Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 08:34

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 08:39

journee schreef:
Electra63 schreef:
Een hightech-land zonder goed onderwijs. +:)+

ASML investeerde miljoenen aan de universiteit en studenten, (wel nadat ze veel geld van overheid ontvingen. ;))

https://brainporteindhoven.com/nl/nieuws/asml-investeert-eur80-miljoen-in-samenwerking-met-tu/e#:~:text=Chipmachinemaker%20ASML%20en%20de%20Technische,miljoen%20investeren%20in%20de%20universiteit.

Hier even het grotere plaatje rondom ASLM. Begrijp ik het goed dat hier ook EU geld inzit daar aASLM heel belangrijk is voor de EU?

https://tweakers.net/nieuws/215402/nede ... menwerking.
Citaat:
ASML, NXP en Nearfield Instruments krijgen samen 230 miljoen euro subsidie van de Nederlandse overheid voor onderzoek naar innovatieve technologie bij radar, 6G en chipproductie. De subsidie is onderdeel van een Europese samenwerking.8 nov 2023

Electra63

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 09:29

Deze nieuwe regering gaat fors bezuinigen op onderwijs.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 10:05

BigOne schreef:
ASML dreigde ook weg te gaan door de versobering van de expat regeling toch? Die expats zijn vaak zeer goed betaalde professionals die een fikse korting op de loonbelasting krijgen op hun vaak toch al fikse salaris.

De vraag blijft wel waar werkelijk het omslagpunt ligt. Door het alleen maar te zeggen beinvloeden ze het beleid.
Daarnaast moet de belastingdruk op dit soort bedrijven Europees afgestemd worden. Het is nu teveel een race too the bottom waarbij dit soort grote multinationals landen tegen elkaar uitspelen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 10:09

ruitje schreef:
Musea is een voorbeeld he... laat ik mijn vraag anders stellen:

Kan er bezuinigd worden op cultuur zonder dat cultuur onbereikbaar word ?

Niet zo veel, zoveel geld gaat er helemaal niet in om over het algemeen.

Citaat:
Waarom niet? Waarom moeten we cultuur overslaan in de kritische vraag die we bij elke sector moeten vragen: Is dit geld vanuit de overheid nodig?

Ik denk persoonlijk: ja. We zijn een maatschappij, een samenleving, waarom moet dat allemaal karig en hard en onvriendelijk? Het bieden van een basis aan subsidie voor cultuur en sport geeft gewoon een brede basis aan onze samenleving. Waar mensen mee kunnen doen, plezier kunnen beleven, elkaar kunnen ontmoeten. Dat allemaal wegzetten achter verdienmodellen en proberen om per detail te beredeneren aan welk belang er precies gediend wordt of niet maakt de samenleving alleen maar heel wantrouwend naar elkaar - en het bespaart weinig want alle indirecte voordelen gaan ten onder. Een karig land, daarin kun je alleen maar leuke dingen doen als je rijk bent. In een fijn land is het voor iedereen beschikbaar, en kun je je dus altijd nog ontwikkelen en meedoen, ook als dat later is, als je een tijd uitvalt.

Leef je om te werken of werk je om te leven, maar dan op maatschappijniveau. Ik vind een maatschappij dei veel verbinding heeft, veel mogelijkheden, ook veel diversiteit kan hebben heel waardevol. Een maatschappij waarin alles alleen zo wordt gemaakt dat je precies de grote bedrijven en de commercielen zoveel mogelijk kunt dienen, daar is niet zo heel veel aan voor verreweg de meeste mensen.

(Dit geldt trouwens zelfs voor rijke mensen. Zelfs zeer rijke mensen in een land met goede voorzieningen op allerlei vlakken zijn gelukkiger dan diezelfde mensen in maatschappijen met veel minder voorzieningen, omdat het de afstand tussen mensen vergroot, en zelfs zij minder keuzes hebben omdat er gewoon veel minder diversiteit in aanbod is als een groot deel van de mensen weinig mee kan doen.)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 10:46

journee schreef:
Electra63 schreef:
Een hightech-land zonder goed onderwijs. +:)+

ASML investeerde miljoenen aan de universiteit en studenten, (wel nadat ze miljard van overheid ontvingen. ;))

Even voor jouw idee, ASML betaalt ongeveer 3 miljard per jaar aan de staatskas.

