Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 13:32

Over het algemeen is eigen woning bezit een veel beter streven volgens mij.... huisjesmelkers zullen het wel leuk vinden als minder mensen een koopwoning willen, dan kopen zij het wel op om lekker geld mee te verdienen ten koste van huurders.

Misschien kortzichtig maar volgens mij zou het streven moeten zijn dat zoveel mogelijk mensen zelf een huis kunnen kopen en dan graag in hun eigen stekje investeren om het te verduurzamen. Of dat je verhuurt vanuit een gemeentelijk collectief of iets uit de samenleving waardoor de winsten niet wegvloeien naar huisjesmelkers.

En dat je dan nog een groepje overhoudt voor mensen die 1 extra huis hebben dat ze nog niet willen of kunnen verkopen, maar wel willen verhuren. Maar geen mensen die meerdere huizen opkopen en de huurder hun hypotheek / aanschafprijs af laten betalen zeg maar.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 13:46

kleiner wonen is voor deze generatie ook niet persé goedkoper wonen denk ik. als je ziet wat er nu voor prijzen gevraagd worden voor kleine woningen of appartementen (waar vaak ook hoge servicekosten bij komen)... daar kocht je vroeger een villa voor :)

elke generatie heeft zo zijn problemen, de generatie na ons, en dan heb ik het over mijn dochter, begint al met een flinke achterstand want studieschuld. Of zij ooit zal kunnen kopen is nog maar de vraag. Ik heb haar met 18 jaar al laten inschrijven bij de woningbouw, maar ook daar zal ze niet voor haar 30e aan de beurt zijn.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 13:47

Het lijkt wel of niemand zich hier drukt lijkt te maken over de belastingdruk op arbeid die bij de VVD zelfs nog iets omhoog gaat terwijl die al zo torenhoog is.

Hoeven jullie niet te werken soms?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 13:48

Vermogen is iets dat vaak komt door meerdere generaties die goed met geld konden omgaan, op het juiste moment konden kopen en gezond bleven. Ga je eigen woningen zo belasten, dan blokkeer je ook de weg naar vermogensopbouw via die lange, spaarzame weg die juist ook nog wel eens mogelijk is voor mensen met een lager inkomen.
Belasting op familievermogen, want dat is dit sec. zou dus kritischer bekeken moeten worden qua wat is eerlijk? Kind moet betalen omdat ouders net huis achterlaten? Partner moet betalen? Begin maar met een forse vrijstelling voor in elk geval 1e lijns verwantschap (ouders/kinderen , broer/zus) zodat zorgen voor loont. Regering wil veel meer gaan opvangen via mantelzorg, lijkt mij dat dak boven je hoofd en bedragje spaar daar net zo goed onder vallen als boodschappen doen, wassen, etc.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 13:49

Loretta schreef:
Het lijkt wel of niemand zich hier drukt lijkt te maken over de belastingdruk op arbeid die bij de VVD zelfs nog iets omhoog gaat terwijl die al zo torenhoog is.

dat soort generaliserende vragen zijn erg ingewikkeld om te beantwoorden...

Het ging nu om de belasting op erven toch? en dat in relatie tot huizen?
Of ben ik nu helemaal in de bonen.

is er dan alleen een keuze tussen belasting op werk omlaag en op erven omhoog, of op erven omlaag en op werken omhoog? Zijn er nog partijen die er een beetje tussenin zitten?

Oh ja, meer mantelzorg kan ook makkelijk inderdaad, want wie werkt er tegenwoordig nog fulltime joh.. :+
Laatst bijgewerkt door Cer op 13-11-23 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 13:50

Loretta schreef:
Omtzigt wil dat de rol van de premier kleiner wordt. En niet meer dat zoals bij Rutte het land vanuit het torentje bestuurd wordt.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... -nieuwsuur

Ik ben toch wel benieuwd hoe het bestuur van het land er dan uit komt te zien, en vooral hoe hij het voor zich ziet met de begroting.
Boeiende column daarover in Trouw https://www.trouw.nl/opinie/ontregelend ... ~b06b8ef2/ Ons deed het ook al denken aan de start van D66, mooi om zo'n 'revolutie' nu bewust mee te maken.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 13:53

