God of Darwin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MaartjeEsra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:47

Sim0ne schreef:
Miska schreef:
God spreekt via je hart en als je werkelijke genezing wil, dan laat je dat toe en dan is het voor de buitenwereld een wonder, maar het was God.
De God in jou!

En daar zou ik nou eens heel graag wetenschappelijk bewijs van willen zien (of zelf vergaren). Dat mensen die in God geloven ook werkelijk meer kans hebben op genezing. Dit is trouwens wederom een reden te meer voor mij om niet in God te geloven. Ik zou nooit in een God willen geloven, die onderscheid maakt tussen mensen die wel en niet in hem geloven.

Als je niet in Hem gelooft zul je Hem ook niet om genezing vragen, en als jij het niet vraagt waarom zou Hij het dan doen?

God maakt geen onderscheid tussen christenen en niet christenen. Hij houdt van iedereen evenveel.

Sim0ne

Re: God of Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:49

Mijn vriend doet uit liefde een heleboel dingen waar ik niet om vraag! Dit is nou juist de kern van liefde.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:50

KiWiKo schreef:
Moet toch ergens vandaan komen :) :) uit niks bestaat niks :) :)

komt spuit elf nog even, maar ik wil hier echt op reageren.

Waarom moet God ergens vandaan komen? Waarom kan er uit niks niks bestaan? Dit wordt gedacht omdat dat op aarde zo werkt. Op aarde heeft alles een begin en een eind. Maar wat als je de aanname eens volgt dat God die aarde (waar dit dus zo werkt) gemaakt heeft, en er ondertussen nog véél meer is. Wij kunnen niet verder kijken dan ons eigen wereldje.
cru gezegd... maar ik kan mijn hondje een hoop leren, maar verder dan het zijn brein werkt, kan hij nooit snappen. Zijn hersenen zijn er niet op gemaakt. Wij hebben ook maar gewoon een hersenpannetje, wij kunnen niet verder denken dan ons lichaam ons toelaat.
Ik vind het persoonlijk helemaal niet zo raar dat sommige dingen van God voor ons niet líjken te kloppen.

Nog even over Darwin of god.
God. Darwin's theorie hangt van toevalligheden en aannames aan elkaar. En bewijs is er voor beide theoriën niet.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:50

Sim0ne schreef:
Miska schreef:
God spreekt via je hart en als je werkelijke genezing wil, dan laat je dat toe en dan is het voor de buitenwereld een wonder, maar het was God.
De God in jou!

En daar zou ik nou eens heel graag wetenschappelijk bewijs van willen zien (of zelf vergaren). Dat mensen die in God geloven ook werkelijk meer kans hebben op genezing. Dit is trouwens wederom een reden te meer voor mij om niet in God te geloven. Ik zou nooit in een God willen geloven, die onderscheid maakt tussen mensen die wel en niet in hem geloven.

Dat is geen onderscheid maken in mensen! :oo
Is weer te herleiden op vrije wil, je kiest zelf.
Ook al ben je het slechtste mens op aarde, je bent een creatie van God.
Beïnvloed door verleidingen en misleidingen ofwel de Duivel genoemd, maar dat moet je niet zo plastisch zien.
God en de Duivel zijn geen tastbare figuren zoals jij en ik hier op aarde.
Het zijn de keuzes die je als mens maakt, want als je vanuit je ware ik leeft doe je geen mensen kwaad, beroof je iemand zijn laatste erfgoed niet weg, ben je niet egoïstisch, maar zorg je wel goed voor jezelf.
Een mens kiest echt zijn eigen plan op wat voor manier dan ook.
Alles bestaat uit energie.
Waarom denk je dat er armoede ed is?
Door de overheid en overkoepelende organen, want er is voedsel overal in de wereld genoeg, maar er wordt voor gekozen om daar geen gebruik van te maken.
Keuzes, keuzes, keuzes!!!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:51

NatasjavE schreef:
Ruudjw schreef:
Dat het moeite heeft gekost is pure evolutie theorie.

Precies! En in tegenstelling tot het creationisme is de evolutie theorie bewezen. De kans dat er een God bestaat acht ik vrijwel onmogelijk.

Bewezen? Sinds wanneer? Er zijn veel aanwijzingen voor, maar ook heel veel contra-indicaties, heb ik begrepen.

