Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 10:49

MarlindeRooz schreef:
Waarom is het dan een asielprobleem en geen opvangprobleem? Want het is toch de opvang die niet goed gaat?

Ik zeg niet dat het een asielprobleem is?

Opvang: ''plaats waar je terecht kunt als je problemen hebt Voorbeelden: 'opvang voor asielzoekers' , 'opvang voor drugsverslaafden' ''

Opvang kunnen we bieden. Niet altijd volgens de manier die we wensen, maar over het algemeen krijgen mensen die hier komen een dak boven hun hoofd en kunnen ze zich onttrekken aan de onveiligheid in hun thuisland.

Het is een integratieprobleem.

integratie: ''Integratie is de opname in een (groter) geheel. Het gaat daarbij voornamelijk om de opname van personen of bepaalde bevolkingsgroepen in de maatschappij. Een belangrijk kenmerk van integratie is dat de opname van personen of bevolkingsgroepen van beide kanten komt. Zowel de binnenkomende partij als de ontvangende partij passen zich aan de ander aan''

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 10:54

_San87_ schreef:
Dat kan. Dat maakt het vrouwonvriendelijke klimaat dat nu heerst, over de hele wereld, niet meteen iets dat door asielzoekers versterkt wordt, of zo.

Dus ja, ik denk ook dat culturen kunnen botsen, en dat ook doen. Maar ik denk niet dat het fair is de opvlamming van vrouwonvriendelijkheid en femicide bij andere culturen te leggen. Onze westerse cultuur heeft daarin ook nog heel erg veel stappen te zetten.

Waar gebeurd dat hier in dit topic dan?

Er wordt nergens gezegd dat ze de oorzaak zijn. Ik zeg wel dat het niet helpend is voor de vrouwveiligheid, om mannen uit andere culturen, met andere normen en waarden richting vrouwen, hierheen te halen zonder die verschillen te erkennen. Zonder te verwachten dat ze intergreren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 10:56

996981 schreef:
Waar bij verkrachting het de vrouw is die gestraft wordt. waarin de vrouw zelfs worden gestenigd bij overspel doet dat wat met je beeldvorming.

En dat komt ook voor in landen die heel verwesterd lijken zoals de Emiraten.

Raineri

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 10:58

Ik heb het idee dat jullie echt ontzettend langs elkaar heen praten en misschien niet eens zo heel ver van elkaar afstaan qua mening :Y)

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 10:58

996981 schreef:
MarlindeRooz schreef:
Waarom is het dan een asielprobleem en geen opvangprobleem? Want het is toch de opvang die niet goed gaat?

Ik zeg niet dat het een asielprobleem is?

Opvang: ''plaats waar je terecht kunt als je problemen hebt Voorbeelden: 'opvang voor asielzoekers' , 'opvang voor drugsverslaafden' ''

Opvang kunnen we bieden. Niet altijd volgens de manier die we wensen, maar over het algemeen krijgen mensen die hier komen een dak boven hun hoofd en kunnen ze zich onttrekken aan de onveiligheid in hun thuisland.

Het is een integratieprobleem.

integratie: ''Integratie is de opname in een (groter) geheel. Het gaat daarbij voornamelijk om de opname van personen of bepaalde bevolkingsgroepen in de maatschappij. Een belangrijk kenmerk van integratie is dat de opname van personen of bevolkingsgroepen van beide kanten komt. Zowel de binnenkomende partij als de ontvangende partij passen zich aan de ander aan''

inderdaad, tolerantie en verdraagzaamheid moet van beide kanten komen, dan heeft het kans van slagen *D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 11:03

996981 schreef:
_San87_ schreef:
Dat kan. Dat maakt het vrouwonvriendelijke klimaat dat nu heerst, over de hele wereld, niet meteen iets dat door asielzoekers versterkt wordt, of zo.

Dus ja, ik denk ook dat culturen kunnen botsen, en dat ook doen. Maar ik denk niet dat het fair is de opvlamming van vrouwonvriendelijkheid en femicide bij andere culturen te leggen. Onze westerse cultuur heeft daarin ook nog heel erg veel stappen te zetten.

Waar gebeurd dat hier in dit topic dan?

Er wordt nergens gezegd dat ze de oorzaak zijn. Ik zeg wel dat het niet helpend is voor de vrouwveiligheid, om mannen uit andere culturen, met andere normen en waarden richting vrouwen, hierheen te halen zonder die verschillen te erkennen. Zonder te verwachten dat ze intergreren.