Er wordt hier ook gemakkelijk iets geroepen over ‘kleiner gaan wonen’ als je ouder wordt en alleen over blijft. Maar waar die betaalbare kleinere woningen staan is mij een raadsel. Zo hebben mijn ouders met hun grote koophuis en grote tuin ook weleens gekeken naar iets kleiners. Is wel te vinden maar dan gaan ze meer betalen als wat ze nu kwijt zijn aan woonlasten. Zo blijven ze dus mooi zitten. Begrijpelijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 13:57

juval schreef:
kleiner wonen is voor deze generatie ook niet persé goedkoper wonen denk ik. als je ziet wat er nu voor prijzen gevraagd worden voor kleine woningen of appartementen (waar vaak ook hoge servicekosten bij komen)... daar kocht je vroeger een villa voor :)

Ik denk dat het in het scenario van flinke erfbelasting (ook voor partners) geen kwestie is van kleiner gaan wonen omdat ze minder kosten willen. Maar gewoon van simpelweg geen keuze hebben omdat ze niet ineens tienduizenden euro's - een ton of zelfs meer kunnen betalen. Maar dat wel moeten. En dat geld alleen kunnen betalen door het huis te verkopen.

En dan maar hopen dat ze van het geld dat over blijft, nog een redelijk huisje kunnen kopen dat hopelijk niet al te veel onderhoud nodig heeft..... want inmiddels zijn mensen dan al snel te oud om dat zelf nog te kunnen doen, dus dan moet er flink voor betaald worden om het kleinere huisje enigszins op het niveau van onderhoud / duurzaamheid te krijgen waar je je hele leven voor kromgelegen hebt om dat bij je oude huis te regelen.... om je schaapjes op het droge te krijgen voor je oude dag.... en dan zet men daar van hogerhand even op deze manier een streep door...... en bedankt.... -O-

Maargoed ik ga er vooralsnog even vanuit dat dat niet de bedoeling kan zijn en op zijn minst voor de achterblijvende partner wel een goede regeling komt dat zij niet hun huis uit gejaagd worden.

Meer belasting op arbeid: Tja niet leuk maar we zullen toch iets moeten doen om een leefbaar Nederland / wereld voor elkaar te boksen. Bij de partijen waar ik nog tussen twijfel zullen wij sowieso wat in moeten leveren. Niet leuk nee, we investeren ons geld liever in het verduurzamen van ons huis.... maar als samenleving moet je toch wat.

Als ZZP-er liggen er allemaal plannen die mij waarschijnlijk ook heel wat gaan kosten, daar ben ik ook niet onverdeeld blij mee. Maar an sich zijn die plannen wel fair. Iemand zijn huis onder zijn kont vandaan belasten bij overlijden van partner vind ik NIET fair. Zo heeft ieder zijn dingetjes waar die wel of niet achter kan staan :)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 13:59

Nog even een kleine toevoeging: erfbelasting betaal je over waarde die je erft. Als je het huis van je ouders erft dan gaat het waarschijnlijk over een fors bedrag dat je aan je vermogen toevoegt. Waarom is het oneerlijk als Rijke Jantje gratis geld erft (en er ook belasting over afdraagt) en waarom is het ook oneerlijk als JantjeModaal belasting moet afdragen over dat vermogen dat precies even gratis is. Het lijkt een beetje alsof bepaalde maatregelen prima zijn voor een ander, maar liever niet voor onszelf.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 14:06

Cer schreef:
Loretta schreef:

dat soort generaliserende vragen zijn erg ingewikkeld om te beantwoorden...

Het ging nu om de belasting op erven toch? en dat in relatie tot huizen?
Of ben ik nu helemaal in de bonen.

is er dan alleen een keuze tussen belasting op werk omlaag en op erven omhoog, of op erven omlaag en op werken omhoog? Zijn er nog partijen die er een beetje tussenin zitten?

