Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 11:51

Ailill schreef:
Mwoh, ik denk inderdaad dat ze wel wat mogelijkheden hebben ja, hoe veel/hoe sterk, dat laat ik in het midden. Feit is wel dat ze meewerken, Rusland niet.

Dat laatste vind ik eigenlijk nog veel kwalijker.

Oekraine is compleet afhankelijk van USA/NATO en wil op termijn bij de EU, het weigeren van Amnesty om onderzoek te doen is dan natuurlijk geen optie.

Rusland wil niet meewerken en dat vind je eigenlijk veel kwalijker dan wat precies? Kwalijker dan wel meewerken?

Ailill

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 11:56

Klopt. Dat vind ik nog veel kwalijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 12:00

Niet willen meewerken met een onafhankelijke organisatie die oorlogsmisdaden onderzoekt vind je dus veel kwalijker dan wel mee willen werken. Dan begrijp ik het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 12:02

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 12:14

enzino schreef:
Niet willen meewerken met een onafhankelijke organisatie die oorlogsmisdaden onderzoekt vind je dus veel kwalijker dan wel mee willen werken. Dan begrijp ik het.
Klopt, mee willen werken vind ik positiever dan dit weigeren.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 12:15

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 12:24

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 12:27

Logisch dat Somalie diep in het rood staat, ondanks de zwaar opgevoerde luchtaanvallen van Trump, hij sloeg er geen deuk in een pakje boter mee. Een regering is er niet, corruptie index staat ze op de laagste plaats en hele land zit in/komt uit een 30 jarige oorlog. Zolang de extremisten van Al Shabaab de overhand hebben zal het daar ook niet beter worden. En de situatie kon al bijna niet erger dus de oorlog in de oekraine zal een druppel zijn, misschien wel die druppen die de emmer over doet lopen maar de grootste problemen komen door 30 jaar oorlog en te weinig regen. .

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 13:14

Fijn dat je kennis terecht is bigone. Die moet een zware tijd achter de rug hebben, ze is toch best een lange tijd "kwijt" geweest :knuffel:

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 13:42

enzino schreef:
Toch zegt 1 iemand een vervolgrapport af te willen wachten en een ander kan het niet geloven tot er meerdere onderzoeken komen met dezelfde conclusie. Die vertrouwen de berichtgeving Amnesty dus nog niet.

Nee dat zegt ie niet. Het Amnesty rapport is een opsomming van feitelijke gebeurtenissen o.b.v. getuigenverklaringen. Er is geen reden om dat niet te geloven. Vervolgens zal geduid worden wat daar precies aan de hand was. Dat staat er in dat rapport niet bij. Dus als iemand zegt: Ik wacht het vervolgonderzoek even af zegt hij niet: Ik er moeten nog ondersteunende rapporten komen van andere organisaties anders geloof ik Amnesty niet.

Genuanceerd lezen lijkt echt een probleem bij jou te zijn. Je verdraait de woorden en maakt er heel wat anders dan dat er staat. En beschuldigt anderen er dan van dat ze met 2 maten meten.
Ik vraag me nog steeds af of je nu per ongeluk verkeerd interpreteert of expres.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 13:48

Ik vind het verdrietig nieuws. Ik vind het wel goed dat Amnesty dit onderzocht heeft en naar buiten brengt. In het volgende rapport zullen ze dieper op dat wat ze gevonden hebben ingaan, verwacht ik.

Ik ben al mijn hele leven lid van Amnesty juist omdat ik weet dat ze ook nieuws dat klopt naar buiten brengen, dat eigenlijk zoals nu met Oekraïne, niemand wil horen.Die onpartijdigheid vind ik erg belangrijk.

Ik verwacht gewoon dat het klopt, helaas. Ik heb Amnesty namelijk in al die jaren, zover ik weet, nog nooit foute dingen naar buiten zien brengen.

Bigone fijn kennis die veilig is. Iedereen is er weer een!
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 04-08-22 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 13:53

Loretta schreef:
Het is allemaal heel leuk die verdragen van Genève. Alleen wanneer er een serieuze oorlog uit breekt dan houdt niemand zich er nog aan.

Ik moet de hele tijd denken aan dat nummer van 77 Bombay street: „in the war you can kill for no reason its no crime. In the war you can do the things you always had in mind“.
„But no one understand what all of this is for“

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 13:57

Ik vind het een vooral raar dat een organisatie een oorlog wil beoordelen alsof het een sportwedstrijd is met een reglement.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 14:00

elnienjo schreef:
Ik vind het een vooral raar dat een organisatie een oorlog wil beoordelen alsof het een sportwedstrijd is met een reglement.

Ik vind het raar dat jij dat raar vindt. Want doel van Amnesty is

Citaat:
Het doel van Amnesty International is: eraan bijdragen dat op de hele wereld de rechten van de mens worden nageleefd. De basistekst van die rechten is de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (UVRM), die door de Verenigde Naties in 1948 is aangenomen.

