Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 00:16

Janneke2 schreef:
Ann schreef:
Janneke2, zie het bericht van Tamary. De huizenprijzen zijn zo erg gestegen dat je heel snel in het hoogste tarief zit.

Dat weet ik wel.
(... als iemand die tot rijkdom is vervallen.)

Het gaat mij er om dat een onduidelijke bron
"feitenkoning nrc"
een paniekbericht publiceert,
dat zo ongeveer haaks staat op het feitelijke verkiezingsprogramma.

Dat bericht is correct, voor bron zie https://www.google.com/url?sa=t&source= ... c0HVEpSCw3 halverwege pagina 176 in het CBS rapport.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 00:25

pien_2010 schreef:
Hier gaat dus de verontwaardiging over

Citaat:
. % van het ondernemingsvermogen in handen van de 1% rijkste huishoudens
Eén van de constructies die de partijen willen beperken is de Bedrijfsopvolgingsregeling (BOR). Die regeling is bedoeld om te voorkomen dat bedrijven over de kop gaan bij een erfenis. Maar het overgrote deel van de erfgenamen kan de erfbelasting prima betalen zonder deze vrijstelling, zegt onder andere het Centraal Planbureau (2022). Bijna 90% van het ondernemingsvermogen is namelijk in handen van de 1% van de rijkste huishoudens. En voor mensen die de belasting niet direct geheel kunnen betalen, volstaat een betalingsregeling. Daarom willen de partijen de BOR-vrijstelling beperken.

Een totaal uit zijn verband getrokken artikel wordt hier op Bokt met de grootste verontwaardiging besproken.
"Kijk toch eens die schoften...ze trekken ons helemaal leeg...foei toch ...."

Ik moet er vreselijk van huilen. En iedereen loopt achter deze fanfare aan....

Welterusten lieve Bökkers. Ik ga slapen.

Even aanhaken op deze quote.

Ondernemingsvermogen, is niet iemands eigen vermogen. Stel je bent pensionstalhouder ( :+ ) En je hebt veel gebouwen, of veel land en je kinderen moeten dat overkopen, of erven. Dan kan je 'veel' ondernemingsvermogen hebben zonder eigen vermogen. Overkopen of erven, Dat kan dan amper zonder BOR. Dat geld ook voor agrariërs. Het zal best dat de erfgenamen van Heineken prima zonder BOR kunnen.

Maar alle ondernemers die ik ken, die mijn leeftijd zijn en een agrarisch bedrijf over willen nemen.

Die kunnen dat amper en zonder BOR is dat onmogelijk.

Maargoed, dat vind GL/PvdA ook niet erg denk ik :o

Dat is toch raar, dat je je als ouders de tandjes werkt, belasting daarover afdraagt... en dat het dan bijna onmogelijk is om een bedrijf over te nemen omdat je niet zoveel mag schenken of erven zonder belasting.

Is dat dan 'eerlijk' ?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 00:38

koeke schreef:
Dat bericht is correct, voor bron zie https://www.google.com/url?sa=t&source= ... c0HVEpSCw3 halverwege pagina 176 in het CBS rapport.

Koeke, bedankt voor het opzoeken en plaatsen.

Uniformeren en aanpassen tarieven en vrijstellingen erf- en schenkbelasting (GLPvdA_258)
GroenLinks-PvdA verhoogt de vrijstellingen in de erfbelasting en maakt de tarieven in de erfen schenkbelasting onafhankelijk van de relatie van de ontvanger met de schenker of erflater.
Onder de 100.000 euro wordt het tarief 25%, tussen de 100.000 en 200.000 euro wordt het
tarief 35%, en boven de 200.000 euro wordt het tarief 45%. Dit is een lastenverzwaring voor
gezinnen van 1,8 mld euro.

juval

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 09:03

oei, dat zijn flinke belastingverhogingen voor de gewone burgers. Die had ik niet verwacht.

Gisteren heb ik een stuk van het verkiezingsdebat zitten kijken. Echte winnaar kan ik niet aanwijzen, iedereen behalve Ouwehand hadden wel goede punten. Grote afwezigen waren Omtzigt en Timmermans.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 09:07

Sansevieria schreef:
koeke schreef:

Koeke, bedankt voor het opzoeken en plaatsen.

