Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 14:01

Ja 1x een gekneusde oogbal oplopen in de bibliotheek van Hogeschool Utrecht vond ik genoeg. Ik zat met mijn eigen laptop op "zijn" plek te werken. Waar al 45 min niemand zat. Hij werd aangesproken op zijn boze houding maar dat kon meneer niet hebben. Hij flipte en is toen gaan vechten met het meisje waarmee ik zat. Helaas kreeg ik ook een klap.

Jammer voor hem was dit meisje ook 1.80 en "from the streets". Dus hij droop heel snel af. :=

En ik heb het in de trein ook vaak zien escaleren omdat iemand aangesproken werd om niet te bellen in de stilte coupé. Dus ik doe dat ook niet meer. :=

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 14:11

Cer schreef:
daarnaast, door op 1 ding te focussen, kan het andere vergeten worden. Volgens mij wordt door een aantal mensen geschreven dat het op meer fronten misgaat, en dan iets voorrang geve boven het ander, betekent dat je iets anders laat vallen..

als je extreemrechts steunt zogenaamd om homo- of vrouwenrechten te beschermen, dan doe je iets wat averechts werkt en werk je toch juist mee aan de uitholling ervan.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 14:22

Shadow0 schreef:
Cer schreef:
daarnaast, door op 1 ding te focussen, kan het andere vergeten worden. Volgens mij wordt door een aantal mensen geschreven dat het op meer fronten misgaat, en dan iets voorrang geve boven het ander, betekent dat je iets anders laat vallen..

als je extreemrechts steunt zogenaamd om homo- of vrouwenrechten te beschermen, dan doe je iets wat averechts werkt en werk je toch juist mee aan de uitholling ervan.

Waar lees jij dat?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 14:29

996981 schreef:
Shadow0 schreef:

Waar lees jij dat?

Dat lees ik niet, dat stel ik.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 14:41

Shadow0 schreef:
Cer schreef:

ik begrijp niet waar je bij mij 'steun voor extreemrechts' vandaan haalt, maar ik zal je wel niet begrijpen.
Mijn eerste bericht waar je uit quote ging daar volgens mij ook niet over..

Edit: ik zie dat ik niet de enige ben die het niet snapt gelukkig

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 14:43

Cer schreef:
ik begrijp niet waar je bij mij 'steun voor extreemrechts' vandaan haalt, maar ik zal je wel niet begrijpen.
Mijn eerste bericht waar je uit quote ging daar volgens mij ook niet over..

Je had het over homorechten. En ik hoop dat iedereen goed beseft dat die nu onder extreemrechts worden afgebroken in de Westerse wereld.

Dat is niet per se aan jou, maar een toevoeging aan dat bericht.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 14:44

Shadow0 schreef:
Je had het over homorechten. En ik hoop dat iedereen goed beseft dat die nu onder extreemrechts worden afgebroken in de Westerse wereld.
Dat is niet per se aan jou, maar een toevoeging aan dat bericht.

Ah, dan is het misschien handiger dat je het anders fraseert.. :) want met "Je" impliceer je dat ik daar iets mee van doen heb, en dat is niet zo.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 15:35

MarlindeRooz schreef:
Elisa2 schreef:
Maar bij die andere culturen is niet het feminisme gebeurd zoals hier, dus die leven nog zoals wij hier 200 jaar geleden deden dus dat is nogal tegenstrijdig met zeggen dat ze niet onvriendelijker zijn als er tegelijkertijd gezegd wordt dat het hier hard nodig was en we er nog steeds niet zijn. :-) (dat laatste ben ik het overigens helemaal mee eens)

Je snapt hoe racistisch dit is? Ze leven anders dan wij. Niet slechter, minder ontwikkeld of dommer. Een andere cultuur is niet per se achterlijk of ouderwets.

Daarbij is veel ellende in het Midden-Oosten zowel direct als indirect veroorzaakt door "ons" Westerse landen. Kijk maar naar het Israël - Gaza conflict. Of het ingrijpen van Amerika in Irak en Afghanistan. En ver daarvoor hebben wij "Westerse" mensen echt enorm veel schade aangericht in dat soort landen. Bijvoorbeeld het bedenken van landsgrenzen die er niet eens waren. Waardoor concurrerende volken opeens samen MOESTEN leven als uniform land. Terwijl dat nooit zo gelopen was als wij ons niet bemoeid hadden.

