Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 22:10

Electra63 schreef:
Dan moet je ook de verklaring uit het Pointeronderzoek vermelden. ;)

Een deel van de verklaring voor een hoger gemiddeld inwilligingspercentage is gelegen in een verschil van de samenstelling van de aanvragen.

Met andere woorden: in Nederland vragen relatief veel mensen asiel aan, die uit landen komen met een grote kans op een verblijfsvergunning. Zo komen er in vergelijking met andere landen veel meer Jemenieten naar Nederland. De top 3 van aanvragen in Nederland bestond in april 2024 uit Syriërs, Jemenieten en Irakezen.

Zo melden zich in Nederland relatief veel asielzoekers uit conflictgebieden, waardoor de kans op een succesvolle asielaanvraag groter is.

Ik gaf in de post eerder ook aan dat de oorzaken divers zijn. :) En ik zie dit ook niet als iets negatiefs dat uitleg vereist, dus vandaar.. ;) Eigenlijk doet Nederland het tot op heden nog netjes, als je ziet hoeveel aanvragen in andere landen worden geweigerd en later via de rechter toch moeten worden afgegeven.

Alleen spijtig als het hier dezelfde richting op gaat...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 22:24

irmaz schreef:
Met de huidige plannen en de financiele onderbouwing daarbij blijkt dat het begrotingstekort na 2027 gaat oplopen tot boven de 3% (mag niet van EU). Onze VVD-minister van justitie en veiligheid bij nieuwsuur: Ja, dat kan, maar dat is niet voor dit kabinet :oo

Ik zag dat ze ook hele onzekere bezuinigingen hebben ingeboekt. Zoals 1.6 miljard minder naar de EU.
En als dat vervolgens niet lukt, dan zoeken ze dat weer ergens anders.

Electra63

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 22:33

Ik ben van de plaatjes ;)

Hier een hele mooie van Hein de Haas op X:

Afbeelding

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 22:33

Loretta schreef:
irmaz schreef:
Met de huidige plannen en de financiele onderbouwing daarbij blijkt dat het begrotingstekort na 2027 gaat oplopen tot boven de 3% (mag niet van EU). Onze VVD-minister van justitie en veiligheid bij nieuwsuur: Ja, dat kan, maar dat is niet voor dit kabinet :oo

Ik zag dat ze ook hele onzekere bezuinigingen hebben ingeboekt. Zoals 1.6 miljard minder naar de EU.
En als dat vervolgens niet lukt, dan zoeken ze dat weer ergens anders.

Die kerncentrales gaan er dus nooit komen...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 22:51

Wat betreft het aantal woningen die worden toegekend aan statushouders, ook die verhalen kloppen niet.

De cijfers van 2021 volgens het CBS.
Afbeelding

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 23:07

Mensen weten wel dat de cijfers gewoon overdreven worden, bewust want zo heeft populisme pas een kans. Asielzoekers zijn de nieuwe joden/roma en andere vermoorde groepen van ww2.
Zorg voor een zondebok, maak mensen wijs dat de meeste problemen die ze ondervinden aan deze groep ligt en win er verkiezingen mee.
Grote moordpartijen zal het hopelijk niet opleveren maar een heel vervelende periode wel .

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 09:44

Ik kwam dit commentaar tegen als reactie op de btw verhoging op sport cultuur enz

Citaat:
Wat een gemekker over tientjes hier en daar.
Dat geld is hartstikke nodig om de puinhopen van Rutte op te ruimen.
Met de VVD en z'n linkse vriendjes kon het geld niet op, bleven ze maar uitgeven, geld naar de EU scheppen en de aankomende grote problemen weg lachen.
Wees niet boos nu er een kabinet is dat de problemen aanpakt én de oude puinhoop opruimt.

De continue schuld aan links geven heeft bij deze persoon zijn werk goed gedaan. -O- welke linkse vriendjes van Rutte hebben dan geregeerd afgelopen jaren? :o?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 10:11

de algemene beschouwingen beginnen straks, ben benieuwd of het vuurwerk gaat worden in de kamer.
We gaan zien wat de dag ons brengt.