Uniformeren en aanpassen tarieven en vrijstellingen erf- en schenkbelasting (GLPvdA_258)
GroenLinks-PvdA verhoogt de vrijstellingen in de erfbelasting en maakt de tarieven in de erfen schenkbelasting onafhankelijk van de relatie van de ontvanger met de schenker of erflater.
Onder de 100.000 euro wordt het tarief 25%, tussen de 100.000 en 200.000 euro wordt het
tarief 35%, en boven de 200.000 euro wordt het tarief 45%. Dit is een lastenverzwaring voor
gezinnen van 1,8 mld euro.

gister in het verkiezingsdebat kwam dus naar voren dat de gemiddelde huizenprijs is gestegen naar boven de 400.000,- ... dus iedereen zal in de 45% schaal vallen :(

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 09:08

Ruitje: ik vind van niet :n

Het idee zal wel zijn dat het niet "eerlijk" is dat Jantje met zijn kontje in de boter valt en een mooi huis of bedrijf in zijn schoot geworpen krijgt van zijn ouders, terwijl Pietje wiens ouders in loondienst werken en een huis huren, alles zelf op moet bouwen.

Op zich is daar wat voor te zeggen, maar toch vind ik het niet fair want je moet mensen wel belonen die hun stinkende best doen om hun kinderen goed verzorgd achter te laten. Waarom zou je anders lange dagen maken en veel energie en geld in zo'n bedrijf investeren...?

Dan kan je beter in loondienst gaan, om 5 / 6 uur de deur achter je dicht trekken en nergens meer omkijken naar hebben, een huurhuis bezet houden en lekker een paar weken zorgeloos op vakantie elk jaar met je gezin *\o/*

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 09:42

Het artikel werkt wel zwaar op de emotie hoor jongens! O nee, straks moet de overblijvende partner het huis verkopen. Iemand wel eens van overlijdensrisicoverzekeringen gehoord?

Laten we zeggen dat je een huis van € 400.000,- hebt met je partner. Dan erf je dus € 200.000,-

Dat wordt belast tegen 35%, dus € 70.000,- De meeste mensen hebben een overlijdensrisicoverzekering, met die uitkering kan je dit gewoon betalen, en heb je meestal nog een kapitaal over.

Het wordt iets problematischer als je ouder bent dan 85, want de overlijdensrisicoverzekering biedt maar dekking tot je 85ste.

Maar hou er ook rekening mee dat je dan waarschijnlijk al 20 jaar geen woonlasten hebt. Als je 20 jaar elke maand € 500,- opzij zet (wat al veel veel minder is dan wat een huurder betaalt) heb je na 20 jaar € 120.000,- Dus ruim voldoende om de erfbelasting te betalen.

Laten we ook een hoger woningbedrag nemen
Woning € 800.000,-
Dan erf je € 400.000

Je betaalt 45% erfbelasting, dat is € 180.000

Laten we zeggen dat je 15 jaar hypotheekvrij zit. Als je € 1.000,- per maand aan woonlasten bespaart, heb je € 180.000,- opzij gezet.

Je kan tegen het hele principe van erfbelasting zijn, prima. Maar net doen of PvdA/GL die arme oudjes direct verplicht om hun huis te verkopen, is grote stemmingsmakerij.

En let wel: PvdA/GL verhoogt fors het belastingvrije vermogen dat je mag sparen:

Met onze initiatiefwet stellen we een eerlijke en progressieve vermogensbelasting voor. Daarbij gaan vermogens vanaf 100.000 euro (of 200.000 euro voor paren) belasting betalen. Van 1 procent tot 500.000 euro oplopend tot 5 procent voor vermogens boven 5 miljoen euro. Daarmee worden gewone spaarders ontzien, terwijl mensen met een fors vermogen juist meer gaan bijdragen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 09:57

70.000 euro? Jeezes wat een geld
Ik dacht dat een overlijdensrisicoverzekering ook was om de achtergebleven persoon een beetje verzorgd achter te laten, dus in de hypotheek te stoppen tbv lastenverlaging ipv aan de belasting te geven?

Ik kan me zomaar situaties bedenken waarin een huis (nog) niet hypotheek vrij is.. mensen die verhuist zijn bijvoorbeeld, mensen die later pas zijn gaan samenwonen..
mensen met een AOW die die weggevallen hypotheek gebruiken om te leven (verzekeringen, boodschappen etc, en die nu dus idd een beetje voordeel hebben tov mensen die huren, die nu wel net aan de energie kunnen betalen tov mensen met een AOW / laag salaris in een huurwoning )

Maar goed, ik kan niet rekenen, dus wellicht zie ik het verkeerd. Maar ik ben wel blij dat wij dat niet aan de hand hadden toen mijn vader overleed, want ik zou niet weten waar moeders het geld vandaan had moeten halen om de belasting te moeten betalen op een huis wat ooit 13.000 gulden was en nu 150.000 waar ze dan 52.500 euro belasting over had moeten betalen?
Of snap ik het niet goed (kan hoor)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 10:00

Op veel posts van mij is niet ingegaan. Nu gaat om een eerlijkere verdeling en o jéé we vliegen opeens door het topic. Wat een verontwaardiging.

