Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 17:49

Het is nu ook op het nieuws (nos van 17:00), daar hebben ze het over 11 gewonden bij de brand in het gebouw van Ozon

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 17:52

HEt zijn zoveel branden de laatste tijd. HEt is of hele domme pech of er is meer aan de hand. Dus het hoort wel degelijk in dit topic want ik krijg toch af en toe het idee dat het rommelt daar in Rusland. Dat zelfmoord virus (is ook niet direct Oekraïne oorlog gerelateerd en toch wellicht wel), al die branden etc.
Dus dat iedereen nu de ontwikkelingen op de voet volgt in Rusland en in Oekraïne daar staat toch niemand van te kijken?
Het is toch een gesloten land, dus we zullen er wellicht nooit het fijne van weten, maar ik vind het wel het vermelden waard. Ook in dit topic. Waarom vind jij van niet Bigone? Want wellicht is er nog geen bewijs van sabotage.

Fijn dat het eerste graanschip door de controles is en door kan. Nu hopelijk ook de rest nog.

Telpeva
Moderator Algemeen

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 18:03

Ik vind het ook interessant, bewijs is er naar mijn weten inderdaad niet maar zijn er ooit eerder zo veel branden geweest in Rusland? Ik denk ook dat er meer speelt en dat het ook met de oorlog in Oekraine te maken heeft, misschien dat ook niet alle branden ermee te maken hebben, maar daar zullen we denk ik ook nooit achter komen.

Heel rot wel voor die mensen in het pand, even duizend man evacueren, zoveel gewonden, een dode, 2 mensen vermist. Dat zijn toch ook allemaal burgers die hun leven willen leven net als ieder ander...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 18:07

Ja, precies Telpeva. Ik ben het met je eens. Maar het feit dat we het wellicht nooit zullen weten, of achteraf betekent dus niet dat we het vooraf niet kunnen posten. Ook eens dat het voor de mensen een (persoonlijk) drama is of kan zijn.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 18:10

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 18:11

pien_2010 schreef:
HEt zijn zoveel branden de laatste tijd. HEt is of hele domme pech of er is meer aan de hand. Dus het hoort wel degelijk in dit topic want ik krijg toch af en toe het idee dat het rommelt daar in Rusland. Dat zelfmoord virus (is ook niet direct Oekraïne oorlog gerelateerd en toch wellicht wel), al die branden etc.
Dus dat iedereen nu de ontwikkelingen op de voet volgt in Rusland en in Oekraïne daar staat toch niemand van te kijken?
Het is toch een gesloten land, dus we zullen er wellicht nooit het fijne van weten, maar ik vind het wel het vermelden waard. Ook in dit topic. Waarom vind jij van niet Bigone? Want wellicht is er nog geen bewijs van sabotage.

Fijn dat het eerste graanschip door de controles is en door kan. Nu hopelijk ook de rest nog.
Bigone bedoelt (denk ik) iets/iemand anders, Pien :)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 18:16

Ailill schreef:
Loretta schreef:
Nancy Pelosi is toch naar Taiwan geweest. Dus ook daar lopen de spanningen nu op.

https://www.nu.nl/buitenland/6215736/ch ... m=referral
Hoe bedoel je toch? Het was vooraf toch niet (officieel) bekend dat ze zou gaan?

Ik bedoel er niets mee. Het was toch eerst nog niet zeker dat ze zou gaan. Ze is dus toch heen geweest.
Amerika heeft dus nu duidelijk een positie in genomen met betrekking tot Taiwan. Nu maar afwachten wat er verder gebeurt.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 18:23

Dan snap ik je. Ik dacht dat je vooraf al ergens had gelezen dat ze definitief wel of juist niet zou gaan, en vroeg me af waar je due informatie dan eventueel had gevonden.

Ik kwam niet verder dan berichtgeving toen ze al onderweg was, daarvoor bleef het wat vaag.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 18:25

Ailill schreef:
Dan snap ik je. Ik dacht dat je vooraf al ergens had gelezen dat ze definitief wel of juist niet zou gaan, en vroeg me af waar je due informatie dan eventueel had gevonden.

Ik kwam niet verder dan berichtgeving toen ze al onderweg was, daarvoor bleef het wat vaag.