Overigens sluiten God en evolutie elkaar niet uit.

Dat klopt, Simone! Ennuh... God = liefde, staat er in de bijbel! ;)

Ella: Precies! En als je niet in God kunt geloven omdat er toch iets geweest moet zijn voor Hij er was - waar kwam dat grote niets dan vandaan wat ook nog eens ontploft is?

En nog verder overigens: ik ga offline, anders zit ik hier morgen nog. Doei! :wave:

MaartjeEsra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:53

Sim0ne schreef:
Mijn vriend doet uit liefde een heleboel dingen waar ik niet om vraag! Dit is nou juist de kern van liefde.

Daar zit wat in, maar jij kent je vriend en hij kent jou. Je houdt van je vriend en hij houdt van jou. Je investeert tijd in je vriend en daarom investeert je vriend tijd in jou. Snap je wat ik bedoel?

God wil je leren kennen en wil ook dat Zijn liefde beantwoord wordt. Je mag ten alle tijde naar Hem toe gaan, wat je ook hebt gedaan in je leven, dat is ook onvoorwaardelijke liefde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:54

Citaat:
Sla je de spijker op zijn kop!
Is dat allemaal niet Goddelijk dan?
Als je in jezelf gelooft, geloof je ook in God.
Bovendien bestaat de dood niet.
Je krijgt alleen een ander bestaan, maar dat is niet hier op aarde.
Waarom wil je bewijs hebben, zolang je in tegenstelling blijft geloven van goed en kwaad, kun je God nooit werkelijk ervaren.
Beide zijn aanwezig, het is aan jou hoe je er mee omgaat.
Ook leed en ziektes zijn een vrije keuze, maar dat gaat veel dieper op wereld niveau om dat even hier uit te leggen.
Lees het boek De gesprekken met God maar, dan zul je het beter kunnen begrijpen.

Eerlijk gezegd vind ik het best erg dat je dit zegt.
Ik geloof in mezelf, omdat IK hard leer en mijn best doe, omdat IK probeer een goede vriendin te zijn, IK ben verantwoordelijk voor mijn keuzes en niemand anders. God heeft daar niks mee te maken. God bestaat niet en kan dus nooit invloed hebben op mij. Ik geloof in mijn eigen kracht, in wetenschap, maar niet in God. Ik snap ook echt niet hoe je dat gelijk kan stellen.
Dood bestaat juist wel. Je leeft, je gaat dood. Verder niks, geen andere vorm, geen reincarnatie, geen hemel en geen hel. Daarom moet je juist in dit korte leven al je kansen pakken en ervan genieten!
Ik snap dat het een heel geruststellend idee is dat er wel een God is die waakt, en geen dood. Zo lang die God zich niet laat zien, zodat IK Hem kan zien, en niet in vage "wonderen" geloof ik net zo min dat Hij bestaat dan dat ik de Koningin ben ;)

Ik bedoel dit niet aanvallend, hoewel ik snap dat je je aangevallen voelt als je wel in God gelooft. Ik snap dat gewoon echt niet, dus misschien dat het iets te heftig over komt.

edit: kleine toevoeging: Geloven jullie echt wat er in de Bijbel staat? En waarom is de Bijbel dan wel waarheid en een willekeurig ander oud boek uit die tijd niet?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:55

Blue_Eyes schreef:

Dan zou ik er dus niet om hoeven vragen....

En dat staat niet alleen in bijbel, maar ook heel groot langs de snelweg, zodat ik dat elke keer weer moet lezen als ik lekker rustig paard wil gaan rijden... ZUCHT.

MaartjeEsra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:56

Sim0ne schreef:
Blue_Eyes schreef:

Dan zou ik er dus niet om hoeven vragen....

En dat staat niet alleen in bijbel, maar ook heel groot langs de snelweg, zodat ik dat elke keer weer moet lezen als ik lekker rustig paard wil gaan rijden... ZUCHT.

:D lekker droog.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:58

Ruudjw schreef:
Dieren (incl mensen) die op natuurlijke wijze geen nageslacht kunnen krijgen, zijn schijnbaar evolutietechnisch niet geschikt. Hard maar zo zie ik het. Niks geen goden.