996981 schreef:
Meest vrouwvriendelijke land is Denemarken. In Denemarken werden in 2023 4.565 eerste asielaanvragen ingediend, wat een significant lager aantal is dan in Nederland (ongeveer 35.000 in 2022) en de meeste andere EU-landen. Dit komt door het strenge Deense asielbeleid dat de regering sinds 2019 verder heeft aangescherpt. De meeste immigratie naar Denemarken betreft momenteel mensen die komen werken of studeren.

Geen idee of er een verband is. Maar wel opvallend. Zeker als je de lijst met meest vrouwonvriendelijke landen erbij pakt en de lijst waar “onze” immigranten vandaan komen

Je impliceert het wel?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 11:04

Raineri schreef:
Ik heb het idee dat jullie echt ontzettend langs elkaar heen praten en misschien niet eens zo heel ver van elkaar afstaan qua mening :Y)

Ik ook :j

Maar dat is ook het lastige met geschreven taal.
Je zit met ruis en interpretatie die je in een gesprek met lichaamstaal en intonatie toch beter kunt overbrengen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 11:05

_San87_ schreef:
Elisa2 schreef:
Maar bij die andere culturen is niet het feminisme gebeurd zoals hier, dus die leven nog zoals wij hier 200 jaar geleden deden dus dat is nogal tegenstrijdig met zeggen dat ze niet onvriendelijker zijn als er tegelijkertijd gezegd wordt dat het hier hard nodig was en we er nog steeds niet zijn. :-) (dat laatste ben ik het overigens helemaal mee eens)

Niet per se waar. Iran van voor de jaren 70 was een hele moderne samenleving, bijvoorbeeld. Waar vrouwen studeerden, droegen wat ze wilden en geen hoofddoek op moesten, het land was vooruitstrevender dan NL was. Toen kwam de revolutie en werd Iran een Islamitische republiek.

De verlichting voor de Islam als geloof/religie moet nog komen.
Afghanistan ook!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 11:13

_San87_ schreef:
Je impliceert het wel?

Nee, dat doe ik niet.

Er staat ook dat de meeste immigratie naar Denemarken betreft momenteel mensen die komen werken of studeren. Die mensen hebben een doel, een kans, een mogelijkheid. Ook dat is iets waar we in NL niet in slagen. Om migranten een geschikte rol te geven in onze samenleving, waarbij ze gelijk zijn aan autochtone Nederlanders. Ik ben er van overtuigd dat het criminaliteitcijfer onder migranten lager is als ze een goede dagbesteding hebben.

Allemaal facetten die denk ik meespelen. Integratie moet van twee kanten komen. Ook wij Nederlanders moeten daarin werk verrichten om mensen kansen te geven. Die kansen worden echter groter zodra migranten zich welwillend opstellen en hun best doen om zich aan te sluiten bij de Nederlandse normen en waarden.

De schuld ligt niet bij de een of de ander. Het is een samenloop van falend beleid dat ervoor zorgt dat we problemen ervaren.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 11:18

fransje23 schreef:
Raineri schreef:

Ik ook :j

Maar dat is ook het lastige met geschreven taal.
Je zit met ruis en interpretatie die je in een gesprek met lichaamstaal en intonatie toch beter kunt overbrengen.

Zou kunnen. Maar het verschil in cultuur en normen en waarden blijkt moeilijk te onderkennen. Iedere keer wordt er teruggregrepen op de autochtone Nederlander die een fout begaan heeft. Op de autochtone Nederlander die vrouwonvriendelijk is. Steeds wordt er weer gewezen dat Nederlandse vrouwen ook nog niet gelijkwaardig zijn. En dat klopt allemaal, maar bestaat voor mij naast het feit dat het in de landen waar veel migranten vandaan komen nog veel slechter gesteld is. Het is niet dat je pas ander gedrag van anderen mag verwachten als iedere autochtone Nederlander zonder zonde is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 11:44

De sissende t.jong in met name de grote steden, zijn 2e/3e en zelfs al 4e generatie. In feite zijn ze dus geboren Nederlanders.
Ga eens naar een amateur voetbal- of hockeywedstrijd en dan wat drinken na afloop in de kantine of naar een kroeg/club met een paar vrouwen.
Mannen in een groep met een drankje op zijn rotvervelend en kunnen vrouwen echt sexueel intimideren.
Of op kantoor waar met name mannen werken, vliegen de sexuele grapjes over de afdeling; je moet dan als vrouwelijke collega assertief en adrem zijn om daar te kunnen werken.

Sexueel geweld komt vaak binnen een relatie voor en ook moord op vrouwen is bijna altijd relatie-gerelateerd.
Lisa, Anne en bijvoorbeeld Marianne waren helaas op de verkeerde plek op de verkeerde tijd.