Ik heb ook niet alles gevolgd. Ik las dat bericht en dacht toen. Oke, ze is dus uiteindelijk wel heen gegaan.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 18:28

Precies, ik vind het wel een duidelijke statement. Enige jammere is dat het rode gedeelte van de USA nu op haar achterste poten staat.

Al zei Pelosi tijdens haar speech vanmiddaf dat de gehele USA achter Taiwan staat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 18:33

Ja, het is democratie of geen democratie..

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 18:49

Citaat:
Kuleba benoemt ex-procureur-generaal Venediktova tot ambassadeur in Zwitserland.
Minister van Buitenlandse Zaken Dmytro Kuleba zei op 3 augustus dat hij gelooft dat voormalig procureur-generaal Iryna Venediktova 'de competenties heeft' om ambassadeur te zijn.
Venediktova werd op 19 juli ontslagen, waarbij president Volodymyr Zelensky de aanwezigheid van verraders in haar bureau aanhaalde als reden voor haar ontslag.

https://twitter.com/KyivIndependent/sta ... 8968729601

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 18:53

Ze heeft ze inderdaad niet genoeg kunnen opsporen maar denk dat ze als ambassadeur prima geschikt is.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 18:54

irmaz schreef:
Citaat:
Kuleba benoemt ex-procureur-generaal Venediktova tot ambassadeur in Zwitserland.
Minister van Buitenlandse Zaken Dmytro Kuleba zei op 3 augustus dat hij gelooft dat voormalig procureur-generaal Iryna Venediktova 'de competenties heeft' om ambassadeur te zijn.
Venediktova werd op 19 juli ontslagen, waarbij president Volodymyr Zelensky de aanwezigheid van verraders in haar bureau aanhaalde als reden voor haar ontslag.

https://twitter.com/KyivIndependent/sta ... 8968729601

Dat is wel erg zwaar gestraft.. ambassadeur in Zwitserland.. :D

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 19:15

Volgens mij ook een stukje symbolische erkenning voor wat ze wel goed heeft gedaan :)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 19:17

Op dit moment zit je toch beter in Zwitserland dan in de Oekraine.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 19:32

Loretta schreef:
Op dit moment zit je toch beter in Zwitserland dan in de Oekraine.

Oekraïne zonder de.. anders verbannen ze jou ook naar Zwitserland.. :+

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 19:33

Dit lijkt me ook niet zo'n slechte ontwikkeling:

Gezanten van Iran, VS en EU keren terug naar Wenen voor heropleving van nucleaire besprekingen.
https://www.trtworld.com/middle-east/ir ... alks-59416

Iran en de US gaan onder leiding van de EU proberen om het Nucleaire overleg opnieuw leven in te blazen nadat Trump in 2015 dit overleg eenzijdig heeft opgezegd.
In mei heeft er al een eerder overleg plaatsgevonden tussen de leden van dit overleg China, Rusland, Frankrijk, Groot Brittanië and Duitsland maar zonder de VS, op verzoek van Iran. https://www.trtworld.com/asia/iran-seek ... lout-17739

Nu dus een aparte lijmpoging tussen Iran en de VS.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 19:34

irmaz schreef:
Dit lijkt me ook niet zo'n slechte ontwikkeling:

Gezanten van Iran, VS en EU keren terug naar Wenen voor heropleving van nucleaire besprekingen.
https://www.trtworld.com/middle-east/ir ... alks-59416

Iran en de US gaan onder leiding van de EU proberen om het Nucleaire overleg opnieuw leven in te blazen nadat Trump in 2015 dit overleg eenzijdig heeft opgezegd.
In mei heeft er al een eerder overleg plaatsgevonden tussen de leden van dit overleg China, Rusland, Frankrijk, Groot Brittanië and Duitsland maar zonder de VS, op verzoek van Iran. https://www.trtworld.com/asia/iran-seek ... lout-17739

Nu dus een aparte lijmpoging tussen Iran en de VS.