Ik ben zo'n geval.
Hoe zie jij dat dan bleu-eyes dat ik en vele met mij geen kinderen hebben kunnen krijgen?
Zou god mij als een slechte moeder zien dan ofzo???

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:00

brigitta1987 schreef:
Citaat:
Sla je de spijker op zijn kop!
Is dat allemaal niet Goddelijk dan?
Als je in jezelf gelooft, geloof je ook in God.
Bovendien bestaat de dood niet.
Je krijgt alleen een ander bestaan, maar dat is niet hier op aarde.
Waarom wil je bewijs hebben, zolang je in tegenstelling blijft geloven van goed en kwaad, kun je God nooit werkelijk ervaren.
Beide zijn aanwezig, het is aan jou hoe je er mee omgaat.
Ook leed en ziektes zijn een vrije keuze, maar dat gaat veel dieper op wereld niveau om dat even hier uit te leggen.
Lees het boek De gesprekken met God maar, dan zul je het beter kunnen begrijpen.

Ik geloof in mezelf, omdat IK hard leer en mijn best doe, omdat IK probeer een goede vriendin te zijn, IK ben verantwoordelijk voor mijn keuzes en niemand anders. God heeft daar niks mee te maken. God bestaat niet en kan dus nooit invloed hebben op mij. Ik geloof in mijn eigen kracht, in wetenschap, maar niet in God. Ik snap ook echt niet hoe je dat gelijk kan stellen.
Dood bestaat juist wel. Je leeft, je gaat dood. Verder niks, geen andere vorm, geen reincarnatie, geen hemel en geen hel. Daarom moet je juist in dit korte leven al je kansen pakken en ervan genieten!
Ik snap dat het een heel geruststellend idee is dat er wel een God is die waakt, en geen dood. Zo lang die God zich niet laat zien, zodat IK Hem kan zien, en niet in vage "wonderen" geloof ik net zo min dat Hij bestaat dan dat ik de Koningin ben ;)

Ik bedoel dit niet aanvallend, hoewel ik snap dat je je aangevallen voelt als je wel in God gelooft. Ik snap dat gewoon echt niet, dus misschien dat het iets te heftig over komt.

edit: kleine toevoeging: Geloven jullie echt wat er in de Bijbel staat? En waarom is de Bijbel dan wel waarheid en een willekeurig ander oud boek uit die tijd niet?

Zo wat doe jij God een verdriet door dit te zeggen!
God is allesomvattende Liefde!
Wat jij doet is in de kracht van het NU leven en dat is zeker goed, maar voordat je een oordeel geeft over dingen, waarvan je zeker weet dat het -niet- bestaat, wil ik graag weten waar je dat op baseert.
De bijbel is niet het enige boek, maar wel 1 van het oudste dat zo lang al gelezen wordt.
Er zijn tal van mooie boeken met allemaal hun eigen waarheid, de bijbel is een moeilijk boek dat op meerdere manieren gelezen kan worden.
Ook wordt daar misbruik van gemaakt, kijk naar zelfmoordaanslagen in de naam van God.
Dat is God echt niet!

@ Onassa, natuurlijk niet!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:05

Miska schreef:

Maar wat is de reden dan wel volgens god?
waar word het onderscheid gemaakt of je wel of niet jezelf kunt voortplanten?
De een krijgt dat wondertje wel en de ander niet (die het net zo graag wil).
Wat is daar dan de reden van gezien door de ogen van god?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:05

Daar ben ik dan ook wel heel erg benieuwd naar :)

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:07

@Miska: ik vind het jammer dat jij nu doet alsof je de waarheid in pacht hebt. Je staat helemaal niet open voor andere theorieen. Dat vind ik eigenlijk jammer van alle geloven die zich zo uitlaten.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:10

ergens in 300-nogwat zijn er geestelijken bij elkaar gekomen om de (toen) definitieve versie van de bijbel vast te stellen. Een soort commissie dus, die de 'regels' bedacht. (he waar ken ik dat van? ;) ) een hoop gebruiken, data enz bestonden nl. al en werden gebruikt door niet christenen, die de kerk toen toch wel graag achter zich wilde hebben. Meer volgelingen is immers meer macht. ;)
Verder vind ik de kerk en zijn gebruiken ronduit lachwekkend en niet van deze tijd.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:14

Dat klopt sflj..er is toen ook bepaald dat Jezus Godelijk is..totaal bezopen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:21

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik vind eigenlijk de titel al een beetje raar.

