ruitje schreef:Even aanhaken op deze quote.
Ondernemingsvermogen, is niet iemands eigen vermogen. Stel je bent pensionstalhouder () En je hebt veel gebouwen, of veel land en je kinderen moeten dat overkopen, of erven. Dan kan je 'veel' ondernemingsvermogen hebben zonder eigen vermogen. Overkopen of erven, Dat kan dan amper zonder BOR. Dat geld ook voor agrariërs. Het zal best dat de erfgenamen van Heineken prima zonder BOR kunnen.
Maar alle ondernemers die ik ken, die mijn leeftijd zijn en een agrarisch bedrijf over willen nemen.
Die kunnen dat amper en zonder BOR is dat onmogelijk.
Maargoed, dat vind GL/PvdA ook niet erg denk ik
Dat is toch raar, dat je je als ouders de tandjes werkt, belasting daarover afdraagt... en dat het dan bijna onmogelijk is om een bedrijf over te nemen omdat je niet zoveel mag schenken of erven zonder belasting.
Is dat dan 'eerlijk' ?
Weet je wat NIET EERLIJK is?
Dat je over inkomsten uit arbeid veel meer belasting betaalt, dan over inkomsten die je krijgt (erfenis)
Het gevolg is dat de stratenmaker, of de verpleger, of de leraar die zich "helemaal de tandjes werkt" zoals jij het noemt, altijd armer zal blijven dan degene die in een vermogend nest geboren wordt.
Het gevolg is: de rijken blijven rijk en worden steeds rijker, en de armen blijven arm, hoe hard ze ook werken. De kloof tussen arm en rijk wordt steeds groter.