Gisteren het interview op Eenvandaag met Schoof en bij Eva met de minister van Financiën Eelco Heinen. Beide kwamen goed op mij over, goed verhaal.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 10:26

Vuurwerk hoeft niet van mij, stuk realiteitszin wel graag.
Vanochtend in de krant mbt bezuinigingen; tijdens het overleg hebben ze allemaal een lijst gekregen en daar konden ze op wegstrepen wat ze niet wilden. Blijkbaar was bij de meesten de verhoging van btw op boeken enz blijven staan.
Lijkt alsof we geregeerd gaan worden door een multiple choice kabinet zonder zich af te vragen wat de gevolgen zijn.
O ja , de btw verhoging voor pretparken ging niet door , dan kon Jan met de pet ook nog eens naar de Efteling. Alsof mensen die moeite hebben de draadjes aan elkaar te knopen naar de Efteling kunnen. Kortzichtige figuren.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 10:28

Je kunt beter de Efteling duurder maken en sport en cultuur goedkoper. Lijkt mij gezonder!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 10:36

realisme is inderdaad wel nodig.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 10:45

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 10:46

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 10:54

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 11:12

Ik vind het heel mooi dat het vertrouwen in de politiek is gestegen, maar bij mij in ieder geval niet ;). Ik kwam vanochtend nog dit stuk tegen:

https://nos.nl/collectie/13979/artikel/ ... te-termijn

Uit dit artikel:
nos schreef:
Het nieuwe kabinet heeft verschillende onuitgewerkte plannen en kijkt vooral naar voordelen op de korte termijn. Dat zeggen de drie planbureaus in een gezamenlijke reflectie op de kabinetsplannen. De publicatie wordt later vandaag openbaar, maar NRC heeft deze al ingezien en schrijft erover.

De kritiek komt van het Centraal Planbureau (CPB), Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL), en gaat over de plannen die het kabinet vanmiddag bekendmaakt.

"Het kabinet legt de prioriteit op de brede welvaart hier en nu ten koste van brede welvaart later en elders", schrijven ze. Dan gaat het bijvoorbeeld om de bezuinigingen op onderwijs en innovatie. Zo'n bezuiniging kan op termijn slecht uitpakken voor de welvaart en de concurrentiepositie van Nederland, luidt de waarschuwing.

Arjen Lubach (hoera, weer terug!) legt duidelijk uit hoe het zit met de mestcrisis:
https://www.youtube.com/watch?v=v-NpAkW9QRc

En hoe het zit met de hoeveelheid asielzoekers:
https://www.youtube.com/watch?v=d9u-CLXIH8k

We weten allang dat die crisis helemaal niet bestaat, maar zo ervaren wordt.

Het blijft voor mij voelen alsof we een soort dikke kleuter zijn die iets te lang met zijn hand in de snoepjespot heeft gezeten (de uitzonderingen bij de EU) en op tafel staat te stompen met zijn handjes omdat hij niet nóg meer snoepjes mag. Op korte termijn is zo'n snoepje best lekker en is die kleuter niet meer boos - dus lijkt hartstikke gunstig, maar op lange termijn wordt ie gewoon vadsig en krijgt hij allerlei gezondheidsproblemen. Die dan nóg veel meer geld kosten.

ruitje schreef:
Arbeidsmigranten is iets anders dan wat er bij de vluchtelingen gebeurd, zoals ook later uitgelegd.

Omdat de vraag persoonlijk gericht was kreeg ik allereerst de indruk dat je denkt dat ik PVV stem en ten tweede dat ik mij niet verdiept heb in vluchtelingen?

Dus om terug te komen op je vraag:

Ik heb de lerarenopleiding geschiedenis gedaan, ik denk dat ik wel iets weet over andere landen, of Nederland in andere tijden :o . En ik ben in Rusland, Amerika, China en Afrika geweest.

Na Rusland, China en Afrika heb ik huilend op de bank gezeten toen ik thuis was. Wat was ik blij dat ik weer in NL mocht zijn.
Oh en na mijn bezoek aan Auschwitz ben ik 3 maanden zowat depressief geweest en heb ik 'de mens' gehaat.

En nog, sta ik er achter dat we voorwaarden moeten stellen aan ons immigratie beleid.

Jij suggereert ook nogal dat mensen zich niet (willen) verdiepen in PVV stemmers, en dat ze dat eigenlijk moeten doen. Alsof er nooit gepraat wordt, alsof er geen enkele interesse is. Dat is niet waar. Vandaar de tegenvraag. In gesprek blijven is mooi, helemaal mee eens, maar dat gesprek moet wel twee kanten op gaan. Ik heb zelf het idee dat er vanalles wordt gedaan om vluchtelingen weg te zetten als gore gelukszoekers, die met hun handjes van ons kostbare Nederland af moeten blijven. Terwijl ze zich vol zitten te vreten op luxe cruiseschepen. Wíj hebben recht op dat geluk, niet hullie.

