Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 12:43

ik zie hierboven de perfecte kandidaat voor het presidentschap.
Word er gewoon emotioneel van om een Amerikaan zulke zinnige dingen te horen zeggen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 12:44

Ik denk dat defensie op afgelegen gebieden vooral iridium gebruikt. Daar heb je geen schotel voor nodig zoals bij starlink, dus veel praktischer onderweg. Maar het is vooral geschikt voor korte berichten en bijvoorbeeld weerkaarten.

Bernie Sanders is een geweldige spreker inderdaad, die echt het beste voor heeft met de bevolking. Helaas vinden ze hem in Amerika te links, terwijl hij voor ons juist behoorlijk rechts is nog.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 22-02-25 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 12:45

Ann schreef:
Ik heb zo'n hekel aan X, maar daar wordt wel het meest recente nieuws gepost. Het is echt bizar wat je daar leest van betrouwbare bronnen. Gelukkig komt er wel steeds meer weerstand in Amerika tegen wat er nu gebeurt, maar ik weet niet of dat nog wat kan veranderen aan de crisis situatie voor Oekraïne en Europa.

Eens. Het is goed uitkijken idd wie wat plaatst, maar wat ik zelf wel fijn vind, is dat er vaak filmpjes bij worden geplaatst waardoor je gelijk kan checken of t klopt. Als je wegblijft bij ernstig links en rechts en Musk blijft van t algoritme af, kan het best handig zijn.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 13:06

8nnemiek schreef:
Ik denk dat defensie op afgelegen gebieden vooral iridium gebruikt. Daar heb je geen schotel voor nodig zoals bij starlink, dus veel praktischer onderweg. Maar het is vooral geschikt voor korte berichten en bijvoorbeeld weerkaarten.

Bernie Sanders is een geweldige spreker inderdaad, die echt het beste voor heeft met de bevolking. Helaas vinden ze hem in Amerika te links, terwijl hij voor ons juist behoorlijk rechts is nog.

En vergeet niet, hij is al 83 jaar. Dus vrij oud wel :=

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 13:10

8nnemiek schreef:

Oekraïne stuurt drones aan middels starlink, begreep ik.

8nnemiek

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 13:26

Ik reageerde op mysa, over onze eigen defensie, maar in Oekraine gebruiken ze inderdaad starlink.
Heel gemene zet ook van Musk een aantal jaar geleden; hij deed alsof hij gratis starlink schonk, een hoop goede publiciteit, en later stuurde hij fikse rekeningen na ^)
Maar ze zijn er tot nu toe goed mee geholpen gelukkig. Hopelijk blijft dat zo, maar het zou me echt niet verbazen als starlink binnenkort volledig uit de lucht wordt gehaald voor Oekraïne.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 13:50

mylittlejoy schreef:
Ann schreef:
Ik heb zo'n hekel aan X, maar daar wordt wel het meest recente nieuws gepost. Het is echt bizar wat je daar leest van betrouwbare bronnen. Gelukkig komt er wel steeds meer weerstand in Amerika tegen wat er nu gebeurt, maar ik weet niet of dat nog wat kan veranderen aan de crisis situatie voor Oekraïne en Europa.

Eens. Het is goed uitkijken idd wie wat plaatst, maar wat ik zelf wel fijn vind, is dat er vaak filmpjes bij worden geplaatst waardoor je gelijk kan checken of t klopt. Als je wegblijft bij ernstig links en rechts en Musk blijft van t algoritme af, kan het best handig zijn.

Maar Musk blijft niet van het algoritme af, kijk maar: https://www.nrc.nl/nieuws/2025/02/22/ex ... m=20250222

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 13:59

Steeds meer mensen, stappen over naar Bluesky. Het duurt even voor je hebt gevonden wat je op X bekeek maar mijn feed is inmiddels redelijk uitgebreid.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 14:18

Ik heb een account aangemaakt. Hebben jullie tips welke mensen te volgen qua politiek en nieuws?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 14:19

Ann schreef:
Ik heb een account aangemaakt. Hebben jullie tips welke mensen te volgen qua politiek en nieuws?

Ik stuur je wel even een pb

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 14:29

Tja, was te verwachten aangezien hij ook geen community notes meer toestaat op zijn eigen berichten. Ik ga ook even Bluesky checken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 14:45

Polar schreef:
De geschiedenis lijkt zich inderdaad te herhalen.
En ik denk dat we ook moeten beseffen dat bijvoorbeeld tijdens de tweede wereldoorlog, er ook na het beëindigen van de oorlog, nog teveel mensen waren die nog steeds achter de ideeën en plannen van Hitler stonden.

