Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
karuna schreef:Bij een nexit is er geen eu meer voor nederland. En dan dus ook geen europese subsidie uiteraard
juval schreef:beetje zwak van Jetten dat hij gaat lopen miepen dat het kaartje voor de F1 in Zandvoort, of een ticket voor de toppers door de BTW verhoging duurder wordt. Lijkt me niet eerste levensbehoeften en als daarmee andere belangrijker zaken gefinancierd kunnen worden denk ik niet dat er veel mensen een probleem mee hebben.
journee schreef:juval schreef:beetje zwak van Jetten dat hij gaat lopen miepen dat het kaartje voor de F1 in Zandvoort, of een ticket voor de toppers door de BTW verhoging duurder wordt. Lijkt me niet eerste levensbehoeften en als daarmee andere belangrijker zaken gefinancierd kunnen worden denk ik niet dat er veel mensen een probleem mee hebben.
Geld moet ergens vandaan komen en eerste levensbehoefte gaan in mijn optiek ook voor. Schoolboeken worden gelukkig gecompenseerd. Dat vind ik dan wel belangrijk. Waarom pretparken buiten de regeling van BTW verhoging vallen is mij dan weer een raadsel?
mysa schreef:Omdat je het volk brood en spelen moet geven.
ruitje schreef:Toch he... Ik zag laatst op de NOS een onderdeel in het nieuws en dat ging over een museum in Drenthe. Dat museum had de helft inkomen door subsidies. En echt, ik vind kunst belangrijk. Maar als ik soms het aantal musea zie, het aantal mega luxe gebouwen:
Zou er dan in die sector bezuinigd kunnen worden zonder dat wij als burgers minder toegang hebben tot kunst en cultuur?
Ik ben misschien te simpel hoor, want ik heb geen verstand van de sector. Maar ik denk dan: dan hang je toch 5 schilderijen meer in een kamer?
Vast dom rechts van mij( grappig bedoeld he dit)
ruitje schreef:Musea is een voorbeeld he... laat ik mijn vraag anders stellen:
Kan er bezuinigd worden op cultuur zonder dat cultuur onbereikbaar word ?
_San87_ schreef:journee schreef:
Geld moet ergens vandaan komen en eerste levensbehoefte gaan in mijn optiek ook voor. Schoolboeken worden gelukkig gecompenseerd. Dat vind ik dan wel belangrijk. Waarom pretparken buiten de regeling van BTW verhoging vallen is mij dan weer een raadsel?
Ik vind verhogingen op cultuur echt slappe hap, een zwaktebod om het geld niet te halen waar je het zou moeten halen, grote bedrijven die belastingvoordeeltjes hebben en houden.
journee schreef:_San87_ schreef:Ik vind verhogingen op cultuur echt slappe hap, een zwaktebod om het geld niet te halen waar je het zou moeten halen, grote bedrijven die belastingvoordeeltjes hebben en houden.
Maar dan bestaat dus wel het risico dat belangrijke bedrijven uit Nederland vertrekken. Met verlies van innovatie en arbeidsplaatsen en belasting geld tot gevolg. En waar moet dan het geld vandaan komen?
https://www.nu.nl/economie/6304818/grote-bedrijven-dreigen-met-vertrek-uit-nederland-loze-woorden-of-reele-optie.html
irmaz schreef:ruitje schreef:Musea is een voorbeeld he... laat ik mijn vraag anders stellen:
Kan er bezuinigd worden op cultuur zonder dat cultuur onbereikbaar word ?
Waarom zou je willen bezuinigen?
Citaat:Met het aandeel van 1,1 procent overheidsuitgaven aan cultuur van de totale overheidsuitgaven ligt Nederland op het Europese gemiddelde. Maar Nederland is een relatief rijk land. Als we naar de uitgaven aan cultuur per hoofd van de bevolking in Europa zouden kijken, dan liggen de uitgaven van Nederland van 189 boven het Europees gemiddelde van € 128.
ruitje schreef:Deze cijfers vind ik leesbaarder dan jouw link, ook met wat tabellen gesplitst in soorten cultuur en de uitgaven.
https://www.ocwincijfers.nl/sectoren/cu ... an-cultuur
irmaz schreef:journee schreef:
Maar dan bestaat dus wel het risico dat belangrijke bedrijven uit Nederland vertrekken. Met verlies van innovatie en arbeidsplaatsen en belasting geld tot gevolg. En waar moet dan het geld vandaan komen?
https://www.nu.nl/economie/6304818/grote-bedrijven-dreigen-met-vertrek-uit-nederland-loze-woorden-of-reele-optie.html
Misschien hier vandaan? https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... wsubsidies
Ik zal het eens wat zouter vertellen: ASML wilde helemaal niet in Nederland blijven omdat er in de buurt van Eindhoven op cultuurgebied een soort woestijn was, weinig te beleven. Daardoor hadden ze moeite om potentiële werknemers te motiveren naar Eindhoven te komen. ASML heeft toen meebetaald aan culturele faciliteiten in Eindhoven.
Op cultuur bezuinigen is dus helemaal niet zo'n goed idee als je wel zou denken.
Daarnaast brengt de cultuursector behoorlijk wat geld in de staatkas, dus nogmaals, waarom zou je daarop willen bezuinigen
Citaat:ASML investeert de komende tien jaar tachtig miljoen euro in onderzoek aan de Technische Universiteit Eindhoven. Het geld van de Veldhovense chipmachinemaker gaat onder andere naar wetenschappelijk onderzoek op het gebied van natuurkunde, technologie en kunstmatige intelligentie (AI).23 mei 2024
Citaat:ASML krijgt toestemming om op een groot stuk grond naast het vliegveld een complex te bouwen. Het gaat om 50 hectare die ASML tot z'n beschikking krijgt. Het bedrijf heeft nu in Nederland zo'n 23.000 medewerkers en wil in Eindhoven een campus bouwen voor nog eens 20.000 arbeidsplaatsen.11 jun 2024