Oh ja, meer mantelzorg kan ook makkelijk inderdaad, want wie werkt er tegenwoordig nog fulltime joh.. :+

Als je naar belasting kijkt dan moet je toch naar het totaal plaatje kijken. Werken doet bijna iedereen en dat doe je ook altijd. Niet iedereen erft iets. En degenen die wel iets erven doen dat slecht incidentieel.
Daarom snap ik niet dat men niet liever kiest voor een partij die juist de belasting op arbeid wil verlagen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 14:11

Veronica: Omdat het niet eerlijk is wanneer het voor je gezin niet loont dat je extra hard of veel werkt, je geld in het verduurzamen van je huis stopt in plaats van het doen van leuke dingen met het gezin. Jantje Modaal heeft daar ook dingen voor moeten laten en het huis in de waarde zoals het is is dus helemaal niet gratis voor hem geweest. Ook die gemiddelde Jantje Modaal heeft daar genoeg voor moeten doen of laten.

Dat je vermogen (op de bank) extra belast: tja daar valt wat voor te zeggen vergeleken met belasting op arbeid inderdaad. Dat je iemand die al een ander eigen huis en al de schaapjes op het droge heeft, extra belast: daar valt ook wat voor te zeggen.

Maar niet als dat huis het enige is dat ze hebben. Waar ze veel keuzes voor hebben moeten maken en veel dingen voor hebben opgegeven, om dat huis op die waarde te krijgen. Dat moet je niet gaan afstraffen door de ze flink te laten betalen want daarmee ontmoedig je mensen om hun geld te investeren in verduurzamen van hun huis. Als die toegevoegde waarde er voor zorgt dat je gezin het huis niet kan behouden bij je overlijden.... dat kàn toch niet :?

Daar moet je een vrijstelling voor houden tot een normaal bedrag voor een huis voor op zijn minst de partner, en van mij mogen zeker de kinderen daar ook bij. Zoals nu met die ruim 7 ton. Dat lijkt ontzettend veel maar is al met al inmiddels natuurlijk een prijs voor de middenklasse, gezien hoe hard de prijzen gestegen zijn.

Het stikt van de gezinnen die altijd hun inkomen gehaald hebben door met hun handen te werken.
De basislaag van de beroepsbevolking. Die inmiddels een huis hebben dat meer dan een halve ton waard is. Als je die al gaat "pakken" dan klopt er iets niet hoor. Die hebben het na generaties eindelijk voor elkaar dat er wat ruimte komt voor de (klein) kinderen om te gaan studeren zonder al teveel stress....

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 14:12

tamary schreef:
Vermogen is iets dat vaak komt door meerdere generaties die goed met geld konden omgaan, op het juiste moment konden kopen en gezond bleven. Ga je eigen woningen zo belasten, dan blokkeer je ook de weg naar vermogensopbouw via die lange, spaarzame weg die juist ook nog wel eens mogelijk is voor mensen met een lager inkomen.
Belasting op familievermogen, want dat is dit sec. zou dus kritischer bekeken moeten worden qua wat is eerlijk? Kind moet betalen omdat ouders net huis achterlaten? Partner moet betalen? Begin maar met een forse vrijstelling voor in elk geval 1e lijns verwantschap (ouders/kinderen , broer/zus) zodat zorgen voor loont. Regering wil veel meer gaan opvangen via mantelzorg, lijkt mij dat dak boven je hoofd en bedragje spaar daar net zo goed onder vallen als boodschappen doen, wassen, etc.

Is broer\zus niet tweedelijnsverwantschap? Of vergis ik me daarin? Het erfrecht daartussen is toch anders dan tussen ouders\kinderen?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 14:15

Veronica2 schreef:
Nog even een kleine toevoeging: erfbelasting betaal je over waarde die je erft. Als je het huis van je ouders erft dan gaat het waarschijnlijk over een fors bedrag dat je aan je vermogen toevoegt. Waarom is het oneerlijk als Rijke Jantje gratis geld erft (en er ook belasting over afdraagt) en waarom is het ook oneerlijk als JantjeModaal belasting moet afdragen over dat vermogen dat precies even gratis is. Het lijkt een beetje alsof bepaalde maatregelen prima zijn voor een ander, maar liever niet voor onszelf.

