Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Loretta schreef:Het lijkt wel of niemand zich hier drukt lijkt te maken over de belastingdruk op arbeid die bij de VVD zelfs nog iets omhoog gaat terwijl die al zo torenhoog is.
Hoeven jullie niet te werken soms?
Loretta schreef:Boeiende column daarover in Trouw https://www.trouw.nl/opinie/ontregelend ... ~b06b8ef2/ Ons deed het ook al denken aan de start van D66, mooi om zo'n 'revolutie' nu bewust mee te maken.Omtzigt wil dat de rol van de premier kleiner wordt. En niet meer dat zoals bij Rutte het land vanuit het torentje bestuurd wordt.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... -nieuwsuur
Ik ben toch wel benieuwd hoe het bestuur van het land er dan uit komt te zien, en vooral hoe hij het voor zich ziet met de begroting.
juval schreef:kleiner wonen is voor deze generatie ook niet persé goedkoper wonen denk ik. als je ziet wat er nu voor prijzen gevraagd worden voor kleine woningen of appartementen (waar vaak ook hoge servicekosten bij komen)... daar kocht je vroeger een villa voor
Cer schreef:Loretta schreef:Het lijkt wel of niemand zich hier drukt lijkt te maken over de belastingdruk op arbeid die bij de VVD zelfs nog iets omhoog gaat terwijl die al zo torenhoog is.
Hoeven jullie niet te werken soms?
dat soort generaliserende vragen zijn erg ingewikkeld om te beantwoorden...
Het ging nu om de belasting op erven toch? en dat in relatie tot huizen?
Of ben ik nu helemaal in de bonen.
is er dan alleen een keuze tussen belasting op werk omlaag en op erven omhoog, of op erven omlaag en op werken omhoog? Zijn er nog partijen die er een beetje tussenin zitten?
Oh ja, meer mantelzorg kan ook makkelijk inderdaad, want wie werkt er tegenwoordig nog fulltime joh..
tamary schreef:Vermogen is iets dat vaak komt door meerdere generaties die goed met geld konden omgaan, op het juiste moment konden kopen en gezond bleven. Ga je eigen woningen zo belasten, dan blokkeer je ook de weg naar vermogensopbouw via die lange, spaarzame weg die juist ook nog wel eens mogelijk is voor mensen met een lager inkomen.
Belasting op familievermogen, want dat is dit sec. zou dus kritischer bekeken moeten worden qua wat is eerlijk? Kind moet betalen omdat ouders net huis achterlaten? Partner moet betalen? Begin maar met een forse vrijstelling voor in elk geval 1e lijns verwantschap (ouders/kinderen , broer/zus) zodat zorgen voor loont. Regering wil veel meer gaan opvangen via mantelzorg, lijkt mij dat dak boven je hoofd en bedragje spaar daar net zo goed onder vallen als boodschappen doen, wassen, etc.
Veronica2 schreef:Nog even een kleine toevoeging: erfbelasting betaal je over waarde die je erft. Als je het huis van je ouders erft dan gaat het waarschijnlijk over een fors bedrag dat je aan je vermogen toevoegt. Waarom is het oneerlijk als Rijke Jantje gratis geld erft (en er ook belasting over afdraagt) en waarom is het ook oneerlijk als JantjeModaal belasting moet afdragen over dat vermogen dat precies even gratis is. Het lijkt een beetje alsof bepaalde maatregelen prima zijn voor een ander, maar liever niet voor onszelf.
Tango1979 schreef:Maar even heel eerlijk he: hoeveel kinderen gaan er wonen in het geerfde huis? Is 9 van de tien gevallen wordt het huis verkocht. Kan je enkele tonnen bijschrijven aan je vermogen. Waarom daar geen belasting op betalen? En daardoor kan de overheid de belasting op inkomen mooi verlagen
Veronica2 schreef:Er wordt hier wel erg makkelijk geroepen dat hardwerkende mensen gepakt worden door zoiets als erfbelasting. Maar belasting betaal je over iets dat je bezit. ALs dat bezit meer waard is geworden, dan levert het meer op, het vergroot het vermogen en dan pas betaal je daar belasting over. Als je geen vermogen hebt, hoef je er ook geen belasting over te betalen, heel veel moeilijker is het niet.
De dingen worden hier soms wel erg dramatisch gemaakt, maar feit blijft dat de achterblijvende partner of de volgende erfgenamen , schuldenvrij en vermogend zijn. Plus dat de woonkosten veranderen omdat de hypotheek vrij valt, het besteedbaar inkomen ook nog eens verhoogt door nabestaandenpensioen; ik zie de verarmingsslag niet zo heel helder.
Nikass schreef:Weet je wat NIET EERLIJK is?