Ik zie geen oplossing, behalve dat mensen/omstanders veel vaker/sneller moeten ingrijpen als zij getuige zijn. Maar de meeste mensen zijn bang en kijken liever weg.
En aandacht in het onderwijs voor dit onderwerp.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 11:46

Het gaat niet om vrouwonvriendelijke landen of groepjes maar om godsdiensten, die in wezen bijna altijd vrouwonvriendelijk zijn, volgens mij. De islam is in wezen vrouwonvriendelijk, de gereformeerde kerk ook. In West-Europa zijn de groepjes die volgens de strikte, voorgeschreven normen leven, echter kleiner dan in veel Islamitische landen waar het de norm is volgens de godsdienstige regels te leven en die regelmatig ook ingebed zijn in de wet, ook omdat de geestelijkheid in veel landen nog met de politiek verweven is.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 12:00

Aanspreken is inderdaad een ding in onze hyperindividualistische sameleving. In veel culturen is het veel normaler dat men bij wangedrag op straat wordt aangesproken. Opvoeding wordt veelal gezien als een maatschappelijke taak, waar wij het de taak van de ouders vinden

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 12:02

mysa schreef:
Het gaat niet om vrouwonvriendelijke landen of groepjes maar om godsdiensten, die in wezen bijna altijd vrouwonvriendelijk zijn, volgens mij. De islam is in wezen vrouwonvriendelijk, de gereformeerde kerk ook. In West-Europa zijn de groepjes die volgens de strikte, voorgeschreven normen leven, echter kleiner dan in veel Islamitische landen waar het de norm is volgens de godsdienstige regels te leven en die regelmatig ook ingebed zijn in de wet, ook omdat de geestelijkheid in veel landen nog met de politiek verweven is.

Klopt, die scheiding van kerk en staat is er niet (meer) in veel Islamitische landen. Mede veroorzaakt door westerse bemoeienis, trouwens.

Vrouwonvriendelijkheid zit in alle moderne geloven verweven, zelfs in het Hindoeïsme.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 12:02

Electra63 schreef:
De sissende t.jong in met name de grote steden, zijn 2e/3e en zelfs al 4e generatie. In feite zijn ze dus geboren Nederlanders.

De moeilijkheid zit hem in het cultuurverschil. Achter de voordeur begint een andere cultuur met niet de normen en waarden die wij ‘hier’ kennen. Dat is het grote probleem. Het zijn in feite geboren Nederlanders, echter door het cultuurverschil gaat die vergelijking nimmer op.

Electra63 schreef:
En aandacht in het onderwijs voor dit onderwerp.

Aandacht in het onderwijs is zeker aanwezig en volop in ontwikkeling. Het blijft echter belangrijk om in te zetten op de kritische blik op weekend scholen. Mede hierdoor blijft het cultuurverschil een enorme kloof.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 12:05

996981 schreef:
Aanspreken is inderdaad een ding in onze hyperindividualistische sameleving. In veel culturen is het veel normaler dat men bij wangedrag op straat wordt aangesproken. Opvoeding wordt veelal gezien als een maatschappelijke taak, waar wij het de taak van de ouders vinden

Aanspreken op gedrag is vaak een voorbode om in elkaar geslagen/neergestoken/geschoten te worden. Dus ik snap best waarom men het niet (veel) doet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 12:22

996981 schreef:

Hier krijg je soms zelf de ouders op je dak als je een kind ergens op aanspreekt.

Ik vind de uitdrukking: it takes a village to raise a child, wel mooi.

We zijn inderdaad steeds individualistischer geworden met alle nadelen van dien.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 12:29

Op mijn werk spreek ik inderdaad de ouders er op aan wanneer het te onveilig wordt voor het kind, dan kunnen ze zelf bepalen over de aanpak. Pakt hier wel goed uit eigenlijk. In ieder geval nooit moeite verder mee gehad. (Met gevaarlijk bedoel ik; op losliggende producten staan of in stellingen klimmen ect.)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 13:30

Cer schreef:
Ik zie niet helemaal precies wat dit dan te maken heeft met vrouw-(en lgbtq) onvriendelijkheid, die OVERAL ter wereld is. Zowel hier, maar hier is dan bijv het homohuwelijk toegestaan

