Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 10:34

Als je leest dat de demonstratie voor Hubertus in Arnhem was dan kan je denk ik wel concluderen dat het om de wolf op de Veluwe gaat.
Als het over Bram gaat, dan gaat het over de wolf op de Utrechtse Heuvelrug. Daarvoor zullen ze niet bij het provinciehuis van Gelderland gaan staan demonstreren.

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 10:37

BrankaZ schreef:
Als je leest dat de demonstratie voor Hubertus in Arnhem was dan kan je denk ik wel concluderen dat het om de wolf op de Veluwe gaat.
Als het over Bram gaat, dan gaat het over de wolf op de Utrechtse Heuvelrug. Daarvoor zullen ze niet bij het provinciehuis van Gelderland gaan staan demonstreren.

Tenzij ze niks beters te doen hebben. Ben je er toch nog effe uit :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 10:50

jammes schreef:
BrankaZ schreef:

Tenzij ze niks beters te doen hebben. Ben je er toch nog effe uit :D

Een dagje weg met het tehuis.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 11:00

BrankaZ schreef:

Misschien luisteren ze daar beter?! :D

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 14:29

Sassy4barrel schreef:
Nationale park Veluwe /natuurgebied is iets van 5000m2 groot dacht ik .. Bayerse wald is ook een nationaal park /natuurgebied en is 24.000 hectare. Daar heb je ook echt nog ruige natuur waar je haast nooit een mens tegen komt. Ik heb buitenritten begeleid nabij het Bayernse wald en het gebied/ natuur kun je echt niet vergelijken met hier. Je hebt daar nog echt pure natuur zoals je die hier niet tegen komt. Wel heel mooi.

5000m2 is wel erg klein, een gemiddelde paardenwei is groter :+

Ik heb het opgezocht:

De Hoge Veluwe is een Nationaal Park in de provincie Gelderland. Het is 5.400 hectare groot. Dat is maar liefst 54 miljoen vierkante meter met bossen, heidevelden, vennen en zandverstuivingen.

Bron: https://www.hogeveluwe.nl/nl/bezoek-het ... k-het-park

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 16:11

Silvia schreef:
Sassy4barrel schreef:
Nationale park Veluwe /natuurgebied is iets van 5000m2 groot dacht ik .. Bayerse wald is ook een nationaal park /natuurgebied en is 24.000 hectare. Daar heb je ook echt nog ruige natuur waar je haast nooit een mens tegen komt. Ik heb buitenritten begeleid nabij het Bayernse wald en het gebied/ natuur kun je echt niet vergelijken met hier. Je hebt daar nog echt pure natuur zoals je die hier niet tegen komt. Wel heel mooi.

5000m2 is wel erg klein, een gemiddelde paardenwei is groter :+

Ik heb het opgezocht:

De Hoge Veluwe is een Nationaal Park in de provincie Gelderland. Het is 5.400 hectare groot. Dat is maar liefst 54 miljoen vierkante meter met bossen, heidevelden, vennen en zandverstuivingen.

Bron: https://www.hogeveluwe.nl/nl/bezoek-het ... k-het-park

haha sorry hectare moest het zijn :D soms typen mn vingers sneller als dat mn hoofd werkt :D wat ik bedoelde te zeggen is dat het Bayerse natuurgebied ongeveer 5 x zo groot is maar dan ook veel ruiger qua natuur (ben een keer verdwaald nabij het Bayerse wald op een ruiterroute en heb echt uren geen mens gezien :D )

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-25 18:51

De nieuwste podcast van Geleidewolf is ook de moeite waard om te luisteren.
Schrok ervan dat de rentmeester vertelde dat behalve er geringe afstand tussen bijtincident met het meisje en de verdwenen hond 1700 meter zit.

Nog schokkender vond ik dat na het afsluiten van Den Treek vorig jaar er maar 400 meter zat tussen locatie van bijtincident en de grens van het afsluit gebied.
Incident was binnen het later afgesloten gebied, maar de kampen met kinderen aan de rand van het gebied gingen gewoon door. En de wolf houdt zich niet aan de grenzen van afgesloten gebieden.

Nogmaals de link naar deze nieuwste aflevering.
Opnieuw de moeite waard om te luisteren.

https://open.spotify.com/episode/4OAYhz ... uLbWeyh02A

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-25 18:56

Aanval grote vaars Hagen (D), niet zo ver van de grens.
Citaat:
31 mei 2025/Hagen/Nedersaksen/Duitsland
31 mei 2025/Nedersaksen/Duitsland
Familie geschokt: drie wolven doden rund op een boerderij in Hagenah
Na een rustige periode vond er in Hagenah 's ochtends een wolvenaanval plaats op een Holstein-vaars. De wolven waren moeilijk te verjagen.

Originele foto in de reactie
https://www.tageblatt.de/Nachrichten/Fa ... i16HJw3hJA

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1C8RaG ... tid=wwXIfr

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 19:04

Vandaag in de Treek gefietst. Staat een keurig bord bij de ingang van een wandelgebied. Dat er een wolf leeft en er nu welpen zijn en voorzichtigheid geboden is.
Er fietsen en wandelen best wat volk en niemand maakt zich er druk om.
Gewoon prima zo eigenlijk.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 19:07

Prima tot de volgende aanval. +:)+

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 19:17

Ja maar dan ben je wel gewaarschuwd

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 01:06

Geen wolf meldt dat er vale gieren zijn gezien in Friesland.
Waarom wordt dit gemeld? Meteen weer een hoop comments dat die beesten hier zijn uitgezet en een hoop kabaal en geroeptoeter..

https://www.facebook.com/share/v/1AoRGb1gkS/

Waarom moet dit gemeld worden in die groep? Er zitten hier wel vaker gieren geloof ik en deze van de video zijn niet eens aan cirkelen op een kadaver zoals wordt beweerd maar gaan mee op een thermiek luchtbel.
Als je op waarneming.nl bij de Vale gier dan zie je dat ze wel eens sporadisch gezien worden in NL, dit jaar wel geteld 2 of 3 dagen :=

Dit is toch ook een beetje 'op stoken' vind ik.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 06:55

De meeste comments gaan erover dat ze in Spanje zijn uitgezet volgens mij. En de aanvallen van de gieren daar op levend vee..