Toen mensen in, volgens mij, dit topic eerder de vergelijkingen met Hitler maakten, werden ze tegengesproken, dat ging veel te ver, etc.
Maar de overeenkomsten worden steeds duidelijker zichtbaar, misschien niet eens zozeer in beeld, maar op een strategisch niveau.

Ik vind, dat je ergens voorzichtig moet zijn met vergelijkingen maken met Hitler, Stalin of Mao. Deze mensen hebben meer gedaan dan een democratie om zeep helpen...

Ik heb er opzich geen moeite mee om aan te geven: dit en dit stuk van het beleid lijkt op die en die uit de geschiedenis. Maar dat is wat anders dan 1 op 1 zeggen dat we te maken hebben met vergelijkbare denkbeelden of manieren van regeren.

Er zijn naast bovengenoemde 3 heren, die het bekendste zijn vanwege het uitmoorden van vele mensen, helaas nog vele handen vol met politici die ik kan noemen die hetzelfde hebben gedaan of doen zoals Trump.

Het is ook helaas niet zo, dat 'vrij zijn' , zoals wij gewend zijn, de maatstaf is in de wereld.

Deze kaarten geven een mooi beeld, er zijn meer Trumps dan je denkt:
https://www.google.com/amp/s/planetrule ... ators/amp/

Dus heeft Trump vergelijkbare zaken als andere politici,zeker. Daar kun je van leren, omdat je weet waar het zou KUNNEN eindigen

Maar vind ik dat je altijd moet opletten met vergelijken: ook.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 14:52

Qua geschiedenis is de spreuk meer : geschiedenis herhaalt zich niet, maar rijmt wel.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 14:58

Eens, waarbij Trump ook niet perse een groep mensen wil laten verdwijnen oid; de focus ligt op vooral veel macht en daarmee het bevoordelen van de rijksten en zichzelf. Wat er met de rest gebeurt, maakt hem weinig uit, als hij er maar geen last van heeft. Sluit illegalen ergens op, verscheep Palestijnen naar Egypte, whatever. Als het maar niet in de VS is of op een stuk grond dat hij op het oog heeft.

Ook qua politieke tegenstanders acht ik hem minder wreed dan een Putin oid. Ik zie hem wel z'n tegenstanders opsluiten en vervolgen, maar 'laten verdwijnen', dat niet. Maar goed, dat is allemaal alleen maar gevoel. Ik kan er zomaar naast zitten.

De nauwelijks banden met Netanyahu vind ik in dat verband wel zorgelijk, want die wil wel de Palestijnen uitroeien. Met een Trump die het weinig lijkt te kunnen schelen, vind ik dat toch een gevaarlijke combi.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 15:02

mysa schreef:
Ik zie het momenteel best somber in. Oekraïne dwingen tot overgave, het op grote schaal ontslaan van het denkende deel van de Verenigde Staten, en last but not least is de tweede Hitlergroet publiekelijk gebracht. (Bannon).

Ik zag dat Hegseth ook bezig is met het ontslaan van de huidige legertop (inmiddels 2e generaal ontslagen en vervangen)

Overigens Musk wordt ook gekker en gekker.
Zijn optreden op CPAC was op zn minst vreemd en ongemakkelijk. Hij sprak onsamenhangend en had een zonnebril op tijdens het interview.
De man is een jarenlang bekend met druggebruik (cocaine en ketamine); gebruikt ketamine volgens - eigen zeggen - dagelijks (op voorschrift voor depressies). HIj ziet er ook echt niet gezond uit. Kan zomaar zijn dat het "probleem Musk" vanzelf stopt door een overdosis oid.
https://x.com/KyleKulinski/status/1892703252396871939

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 15:25

ruitje schreef:
Polar schreef:
De geschiedenis lijkt zich inderdaad te herhalen.
En ik denk dat we ook moeten beseffen dat bijvoorbeeld tijdens de tweede wereldoorlog, er ook na het beëindigen van de oorlog, nog teveel mensen waren die nog steeds achter de ideeën en plannen van Hitler stonden.