Ik deel trouwens je gevoel na reizen in het buitenland. Zelf in Wit-Rusland geweest, bij zorgbehoevende mensen op bezoek geweest. Na Afrika niet huilend op de bank gezeten, maar wel heel veel nagedacht over of de westerse manier van leven nou zo zaligmakend is. Gezien hoe belangrijk educatie is, en hoe Westerse landen maar al te graag deze landen leegplundert (oa Sierra Leone. Mijnbouw? Engels. Wegen? Chinees. Resorts / Toerisme (voorzover aanwezig?) Libanees). De bevolking is grotendeels ongeletterd, ga dan maar eens opboksen. In Amerika door de Deep South gereisd. De geschiedenis, de burgeroorlog, de confederate vlaggetjes in de tuinen. Het racisme is voelbaar (we gingen met de bus, en achterin zitten. Is een ding). Het maakt voor mij dat ik al die onvrede in Nederland niet zo goed snap. Ook als je het hier slecht hebt, heb je het relatief écht nog goed vergeleken bij andere landen. Ik vind het lastig dat er enorm veel begrip moet zijn voor een groep die heel weinig begrip heeft voor anderen en hun soms verdrietige verhalen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 11:22

De oppositie is meer met elkaar bezig dan het kabinet.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 11:28

Wie is er nog meer aan het kijken?

Ik denk op te merken dat de kabinetspartijen alles heel erg naar asielmigranten proberen te trekken. Ik hoop dat ze ook over de arbeidsmigratie gaan discussiëren.

Yesilgoz is wel sterk trouwens. Ik ben geen VVDer qua standpunten, maar zij kan tot nu toe goed debatteren.

Mbt PVDA/GL vind ik het stiekem wel jammer dat Klaver niet aan het woord komt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 11:48

ja, ik kijk/luister ook. Met kromme tenen soms want Timmermans ben ik echt geen fan van. De onder de gordel opmerkingen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 11:54

Tango1979 schreef:
Mbt PVDA/GL vind ik het stiekem wel jammer dat Klaver niet aan het woord komt.

Ik vin Timmermans wel inhoudelijk. Maar ja, daar win je tegenwoordig geen verkiezingen meer mee.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 12:27

juval schreef:
ja, ik kijk/luister ook. Met kromme tenen soms want Timmermans ben ik echt geen fan van. De onder de gordel opmerkingen.

Dan hou je zeker niet van Wilders die allemaal persoonlijke opmerking o de man en vrouw doet en deed en "waar heel Nederland van smult". Ik vind Timmermans altijd zeer inhoudelijk en scherp. Dat inhoudelijke mis ik te vaak bij Wilders.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 18-09-24 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 12:34

pien_2010 schreef:
juval schreef:

Dan hou je zeker niet van Wilders die allemaal persoonlijke opmerking o de man en vrouw doet en deed en waar heel Nederland van smult. Ik vind Timmermans altijd zeer inhoudelijk en scherp. Dat inhoudelijke mis ik te vaak bij Wilders.

Weet zeker dat echt niet heel Nederland er van smult, beetje ongenuanceerde uitspraak. Ben ik niet gewend van je.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 12:37

Timmermans is zijn geloofwaardigheid volledig kwijt en daarmee ook zijn connectie met de gewone, werkende mensen. Dat komt onder andere omdat hij ook vaak liegt en hij kiest soms ook een variatie in woorden die afstand schept met zijn doelgroep. Heel onhandig en onverstandig, hij heeft inmiddels ook veel spijt van zijn terugkomst naar Den Haag,

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 12:38

Klopt en daar hoef je niet gelijk zo fel op in te gaan. Ik had het tussen aanhalingstekens moeten zetten. Ga ik gelijk doen want ik meen het sarcastisch.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 12:39

Veronica2 schreef:
Timmermans is zijn geloofwaardigheid volledig kwijt en daarmee ook zijn connectie met de gewone, werkende mensen. Dat komt onder andere omdat hij ook vaak liegt en hij kiest soms ook een variatie in woorden die afstand schept met zijn doelgroep. Heel onhandig en onverstandig, hij heeft inmiddels ook veel spijt van zijn terugkomst naar Den Haag,

Heb je bronnen vahet spijt hebben? Verder deel ik je mening niet.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 12:41

Veronica2 schreef:

Hoe kom je daarbij? Waar heeft hij over gelogen dan?