Dat je over inkomsten uit arbeid veel meer belasting betaalt, dan over inkomsten die je krijgt (erfenis)
Het gevolg is dat de stratenmaker, of de verpleger, of de leraar die zich "helemaal de tandjes werkt" zoals jij het noemt, altijd armer zal blijven dan degene die in een vermogend nest geboren wordt.
Het gevolg is: de rijken blijven rijk en worden steeds rijker, en de armen blijven arm, hoe hard ze ook werken. De kloof tussen arm en rijk wordt steeds groter.
Veronica2 schreef:9986199, maar als jouw geld naar mijn bankrekening komt, dan is mijn vermogen toch groter geworden? Dat is het moment dat ik er belasting over ga betalen. Het klopt dat elke euro al tig keer door het systeem gerold is, maar daar doe je niks aan.
996981 schreef:Veronica2 schreef:9986199, maar als jouw geld naar mijn bankrekening komt, dan is mijn vermogen toch groter geworden? Dat is het moment dat ik er belasting over ga betalen. Het klopt dat elke euro al tig keer door het systeem gerold is, maar daar doe je niks aan.
Als wij geen relatie hebben wel ja. Maar als ik jouw partner ben wordt het toch heel anders? Als je fiscaal partner bent wordt er overal vanuit gegaan dat je samen verantwoordelijk bent voor de financiën. Dat is ineens anders als er geld vrijkomt in plaats van betaald moet worden?
ruitje schreef:Nikass schreef:Weet je wat NIET EERLIJK is?
Dat je over inkomsten uit arbeid veel meer belasting betaalt, dan over inkomsten die je krijgt (erfenis)
Het gevolg is dat de stratenmaker, of de verpleger, of de leraar die zich "helemaal de tandjes werkt" zoals jij het noemt, altijd armer zal blijven dan degene die in een vermogend nest geboren wordt.
Het gevolg is: de rijken blijven rijk en worden steeds rijker, en de armen blijven arm, hoe hard ze ook werken. De kloof tussen arm en rijk wordt steeds groter.
Rustaagh![]()
Wat ik hier steeds niet helemaal duidelijk krijg ofzo: over het geld van een erfenis is toch al belasting betaald? Ik betaal belasting over dat ondernemingsvermogen. Dus hoezo moet er dan over een erfenis nog meer betaald worden?
Ik vraag mij ook serieus af wat zo'n regeling op de lange termijn doet. Gaan mensen dan niet meer investeren? Niet meer full-on ondernemen. Ik zou er nog wel even 3 keer over nadenken eerlijk gezegd
Ik vind het woord 'vermogend nest' wat naar, mijn ouders hebben dag en nacht gewerkt om te komen waar ze nu zijn. Sommigen doen dat niet. Of sommigen kunnen dat niet. En ja, dan heb je ouders met meer vermogen? Waarom is dat 'vies' , waarom moet dat gelijkgetrokken?
@Tango. Dat gaat niet altijd. Als je een agrarisch bedrijf hebt, heb je veel ondernemingsvermogen.
Dat zit echter in de grond en de stenen. Dat is je spaargeld zeg maar. Dat staat niet op de bank.
En als jij denkt dat je een hypotheek krijgt op een agrarisch bedrijf op dit moment, mag jij aan mijn boekhouder, die landelijk koploper is in NL, uitleggen waarom het al zijn klanten niet lukt op het moment.
Zonder BOR, kan een bedrijf overnemen vaak helemaal niet. Het is niet zo dat je ouders het bedrijf aan de jongere generatie mogen geven he? Daar gaat de belasting al niet mee akkoord.
Je zit als jongere generatie een klap schulden te maken om een bedrijf over te nemen wat al generaties in de familie zit. Blijft raar i.m.o.
Tango1979 schreef:Als ik voor de helft eigenaar ben van een huis, en daarna voor 100% eigenaar, dan is mijn vermogen toch echt wel toegenomen.
Veronica2 schreef:Er wordt hier wel erg makkelijk geroepen dat hardwerkende mensen gepakt worden door zoiets als erfbelasting. Maar belasting betaal je over iets dat je bezit. ALs dat bezit meer waard is geworden, dan levert het meer op, het vergroot het vermogen en dan pas betaal je daar belasting over. Als je geen vermogen hebt, hoef je er ook geen belasting over te betalen, heel veel moeilijker is het niet.
De dingen worden hier soms wel erg dramatisch gemaakt, maar feit blijft dat de achterblijvende partner of de volgende erfgenamen , schuldenvrij en vermogend zijn. Plus dat de woonkosten veranderen omdat de hypotheek vrij valt, het besteedbaar inkomen ook nog eens verhoogt door nabestaandenpensioen; ik zie de verarmingsslag niet zo heel helder.