Wat zegt dat eigenlijk van jullie VVD-ers?
Jullie zijn zo niet ingegaan op belangrijkere onderwerpen voor mij, transitie, dat ik dit geld verhaal laat liggen. Het wordt tijd voor een eerlijkere verdeling.
Het wordt tijd dat de mensen geboren met de zilveren lepel, zoals ikzelf, eens eerlijker worden en kijken naar alle voordelen en oneerlijkheden (box 3), schenkingen en erfenissen die velen krijgen, de lage belasting over box 3 , vermogen en voor bedrijven alle voordelen. Die voordelen kennen mensen uit de lagere klasse niet.
Dat zou eerlijk zijn ipv een partij opeens wegzetten als totaal niet deugend want....De belasting op arbeid die met name mensen met lage lonen betalen maakt niemand zich druk om hier vanuit de VVD. Idem de idioot lage minimumloon bedragen.
Hier in Frankrijk is het al veel normaler dat rijken meer betalen.

Ik vind het zonde van mijn tijd worden en ik laat het hier bij.

Dat hele belasting verhaal hierboven is een grote bangmakerij. Ik geloof er niets van
Maar, Zelfs als het waar is gaat dat nooit gebeuren. Want daar zal nooit meerderheid voor zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 10:02

Wie zijn hier de VVD-ers dan?
Ik stel gewoon een vraag over of ik het bericht van Tango goed begrijp...

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 10:06

Cer schreef:
70.000 euro? Jeezes wat een geld
Ik dacht dat een overlijdensrisicoverzekering ook was om de achtergebleven persoon een beetje verzorgd achter te laten, dus in de hypotheek te stoppen tbv lastenverlaging ipv aan de belasting te geven?

Ik kan me zomaar situaties bedenken waarin een huis (nog) niet hypotheek vrij is.. mensen die verhuist zijn bijvoorbeeld, mensen die later pas zijn gaan samenwonen..
mensen met een AOW die die weggevallen hypotheek gebruiken om te leven (verzekeringen, boodschappen etc, en die nu dus idd een beetje voordeel hebben tov mensen die huren, die nu wel net aan de energie kunnen betalen tov mensen met een AOW / laag salaris in een huurwoning )

Maar goed, ik kan niet rekenen, dus wellicht zie ik het verkeerd. Maar ik ben wel blij dat wij dat niet aan de hand hadden toen mijn vader overleed, want ik zou niet weten waar moeders het geld vandaan had moeten halen om de belasting te moeten betalen op een huis wat ooit 13.000 gulden was en nu 150.000 waar ze dan 52.500 euro belasting over had moeten betalen?
Of snap ik het niet goed (kan hoor)

Als er schulden (hypotheek) op een huis zitten, dan gaat dat af van je erfenis.
Dus als je een huis hebt van 5 ton met hypotheek van 2 ton, dan blijft er 3 ton over. Je erft de helft, dus 150.000

In jouw moeders geval
woning kost € 150.000,- euro
ze erft dus € 75.000

Dat wordt belast tegen 25% dat is € 18.750

En dan heb ik even buiten beschouwing gelaten, dat het eerste deel van de erfenis niet belast wordt. Ik kan online de gewenste vrijstelling van GL/PvdA niet terugvinden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 10:09

Ik wou dat de verontwaardiging die ik hier lees als het om geld en eerlijkere. belasting betalen gaat, net zo groot zou zijn bij het maar niet echt op gang komen van de transitie in Nederland en andere landen.
Dan zou er tenminste nog iets gebeuren op het tegengaan van klimaatverandering.
En nu ga ik echt ontstippen. Ik word er misselijk van.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 10:13

Ah oke, helder :j (dank dat je antwoord wil geven)
overigens is dat voor sommige mensen echt nog wel een klap geld :o

Zelf weet ik ook niet of mijn huis wel afgelost is tegen de tijd dat ik 60 ben (oh sterker nog, dat is niet zo) maar goed, ik heb geen erfgenamen, dat scheelt.