Ik denk dat ze dit melden omdat je normaal gesproken niet vaak gieren ziet in Nederland en omdat ze vee aan kunnen vallen wanneer ze niets ( geen kadavers) te eten hebben ? Voor mensen met bijv koeien en paarden in die regio wel handig te weten om hun dieren veilig te kunnen houden

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 06:58

Hier in omgeving bevallen vleeskoeien vaak gewoon buiten. Denk voor die boeren dit interessant nieuws is om te weten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 08:54

Gisteren een filmpje gezien waarbij een hele grote familie zwijnen het opneemt tegen een roedel wolven. Helaas besloten Facebook groep dus kan het niet delen hier maar je ziet heel mooi dat die zwijnen het de wolven heel moeilijk maken. De wolven hebben echt wel ontzag voor ze. Zeker diegene die behoorlijk aan de maat zijn. Zwijnen kennen in die zin ook geen zichtbare angst en gaan vol in de aanval.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 08:59

SusanH schreef:
Gisteren een filmpje gezien waarbij een hele grote familie zwijnen het opneemt tegen een roedel wolven. Helaas besloten Facebook groep dus kan het niet delen hier maar je ziet heel mooi dat die zwijnen het de wolven heel moeilijk maken. De wolven hebben echt wel ontzag voor ze. Zeker diegene die behoorlijk aan de maat zijn. Zwijnen kennen in die zin ook geen zichtbare angst en gaan vol in de aanval.

Ja, zo hoort het ook, dat de prooi een serieuze tegenstander is, qua snelheid (en dus ook de mogelijkheid dan om weg te komen) of qua kracht.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-25 12:17

Ik begrijp het wel, de melding van vale gieren.
Het is bijzonder dat ze daar gezien worden.
We hebben nog nooit gehoord dat er vale gieren op de kadavers bij de OVP zaten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 13:08

Vandaag worden ze ook gemeld. Lelijke vogels zijn het maar ergens ook weer nuttig. Ze ruimen ook op wat aan kadavers blijft liggen.
Vind het niet iets om bang voor te zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 13:13

Popstra schreef:
Vandaag worden ze ook gemeld. Lelijke vogels zijn het maar ergens ook weer nuttig. Ze ruimen ook op wat aan kadavers blijft liggen.
Vind het niet iets om bang voor te zijn.

Tot er geen kadavers meer zijn en ze en masse landen op levende, liggende dieren (als drachtige trekpaarden die buiten veulenen) en beginnen met eten, zoals bv in Frankrijk al gebeurt is, in een voorloper van dit topic ook wel langs gekomen.
Geen management qua voedselbasis en je hebt ellende, van de gierensoorten is het niet alleen de Condor hoog in de Andes die jaagt, ook al zijn het officieel enkel aaseters.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-25 16:11

Achtervolging door wolf Wapse Dr
Citaat:
Vannacht om 1.30 rende wolf achter meisje op scooter aan, Wapse.
Exacte locatie wordt ivm privacy niet gedeeld, is wel bekend.

Afbeelding
Afbeelding
Via app meldingen in Westerveld

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 16:14

Dat ik best wel spannend vinden als mijn zoon zou thuis komen met dit verhaal. Hij rijdt ook wel op zijn scooter op dat tijdstip door bos naar huis.kan dat eigenlijk niet meer? Moet ik hem dan altijd maar ophalen met de auto?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 17:40

Gieren moet je wel mee uitkijken, hier pakken zelfs de buizerds wel eens lammetjes van een dag oud, een vale gier kan dat doen met groter vee.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 17:42

SunnyHorse schreef:
Dat ik best wel spannend vinden als mijn zoon zou thuis komen met dit verhaal. Hij rijdt ook wel op zijn scooter op dat tijdstip door bos naar huis.kan dat eigenlijk niet meer? Moet ik hem dan altijd maar ophalen met de auto?

Ik heb er ook aan gedacht en ik breng hem enkel naar de bus als het echt pikdonker is. Hij moet om half zeven in de ochtend door het bos. Ze zullen je maar met een roedel achterna zitten.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 17:43

tienus63 schreef:
Schrok ervan dat de rentmeester vertelde dat behalve er geringe afstand tussen bijtincident met het meisje en de verdwenen hond 1700 meter zit.

Nog schokkender vond ik dat na het afsluiten van Den Treek vorig jaar er maar 400 meter zat tussen locatie van bijtincident en de grens van het afsluit gebied.
Incident was binnen het later afgesloten gebied, maar de kampen met kinderen aan de rand van het gebied gingen gewoon door. En de wolf houdt zich niet aan de grenzen van afgesloten gebieden.

Maar je moet deze dame wel met een korrel zout nemen. Die kan nogal overdrijven om haar zin te krijgen. Zelfde als de rentmeester.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 17:46

Benzz schreef:
tienus63 schreef:

Maar je moet deze dame wel met een korrel zout nemen. Die kan nogal overdrijven om haar zin te krijgen. Zelfde als de rentmeester.

Wat van wat wij zeggen moeten we precies met een korrel zout nemen?