Dus de organisatie is hiervoor opgericht, dus het zou raar zijn omdat het oorlog.is, we dan maar een oogje dichtknijpen als het om dit doel gaat .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 14:06

Babootje schreef:
Dus als iemand zegt: Ik wacht het vervolgonderzoek even af zegt hij niet: er moeten nog ondersteunende rapporten komen van andere organisaties anders geloof ik Amnesty niet.

Dat haalde ik hier uit:
bigone schreef:
Wanneer er meerdere onderzoeken komen en die komen met dezelfde conclusie, prima naar voor nu geloof ik het niet direct volledig .

Misschien is het gewoon niet zo makkelijk complete gedachtes in enkele regels correct weer te geven en zullen dit soort andere interpretaties altijd bljven bestaan. Daar is het toch ook een discussie voor? Geen reden het meteen te gooien op "jij kan niet genuanceerd lezen en doet het mogelijk expres", daar gooi je alles meteen mee dood. En dat zal je doel toch niet zijn hoop ik.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-08-22 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 14:12

pien_2010 schreef:
elnienjo schreef:

Ik vind het raar dat jij dat raar vindt. Want doel van Amnesty is

Citaat:
Het doel van Amnesty International is: eraan bijdragen dat op de hele wereld de rechten van de mens worden nageleefd. De basistekst van die rechten is de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (UVRM), die door de Verenigde Naties in 1948 is aangenomen.

Dus de organisatie is hiervoor opgericht, dus het zou raar zijn omdat het oorlog.is, we dan maar een oogje dichtknijpen als het om dit doel gaat .

Een oorlog is al onrechtmatig natuurlijk en je kan wel willen dat men zich aan regels houdt maar daar houdt de vijand zich natuurlijk sowieso niet aan. Vooral zonde van de energie en het geld lijkt mij,je kunt ook zo wel zeggen dat oorlog niet volgens de door ons verzonnen regeltjes gevoerd wordt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 14:17

Dat klopt elnienjo, maar dat is toch niet waar Amnesty voor hoort te kiezen. Amnesty signaleert, schrijft rapporten en heeft inmiddels na bijna 80 !!jaar zoveel prestige verworven, dat er ook vaak actie door anderen wordt ondernomen (ook heel vaak niet, want niet alles wordt internationaal opgevolgd). Amnesty is onafhankelijk en objectief. Althans dat wordt zoveel mogelijk nagestreefd. Amnesty heeft wereldwijd veel donateuren en leden die deze club met deze doelstelling belangrijk vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 14:26

Het bericht van Amnesty op twitter over hun rapport:
https://twitter.com/amnesty/status/1555 ... vxj5A&s=19

Lees vooral de reacties door. Het is bijna alsof mensen niet zo blij zijn met onafhankelijk onderzoek als de uitkomsten niet zijn wat ze hoopte. Bericht na bericht hoe ze geld hebben aangenomen van Rusland en een hoop whataboutism.

Goed dat ze het toch onderzoeken en naar buiten brengen, ondanks dat dit ze geld gaat kosten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 14:29

N.a.v mijn eigen bericht was ik eigenlijk benieuwd om hoeveel leden etc het wereldwijd nu eigenlijk gaat

Citaat:
Amnesty is een wereldwijde organisatie die gesteund wordt door ruim 7 miljoen leden, sympathisanten en activisten. Hiervan steunen twee miljoen mensen Amnesty financieel als lid, donateur of vaste begunstiger. Amnesty Nederland is met 262.000 leden één van de grootste afdelingen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 14:41

Niet volledig en dat lees je als niet geloofwaardig? Rare manier van lezen hebben sommige mensen .

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 14:43

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 14:47

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 14:50

Loretta schreef:
Inmiddels is China ook begonnen met oefeningen in de buurt van Taiwan.

https://nos.nl/artikel/2439356-china-be ... oek-pelosi

De wereld wordt er niet vreedzamer op.

Klopt en ze doen een Poetintje en het westen (jounalistiek) neemt dit over door te schrijven " vanwege het bezoek van Pelosi ".
Nee China doet al heel lang en vaak daaro oefeningen om te laten zien dat China ze erbij wil hebben daar er 50 jaar geleden voor getekend is. Maar Taiwan wil niet. Dus wellicht het nieuwe drama daaro.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 14:52

Denk dat dit gewoon even spierballen taal van China is, even laten zien aan eigen bevolking dat ze groots zijn.
China heeft gezien wat het westen heeft gedaan mbt Rusland en zit absoluut niet te wachten op sancties.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 14:58

En Oekraine heeft heel duidelijk gemaakt dat de russen niet welkom zijn, zelfs oude voorstanders willen ze nu niet meer hebben. Maakt het onaantrekkelijk om binnen te vallen, gaat veel mankracht kosten (en al die enigs kinderen zijn en verwend en de ouders gaan stampij maken als zoonlief dood/niet terug komt.) Komt bij dat ze daar net zo goed gruwelijk corrupt zijn en het de vraag is of het leger die opdracht wel aan kan qua materiaal, etc.