De discussie hier gaat vnl. over de erfbelasting die een achtergebleven partner moet betalen met deze plannen. Naast een emotioneel zwaar verlies, is er een reële kans dat je ook je vertrouwde thuis kwijt raakt en het erg moeilijk gaat worden om een andere woning (huur of koop) te vinden. Ik heb er geen moeite mee om de in jouw bericht genoemde erfbelasting te moeten betalen, ook al zijn er genoeg valide redenen om dit ook bezwaarlijk te vinden imo. Verder, zie het bericht van Pmarena.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 14:24

Er wordt hier wel erg makkelijk geroepen dat hardwerkende mensen gepakt worden door zoiets als erfbelasting. Maar belasting betaal je over iets dat je bezit. ALs dat bezit meer waard is geworden, dan levert het meer op, het vergroot het vermogen en dan pas betaal je daar belasting over. Als je geen vermogen hebt, hoef je er ook geen belasting over te betalen, heel veel moeilijker is het niet.

De dingen worden hier soms wel erg dramatisch gemaakt, maar feit blijft dat de achterblijvende partner of de volgende erfgenamen , schuldenvrij en vermogend zijn. Plus dat de woonkosten veranderen omdat de hypotheek vrij valt, het besteedbaar inkomen ook nog eens verhoogt door nabestaandenpensioen; ik zie de verarmingsslag niet zo heel helder.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 14:26

Maar even heel eerlijk he: hoeveel kinderen gaan er wonen in het geerfde huis? Is 9 van de tien gevallen wordt het huis verkocht. Kan je enkele tonnen bijschrijven aan je vermogen. Waarom daar geen belasting op betalen? En daardoor kan de overheid de belasting op inkomen mooi verlagen

De erfbelasting betalen bij partners kan door:
Spaargeld
Overlijdenrisicoverzekering
Kleine hypotheek nemen

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 14:28

Tango1979 schreef:
Maar even heel eerlijk he: hoeveel kinderen gaan er wonen in het geerfde huis? Is 9 van de tien gevallen wordt het huis verkocht. Kan je enkele tonnen bijschrijven aan je vermogen. Waarom daar geen belasting op betalen? En daardoor kan de overheid de belasting op inkomen mooi verlagen

Dat gebeurt nu toch al? Die erfbelasting is er toch gewoon?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 14:29

Veronica2 schreef:
Er wordt hier wel erg makkelijk geroepen dat hardwerkende mensen gepakt worden door zoiets als erfbelasting. Maar belasting betaal je over iets dat je bezit. ALs dat bezit meer waard is geworden, dan levert het meer op, het vergroot het vermogen en dan pas betaal je daar belasting over. Als je geen vermogen hebt, hoef je er ook geen belasting over te betalen, heel veel moeilijker is het niet.

De dingen worden hier soms wel erg dramatisch gemaakt, maar feit blijft dat de achterblijvende partner of de volgende erfgenamen , schuldenvrij en vermogend zijn. Plus dat de woonkosten veranderen omdat de hypotheek vrij valt, het besteedbaar inkomen ook nog eens verhoogt door nabestaandenpensioen; ik zie de verarmingsslag niet zo heel helder.