Wat de staat bijdraagt aan om de chip-industrie in Nederland te behouden is voornamelijk geld voor de infrastructuur, dus bijvoorbeeld wegen.

ASML heeft voornamelijk hoogopgeleide mensen in dienst met een behoorlijk salaris waar dus ook behoorlijk loonbelasting over wordt bijgedragen. Expats krijgen de eerste 5 jaar een vergoeding van gemiddeld 20% van hun loon voor inrichting huis, reizen ed. Ze betalen dus nog altijd wel een deel van de loonbelasting.

Als Nederland zelf de mensen op gaat leiden dan zijn er geen expats nodig, maar Nederland bezuinigt liever op opleidingen -O-

Nederland anno 2024: 'penny wise and pound foolish'. En dat allemaal omdat het zo belangrijk is hoe 'het volk' het ervaart +:)+

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 10:52

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 11:05

Helemaal eens met irmaz. In een kenniseconomie als die van Nederland is het oer en oerstom om niet te blijven innoveren en investeren in kennis. Vergeet in Eindhoven ook niet de DAF en Philips - er zit daar echt een aantal serieuze bedrijven met hoge vraag naar kennis. En de WUR, verantwoordelijk voor baanbrekende innovaties qua landbouw. Die bedrijven zullen ws niet weggaan vanwege lastenverzwaring, maar eerder omdat ze geen goee mensen kunnen krijgen.

In het boek over Amerika (Vreemdelingen in eigen land) werd ook het argument gegeven - ja maar bedrijven, werkgelegenheid! Moet je niet wegjagen! In de praktijk viel dat tegen. Het zojn veel industriele bedrijven die uiteindelijk helemaal niet zoveel locals in dienst nemen. De locals die er wel werkten worden slecht betaald, dus schieten ook niet zoveel op. Om de bedrijven te lokken werden grote belastingvoordelen en ruime milieumaatregelen beloofd, wat er in de praktijk voor heeft gezorgd dat het zuiden de meest vervuilde en armste staten heeft. Fun fact hier ook - de meest conservatief-rechtse staten zijn het slechtst opgeleid, het armst, het meest gepolariseerd en het meest vervuild. (Het boek gaat dus over het diepe zuiden en de meest conservatieve staten daar - de schrijfster probeert erachter te komen wat nou het verhaal is van de mensen die er wonen).

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 11:14

goedemorgen,

nou, het debat begint goed :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 11:17

Kennis en onderwijs is ook de beste manier om armoede te bestrijden en ongelijkheid.
Uiteindelijk bevordert het ook de integratie.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 11:30

juval schreef:
goedemorgen,

nou, het debat begint goed :)

Zeker, gelijk een schorsing in afwachting van de stukken.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 11:31

Ik vond een mooi plaatje dat duidelijk maakt waarom de luchtverontreiniging in Nederland een landelijk probleem is en in Frankrijk slechts een regionaal probleem. In het plaatje staan alle bedrijven die Stikstof, Methaan, fijnstof en/of lachgas boven een bepaalde hoeveelheid uitstoten (E-PRTR data 2022):
Afbeelding
Voor mensen die ook andere landen willen bekijken (of in de buurt van hun eigen huis) zie: https://industry.eea.europa.eu/explore/ ... ta-map/map

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 11:34

Ik persoonlijk heb liever 10 ASMLs die hun werknemers goed betalen,die veel belasting betalen (zelfs met de expat belastingvoordelen) dan bedrijfstakken die hun medewerkers het minimumloon betalen,met een beetje pech uitbuiten,ze dwingen als ZZPer of via een uitzendbureau te werken en dan weer werkeloos op straat "kwakken"

Maar zulke keuzes zijn voor deze reagering een stap te ver gok ik zo

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 11:47

Tango1979 schreef:
Ik persoonlijk heb liever 10 ASMLs die hun werknemers goed betalen,die veel belasting betalen (zelfs met de expat belastingvoordelen) dan bedrijfstakken die hun medewerkers het minimumloon betalen,met een beetje pech uitbuiten,ze dwingen als ZZPer of via een uitzendbureau te werken en dan weer werkeloos op straat "kwakken"