Ik vraag me dan altijd af of de mensen die het wel kunnen betalen, zich wel kunnen voorstellen hoe het is voor mensen die dat niet kunnen betalen.. (als ik soms zie hoe makkelijk hoge bedragen genoemd worden als 'dat kan je dan wel betalen')

Volgens mij is dat ook een beetje in het verlengde van de vraag die wel vaker gesteld is, wie zijn precies grootverdieners, denk ik?

Edit: weet ik nog steeds niet wie die VVD-ers zijn?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 10:21

Ik ben een VVD-er maar heb de discussie hier niet zo gevolgd. Ik heb op het moment wel te maken met erfbelasting en wordt daar nu al niet blij van. Het is een behoorlijk bedrag om op te hoesten, zeker wanneer je geld in stenen zit. Het geeft veel stress in een toch al verdrietige periode.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 10:23

Weet je wat het is Cer, erven is in principe gratis geld. Voor dat geld heb jij niets gedaan.

Ik snap heel goed dat ouders het fijn vinden om kinderen een mooie erfenis te kunnen geven. Maar er zijn ook ouders die dat niet kunnen.

De vermogensongelijkheid in Nederland, wordt door erven vooral in de topvermogens, enorm versterkt.

Want kijk er eens objectief naar. Als ik € 100.000,- per jaar aan salaris verdien, dan betaal ik ongeveer 40% belasting.

Krijg ik een erfenis van € 100.000,- (geld waar ik niets voor heb gedaan) dan zou ik daarover geen belasting hoeven te betalen?

Werken moet lonen toch? Waarom dat geen belasting op geerfd geld, maar wel op geld waar ik hard voor heb moeten werken?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 10:25

Pien, jammer dat je er zo emotioneel over wordt. :(:) Jouw partij staat in de peilingen nog steeds heel hoog.

@Cer, ja die bedragen zijn verschrikkelijk hoog. En bij de meeste mensen staat dat zeker niet op de bankrekening, maar als je huis waar je al jaren woont in waarde stijgt (waar je ook jaarlijks meer OZB belasting voor betaalt) dan ben je al gauw 'rijk'. Net als alle boeren miljonair zijn, omdat de grond zoveel waarde heeft. Maar de bankrekening zegt hier in ieder geval heel wat anders.

Sowieso wordt ik misselijk van die hoge bedragen. Dochterlief heeft laatst aan mij voorgerekend wat zij aan studieschuld heeft opgebouwd :( .. ze is nu 23 en studeert volgend jaar af. Haar schuld loopt dan (inclusief de rente) richting de 50.000,- ;( :\ Je begint dan al met een mega-achterstand.
kan de vvd wel mooi zeggen dat het een investering in haarzelf is, maar het is gewoon heel erg zuur.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 10:40

Erfbelasting vind ik ook iets gruwelijks. Als mijn ouders overlijden erven mijn zus en ik geld/huis waarover die mensen al belasting betaald hebben. Dan moet je als erfgenaam nóg een keer belasting over datzelfde bedrag betalen. Heel krom imo.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 10:43

Tango1979 schreef:
Krijg ik een erfenis van € 100.000,- (geld waar ik niets voor heb gedaan) dan zou ik daarover geen belasting hoeven te betalen?

Even alleen deze eruit gehaald..
ja daar heeft iemand anders voor gewerkt, en die heeft hard gewerkt om dat voor zn familie te regelen.

(ik snap wat je bedoelt hoor, :j maar in mijn hoofd is het gewoon vreemd.. je mag ook niks kado geven aan mensen, dat vind ik soms ook zo raar.. dat daar regels voor zijn... )

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 10:45

er bestaat wel een soort van belastingvrije schenking die de ouders aan kinderen mogen doen.
maar als al het geld in het huis zit wordt dat ook moeilijk natuurlijk.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 10:54

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 10:56

Plus dat als je als partner erft, je al belasting hebt betaald over het inkomen en mogelijk ook het spaargeld dat je hebt gebruikt om je huis hypotheekvrij te krijgen. En dan kun je dus volgens GL/PVDA nóg een keer belasting betalen over hetgeen je van je partner erft. Ik vind het ook echt een heel slecht plan.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 10:58

Tango1979 schreef:
Weet je wat het is Cer, erven is in principe gratis geld. Voor dat geld heb jij niets gedaan.

Ik snap heel goed dat ouders het fijn vinden om kinderen een mooie erfenis te kunnen geven. Maar er zijn ook ouders die dat niet kunnen.

De vermogensongelijkheid in Nederland, wordt door erven vooral in de topvermogens, enorm versterkt.