Maar het lijkt me toch goed om te bedenken dat het grootste risico daarvoor nu is: rechtsextremisme in combinatie met conservatief-christelijk extremisme. In Polen, Hongarije, Italie en de VS staat dit nu onder druk of is het deels alweer ondermijnd... door rechtsextremisten. In Hongarije door Orban, waar Wilders groot fan van is. Toen de Nederlandse burgemeester in Budapest meedemonstreerde bij de verboden Pride, riep Wilders op X dat Hongarije best de burgemeester mocht oppakken. De bedreiging van onze rechten komt echt uit 1 hoek.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 13:33

Zelf zit ik erg op de gedachte dat het feminisme en emancipatie de vrouw veel gelijkheid heeft gebracht richting de positie van de man. Maar dat er altijd veel is gekeken naar feminisme als 'vrouwenzaak', terwijl het veel meer een maatschappelijke en culturele zaak zou moeten zijn. Door het als vrouwenzaak te behandelen, zijn de mannen niet meegenomen in een leven waarin vrouwen gelijkwaardig zijn en zie daar de opkomst van Andrew Tate.

Ik zou graag een nieuwe emancipatiegolf zien waarbij een gelijkwaardige samenleving centraal staat: leuk dat een vrouw meer rechten heeft (en dat ze op papier gelijk staan met de man) maar dan nu graag ook echt in de praktijk. En om dat te laten slagen moeten de mannen meegenomen worden in deze emancipatie.

MarlindeRooz

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 13:40

Ik ben echt niet op mijn mondje gevallen en ik heb een groot rechtvaardigheidsgevoel. Maar ook ik denk wel 3x na voor ik me ergens mee bemoei. Hoef niet nog een keer een tik te krijgen. :+

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 13:47

MarlindeRooz schreef:
Ik ben echt niet op mijn mondje gevallen en ik heb een groot rechtvaardigheidsgevoel. Maar ook ik denk wel 3x na voor ik me ergens mee bemoei. Hoef niet nog een keer een tik te krijgen. :+

Dat geldt voor mannen die andere mannen volgens ons moeten aanspreken op seksitisch en vrouwonvriendelijk gedrag natuurlijk net zo. We verwachten van hen wel dat ze bereidt zijn risico te lopen, terwijl ze zelf geen last hebben van het probleem

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 13:48

996981 schreef:
MarlindeRooz schreef:

Dat geldt voor mannen die andere mannen volgens ons moeten aanspreken op seksitisch en vrouwonvriendelijk gedrag natuurlijk net zo. We verwachten van hen wel dat ze bereidt zijn risico te lopen, terwijl ze zelf geen last hebben van het probleem

Aangezien ik zo ongeveer net zo groot ben als een gemiddelde man snap ik dat helemaal. Maar tussen aanspreken en meedoen zit een grijs gebied.

Je kan bijvoorbeeld filmen / politie bellen etc.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 13:50

Shadow0 schreef:
Cer schreef:
Ik zie niet helemaal precies wat dit dan te maken heeft met vrouw-(en lgbtq) onvriendelijkheid, die OVERAL ter wereld is. Zowel hier, maar hier is dan bijv het homohuwelijk toegestaan

Maar het lijkt me toch goed om te bedenken dat het grootste risico daarvoor nu is: rechtsextremisme in combinatie met conservatief-christelijk extremisme. In Polen, Hongarije, Italie en de VS staat dit nu onder druk of is het deels alweer ondermijnd... door rechtsextremisten. In Hongarije door Orban, waar Wilders groot fan van is. Toen de Nederlandse burgemeester in Budapest meedemonstreerde bij de verboden Pride, riep Wilders op X dat Hongarije best de burgemeester mocht oppakken. De bedreiging van onze rechten komt echt uit 1 hoek.

ik zat nog even te kijken hoe mijn post iets te maken had met wat jij schrijft, maar ik zag het niet helemaal.. :)

daarnaast, door op 1 ding te focussen, kan het andere vergeten worden. Volgens mij wordt door een aantal mensen geschreven dat het op meer fronten misgaat, en dan iets voorrang geve boven het ander, betekent dat je iets anders laat vallen..

Eens met de post van LadyinGreen wat dat betreft

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 13:58

MarlindeRooz schreef:
Aangezien ik zo ongeveer net zo groot ben als een gemiddelde man snap ik dat helemaal. Maar tussen aanspreken en meedoen zit een grijs gebied.

Je kan bijvoorbeeld filmen / politie bellen etc.

En in dat grijze gebied ontstaat een voedingsbodem voor erger. Als mannen niet worden aangesproken op seksistische grappen wordt de stap naar ander seksueel overschrijdend gedrag kleiner. Als iedereen wegkijkt, wordt er niemand aangesproken (waarmee ik niet wil zeggen dat ik je niet snap. Ik snap je beweegredenen absoluut).