Wij kunnen niet welvarend worden door de hele wereld te plunderen en te veranderen. En dan boos zijn dat ze hier komen omdat het daar verwoest is. :+

Wij plunderen helemaal niks?

Ik snap niet dat je ellende en oorlogen aan gaat halen in betrekking tot vrouwonvriendelijkheid in andere culturen en de racismekaart trekken is al helemaal triest.
Lees dit eens goed door:
https://mens-en-samenleving.infonu.nl/r ... nning.html

En nee, ik zeg niet dat alle moslims zo zijn (er zijn ook echt hele prima moslimmensen) maar dit is wel het geloof wat veel binnen komt. Google daarna eens op verkrachtingscultuur in Afrika en India en dan wordt het misschien wat duidelijker.

En ja, Nederlandse mannen kunnen het helaas ook doen maar in onze maatschappij hebben vrouwen andere rechten en worden mannen wel opgevoed met andere normen en waarden en gelijkwaardigheid tussen man en vrouw.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 15:42

Elisa2 schreef:
En ja, Nederlandse mannen kunnen het helaas ook doen maar in onze maatschappij hebben vrouwen andere rechten en worden mannen wel opgevoed met andere normen en waarden en gelijkwaardigheid tussen man en vrouw.

Klinkt mooi, maar de praktijk is anders.

Ik ken redelijk wat slachtoffera van seksueel misbruik en dat waren allemaal Nederlandse mannen, geboren en getogen.
Nederlandse mannen die hun bloedeigen dochters in hun eigen huis misbruikt hebben.

Nederlandse mannen die vrouwen die bosjes introkken om te verkrachten.

Nederlandse mannen drugs in een drankje deden.

Het zijn mannen die het doen, ongeacht hun afkomst.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 15:44

Elisa2 schreef:
En nee, ik zeg niet dat alle moslims zo zijn (er zijn ook echt hele prima moslimmensen) maar dit is wel het geloof wat veel binnen komt. Google daarna eens op verkrachtingscultuur in Afrika en India en dan wordt het misschien wat duidelijker.

Zou het niet met moslims ook zo zijn dat de meeste mensen deugen?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 15:47

Ik zie dat mijn betoog over normen, waarden en cultuur van de afgelopen pagina's niet is aangekomen :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 15:49

996981 schreef:
Ik zie dat mijn betoog over normen, waarden en cultuur van de afgelopen pagina's niet is aangekomen :+

Ik zie dat jij van mening bent dat ik mijn mening na jouw betoog moet aanpassen?

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 15:52

fransje23 schreef:
Elisa2 schreef:

Klinkt mooi, maar de praktijk is anders.

Ik ken redelijk wat slachtoffera van seksueel misbruik en dat waren allemaal Nederlandse mannen, geboren en getogen.
Nederlandse mannen die hun bloedeigen dochters in hun eigen huis misbruikt hebben.

Nederlandse mannen die vrouwen die bosjes introkken om te verkrachten.

Nederlandse mannen drugs in een drankje deden.

Het zijn mannen die het doen, ongeacht hun afkomst.

Zijn er cijfers van aantallen per groep? Uiteraard in verhouding gezet tot de hoeveelheid mannen per groep in Nederland?
Ik zal zelf ook eens op zoek gaan.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 16:02

fransje23 schreef:
996981 schreef:

Ik zie dat jij van mening bent dat ik mijn mening na jouw betoog moet aanpassen?

Nee hoor. Helemaal niet. Maar het is een opvallend patroon van steeds terugwijzen naar de Nederlandse autochtone man, waarbij je de cultuurverschillen steeds onbenoemd laat. Het wordt een beetje” ja maar”

Elisa heeft het over verkrachtingsculturen en jij valt terug op de rotte individuen met een Nederlandse achtergrond, zonder überhaupt in te gaan op het onderwerp dat ze aanhaalt; de verkrachtingscultuur

Een kwart van de mannen in Azië verkracht vrouwen omdat ze vinden dat ze het recht hebben om een vrouw seksueel te bezitten, omdat ze boos zijn op een vrouw, of omdat ze zich vervelen. Datzelfde rijtje motieven kwam in 2010 ook al naar voren uit een studie van de Medical Research Council (MRC) in Zuid-Afrika.