Want kijk er eens objectief naar. Als ik € 100.000,- per jaar aan salaris verdien, dan betaal ik ongeveer 40% belasting.

Werken moet lonen toch? Waarom dat geen belasting op geerfd geld, maar wel op geld waar ik hard voor heb moeten werken?

Appels en peren: (hard) werken kan ik in hoge mate beinvloeden. Erven niet. Als er geen erfenis is dan is er geen erfenis. En als er wel een erfenis is dan hebben anderen daar al voor gebloed in de vorm van belastingen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 11:04

Pien , even simpel voorbeeld :
Twee oudere mensen hebben een huis dat 400.000 waard is, net de hypotheek afgelost voor ze met pensioen gingen om het wat ruimer te hebben. Aow 1500, pensioen 500.
2000 euro per maand. Net genoeg om boodschappen en vaste lasten te betalen.
Eentje overlijdt, erfbelasting komt meteen om de hoek kijken, dan moet de overblijvende partner meteen 10.000den euro’s tevoorschijn toveren. Met als gevolg, nieuwe hypotheek ( indien je die al krijgt) of verkopen en hoen dat je in de huidige markt iets kunt huren of terug kopen. Zeer onterecht, iemand merkte op, prima toch, je hebt ook geen hypotheek lasten .
Wat denkt men wat het onderhoud van eigen huis kost , huurders kloppen bij de woningstichting aan bij schilderwerk en andere gebreken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 11:12

Jammer dat er geen degelijke 50+ partij meer is. Die echt opkomt voor ouderen want die hebben vaak andere problemen dan jongeren. Nou ja, er is wel een partij die goed opkomt voor "family values" van jong tot oud maar die ligt bij de gemiddelde Bokker niet goed vanwege Christelijkheid.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 11:17

Tango1979 schreef:
Het artikel werkt wel zwaar op de emotie hoor jongens! O nee, straks moet de overblijvende partner het huis verkopen. Iemand wel eens van overlijdensrisicoverzekeringen gehoord?

Laten we zeggen dat je een huis van € 400.000,- hebt met je partner. Dan erf je dus € 200.000,-

Dat wordt belast tegen 35%, dus € 70.000,- De meeste mensen hebben een overlijdensrisicoverzekering, met die uitkering kan je dit gewoon betalen, en heb je meestal nog een kapitaal over.

Het wordt iets problematischer als je ouder bent dan 85, want de overlijdensrisicoverzekering biedt maar dekking tot je 85ste.

Maar hou er ook rekening mee dat je dan waarschijnlijk al 20 jaar geen woonlasten hebt. Als je 20 jaar elke maand € 500,- opzij zet (wat al veel veel minder is dan wat een huurder betaalt) heb je na 20 jaar € 120.000,- Dus ruim voldoende om de erfbelasting te betalen.

Laten we ook een hoger woningbedrag nemen
Woning € 800.000,-
Dan erf je € 400.000

Je betaalt 45% erfbelasting, dat is € 180.000

Laten we zeggen dat je 15 jaar hypotheekvrij zit. Als je € 1.000,- per maand aan woonlasten bespaart, heb je € 180.000,- opzij gezet.

Je kan tegen het hele principe van erfbelasting zijn, prima. Maar net doen of PvdA/GL die arme oudjes direct verplicht om hun huis te verkopen, is grote stemmingsmakerij.

En let wel: PvdA/GL verhoogt fors het belastingvrije vermogen dat je mag sparen:

Met onze initiatiefwet stellen we een eerlijke en progressieve vermogensbelasting voor. Daarbij gaan vermogens vanaf 100.000 euro (of 200.000 euro voor paren) belasting betalen. Van 1 procent tot 500.000 euro oplopend tot 5 procent voor vermogens boven 5 miljoen euro. Daarmee worden gewone spaarders ontzien, terwijl mensen met een fors vermogen juist meer gaan bijdragen.

Dank voor deze nuchtere post. Stemmingmakerij hebben we niets aan.
Tango1979 schreef:

Dit. En dat is best wel zuur voor de nakomelingen van die ouders, die zich óók de tandjes werken, maar niets konden nalaten, omdat ze altijd maar net genoeg hadden om in leven te blijven. Want die kinderen erven helemaal niets. Maar hun leeftijdsgenoten hebben startkapitaal of een gratis huis, waardoor ze veel meer opwaartse mobiliteit hebben. Imo is het alleen maar fair om dat een beetje recht te trekken, want het is echt heel erg scheef.