Vermogen uit inkomen ís al betaald. Je statement dat je pas moet betalen over vermogen als het meer wordt klopt gewoon niet. Het wordt belast omdat het van de ene bankrekening, naar de andere gaat, ongeacht of diegene heeft bijgedragen aan het vergaren van het vermogen. En juist het feit dat (klein) vermogen, vergaard door hard werken, weinig uitgeven, of een combinatie daarvan extra belast gaat worden vallen mensen over.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 14:34

9986199, maar als jouw geld naar mijn bankrekening komt, dan is mijn vermogen toch groter geworden? Dat is het moment dat ik er belasting over ga betalen. Het klopt dat elke euro al tig keer door het systeem gerold is, maar daar doe je niks aan.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 14:36

Nikass schreef:
Weet je wat NIET EERLIJK is?
Dat je over inkomsten uit arbeid veel meer belasting betaalt, dan over inkomsten die je krijgt (erfenis)
Het gevolg is dat de stratenmaker, of de verpleger, of de leraar die zich "helemaal de tandjes werkt" zoals jij het noemt, altijd armer zal blijven dan degene die in een vermogend nest geboren wordt.
Het gevolg is: de rijken blijven rijk en worden steeds rijker, en de armen blijven arm, hoe hard ze ook werken. De kloof tussen arm en rijk wordt steeds groter.

Rustaagh :+

Wat ik hier steeds niet helemaal duidelijk krijg ofzo: over het geld van een erfenis is toch al belasting betaald? Ik betaal belasting over dat ondernemingsvermogen. Dus hoezo moet er dan over een erfenis nog meer betaald worden?

Ik vraag mij ook serieus af wat zo'n regeling op de lange termijn doet. Gaan mensen dan niet meer investeren? Niet meer full-on ondernemen. Ik zou er nog wel even 3 keer over nadenken eerlijk gezegd :o

Ik vind het woord 'vermogend nest' wat naar, mijn ouders hebben dag en nacht gewerkt om te komen waar ze nu zijn. Sommigen doen dat niet. Of sommigen kunnen dat niet. En ja, dan heb je ouders met meer vermogen? Waarom is dat 'vies' , waarom moet dat gelijkgetrokken?

@Tango. Dat gaat niet altijd. Als je een agrarisch bedrijf hebt, heb je veel ondernemingsvermogen.

Dat zit echter in de grond en de stenen. Dat is je spaargeld zeg maar. Dat staat niet op de bank.

En als jij denkt dat je een hypotheek krijgt op een agrarisch bedrijf op dit moment, mag jij aan mijn boekhouder, die landelijk koploper is in NL, uitleggen waarom het al zijn klanten niet lukt op het moment.

Zonder BOR, kan een bedrijf overnemen vaak helemaal niet. Het is niet zo dat je ouders het bedrijf aan de jongere generatie mogen geven he? Daar gaat de belasting al niet mee akkoord.

Je zit als jongere generatie een klap schulden te maken om een bedrijf over te nemen wat al generaties in de familie zit. Blijft raar i.m.o. :o

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 14:38

Veronica2 schreef:
9986199, maar als jouw geld naar mijn bankrekening komt, dan is mijn vermogen toch groter geworden? Dat is het moment dat ik er belasting over ga betalen. Het klopt dat elke euro al tig keer door het systeem gerold is, maar daar doe je niks aan.

Als wij geen relatie hebben wel ja. Maar als ik jouw partner ben wordt het toch heel anders? Als je fiscaal partner bent wordt er overal vanuit gegaan dat je samen verantwoordelijk bent voor de financiën. Dat is ineens anders als er geld vrijkomt in plaats van betaald moet worden?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 14:43

996981 schreef:
Veronica2 schreef:

Als wij geen relatie hebben wel ja. Maar als ik jouw partner ben wordt het toch heel anders? Als je fiscaal partner bent wordt er overal vanuit gegaan dat je samen verantwoordelijk bent voor de financiën. Dat is ineens anders als er geld vrijkomt in plaats van betaald moet worden?

Als ik voor de helft eigenaar ben van een huis, en daarna voor 100% eigenaar, dan is mijn vermogen toch echt wel toegenomen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 14:46

ruitje schreef:
Nikass schreef:
Weet je wat NIET EERLIJK is?
Dat je over inkomsten uit arbeid veel meer belasting betaalt, dan over inkomsten die je krijgt (erfenis)
Het gevolg is dat de stratenmaker, of de verpleger, of de leraar die zich "helemaal de tandjes werkt" zoals jij het noemt, altijd armer zal blijven dan degene die in een vermogend nest geboren wordt.
Het gevolg is: de rijken blijven rijk en worden steeds rijker, en de armen blijven arm, hoe hard ze ook werken. De kloof tussen arm en rijk wordt steeds groter.