Uit dit onderzoek bleek dat een op de tien mannen uit China, Bangladesh, Sri Lanka, Cambodja, Indonesië en Papua-Nieuw Guinea zelf toegaven dat ze seks hadden gehad met een vrouw die niet wilde. Rekende je de echtgenotes mee – verkrachting binnen het huwelijk – dan steeg het percentage verkrachtende mannen naar 25%. Prompt maakte persagentschap AP daar een artikel van om te verkondigen dat verkrachting van je partner geen echter verkrachting kan zijn. Zo sterk is de verkrachtingscultuur, niet alleen in Azië, maar wereldwijd. Zie ook rapeculture 101.

https://dezesdeclan.wordpress.com/2013/ ... krachters/

Ik vind het frappant dat je er zo makkelijk overheen stapt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 16:10

Gruis schreef:
Zijn er cijfers van aantallen per groep? Uiteraard in verhouding gezet tot de hoeveelheid mannen per groep in Nederland?
Ik zal zelf ook eens op zoek gaan.

Ik meen van wel en ik dacht dat ze ook al eens gedeeld waren, maar ik weet niet meer welk topic het was..

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 16:10

Is het voor een oplossing, of maatregelen noodzakelijk om precies te weten WELKE mannen? Kunnen we niet stellen dat in onze maatschappelijk blijkbaar ruimte is voor mannen om zich zo verschrikkelijk te misdragen? Want door dit soort debatten wordt er in de kamer ook niks besloten.

Ik blijf bij mijn punt dat we moeten inzetten op culturele normalisering van gelijkheid voor zowel man als vrouw. Dat we aandacht geven aan mannen-emancipatie. Voor ALLE mannen.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 16:16

Ladyingreen schreef:
Is het voor een oplossing, of maatregelen noodzakelijk om precies te weten WELKE mannen? Kunnen we niet stellen dat in onze maatschappelijk blijkbaar ruimte is voor mannen om zich zo verschrikkelijk te misdragen? Want door dit soort debatten wordt er in de kamer ook niks besloten.

Ik blijf bij mijn punt dat we moeten inzetten op culturele normalisering van gelijkheid voor zowel man als vrouw. Dat we aandacht geven aan mannen-emancipatie. Voor ALLE mannen.

Interessant en absoluut waar. Natuurlijk moet álle geweld tegen vrouwen worden aangepakt. Daar is iedereen het (hopelijk :+ ) over eens. Maar om dat effectief te doen, moeten we ook begrijpen waar en bij wie de risico’s groter zijn, en waarom. Als er géén overrepresentatie is in bepaalde groepen, dan helpt dat ook weer om onterechte stigma’s en polariserende verhalen te ontkrachten.

En áls er wél sprake is van overrepresentatie (bijvoorbeeld door culturele factoren, sociaaleconomische omstandigheden of gebrek aan kennis over gelijkheid en consent) dan kunnen we juist gerichter preventie en educatie inzetten. Dat is geen beschuldiging, maar een manier om beleid rechtvaardig en effectief te maken.

M.a.w: gelijkheid in bescherming betekent niet dat je blind moet zijn voor verschillen in oorzaak of context. Data helpen ons om het probleem bij de wortel aan te pakken, niet om groepen tegen elkaar op te zetten. Dat wil overigens ook niet zeggen dat een gerichtere aanpak niet gelijk kan lopen met een 'algemenere' aanpak.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 16:20

Eens Gruis. Iedereen is gelijk maar niet hetzelfde

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 16:28

996981 schreef:

Die je om 11.13 hebt gepost?
Ik was het daar wel mee eens. Geen bericht is goed bericht :P

Ik hoop dat jij en elisa in ieder geval weer even blijven plakken in dit topic. Ik denk eigenlijk dat dit best een lastig onderwerp is met een hele dunne lijn waarbij men mogelijk denigrerend is, maar we ook moeten concluderen dat verschillen bestaan. Dat hoeft niet altijd ten nadelen te zijn van vrouwen. Maar wereldwijd ze we wel vaak het haantje.