Ja eens.
ASML is wel een bijzonder bedrijf daarin hoor. Die gaat zelfs naar de regering wanneer die een regeling heeft verzonnen waar, door de spelregels, het grootste deel van de pot van die regeling bij ASML terecht zou komen (een bedrijf kon aanspraak maken op geld uit de pot afhankelijk van de hoeveelheid belasting dat bedrijf betaalde). Ze pleitten voor het aanpassen van die regel omdat ze het geen goed idee vonden en juist wilden dat het geld naar kleine innovatieve bedrijven ging. Ik ben benieuwd hoeveel bedrijven in de agrarische sector dat doen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 12:05

en weer door...

ik ben mijn werkloopbaan ooit begonnen bij ASM. Mooi bedrijf inderdaad.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 12:18

Ik begrijp dat Faber geen enkele burgemeester of gemeente heeft gebeld om tot een oplossing te komen voor het overvolle Ter Apel.
Zij lijkt het bewust te laten escaleren, om haar punt kracht bij te zetten.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 12:31

Volgens mij is de vraag waarom de overheid niet meer geld bij de grote bedrijven weghaald, maar inplaats daarvan kiest voor btw verhoging op kunst en cultuur nu beantwoord.

Voor degene die tegen zijn, waar zouden jullie dan liever op bezuinigen?
Laatst bijgewerkt door journee op 19-09-24 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 12:31

Wilders gaf gisteren aan dat Faber misschien gemeentes gaat dwingen vluchtelingen op te nemen ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 12:36

journee schreef:
Volgens mij is de vraag waarom de overheid niet meer geld bij de grote bedrijven weghaald, maar inplaats daarvan kiest voor btw verhoging op kunst en cultuur nu beantwoord.

Snijden in regelgeving, daarna kan er fiks bezuinigd worden op ingehuurde zzp ers bij overheid.
Ook zorgen dat de affaires ( Groningen , toeslag , uwv) heel snel opgelost worden. Bvb Groningen , op een gegeven ogenblik was dat 5 miljard geïnvesteerd waarvan 3,5 miljard naar allerlei advies en meet bureaus was gegaan. Toeslag affaire , slachtoffers die durven te procederen krijgen gelijk van rechters maar landsadvocaat gaat direct in hoger beroep. Kassa. Indirect betalen wij dat allemaal, de incompetentie van de overheid.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 12:39

journee schreef:

Wat is het antwoord dan Journee? Waarom wordt het niet bij de grote bedrijven/grote vervuilers belast?

Want je kan wel blijven roepen: anders gaan ze weg!! Maar is dat zo? En wanneer gaan ze weg? En hoeveel procent kan je de lasten verzwaren zonder dat ze weg gaan?

Ik hoor alleen de standaard riedel van de VVD, nee vervuilers/grote bedrijven belasten kan niet kan niet kan niet.

Als ik mag kiezen waar ik belastinggeld vandaan wil halen:
- box 2 en 3 gelijktrekken met box 1
- inkoop eigen aandelen belasten (is verkapte belastingontduiking, dividendbelasting namelijk)
- belasting verhogen op vapen
- expatregeling iets versoberen
- subsidies vervuilende bedrijfstakken geleidelijk afbouwen
- grootgebruikers geleidelijk minder korting geven op gas/energie
Laatst bijgewerkt door Tango1979 op 19-09-24 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 12:59

juval schreef:
en weer door...

ASM of ASML? Dat zijn verschillende bedrijven.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 13:10

Oe Wilders komt Schoof te hulp ivm de opt-out aanfluiting van Faber naar de Europese Commissie. :=

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 13:11

irmaz schreef:
juval schreef:
en weer door...

ASM Europe in Bilthoven, maar ik zie inderdaad dat ASML zich toen al had afgesplitst.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 13:20

juval schreef:
irmaz schreef:

ASM Europe in Bilthoven, maar ik zie inderdaad dat ASML zich toen al had afgesplitst.

ASM en ASML zijn nooit hetzelfde bedrijf geweest. ASML is een spin-off van Philips.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 13:26

Tango1979 schreef:

En niet zo eenduidig omdat het in deze vergelijking om verschillende groepen gaat en als je 10 ASML's neerzet (we komen een eind hoor), je ook 10x de praktische mensen nodig hebt om hun dingen te doen.