oude en nieuwe Prinsenweg. Stak bospad over.
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp
#geenwolf
06-06-2025
10.05 uur
Wolf gezien thv de Bato’s weg en Krachtigerhuizerweg. Reageerde niet op schreeuwen en een scheidsrechters fluitje, pas nadat een oudere alarm richting hem gegooid werd liep hij weg richting het klimbos in Garderen.
#geenwolf
Citaat:6 juni 2025/Nieuwe Oogst
Verlaagde beschermingsstatus wolf is een feit
De beschermde status van de wolf is definitief verlaagd. De Europese Raad, met daarin alle lidstaten, is donderdag akkoord gegaan met de benodigde wijziging van de habitatrichtlijn. Daarmee is de laatste horde genomen.
Het beschermingsniveau van de wolf wordt gewijzigd van 'strikt beschermd' naar 'beschermd'. Daarmee wordt de richtlijn afgestemd op het geactualiseerde Verdrag van Bern, de internationale overeenkomst inzake de bescherming van planten, dieren en habitats in Europa.
De nieuwe status geeft de lidstaten meer flexibiliteit bij het beheer van wolvenpopulaties. De landen blijven wel verplicht de gunstige staat van instandhouding van de wolf te waarborgen. Ze mogen het roofdier in hun nationale wetgeving blijven opnemen als strikt beschermde soort. Ook mogen ze strengere maatregelen voor de bescherming van de wolf blijven hanteren.
Het Europees Parlement ging begin mei al akkoord met het verlagen van de beschermde status van de wolf. Instemming van de Europese Raad was daarna een formaliteit, maar wel nodig om de wetgeving definitief aan te nemen. De wet wordt bekendgemaakt in het Publicatieblad van de Europese Unie en treedt twintig dagen later in werking.
Onderzoek gunstige staat
Het besluit betekent nog niet dat er direct soepelere regels komen voor het beheren van wolvenpopulaties in Nederland. Wetgeving moet worden aangepast aan de wijziging van de habitatrichtlijn. Daarvoor moet onder meer duidelijk zijn wat voor Nederland een gunstige staat van instandhouding is. Momenteel wordt dat in opdracht van LVVN-staatssecretaris Jean Rummenie onderzocht.
De Europese wolvenpopulatie laat al enkele decennia een stijgende lijn zien. Volgens een studie van de Europese Commissie uit 2023 is het aantal wolven in tien jaar tijd bijna verdubbeld, van 11.193 in 2012 naar 20.300 in 2023.
Deze voortdurende toename heeft geleid tot bepaalde sociaal-economische uitdagingen, met name als het gaat om de menselijke activiteiten in de buurt van wolvenpopulaties en schade aan vee. Volgens de recentste gegevens van de lidstaten doden wolven in de EU jaarlijks meer dan 65.500 dieren in de veehouderij.
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2025/ ... s-een-feit
tienus63 schreef:Wintu schreef:Ik zag vandaag het youtube filmpje wat op de pagina van wijs met wolven stond, het stemt me positief. Ook prachtig dat het als een gemiste kans wordt gezien dat men de paintball afschrikkingsmethode niet heeft gebruikt. Dikke middelvinger naar de faunabescherming.
Bedoel je dit filmpje?
[ Video ]
Citaat:6 juni 2025/Omroep Gelderland
Deze pagina heeft al eerder bijtincidenten op mensen vermeld in Italie, nu eindelijk de bevestiging in de Nederlandse media
---
Italiaanse wolvenexperts: ‘Niet alleen in Nederland bijtincidenten’
LUNTEREN - Wetenschappers op het internationale wolvencongres op de Veluwe verbazen zich over hoe in Nederland met wolven wordt omgegaan. Experts wijzen op een gebrek aan overheidsvoorlichting en ingrijpen. Dat kan gevaarlijk zijn, zeggen ze. Wat denken zij van de twee bijtincidenten met wolven in Nederland?