Denk dat het ook goed is om op te merken dat veel Arabische landen enorm groot zijn. Iran was enorm ontwikkeld op veel vlakken. Het is vaak de minderheid die domineert. Dat kan ten onrechte een verkeerd beeld schetsen. Maar vind niet dat we moeten schuwen, mits echt goed onderbouwt, wat de verschillen zijn en in hoeverre het problemen kan leveren.
En wat je vanochtend schreef, ben ik het mee eens. We (beide kanten) falen in het integratieproces. Ik vind succesvol integreren juist een vorm van respect. Je erkent verschillen en helpt ze op weg. Vind dat een heel menselijk proces.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 16:28

996981 schreef:
Ik vind het frappant dat je er zo makkelijk overheen stapt.

Ik stap er niet overheen!
Wat ik wil benadrukken is dat ondanks dat het ook bij de Nederlandse man heel regelmatig mis gaat.
Het zou een schijnveiligheid zijn te denken dat het metname mannen met een migratieachtergrond zijn die over de schreef gaan in Nederland.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 16:31

fransje23 schreef:
Het zou een schijnveiligheid zijn te denken dat het met name mannen met een migratieachtergrond zijn die over de schreef gaan in Nederland.

En dat is iets wat men kan weerleggen of aantonen met cijfers, als die er zijn. Dan is dat geharrewar ook gelijk klaar.

nee het moet niet uitmaken wie het doet, maar het maakt blijkbaar wel uit

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 16:36

Cer schreef:
nee het moet niet uitmaken wie het doet, maar het maakt blijkbaar wel uit

Dat wil ik eigenlijk benadrukken, dat het niet uit moet maken wie het doet. Het zou gewoon niet moeten gebeuren!

Iedereen zou veilig moeten zijn en zich veilig moeten voelen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 16:54

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 17:08

CBS heeft dit paraat geloof ik. Maar ik heb geen zin om te zoeken.

Maar 2008 is echt zo oud. Zeker wat dit onderwerp betreft is dat niet meer actueel en te gebruiken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 17:20

Gruis schreef:
Interessant en absoluut waar. Natuurlijk moet álle geweld tegen vrouwen worden aangepakt. Daar is iedereen het (hopelijk :+ ) over eens.

Volgens mij is dat juist niet waar iedereen het over eens is. Want als je het aanpakken van geweld tegen vrouwen centraal stelt zijn er een boel dingen die voor zich spreken: respectvolle communicatie in de Kamer en op tv zou bijvoorbeeld een prima beginpunt zijn, een behoorlijke mediastrategie die gericht is op informatie en hulp en niet op stemmingmakerij. Het laagdrempelig toegankelijk zijn van hulp (zoals functionerende ggz) voor zowel mannen als vrouwen. Voorlichting en educatie op scholen zonder die te laten saboteren door welke religie dan ook. Consequenties stellen aan gedrag: op school, op het werk, in het uitgaan, niet de makkelijkste weg kiezen door het te negeren. Betrouwbare routes om ongewenst gedrag te kunnen melden (zonder dat het een chantagemiddel op zich wordt.) Voldoende ov, en in dat ov ook handhaven zodat dat een veilige route is voor vrouwen. Mensen eenvoudig toegang geven tot opvang of vervangende woonruimte bij relatieproblemen. F*cking geen vrouwenmishandelaars in je partij laten, en ook geen enorm platform geven aan opruiers die verkrachtingsdreigementen schrijven. Bij criminele zaken een goede en snelle handhaving/vervolging bij de politie als dat aan de orde is. Zeker ook bij online intimidatie. Goede nazorg aan de slachtoffers.

Kunnen we allemaal gewoon doen en niets daarvan heeft het nodig dat we het koppelen aan afkomst, etniciteit, genetische kenmerken, religie of wat niet al (behalve dus dat het geven van duidelijke voorlichting niet gesaboteerd mag worden door religie.)

als iedereen het daarover eens zou zijn, zouden we daar vast wel iets van zien. Maar NIETS daarvan.

Want eigenlijk gaat het dus niet echt om de vrouwen, het gaat erom een vijandsbeeld te promoten.