Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 19:31

_San87_ schreef:
mysa schreef:
Klopt, mensen met bezittingen in box 2 en 3 worden weer bevoordeeld. Waarom?

VVD he...

Wat dacht je van de agro-reuzen van de BBB? Veel kapitaal, veel vastgoed. Onze plaatselijke varkens-industrieel is inmiddels panden aan het opkopen in het dichtsbijzijnde dorp en laat daar een projectontwikkelaar appartementjes bouwen :)*

En PVV boeit het niet zolang de Islam maar buitengewerkt wordt. Grote winst daar is dat in de Nederlandse onderste laag percentueel veel Islamieten zitten, dus als die versobert kunnen worden is dat alleen maar winst.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 19:35

Tango1979 schreef:
Van NSC had ik meer verwacht, met name op het gebied van arbeidsmigratie. Maar daar heeft de VVD ook haar stempel goed op kunnen drukken. Niets maar dan ook niets te vinden over aanpakken arbeidsmigratie.

NSC is mij ook enorm tegengevallen. Hun grootste onderwerp namelijk de rechtstaat is niet veel meer van over. NSC werkt mee aan een kabinet die de tweede kamer buiten spel wil proberen te zetten vanwege een vermeende crisis. Ze hebben zich mooi beet laten nemen door Wilders. Zodra de onderhandelingen voorbij waren heeft Wilders zijn ijskast bij het grofvuil gezet en een racistische minister op Asiel en Immigratie geplaatst met goedkeuren van de NSC.

Ook over het tweede onderwerp van NSC namelijk de bestaanszekerheid vind ik weinig terug. Eigenlijk vind ik daar helemaal niets van terug.

Wat voor concreets heeft de NSC er nu eigenlijk uitgesleept?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 19:36

Stukje uit de Troonrede ;
Hoewel de C02-uitstoot zich voor het eerst sedert lange tijd lijkt te stabiliseren, zijn er verdere verbeteringen op dat terrein noodzakelijk. Ook het oplossen van de mestproblematiek en het beheersen van de mobiliteit vragen om voortgaande inspanningen.”

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 19:38

Geen idee want ze hadden geen verkiezingsprogramma he |o

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 19:41

Een van de oplossingen voor mest was export. Ik denk dan alleen maar aan ziektes rondsturen over de wereld. -O- Je zult maar kippenmest met een beginnende vogelgriep naar elders sturen %)

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 19:45

We zijn vooral een kenniseconomie en de achterstanden in lezen en rekenen zijn al groot en waar wordt gigantisch op bezuinigd? Juist, onderwijs. Dat gaat in de toekomst zoveel geld kosten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 19:50

Een boterham met tevredenheid kregen wij als we meer als twee boterhammen wilden. Mijn moeder had 8 kinderen en we aten veel en vanaf de derde had je tevredenheid (alleen boter op het brood). Wij aten vroeger al volkoren en bruin brood (tarwe). Sneetje witbrood mocht op zondag. Hahahahaha.
Eens met jullie hoor Tango.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 19:51

Tango1979 schreef:
Mee eens Loretta, de VVD heeft uitstekend zijn werk gedaan.

Het valt me niet eens tegen van de PVV: precies wat ik verwacht had. GW is gewoon een VVDer he, met wat leuke populistische retoriek, een gejatte SP paragraaf, waar ze wel heeeel hard over roepen. Maar als je naar stemgedrag in de Kamers kijkt: ho maar.

BBB is eigenlijk de VVD voor de boeren. Is er niet voor de kleine boer, maar voor de Agro reuzen. Ook geen verrassing.

Van NSC had ik meer verwacht, met name op het gebied van arbeidsmigratie. Maar daar heeft de VVD ook haar stempel goed op kunnen drukken. Niets maar dan ook niets te vinden over aanpakken arbeidsmigratie.

https://www.l1nieuws.nl/nieuws/2746301/prinsjesdag-2024-dit-zijn-de-belangrijkste-punten-uit-de-troonrede

Hier in de samenvatting wordt wel gesproken over het grip krijgen op arbeidsmigratie. Ik ben alleen benieuwd hoe ze dat willen aanpakken?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 19:53

pien_2010 schreef:
Een boterham met tevredenheid kregen wij als we meer als twee boterhammen wilden. Mijn moeder had 8 kinderen en we aten veel en vanaf de derde had je tevredenheid (alleen boter op het brood). Wij aten vroeger al volkoren en bruin brood (tarwe). Sneetje witbrood mocht op zondag. Hahahahaha.

Bij ons was het als je te dik beleg op je boterham deed of niet 2 boterhammen met 1 keer beleg.

Sneetje witbrood mocht nooit |(

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 19:57

journee schreef:
https://www.l1nieuws.nl/nieuws/2746301/prinsjesdag-2024-dit-zijn-de-belangrijkste-punten-uit-de-troonrede

Hier in de samenvatting wordt wel gesproken over het grip krijgen op arbeidsmigratie. Ik ben alleen benieuwd hoe ze dat willen aanpakken?

Alles wat ik lees is praktisch niet haalbaar. Er wordt nergens rekening mee gehouden dat de arbeidsmarkt compleet overspannen is.

Vanaf januari gaan ze ook de ZZPers op schijn werknemerschap controleren. Zijn 80 fte voor vrij gemaakt. Wie leent het meeste ZZPers in, juist de overheid.

Terwijl jaren geleden uit onderzoek al is gebleken dat ZZP de nieuwe standaard is. Mensen willen meer vrijheid, meer zelf bepalen enz. En met die nieuwe wet die amper uitvoerbaar is, willen ze dat terugdringen. Echt bezopen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-24 20:03

nps schreef:
ruitje schreef:
Nee, dus daar ligt volgens mij echt een win win situatie qua migratie! Jongens, zeldzaam...

Zijn we het nou eens over migratie :') ?

Maar dat gebeurt toch al lang? Er wordt bewust kennis uit andere landen gehaald (expats) en hele sectoren die draaien op goedkope arbeidsmigranten (bij de vleesindustrie is bijna de helft (!) arbeidsmigrant). De arbeidsmigranten doen voornamelijk laaggeschoold werk waar Nederlanders niet zoveel zin in hebben.

Niet iedere vluchteling zal zin hebben in zo’n soort baan, en terecht. Er is een taalbarriere, een gedeelte kampt met trauma vanwege de dingen die ze hebben meegemaakt… was het maar zo simpel. Over de vraag - heb je wel eens een vluchteling gesproken - je vraagt zelfs steeds, verdiepen jullie je wel in PVV stemmers? Ga je wel eens een gesprek aan? Ik draai die om - verdiepen mensen die anti immigratie zich wel eens in vluchtelingen? Weten ze hoe het in andere landen is, of kan zijn? Hoe het is om in oorlog of een dictatoriaal regime te lezen? Ik vind het heel verdrietig dat we zo omgaan met mensen in nood.

Arbeidsmigranten is iets anders dan wat er bij de vluchtelingen gebeurd, zoals ook later uitgelegd.

Omdat de vraag persoonlijk gericht was kreeg ik allereerst de indruk dat je denkt dat ik PVV stem en ten tweede dat ik mij niet verdiept heb in vluchtelingen?

Dus om terug te komen op je vraag:

Ik heb de lerarenopleiding geschiedenis gedaan, ik denk dat ik wel iets weet over andere landen, of Nederland in andere tijden :o . En ik ben in Rusland, Amerika, China en Afrika geweest.

Na Rusland, China en Afrika heb ik huilend op de bank gezeten toen ik thuis was. Wat was ik blij dat ik weer in NL mocht zijn.
Oh en na mijn bezoek aan Auschwitz ben ik 3 maanden zowat depressief geweest en heb ik 'de mens' gehaat.

En nog, sta ik er achter dat we voorwaarden moeten stellen aan ons immigratie beleid.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 20:09

Benzz schreef:
journee schreef:

Alles wat ik lees is praktisch niet haalbaar. Er wordt nergens rekening mee gehouden dat de arbeidsmarkt compleet overspannen is.

Vanaf januari gaan ze ook de ZZPers op schijn werknemerschap controleren. Zijn 80 fte voor vrij gemaakt. Wie leent het meeste ZZPers in, juist de overheid.

Terwijl jaren geleden uit onderzoek al is gebleken dat ZZP de nieuwe standaard is. Mensen willen meer vrijheid, meer zelf bepalen enz. En met die nieuwe wet die amper uitvoerbaar is, willen ze dat terugdringen. Echt bezopen.

Is het in de zorg niet zo dat alles ZZP'er wordt omdat het dan beter verdient?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 20:11

Een uitgerekende tabel met hoe diverse groepen er voor of achteruit op gaan. Om te janken zo erg, de alleenstaanden met een lager inkomen en dan vooral met kinderen blijft op 0 of gaat er op achteruit -O- waarom?

En studenten zijn nogal de pineut.

Afbeelding

De link werkt steeds niet nibud heeft het uitgerekend
Het zijn echt cijfers om blij van de worden -O-

https://www.nibud.nl/52954a93-8349-44dd ... e5662f2508
Laatst bijgewerkt door karuna op 17-09-24 20:17, in het totaal 3 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 20:15

pien_2010 schreef:

Tegenwoordig betaal je meer voor gezondere volkorenbrood dan voor ongezond witbrood. En als er geen volkoren op bruin brood staat dan is het witbrood met kleurstoffen zodat het bruin lijkt.

Daarbij mag je de kinderen er ook wel bij vertellen dat ze hun brood met tevredenheid moeten beleggen zodat de grote beleggers hun boterham met kaviaar kunnen beleggen. Hopelijk maken ze dan later als ze groot zijn en met een rood potlood in het stemhokje staan niet dezelfde fouten.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 20:19

Dat klopt San,in de zorg zitten veel mensen die ZZPers zijn omdat ze dan meer verdienen. Maar ik verwacht niet dat die mensen weer een vast dienstverband aangaan in de zorg. Die zullen eerder in een andere branche gaan werken waar ze wel meer verdienen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 20:27

Ik heb niets gezien vandaag, maar uit de commentaren van verschillende experts en analisten, begreep ik, dat veel plannen (nog) niet zijn uitgewerkt of doorgerekend.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 20:33

ruitje schreef:
En nog, sta ik er achter dat we voorwaarden moeten stellen aan ons immigratie beleid.

ruitje, ik denk dat iedereen dat vindt (behalve de PVV, die wil gewoon niemand Nederland binnenlaten). Dit is wat Timmermans al in 2016 zei: https://www.ewmagazine.nl/buitenland/ar ... -2751592W/
Inmiddels is er het eea veranderd in de wereld en of die 60% nog steeds zo is dat weet ik niet. Maar ik wil zeggen: er is geen enkele partij die roept dat voor iedereen die Nederland binnenwandelt maar de rode loper uitgerold moet worden. En er zijn tal van voorwaarden aan verbonden voordat iemand werkelijk een status in Nederland krijgt Ook de opvang van asielzoekers is geen fijne omgeving, laat staan een walhalla zoals sommige propagandisten beweren. De organisatie van asielopvang wordt al vele jaren verwaarloosd en getraineerd waardoor er veel achterstand is en er waarschijnlijk meer mensen door de mazen glippen dan de bedoeling is.

Wat nieuwe spelregels:
uit de crisiswet:
    het opschorten van de behandeling van asielaanvragen (‘asielbeslisstop’)

uit het asielhervormingspakket:
    Daarnaast schaft het kabinet de asielvergunning voor onbepaalde tijd af, zodat bij gewijzigde omstandigheden kan worden getoetst of bescherming nog noodzakelijk is of dat iemand weer terug kan naar het land van herkomst

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 20:37

Benzz schreef:
journee schreef:

Controleren op schijn werknemerschap gebeurt al heel lang hoor, en niet alleen bij ZZP-ers. Maar het is soms wel lastig voor mensen die veel met lange projecten bezig bent en hierdoor maar een beperkt aantal opdrachtgevers hebben. Dat er controle is op misbruik van belastinggeld vind ik ook geen probleem. Wel lastig wordt het als er geen duidelijke regels zijn op welke manier iemand nu wel of niet voldoet.

Dat er ook mensen ongewild schijnwerknemer zijn, zoals bij bezorgservices was voor mij ook even nieuw, maar wel goed dat hier naar gekeken wordt.
https://nos.nl/l/2527807

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 20:50

Het controleren op schijn ZZPers is ook goed voor de maatschappij.

Als je in loondienst bent, betaal je voor de WIA. Iedereen in loondienst betaalt dus voor de uitkeringen bij arbeidsongeschiktheid. Hoe meer mensen bijdragen, hoe lager het risico is en dus hoe lager de premie.

Dit geldt niet voor ZZPers, veel ZZP ers hebben niet eens een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV). Als zij uitvallen mogen ze eerst hun vermogen opeten en komen ze daarna in de bijstand. Dit probleem kan natuurlijk met de verplichte AOV worden opgelost.

Het probleem is ook bescherming. Een vaste werknemer kan niet zomaar ontslagen worden. Die heeft veel meer rechten dan een ZZPer. De werkgever loopt minder,de werknemer meer risico bij een ZZP constructie.

Bovendien merk je in de zorg dat ZZPers de krenten uit de pap pikken. Door bijvoorbeeld geen nacht of weekenddiensten te draaien. Door (veel) meer te verdienen dan collega's in loondienst.

