Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 10:41

Eens pmarena. We zijn weer in het "Bokito" tijdperk beland. De sterkste gorilla wint het. Zo simpel wordt er weer gedacht waarmee jaren van respect hebben voor elkaar, democratische verkiezingen waardoor het hele volk gehoord wordt teniet worden gedaan.
De oude waarden van luisteren, praten om geschillen op te lossen met respect voor elkaars grenzen, cultuur, die waarden zijn door Poetin en nu ook Trump bij het grof vuil gezet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 10:43

Ja suf hè..... het leek een paar decennia geleden zo goed te gaan met de beschaving.... maar nu is het toch weer duidelijk dat dat maar een heel dun laagje vernis was.....

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 10:44

Amerikaanse docenten op scholen voor de kinderen van NATO personeel hebben inmiddels ook het bekende Musk mailtje gehad: mail ons wat je vorige week bereikt hebt voor je centen.
Geen antwoord = eruit
Onbevredigend antwoord = ook eruit
Het Amerikaanse ministerie van Defensie heeft (voorlopig? en) vrij vertaald geantwoord: "Rot op, wij beoordelen ons personeel, niet jij."

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 10:53

Musk gaat lekker (not) inderdaad, maar er begint weerstand te komen tegen zijn manier van doen.

Macron heeft het gisteren goed aangepakt, vind ik. Veel Amerikanen hebben hem nu liever als president dan Trump las ik. :')

Polar, Turkije steunt Oekraïne om er zelf ook beter van te worden imo.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 10:54

pmarena schreef:
Ja suf hè..... het leek een paar decennia geleden zo goed te gaan met de beschaving.... maar nu is het toch weer duidelijk dat dat maar een heel dun laagje vernis was.....

Niet helemaal. De tweedeling wordt zichtbaar, iets dat de Oekraïners al een hele tijd zeggen (en hardop na bloedbad van Butcha), namelijk dat het kwaad hun land is binnen gekomen en dat ze geen andere keuze hebben dan hun land, hun cultuur en hun letterlijk voortbestaan met hand en tand te verdedigen. Die tweedeling tussen het goed en het kwaad zie je op hoog niveau meer en meer.
Zoals het ontluisterend interview in aanwezigheid van Macron, waarin Trump de een na de andere leugen opdiste die Macron elke keer vriendelijk maar zeer beslist weerlegde voor het oog van de camera. Toen Trump zei tegen de journalisten iets in de trant van "geloof je hem", zag je Macron verbaasd kijken alsof hij wilde zeggen :" waar ben ik in hemelsnaam in beland".
Er wordt geschiedenis geschreven dames en heren en we staan er met de neus bovenop. De NAVO bestaat waarschijnlijk niet meer en onze bondgenoten van een maand geleden lijken nu onze vijand geworden te zijn. Bizar het tempo waarmee dit gaat!
Dus ja er was een laagje vernis, maar zeker niet bij iedereen!!!

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 11:03

Ann schreef:
Ooh zo, ja daar kun je wel vanuit gaan.
Maar als Oekraïne daar mee geholpen is en het verder geen schade oplevert, zie ik daar op dit moment, met de kennis die er nu is, niet per se iets slechts in.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 11:06

Zo sta ik er ook in. Oekraïne heeft genoeg offers geleverd en moet zo snel & zo veel mogelijk geholpen worden imo.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 11:16

Turkije is al 20 jaar kandidaat lid, wordt niet in eu opgenomen want voldoet bij lange na niet aan de eisen en voorwaarden.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 11:52

BigOne schreef:
Turkije is al 20 jaar kandidaat lid, wordt niet in eu opgenomen want voldoet bij lange na niet aan de eisen en voorwaarden.