“Wolven komen steeds vaker in contact met mensen in heel Europa. Ontmoetingen gebeuren niet alleen in Nederland. In Rome liep onlangs een wolf met een zender door het centrum”, zegt de Italiaanse hoogleraar Dierkunde Luigi Boitani in reactie op de twee bijtincidenten tussen wolf en mens, afgelopen maand in Nederland.
Verbazing over wolven in Nederland
De honderden wetenschappers die zijn ingevlogen voor de wolvenconferentie in Lunteren kijken met verbazing naar de video's van wolven in Nederland die toenadering zoeken, achter fietsers aanrennen of hamburgers en frikandellen krijgen.
Maar evengoed verbazen ze zich over wolvenfotografen die wolven omsingelen en hoe 'Nederlanders lijken te zijn vergeten hoe ze moeten omgaan met wilde dieren'.
21 (bijt)incidenten
Volgens de Italiaanse ecoloog Valeria Salvatori is de situatie in Nederland het best te vergelijken met die in Italië: ook een dichtbevolkt land waar nog niet is ingegrepen met paintballgeweren of andere niet-dodelijke middelen.
In Italië kwam het in het afgelopen decennium 21 keer tot (bijt)incidenten, maar Boitani benadrukt dat hij dit geen aanvallen zou noemen maar agressief gedrag. "Als een wolf echt een mens zou willen doden, zou dat tien seconden duren. Dan pakte het dier je bij de nek en je zou dood zijn voor je het doorhebt. Wolven 'testen' soms door een kleine beet te geven." Na deze incidenten zijn drie wolven in Italië verwijderd.
“Niet alleen de wolf, maar ook gebrek aan management en voorlichting door de overheid is gevaarlijk”, benadrukt de ecoloog uit Rome ook de rol van de mens. Zo werd in Italië een vrouw gebeten nadat ze haar hond uit de bek van een wolf wilde trekken.
Wolven verwijderd
“De wolven zijn niet afgeschoten, maar in een afgeschermd reservaat gezet in een nationaal park. De meeste Italianen zijn tegen afschot, daarom proberen we het zonder dodelijke middelen op te lossen”, zegt Salvatori.
Toch worden in Italië wel degelijk wolven afgeschoten. Hoe zit dat?
Wolven wereldwijd illegaal gedood
“Jagers met geweren vinden wolven tijdens het jachtseizoen misschien niet zo leuk”, antwoordt de Nederlandse wildlife-bioloog Adrian P. Wydeven, die nu in Wisconsin in de Verenigde Staten woont. Daar is stroperij al 33 jaar doodsoorzaak nummer één onder wolven.
Ook in Italië sterven jaarlijks grote, wilde dieren, waaronder wolven, waarvan 70 procent vermoedelijk illegaal wordt afgeschoten, vertelt Paolo Ciucci van de Universiteit van Sapienza.
Italiaanse rechters seponeerden alle rechtszaken die werden aangespannen tegen de stroperij. “Rechters beschouwen geweld tegen wilde dieren niet als misdaad”, verzucht Ciucci.
Wolven op Veluwe verdwijnen
Dat roept de vraag op: worden wolven op de Veluwe ook illegaal doodgeschoten? Eén keer werd duidelijk dat een wolf werd gestroopt, in Stroe. Maar BIJ12, dat wolven monitort, weet dat meer wolven in Nederland van de radar verdwijnen. "Maar een verdwijning betekent niet meteen stroperij. Een wolf kan een natuurlijke dood sterven of migreren naar het buitenland."
Wel krijgt BIJ12 mails van mensen met vermoedens dat illegaal afschot plaatsvindt. Ook de Faunabescherming hoort geluiden, maar 'kan het niet hardmaken'.
https://www.gld.nl/nieuws/8321433/itali ... incidenten
Citaat:Aanbiedingsbrief bij ontwerpbesluit over wolf en goudjakhals
Kamerstuk | 06-06-2025
Staatssecretaris Rummenie (LVVN) stuurt de Eerste Kamer het ontwerpbesluit houdende wijziging van het Besluit activiteiten leefomgeving en van het Besluit kwaliteit leefomgeving (bescherming wolf en goudjakhals) en de bijbehorende nota van toelichting.
tienus63 schreef:In berenbos Rhenen of zo????