Toen mensen in, volgens mij, dit topic eerder de vergelijkingen met Hitler maakten, werden ze tegengesproken, dat ging veel te ver, etc.
Maar de overeenkomsten worden steeds duidelijker zichtbaar, misschien niet eens zozeer in beeld, maar op een strategisch niveau.

Ik vind, dat je ergens voorzichtig moet zijn met vergelijkingen maken met Hitler, Stalin of Mao. Deze mensen hebben meer gedaan dan een democratie om zeep helpen...

Ik heb er opzich geen moeite mee om aan te geven: dit en dit stuk van het beleid lijkt op die en die uit de geschiedenis. Maar dat is wat anders dan 1 op 1 zeggen dat we te maken hebben met vergelijkbare denkbeelden of manieren van regeren.

Er zijn naast bovengenoemde 3 heren, die het bekendste zijn vanwege het uitmoorden van vele mensen, helaas nog vele handen vol met politici die ik kan noemen die hetzelfde hebben gedaan of doen zoals Trump.

Het is ook helaas niet zo, dat 'vrij zijn' , zoals wij gewend zijn, de maatstaf is in de wereld.

Deze kaarten geven een mooi beeld, er zijn meer Trumps dan je denkt:
https://www.google.com/amp/s/planetrule ... ators/amp/

Dus heeft Trump vergelijkbare zaken als andere politici,zeker. Daar kun je van leren, omdat je weet waar het zou KUNNEN eindigen

Maar vind ik dat je altijd moet opletten met vergelijken: ook.
Ik vind ook dat we voorzichtig moeten zijn in vergelijkingen maken.
In dit geval vind ik de vergelijking echter wel terecht, en juist door te kijken naar overeenkomsten in strategieën, retoriek en beleid kunnen we inzicht krijgen in mogelijke gevaren.
Je zult mij niet horen zeggen dat we precies hetzelfde meemaken als in het verleden, maar wel dat bepaalde patronen zich herhalen.
Als we daar niets van leren, lopen we het risico dezelfde fouten te maken.

Daarnaast gaat het niet alleen om dictators die miljoenen mensen hebben vermoord.
Er zijn genoeg leiders geweest die democratische waarden ondermijnden zonder direct genocide te plegen, maar die toch grote schade hebben aangericht.
Het benoemen van gelijkenissen betekent niet dat we zeggen dat Trump of anderen exact hetzelfde doen, maar wel dat we waakzaam moeten zijn voor waar dit beleid toe zou kunnen leiden.

Vrij zijn zoals wij gewend zijn, is inderdaad niet de maatstaf in de wereld, maar persoonlijk zou ik die vrijheid niet kwijt willen en hoop ik dat Europa dit wel als maatstaf blijft zien.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 15:45

Eens met Ruitje dat het goed is om voorzichtig te zijn in het maken van vergelijkingen met vroeger. Ergens is het ook wel logisch, mensen hebben in het algemeen behoefte aan herkenning en dat geldt zeker in een tijdvak waar zoveel onzekerheid is als nu. Mensen (weer in het algemeen) hebben ook behoefte om aan te kruipen tegen iemand die het allemaal weet en allemaal gaat regelen, daar zijn dan te weinig mensen nog kritisch op.
Het grote verschil met vroeger is er ook en dat is dat we voorbereid zijn en dat we nu over heel veel meer informatie beschikken. De wereld is nog maar zo groot als een pindadop intussen en we laten ons niet meer zo vlug overvallen. Vraag je maar eens af wat je zou doen in het nu en of je zou doen wat ze vroeger deden?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 15:49

mylittlejoy schreef:
Eens, waarbij Trump ook niet perse een groep mensen wil laten verdwijnen oid;

Nou, volgens mij zijn alle immigranten weldegelijk aangeschoten wild. Niet alleen de illegalen, maar ook mensen die al een verblijfsvergunning hebben. En iedereen met kleur, alle lhtbq, feministen, transgenders, eigenlijk iedereen die niet blank en rijk is. Je kunt mensen ook 'elimineren' door ze zorg en rechten te onthouden.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 16:12

Heeft iemand hier een abbo op The Wallstreet Journal? Zij houden ook een Trump tracker bij en ik ben best nieuwsgierig hoe zij dat doen, maar niet zo nieuwsgierig dat ik een abonnement wil afsluiten.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 16:43

mylittlejoy schreef:
Eens, waarbij Trump ook niet perse een groep mensen wil laten verdwijnen oid; de focus ligt op vooral veel macht en daarmee het bevoordelen van de rijksten en zichzelf. Wat er met de rest gebeurt, maakt hem weinig uit, als hij er maar geen last van heeft. Sluit illegalen ergens op, verscheep Palestijnen naar Egypte, whatever. Als het maar niet in de VS is of op een stuk grond dat hij op het oog heeft.