En terzijde zit West Europa niet te wachten op een volksverhuizing van miljoenen Turken naar het westen in het kader van vrij verkeer van goederen en personen. Maar dat zeggen we al 20 jaar niet hardop.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 12:16

pmarena schreef:

Ik snap zo'n verzuchting over hoe goed het vroeger leek te gaan, nooit. Goed voor wie? Joegoslavië? Korea? Vietnam? Hongarije? Griekenland? Portugal? Libanon? Tibet? Falkland? Soedan? Zuid-Afrika? Nagorno-Karabach? Irak?
Allemaal landen waar na de Tweede Wereldoorlog nog gevechten, burgeroorlogen of invasies plaatsvonden en waar landen uit de EU bij betrokken waren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 12:17

BigOne schreef:

NAVO is niet hetzelfde als EU-lid he. Turkije is gewoon volledig NAVO-lid.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 12:37

pmarena schreef:

Volgens mij is het nog nooit een periode op de hele wereld vrede geweest?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 12:44

Cowboy55 schreef:
_San87_ schreef:
Groot-Brittannië ook, toch?

Als in, kernwapens.

Ik weet niet 100% zeker of GB zelf op ‘de knop’ kan duwen of dat ze daar toch de VS voor nodig hebben.

Van Frankrijk weet ik zeker dat ze dat zelf kunnen.

Ik weet ook dat de kernwapens die in NL zijn 100% bezit zijn van de VS. Het enige Nederlandse is de grond waar ze staan. Dat is dus het andere uiterste in vergelijking met Frankrijk.

Waar GB staat in deze vergelijking weet ik niet. Dichter bij Frankrijk, maar geen idee of ze 100% onder de controle van GB zijn.

Joris Voorhoeve vertelde van de week dat Frankrijk er 600 heeft en GB 300.

GB kan zelf bepalen hoe wat en waar van de kernwapens.

Het doel van beide landen is wel altijd binnen het NAVO verband geweest en die organisatie bestaat natuurlijk nog (wel).

Het klopt dat de bewapening in andere Europese landen van de VS is. Als de VS de NAVO verlaten dan zullen ze dat allemaal op moeten halen en dat is natuurlijk niet zomaar even geregeld. De vrede is altijd gehandhaafd geweest omdát er overal in Europa bewapening stond opgesteld, en die stond richting Rusland voornamelijk. De wapenwedloop in de koude oorlog ging voornamelijk om de verhoudingen tussen Rusland en de VS en wij dienden eigenlijk vooral als plek om oorlogsmateriaal op te stellen voor de verdediging van de VS dus eigenlijk. Europa als battleground voor hun oorlog, omdat de VS nu eenmaal graag oorlog voeren buiten hun eigen grondgebied. En nu dus niet meer.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 12:48

Cer schreef:
pmarena schreef:

Klopt volgens mij ook. Er is altijd wel ergens oorlog. Maar meestal heeft dat geen invloed op ons, dus "is het niet erg", dus komt het niet in het nieuws.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 12:51

_San87_ schreef:
BigOne schreef:

Dat zeg ik niet ? Erdogan wil voor die volledige steun aan Ukraine om navo lid te worden graag geaccepteerd worden als lid van de EU!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 12:51

BigOne schreef:
_San87_ schreef:

Dat zeg ik niet ? Erdogan wil voor die volledige steun aan Ukraine om navo lid te worden graag geaccepteerd worden als lid van de EU!

Oh excuus, dat had ik gemist. Alsjeblieft niet zeg.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 12:52

ik denk dat het utopisch is om te denken dat dat ooit kan. Ik ben geen enorme nieuws volger, maar het is gewoon helaas mens eigen om overal ruzie om te maken.. Of dat nou tussen buren op straat is of tussen buurlanden of inwoners groepen of weet ik veel.. En dan wint degene die het eerst een pistoon had uitgevonden, of het grootste arsenaal wapens heeft etc.. Er is altijd wel ergens hommeles, en er zijn altijd mensen de dupe van die er niks mee te maken willen hebben.
Ik ben echt zo blij dat ik tot nu toe daar niks mee van doen heb gehad.. dat is echt een privilege

En wat is beschaving dan precies?

Het schijnt wel zo te zijn dat het over het algemeen grotendeels veiliger is dan bijv in de middeleeuwen, maar dat ligt dan wel een beetje aan waar je woont..
Laatst bijgewerkt door Cer op 25-02-25 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 12:53

Cer schreef:
pmarena schreef:

Ik beweer ook helemaal niet dat het op de hele wereld vrede zou zijn geweest....?