Rustaagh :+

Wat ik hier steeds niet helemaal duidelijk krijg ofzo: over het geld van een erfenis is toch al belasting betaald? Ik betaal belasting over dat ondernemingsvermogen. Dus hoezo moet er dan over een erfenis nog meer betaald worden?

Ik vraag mij ook serieus af wat zo'n regeling op de lange termijn doet. Gaan mensen dan niet meer investeren? Niet meer full-on ondernemen. Ik zou er nog wel even 3 keer over nadenken eerlijk gezegd :o

Ik vind het woord 'vermogend nest' wat naar, mijn ouders hebben dag en nacht gewerkt om te komen waar ze nu zijn. Sommigen doen dat niet. Of sommigen kunnen dat niet. En ja, dan heb je ouders met meer vermogen? Waarom is dat 'vies' , waarom moet dat gelijkgetrokken?

@Tango. Dat gaat niet altijd. Als je een agrarisch bedrijf hebt, heb je veel ondernemingsvermogen.

Dat zit echter in de grond en de stenen. Dat is je spaargeld zeg maar. Dat staat niet op de bank.

En als jij denkt dat je een hypotheek krijgt op een agrarisch bedrijf op dit moment, mag jij aan mijn boekhouder, die landelijk koploper is in NL, uitleggen waarom het al zijn klanten niet lukt op het moment.

Zonder BOR, kan een bedrijf overnemen vaak helemaal niet. Het is niet zo dat je ouders het bedrijf aan de jongere generatie mogen geven he? Daar gaat de belasting al niet mee akkoord.

Je zit als jongere generatie een klap schulden te maken om een bedrijf over te nemen wat al generaties in de familie zit. Blijft raar i.m.o. :o

De jongere generatie zorgt bij bedrijfsovername ook voor het inkomen/pensioen van de oudere generatie.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 14:50

Tango1979 schreef:
Als ik voor de helft eigenaar ben van een huis, en daarna voor 100% eigenaar, dan is mijn vermogen toch echt wel toegenomen.

Als er schulden zijn wordt uitgegaan van 1 huishouden, dus zijn beiden verantwoordelijk. Als er vermogen is (al dan niet zijnde een huis) is het ineens strikt gescheiden?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 14:52

Veronica2 schreef:

Als je 5000 euro op je bankrekening hebt. Meer spaargeld heb je niet want je hebt dat steeds in het verduurzamen van je huis gestoken als je weer een bedrag gespaard had door een beetje zuinig te leven. Je hebt met je man samen een huis dat inmiddels 5 ton waard is. Je man valt dood neer en meteen klopt de BD aan van hee je hebt van je man een erfenis ontvangen, hier moet je een ton (ik roep maar wat) belasting over betalen.

Hoe ga je dat volgens jou dan precies doen, met je 5000 euro op de bank... als kersverse weduwe :?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:09

Nogmaals geïnformeerd en de vrijstellingen blijven, worden in de plannen hoger zelfs.
Voorbeeld:
Ouder heeft appartement van 300.000 euro en geen andere schulden of vermogen.
Deze overlijdt en bvb twee kinderen erven 150.000 euro pp.
27.000 vrijstelling ( nu 22.000)
Tot 100.000 25% en over de 50.000 35%. Nu is dat tot 138,000 10 % en 20%.
Te betalen bij nieuwe plan 35.750 per kind , oude situatie 14.000 per kind.
Wanneer een ouder overlijdt en langstlevende geldt heeft deze genoeg vrijstelling, kinderen erven een kindsdeel dus 150.000 gedeeld door 2 is 75.000. Dus 75000-27000 ( vrijstelling) x 25 %= 12.000 per kind. Ouder of kind zal dit moeten betalen.

Oude situatie : 5300 per kind.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 13-11-23 15:17, in het totaal 2 keer bewerkt