Nou, het gaat anders verdomde hard qua wegpoetsen van LHBTI en zeker transgender mensen. Om nog maar niet te spreken over immigranten (tenzij ze rijk zijn en uit Zuid-Afrika komen natuurlijk).

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 17:52

mysa schreef:
Steeds meer mensen, stappen over naar Bluesky. Het duurt even voor je hebt gevonden wat je op X bekeek maar mijn feed is inmiddels redelijk uitgebreid.

Heb je tips wat te volgen? Ik ben een beetje een twitter nitwit ;)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 18:34

Er zijn zogenaamde starterpacks. Maar hoe je die vindt, weet ik ook niet. Ben er ook niet heel erg in thuis.

Ik kom af en toe starterpacks tegen via mensen die ik volg.

Maar denk dat het handigst is, als je gewoon iemand opzoekt, bijvoorbeeld een politicus of journalist die je al kent en die volgens jou zinnige dingen zegt. Diegene gaan volgen en vervolgens zie je vaak reacties van anderen die het volgen waard zijn. Ik heb de meesten zo gevonden.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 19:36

mylittlejoy schreef:
Ook qua politieke tegenstanders acht ik hem minder wreed dan een Putin oid. Ik zie hem wel z'n tegenstanders opsluiten en vervolgen, maar 'laten verdwijnen', dat niet. Maar goed, dat is allemaal alleen maar gevoel. Ik kan er zomaar naast zitten.

Trump heeft al heel wat gedaan wat toch al aardig die richting op gaat: de combinatie van 6-januari daders gratie geven, geweld verheerlijken (/ begrip tonen), en de beveiliging stopzetten bij een aantal tegenstanders voor wie een hoge dreiging geldt.

Hij doet het niet op z'n Poetins, maar op zijn eigen manier.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 22:07

_San87_ schreef:
Polar schreef:
Grote kans dat dit een hele domme vraag is, maar welke satellieten zorgen eigenlijk voor internet in Europa?
Is er een kans dat Trump/Musk dit als manipulatie middel uit zou kunnen schakelen voor bijvoorbeeld Nederland of andere EU-landen?

Ik denk trouwens dat de veranderingen die nu in Europa plaats zullen vinden, heel erg goed zijn voor Europa, mits goed uitgevoerd.

Ons internet loopt niet via satteliet, maar via kabels.

Dus als Musk Starlink uitzet, kunnen wij nog gewoon bokken.

Internet is gedecentraliseerd, dus zelfs als Amerika besluit zichzelf van internet af te sluiten, hebben wij nog steeds internet.

Internationale gemeenschap buigen zich nu over de vraag hoe snel Musk naar Mars kan gaan..Ze zijn het hierover nu eens dat dit een heel goed idee zou zijn

Satire met een knipoog naar de realiteit van Nieuwspaal ;) Ik hou daarvan _O- _O-
https://nieuwspaal.nl/internationale-ge ... naar-mars/

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 22:32

_San87_ schreef:
Polar schreef:
Grote kans dat dit een hele domme vraag is, maar welke satellieten zorgen eigenlijk voor internet in Europa?
Is er een kans dat Trump/Musk dit als manipulatie middel uit zou kunnen schakelen voor bijvoorbeeld Nederland of andere EU-landen?

Ik denk trouwens dat de veranderingen die nu in Europa plaats zullen vinden, heel erg goed zijn voor Europa, mits goed uitgevoerd.

Ons internet loopt niet via satteliet, maar via kabels.

Dus als Musk Starlink uitzet, kunnen wij nog gewoon bokken.

Internet is gedecentraliseerd, dus zelfs als Amerika besluit zichzelf van internet af te sluiten, hebben wij nog steeds internet.

Godzijdank, ik zat al bijna in de war! :+

Defensie in Nederland heeft zijn eigen satalieten, vorig jaar net een nieuwe :
https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2024/11/22/nieuwe-satelliet-van-nederlandse-makelij

Musk zou dreigen met afsluiten starlink in Oekraïne, als ze niet akkoord gaan met eisen van Trump. Heel heftig voor Oekraïne als dit zo is!