Maar dat het in ieder geval leek alsof er een beweging van fatsoen en vreedzame samenwerking aan het groeien was. Waar zich steeds meer landen bij aan wilden sluiten. En nu komt daar weer een extreemrechtse hatelijke olievlek overheen.....

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 13:05

Ann schreef:
Musk gaat lekker (not) inderdaad, maar er begint weerstand te komen tegen zijn manier van doen.

Macron heeft het gisteren goed aangepakt, vind ik. Veel Amerikanen hebben hem nu liever als president dan Trump las ik. :')

En dan nog de aloude band met Canada, ik hoop echt dat Macron en Trudeau ook samen te zien gaan zijn. Of samen bij Trump en dan lekker in het Frans *D

Turkije steunt Oekraïne omdat Turkije een grens heeft met Georgië en daar is ook al heel erg lang telkens hetzelfde gedonder. Erdogan wil geen grens met Rusland en daarom mengt hij zich er nu ook in. Turkije is het belangrijkste land voor onze strategie en de veiligheid van Europa. De andere grenzen zijn zeker zo belangrijk en het is goed dat ze ook naar het Westen kijken terwijl ze al druk zijn aan hun andere grenzen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 13:06

Citaat:
Maar dat het in ieder geval leek alsof er een beweging van fatsoen en vreedzame samenwerking aan het groeien was. Waar zich steeds meer landen bij aan wilden sluiten. En nu komt daar weer een extreemrechtse hatelijke olievlek overheen.....

*

Hier ben ik het mee eens

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 13:37

En wat ik nog vergat bij mijn vorige bericht: als de VS al hun spulletjes ophalen uit Europa, dan hebben ze dus ook geen plek meer voor wapens om Rusland onder dreiging te houden. Dit kan een reden zijn om zaken in stand te houden en dan verandert er eigenlijk weinig. De VS hebben daarom ons nodig in de operatie, ze kunnen niet alles zelf. En nog een sidestep: Israël is er ook nog, maar verder zijn er geen vrienden die dichtbij Rusland liggen en die de opslag over kunnen nemen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 13:48

In dit kader was wel grappig dat Trump beweerde dat hij hoe dan ook geen last zou hebben van Rusland want "Er ligt een enorme oceaan tussen ons". Topografie is duidelijk niet zijn sterkste kant.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 13:53

mysa schreef:
In dit kader was wel grappig dat Trump beweerde dat hij hoe dan ook geen last zou hebben van Rusland want "Er ligt een enorme oceaan tussen ons". Topografie is duidelijk niet zijn sterkste kant.

Nee, als je vanuit Alaska spuugt raak je Rusland _O-

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 14:17

mysa schreef:

De man heeft geen idee en de mensen die hem daarover hadden kunnen bijspijkeren zijn al weggestuurd. De VS heeft zich in een paar weken tijd al verzwakt als militaire mogendheid.

San87, dat klopt, maar daar wonen heel weinig mensen. Zo weinig dat zelfs Putin zich er niet druk om maakt. Maar zodra iemand informatie verspreidt over eventuele bodemschatten, dan zal dat de aandacht wel trekken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 14:20

Veronica2 schreef:
mysa schreef:

De man heeft geen idee en de mensen die hem daarover hadden kunnen bijspijkeren zijn al weggestuurd. De VS heeft zich in een paar weken tijd al verzwakt als militaire mogendheid.

San87, dat klopt, maar daar wonen heel weinig mensen. Zo weinig dat zelfs Putin zich er niet druk om maakt. Maar zodra iemand informatie verspreidt over eventuele bodemschatten, dan zal dat de aandacht wel trekken.

Het gaat niet om de hoeveelheid mensen, maar de uitspraak dat er een enorme ocean tussen de VS en Rusland ligt. Wat niet waar is, want ze raken elkaar bijna. Dat het dan Alaska is, waar weinig mensen wonen, doet er dan niet toe.