Kunnen ze het meteen even over die drones voor Rusland hebben..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 08:05

Defensie expert Colijn over de stand van zaken . Interessant vind ik dat hij aangeeft in het artikel dat de Britse inlichtingendienst achteraf vaak gelijk blijkt te hebben.
Tevens is, zo vertelt hij, Poetin overgegaan op plan B ,wagner groep die nu vecht, daar blijkbaar niet genoeg mensen door Poetin gerecruteerd zijn.
Ook verteld hij dat de Oekraïners met succes door beschadigingen bruggen, de aanvoer voor de Russische troepen met succes zeer moeilijk hebben gemaakt.
https://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6 ... redirect=1

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 08:07

Dit is niet best...

Bron Telegraaf:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/5675436 ... -in-oorlog

Leger Oekraïne brengt burgers in gevaar met tactiek'

De Oekraïense gevechtstactieken brengen eigen burgers in gevaar door militaire doelen te maken van niet-militaire plaatsen, zoals woonwijken, dorpen, woningen, flatgebouwen, ziekenhuizen en scholen. Dit rapporteert de mensenrechtenorganisatie Amnesty Internationaal, die er naar eigen zeggen "tussen april en juli intensief onderzoek" naar heeft gedaan.

Talloze burgers zijn hierdoor gedood en gewond geraakt. Amnesty constateert dat het leger hiermee het internationaal humanitair recht schendt. "Het feit dat het land zich moest verdedigen, ontslaat het Oekraïense leger niet van de verplichting het internationaal humanitair recht te respecteren", aldus het nieuwe rapport. Dergelijke schendingen rechtvaardigen natuurlijk op geen enkele manier de willekeurige aanvallen die Rusland doet en waarbij talloze burgers zijn gedood en verwond.

Oekraïense militairen hebben bases ingericht en wapensystemen neergezet, waarmee bijvoorbeeld vanuit scholen en ziekenhuizen op de vijand is gevuurd. Bij daaropvolgende Russische aanvallen op de bevolkte Oekraïense gebieden, zijn burgers gedood en wordt veel civiele infrastructuur vernietigd. Er is volgens Amnesty-chef Agnès Callamard sprake van "een patroon" in de onderzochte regio's Charkov, Donbas en Mikolajev.

Onderzoekers troffen bijvoorbeeld woonwijken met soldaten aan, die kilometers verwijderd lagen van frontlinies en waar in de omgeving genoeg plekken waren om zich op te houden zonder in de nabijheid van burgers te zijn. Er waren ook geen aanwijzingen dat militairen burgers vroegen te evacueren, laat staan dat ze hielpen bij evacuaties. De mensenrechtenorganisatie constateerde ook aan het front het verschijnsel dat Oekraïense militairen hun aanval juist vanuit de bebouwde kom begonnen. Dat is in zeker negentien steden en dorpen gebeurd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 08:20

Dat is inderdaad slecht te noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 08:30

Slecht? oorlogsmisdaad.

Wel goed dat Amnesty het in kaart brengt. Ik denk dat iedereen hier de beelden al wel gezien had van scholen waar Oekraiense militairen een basis van hadden gemaakt.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 09:06

Ik vind het verdrietig en onbegrijpelijk. Ik hoop dat er nog ooit een goede, logische verklaring voor komt waarom voor een dergelijke "tactiek" gekozen is. En een oorlogsmisdaad is een oorlogsmisdaad, van welke kant die komt maakt voor burgers niet uit ;(

Hierbij het hele artikel van Amnesty zelf: https://www.amnesty.org/en/latest/news/ ... civilians/

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 09:06

Ik vraag me af in hoeverre amnesty dit wel goed in kaart kan brengen en andere organisaties nog niet, er zijn zo ontzettend veel burgerdoelen geraakt door de Russen en op geen enkele foto , en ik heb er helaas heel erg veel gezien, lagen dode militairen, gevechtsmiddelen of iets dergelijks. Dit is waar Rusland zich elke keer mee verdedigt, ja er zaten Oekraïnse soldaten in dat gebouw. En toch vielen er alleen doden onder burgers.
Wanneer er meerdere onderzoeken komen en die komen met dezelfde conclusie, prima naar voor nu geloof ik het niet direct volledig .
Ik heb wel heel veel scholen gezien waar Russen hebben huisgehouden, ook waar oekrainse soldaten zaten, maar wel alleen soldaten en geen kinderen.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 04-08-22 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt