Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 18:19

pien_2010 schreef:
Die vissen dat is normaal voor een partij voor de dieren. Net als inkrimpen van de veestapel.
Ze weten echt wel dat dit niet gaat gebeuren. Maar natuurlijk zet een partij van de dieren daarop in. Ze weten zelf ook wel dat het veel water bij de wijn doen is bij meeregeren.

Met Rabobank laten betalen geven ze indirect aan dat ze ook de Rabobank mee verantwoordelijk vinden voor de huidige situatie. Tuurlijk gaat dat niet gebeuren.

Het jaar 2030 kiezen zie ik als druk op de ketel zetten want dat is zo nodig. Beter als alles tillen naar 2050. Dat geeft een gevoel van alle tijd en dan gebeurt er te weinig zoals je nu ziet gebeuren. De EU is niet voor niets ontevreden over Nederland.

Tja, naar haar kwam Rob Jetten en wordt het gesprek een stuk realistischer en met meer onderbouwing. Ik zal geen D66 stemmen. Maar een beetje realisme klinkt toch wel een stuk beter.

Er werd Rob Jetten ook nog gevraagd naar het idee van Esther Ouwehand om in 2030 klimaatneutraal te zijn. Zei hij dat hij dat nog niet zag gebeuren.

Wanneer rechtse partijen met dit soort onrealistische ambities komen dan noemt men dat geheel terecht populisme.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 18:23

Loretta , we konden ook binnen een jaar van Russisch gas af, wanneer we nu niet echt beginnen met zo goed mogelijk klimaatneutraal worden( helemaal lukt nooit denk ik) zitten we in 2030 nog te praten over koeien, vliegvelden enz.
Stem geen Pvdd maar de noodzaak is wel degelijk aanwezig en daarvoor moeten we niet bij de partijen zijn die het al jaren laten afweten wat betreft milieu en armoede.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 18:27

Loretta schreef:
pien_2010 schreef:
Die vissen dat is normaal voor een partij voor de dieren. Net als inkrimpen van de veestapel.
Ze weten echt wel dat dit niet gaat gebeuren. Maar natuurlijk zet een partij van de dieren daarop in. Ze weten zelf ook wel dat het veel water bij de wijn doen is bij meeregeren.

Met Rabobank laten betalen geven ze indirect aan dat ze ook de Rabobank mee verantwoordelijk vinden voor de huidige situatie. Tuurlijk gaat dat niet gebeuren.

Het jaar 2030 kiezen zie ik als druk op de ketel zetten want dat is zo nodig. Beter als alles tillen naar 2050. Dat geeft een gevoel van alle tijd en dan gebeurt er te weinig zoals je nu ziet gebeuren. De EU is niet voor niets ontevreden over Nederland.

Tja, naar haar kwam Rob Jetten en wordt het gesprek een stuk realistischer en met meer onderbouwing. Ik zal geen D66 stemmen. Maar een beetje realisme klinkt toch wel een stuk beter.

Er werd Rob Jetten ook nog gevraagd naar het idee van Esther Ouwehand om in 2030 klimaatneutraal te zijn. Zei hij dat hij dat nog niet zag gebeuren.

Wanneer rechtse partijen met dit soort onrealistische ambities komen dan noemt men dat geheel terecht populisme.

Duidelijk is dat jij mijn punt niet pakt en BigOne wel.

BigOne

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 18:32

Tja Pien, zal onze leeftijd wel zijn en toch wel de vrees voor onze kinderen en kleinkinderen wanneer we zo doorgaan het milieu te verknallen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 18:34

BigOne schreef:
Loretta , we konden ook binnen een jaar van Russisch gas af, wanneer we nu niet echt beginnen met zo goed mogelijk klimaatneutraal worden( helemaal lukt nooit denk ik) zitten we in 2030 nog te praten over koeien, vliegvelden enz.
Stem geen Pvdd maar de noodzaak is wel degelijk aanwezig en daarvoor moeten we niet bij de partijen zijn die het al jaren laten afweten wat betreft milieu en armoede.

Over de noodzaak ben ik het helemaal met je eens. Die noodzaak is er zeker. Voor mij voelt het gesprek met Jetten die na Ouwehand kwam toch een heel stuk volwassener en realistischer. Zeker zijn visie op een verdienmodel mbt verduurzaming klinkt gewoon doordachter.

Dat geldt trouwens ook voor het programma van GL/PVDA. Er is een degelijke onderbouwing met een degelijke doorrekening.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 18:44

BigOne schreef:
Tja Pien, zal onze leeftijd wel zijn en toch wel de vrees voor onze kinderen en kleinkinderen wanneer we zo doorgaan het milieu te verknallen.

Ja het is zo verdrietig. Mede vanwege BOKT en het niet voelen van de urgentie en het jamaar, ben ik een illusie armer.
Jouw voorbeeld heeft laten zien hoeveel we kunnen, hoe flexibel we zijn als mensheid. Maar als de wil ontbreekt.

Dan denk ik hoe is het mogelijk dat mensen zo passief blijven. We kunnen het gewoon ook al zijn we te laat begonnen. Het kan nog steeds. Maar zowel bedrijf als individu moet de transitie in. Maar het gebeurt te langzaam.
Ik zie hier in Frankrijk zoveel initiatieven.

Er is bij ons in het volgende dorp een proef weiland waar op een bepaalde manier de zonnepanelen staan gegroepeerd. De dieren lopen er (koeien, schapen) en alles wordt door wetenschappers gemonitord. De vervuiling van de panneaux als het gaat om het zicht, wat het doet voor de vogels (migratie route van de kraanvogels en andere) ,of de boer het weiland nog kan gebruiken zo ja wat het doet met de dieren. Het zijn lage schermen, dus geen zicht vervuiling, en wij (ook onze vrienden) volgen het met interesse en plezier. Er gebeurt zoveel!!!! En dat moet ook. Als dit lukt wil men het gaan uitrollen op het platteland in Frankrijk. Het is goedkoop, snel gebouwd, levert veel energie, en het lijkt niet belastend te zijn voor milieu......Croix les doigts (duimen dus).

Loretta PvdD was nog niet zo heel lang geleden een actie partij. Die zetten hoog in. Ik denk dat je er anders naar moet kijken.
Ik vind nl wat ze nu doen een stuk realistischer als inbreken bij de boeren. Zo not done!!!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 18:50

Wat is er volgens jullie dan mis met de klimaat ambities van andere linkse partijen zoals bijvoorbeeld GL/Groenlinks die hun plannen kunnen onderbouwen en ook hebben laten doorrekenen?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 19:02

pien_2010 schreef:
Loretta PvdD was nog niet zo heel lang geleden een actie partij. Die zetten hoog in. Ik denk dat je er anders naar moet kijken.
Ik vind nl wat ze nu doen een stuk realistischer als inbreken bij de boeren. Zo not done!!!

Misschien verschillen we daarin ook wel qua zienswijze. Ik ben nooit een fan van PVDD geweest omdat ze teveel activiteiten met dieren gewoon rucksighlosch willen verbieden. Oke, je kunt dierentuinen, kinderboerderijen en sportvissen wel willen sluiten. En uiteindelijk zal paardrijden er bij hun vroeg of laat ook aan moeten geloven.(Ook al staat dat nu nog niet letterlijk in hun programma) Met dat soort maatregelen ga je het klimaat niet redden. Ook ga je daar de natuur niet mee herstellen.

Dat meedoen met inbraken was meer in de tijd van Marianne Thieme. Die noemde de inbrekers letterlijk helden.

Trouwens ik vond bij Nieuwsuur dat Esther Ouwehand veel beter kritisch bevraagd werd. Bij Buitenhof (en dit is mijn persoonlijke mening) voelde het meer alsof Esther Ouwehand een kinder spreekbeurt mocht houden. Vooral omdat Caroline van der Plas die voor haar aan de beurt was wel heel kritisch aan de tand werd gevoeld. Na Esther Ouwehand kwam Rob Jetten en het voelde voor mij net alsof het gesprek nu weer verder ging tussen de grote mensen. Maar nogmaals dat was mijn persoonlijke gevoel erbij. Misschien kwam dat ook wel door de utopische plannen waarmee e kwam.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 19:09

Loretta schreef:
pien_2010 schreef:

Misschien verschillen we daarin ook wel qua zienswijze. Ik ben nooit een fan van PVDD geweest omdat ze teveel activiteiten met dieren gewoon rucksighlosch willen verbieden. Oke, je kunt dierentuinen, kinderboerderijen en sportvissen wel willen sluiten. En uiteindelijk zal paardrijden er bij hun vroeg of laat ook aan moeten geloven.(Ook al staat dat nu nog niet letterlijk in hun programma) Met dat soort maatregelen ga je het klimaat niet redden. Ook ga je daar de natuur niet mee herstellen.

Hahaha daarom stem ik er nooit op en ook niet in de toekomst, maar ik neem ze wel serieus.

Ik heb GL/PvdA gestemd Loretta daar ze zo groen zijn. En ook al vind ik Timmermans eigenlijk niet zo sympathiek hij heeft wel mijn respect en in de EU gegaan voor het klimaat wet en zijn poot strak gehouden. Ik heb gestemd op nummer 2 , per brief vanuit buitenland, en heb vertrouwen dat hij zijn poot zo strak mogelijk houdt als het om de transitie gaat.

Ik heb Buitenhof niet gezien. Als Esther niet kritisch bevraagd is dan is dat niet door haar maar een grote fout vd journalist!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 19:30

GL/Groenlinks staan wel heel hoog op mijn overweging. Zeker vanwege de bestaanszekerheidsplannen in combinatie met een goed onderbouwde klimaat agenda die goed door gerekend is. En dat is dan ondanks dt ik vrees dat GL/Groenlinks alle onregelmatigheden in het Nederlandse natuurbeheer zoals vervuild slip, recylingsgranulaat en de Oostvaardersplassen gewoon door laten gaan. Ook qua onderwerp wolf ben ik het niet met ze eens. Maar als ik verder alle plussen en minnen tegen over elkaar afzet dan eindigen GL/Groenlinks toch wel heel hoog in mijn overweging.

Ik zelf kies een politicus niet omdat ik die leuk of Sympathiek vind. Ik zeg altijd, je kiest in de politiek niet iemand om een biertje mee te gaan drinken maar iemand waarvan je verwacht dat hij/zij het land kan besturen. Timmermans lijkt me zeker gezien zijn ervaring wel in staat om Nederland als premier te vertegenwoordigen. Wat ik dan persoonlijk van hem vind doet er niet meer toe.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 19:39

Dat heb ik dus ook Loretta. Ik kies al mijn hele leven op een vrouw, net als mijn moeder en oma doet, en ijn dochter doet het ook. En ik ben het met je eens, je kunt het nooit helemaal eens zijn met alles, heb ik ook.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 19:42

pien_2010 schreef:
Dat heb ik dus ook Loretta. Ik kies al mijn hele leven op een vrouw, net als mijn moeder en oma doet, en ijn dochter doet het ook. En ik ben het met je eens, je kunt het nooit helemaal eens zijn met alles, heb ik ook.

Ik doe hetzelfde, ik stem ook altijd op een vrouw.

Mijn moeder niet: die zei altijd: Gewoon VVD stemmen :+

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 19:50

Loretta schreef:
GL/Groenlinks staan wel heel hoog op mijn overweging. Zeker vanwege de bestaanszekerheidsplannen in combinatie met een goed onderbouwde klimaat agenda die goed door gerekend is. En dat is dan ondanks dt ik vrees dat GL/Groenlinks alle onregelmatigheden in het Nederlandse natuurbeheer zoals vervuild slip, recylingsgranulaat en de Oostvaardersplassen gewoon door laten gaan. Ook qua onderwerp wolf ben ik het niet met ze eens. Maar als ik verder alle plussen en minnen tegen over elkaar afzet dan eindigen GL/Groenlinks toch wel heel hoog in mijn overweging.

Ik zelf kies een politicus niet omdat ik die leuk of Sympathiek vind. Ik zeg altijd, je kiest in de politiek niet iemand om een biertje mee te gaan drinken maar iemand waarvan je verwacht dat hij/zij het land kan besturen. Timmermans lijkt me zeker gezien zijn ervaring wel in staat om Nederland als premier te vertegenwoordigen. Wat ik dan persoonlijk van hem vind doet er niet meer toe.

Ik heb heel vroeger op Paul Rosenmüller gestemd terwijl ik nu niet eens meer weet welke partij dat was. Omdat ik vond dat hij een goede uitstraling had. Die is dus gestopt wegens bedreigingen. Als je een gezin hebt snap ik dat wel. Ik ben pas politiek geinteresseerd geraakt door Marianne Thieme en toen ook lid van haar partij geworden. Die is nu dus ook weg en de PvdD is niet meer zoals die toen was. Overigens hoor ik van heel veel mensen dat ze vroeger gewoon stemden op een persoon die ze leuk vonden. Van mij bekende mannen was dat dan Marianne Thieme en Rita Verdonk. Dat zijn dus mannen die niet op een man stemmen maar juist op een in hun ogen leuke vrouw. Waar ze fan van zijn. Ik zelf zou dus nooit op een persoon stemmen waar ik GEEN biertje mee zou willen drinken. Als ik diens partij wel zou willen, dan zou ik op een andere persoon van de kandidatenlijst daarvan stemmen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 19:54

Anjali, Paul Rösenmoller was van GL en nu is hij in de 1 ste kamer fractie voorzitter van GL/ PvdA.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 21:39

PvdA/groen links wil de erfbelasting ook voor echtparen verhogen.

Dan kunnen 2 gepensioneerden , als er eentje wegvalt, ineens meer dan een ton aan erfbelasting moeten betalen. Waar haal je dat vandaan ? Met een aow en een klein pensioentje kan je toch niet op oudere leeftijd een hypotheek afsluiten.

https://groot-waterland.nl/2023/11/12/g ... echtparen/

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 21:55

Dat las ik ook en ik vind het ronduit schandalig. Sowieso is erfbelasting belasting op belasting .

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 21:58

Ja, maar bij echtparen met een eigen huis, moet de overgebleven partner ineens een heel hoog bedrag ophoesten. Als dat er niet is, je huis uit ? Waar naar toe ?
Echt een onzalig plan van GroenLinks/pvda.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 22:02

sterregoud schreef:
Dan kunnen 2 gepensioneerden , als er eentje wegvalt, ineens meer dan een ton aan erfbelasting moeten betalen. Waar haal je dat vandaan ? Met een aow en een klein pensioentje kan je toch niet op oudere leeftijd een hypotheek afsluiten.

In mijn ervaring kan dat heel goed.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 22:04

Ik vind die erfbelasting sowieso waardeloos.... althans, van ouder(s) op kind(eren) of op andere wijze binnen het gezin zou dat niet moeten mogen vind ik. Als ouders probeer je iets op te bouwen voor je kind(eren). En als je dan overlijdt wil je ze gewoon je huis na kunnen laten.

Het is toch waardeloos dat nog jongelui, die nog bij hun ouders wonen omdat ze nog geen huis kunnen kopen, bij al dan niet plotseling overlijden niet alleen hun ouders maar ook hun woonruimte kwijt zijn omdat ze de belasting niet kunnen betalen en dus het huis moeten verkopen...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 22:06

Janneke2 schreef:
sterregoud schreef:

In mijn ervaring kan dat heel goed.

Maar het is toch van de zotte dat iets waar je allang belasting over betaald hebt na de dood van je partner weer over moet betalen?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 22:10

Onzalig plan ja! Er zijn ook mensen die alleen maar aow hebben.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 22:14

BigOne schreef:
sterregoud schreef:

Maar het is toch van de zotte dat iets waar je allang belasting over betaald hebt na de dood van je partner weer over moet betalen?

First things first.

1) De PvdA/ GL staat voor een belastingstelsel van het type 'de zwaarste lasten op de sterkste schouders'.

2) Erven is een vorm van verwerven en om één of andere reden moet je daar over betalen.
Ik zie niet in 'dat je daar al belasting voor hebt betaald'.
(Stel het huis was voor de helft van jou en wordt nu 100% jouw eigendom: dat is verwerven.)

3) Citaat verkiezingsprogramma:

"We willen de erf- en schenkbelasting eerlijker maken. Nu ontvangt één procent van de mensen bijna dertig procent van het geld. We zorgen ervoor dat mensen die een bescheiden erfenis ontvangen geen belasting betalen. Voor grote vermogens gaat de belasting omhoog. Daarnaast schaffen we constructies af die het mogelijk maken om erfbelasting te ontwijken."

4) Die opmerking over mensen met een klein pensioentje plus AOW
is dus
niet
van toepassing op dit plan.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 12-11-23 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 22:17

Erfbelasting op een geldbedrag vind ik nog iets anders dan wanneer het over een woonruimte gaat waar je als erfgenaam (gezinslid) in woont, dat moet niet onder je kont vandaan belast kunnen worden op het moment dat je ook al afscheid moet nemen van een dierbare :(:)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 22:19

pmarena schreef:
Erfbelasting op een geldbedrag vind ik nog iets anders dan wanneer het over een woonruimte gaat waar je als erfgenaam (gezinslid) in woont, dat moet niet onder je kont vandaan belast kunnen worden op het moment dat je ook al afscheid moet nemen van een dierbare :(:)

Ik lees dus niet dat de PvdA dit van plan is.
(Ik lees wel dat Sterregoud dat denkt.)

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 22:21

Janneke2 schreef:
pmarena schreef:

Ik lees dus niet dat de PvdA dit van plan is.
(Ik lees wel dat Sterregoud dat denkt.)

Janneke, lees eerst even het linkje onder mijn eerste post.