Bovendien hebben ondernemers aan aantal voordelen belastingtechnisch. Maar er zijn een heleboel ZZPers die helemaal geen ondernemer zijn. Zij zijn helemaal geen eigen baas. Doen geen ander werk dan hun collega's die in loondienst zijn. Waarom zouden die zulke voordelen horen krijgen.
Laatst bijgewerkt door Tango1979 op 17-09-24 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 20:51

irmaz schreef:
ruitje schreef:

ruitje, ik denk dat iedereen dat vindt (behalve de PVV, die wil gewoon niemand Nederland binnenlaten). Dit is wat Timmermans al in 2016 zei: https://www.ewmagazine.nl/buitenland/ar ... -2751592W/
Inmiddels is er het eea veranderd in de wereld en of die 60% nog steeds zo is dat weet ik niet. Maar ik wil zeggen: er is geen enkele partij die roept dat voor iedereen die Nederland binnenwandelt maar de rode loper uitgerold moet worden. En er zijn tal van voorwaarden aan verbonden voordat iemand werkelijk een status in Nederland krijgt Ook de opvang van asielzoekers is geen fijne omgeving, laat staan een walhalla zoals sommige propagandisten beweren. De organisatie van asielopvang wordt al vele jaren verwaarloosd en getraineerd waardoor er veel achterstand is en er waarschijnlijk meer mensen door de mazen glippen dan de bedoeling is.

Wat nieuwe spelregels:
uit de crisiswet:
    het opschorten van de behandeling van asielaanvragen (‘asielbeslisstop’)

uit het asielhervormingspakket:
    Daarnaast schaft het kabinet de asielvergunning voor onbepaalde tijd af, zodat bij gewijzigde omstandigheden kan worden getoetst of bescherming nog noodzakelijk is of dat iemand weer terug kan naar het land van herkomst

Asiel voor beperkte duur zorgt vaak voor schrijnende gevallen. Zeker in het geval waar kinderen hier zijn opgegroeid en zich land van herkomst niet eens kunnen herinneren. Dan vind ik verplicht terug sturen echt niet acceptabel.

Die 60% is trouwens heel wisselvallig. Tijdens oorlog is het aantal verleende en dus gerechtvaardigde asielvergunningen wel opgelopen tot zo'n 80%. Maar Nederland geeft procentueel ook wel de meeste eerste asielvergunningen af in Europa. (Frankrijk staat geloof ik onderaan)
Toch zijn de redenen hiervoor divers. Ook worden er in verhouding maar weinig hoger beroep zaken aangespannen in Nederland tegen afgewezen aanvragen. Die komen in andere landen vele malen meer voor en in ongeveer de helft van de gevallen beslist de rechtbank dat er alsnog asiel moet worden verleent.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 20:57

Afbeelding

Wij nemen helemaal niet veel meer vluchtelingen op, volgens deze tabel.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 20:59

journee schreef:
Asiel voor beperkte duur zorgt vaak voor schrijnende gevallen. Zeker in het geval waar kinderen hier zijn opgegroeid en zich land van herkomst niet eens kunnen herinneren. Dan vind ik verplicht terug sturen echt niet acceptabel.

En dat is toch echt de bedoeling. Als je vanuit een land vlucht omdat je daar bijvoorbeeld vervolgd wordt door het regime en dat regime verandert na 30 jaar ineens dan kun je dus terug naar dat land. Of je nu een mooie zaak hebt opgebouwd en koophuis hebt, een gezin een kat en 2 paardjes doet er dan niet toe. Opzouten.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 21:10

Electra63 schreef:
[ Afbeelding ]

Wij nemen helemaal niet veel meer vluchtelingen op, volgens deze tabel.

Procentueel gezien verleent Nederland de meeste eerste asielaanvragen. Dat is iets anders dan aantallen asielzoekers.
https://pointer.kro-ncrv.nl/asielaanvragen-worden-hier-vaker-toegekend-dan-in-andere-landen-maar-dat-is-te-verklaren

Overigens gaat de door jou getoonde tabel over asiel aanvragen, niet over verleende vergunningen, daar zit ook een groot verschil tussen.

(en qua omvang mag je verwachten dat landen zoals Duitsland en Frankrijk meer vluchtelingen zullen opnemen)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 21:54

Dan moet je ook de verklaring uit het Pointeronderzoek vermelden. ;)

Een deel van de verklaring voor een hoger gemiddeld inwilligingspercentage is gelegen in een verschil van de samenstelling van de aanvragen.

Met andere woorden: in Nederland vragen relatief veel mensen asiel aan, die uit landen komen met een grote kans op een verblijfsvergunning. Zo komen er in vergelijking met andere landen veel meer Jemenieten naar Nederland. De top 3 van aanvragen in Nederland bestond in april 2024 uit Syriërs, Jemenieten en Irakezen.

Zo melden zich in Nederland relatief veel asielzoekers uit conflictgebieden, waardoor de kans op een succesvolle asielaanvraag groter is.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 22:07

Met de huidige plannen en de financiele onderbouwing daarbij blijkt dat het begrotingstekort na 2027 gaat oplopen tot boven de 3% (mag niet van EU). Onze VVD-minister van justitie en veiligheid bij nieuwsuur: Ja, dat kan, maar dat is niet voor dit kabinet :oo