ruitje schreef:Musea is een voorbeeld he... laat ik mijn vraag anders stellen:
Kan er bezuinigd worden op cultuur zonder dat cultuur onbereikbaar word ?
Niet zo veel, zoveel geld gaat er helemaal niet in om over het algemeen.
Citaat:
Waarom niet? Waarom moeten we cultuur overslaan in de kritische vraag die we bij elke sector moeten vragen: Is dit geld vanuit de overheid nodig?
Ik denk persoonlijk: ja. We zijn een maatschappij, een samenleving, waarom moet dat allemaal karig en hard en onvriendelijk? Het bieden van een basis aan subsidie voor cultuur en sport geeft gewoon een brede basis aan onze samenleving. Waar mensen mee kunnen doen, plezier kunnen beleven, elkaar kunnen ontmoeten. Dat allemaal wegzetten achter verdienmodellen en proberen om per detail te beredeneren aan welk belang er precies gediend wordt of niet maakt de samenleving alleen maar heel wantrouwend naar elkaar - en het bespaart weinig want alle indirecte voordelen gaan ten onder. Een karig land, daarin kun je alleen maar leuke dingen doen als je rijk bent. In een fijn land is het voor iedereen beschikbaar, en kun je je dus altijd nog ontwikkelen en meedoen, ook als dat later is, als je een tijd uitvalt.
Leef je om te werken of werk je om te leven, maar dan op maatschappijniveau. Ik vind een maatschappij dei veel verbinding heeft, veel mogelijkheden, ook veel diversiteit kan hebben heel waardevol. Een maatschappij waarin alles alleen zo wordt gemaakt dat je precies de grote bedrijven en de commercielen zoveel mogelijk kunt dienen, daar is niet zo heel veel aan voor verreweg de meeste mensen.
(Dit geldt trouwens zelfs voor rijke mensen. Zelfs zeer rijke mensen in een land met goede voorzieningen op allerlei vlakken zijn gelukkiger dan diezelfde mensen in maatschappijen met veel minder voorzieningen, omdat het de afstand tussen mensen vergroot, en zelfs zij minder keuzes hebben omdat er gewoon veel minder diversiteit in aanbod is als een groot deel van de mensen weinig mee kan doen.)