Waarom zou het gaan tussen óf God, óf Darwin?
Geloof en wetenschap sluiten elkaar toch niet per definitie uit?

Religie en wetenschap begeven zich doorgaans op verschillende terreinen, en zolang ze dat doen kunnen ze prima naast elkaar bestaan en 'gelijk' hebben.

De wetenschap kan alleen onderbouwde uitspraken doen over waarneembare zaken. Waarneembaar is hier in de bredere zin van het woord, dus direct zichtbaar/meetbaar/aantoonbaar, of d.m.v. apparatuur zichtbaar/meetbaar/aantoonbaar te maken.
Al het andere is heel leuk om over te praten, maar geen wetenschapper kan er iets zínnigs over zeggen. Er is geen enkele manier waarop een wetenschapper gefundeerd zou kunnen zeggen dat er geen God bestaat. Dat kan pas wanneer het aangetoond of ontkracht kan worden, want dán valt het wel binnen het terrein van de wetenschap.

Religie is iets wat vooral gebruikt kan worden als zingeving en steun in het leven. Het is voor iedereen persoonlijk (ookal zijn er genoeg grote organisaties die willen voorschrijven hóe men religieus behoort te zijn), en geeft dan ook persoonlijke waarheden. Het heet ook niet voor niets 'geloof'.
Geen wetenschapper zal iets zinnigs kunnen zeggen over waarom jouw 'zin' in het leven goed of fout zou zijn. Dat is een discussie die niet in de wetenschap thuishoort, maar in het morele of religieuze vlak.

Een andere functie van religie is het verklaren van het onverklaarbare. Dat kan puur religieus zijn, maar wanneer het ook over waarneembare zaken gaat, dan overlappen beide gebieden elkaar. Dán kunnen wetenschappers en gelovigen erover in discussie gaan. Zodra een religie uitspraken doet over meetbare zaken, dan kunnen die uitspraken ook op een wetenschappelijke manier waargemaakt of ontkracht worden.
Het is echter wel belangrijk om de religieuze en wetenschappelijke betekenis van die uitspraken los van elkaar te zien. Vanuit een geloof kunnen er bijvoorbeeld uitspraken worden gedaan over het ontstaan van de aarde die wetenschappelijk gezien onjuist zijn, maar die in een religieuze context nog heel goed als zingeving gebruikt kunnen worden.

Het enige waar gelovigen zich mijns inziens niet mee bezig zouden moeten houden, is het verkondigen van religieuze waarheden als natuurwetenschappelijke waarheden, wanneer ze zich daarbij niet aan de 'spelregels' van de wetenschap houden.
In de wetenschap kun je iets alleen presenteren als 'de waarheid' wanneer je dat kunt aantonen. Zonder gedegen bewijs is het niet meer dan een mening.
Als je bijvoorbeeld wilt aantonen dat er een God is die het leven in 6 dagen heeft geschapen, dan kun je dat alleen wetenschappelijk aantonen wanneer het waarneembaar is. Tot die tijd is het een prima religieuze, persoonlijke verklaring, maar je kunt er heel weinig mee in de wetenschap.
Verklaringen als 'het is zo ingewikkeld dús moet er een Ontwerper achter zitten' of 'dat is zo want het staat in de Bijbel' zijn als religieuze onderbouwingen gerechtvaardigd, maar ze zijn geen wetenschappelijke bewijzen.

Nu even terug naar de vraag 'God of Darwin?'.
Voor mij persoonlijk is het inmiddels voldoende duidelijk dat uit soorten andere soorten ontstaan.
Ik kan me oprecht niet voorstellen dat mensen werkelijk geloven dat alle soorten die er nu zijn, in deze vorm geschapen zijn en niet aan verandering onderhevig zijn. Het kan simpelweg niet gebeuren dat een soort in een veranderende omgeving (verandering van voedselaanbod en -samenstelling, predatie, nest- en schuilgelegenheid, vochtigheid, temperatuur, etc.) volledig gelijk blijft. Het enige wat een soort in zo'n situatie kan doen is óf veranderen, óf uitsterven.

Het bestaan van evolutie, is echter nog steeds geen ontkenning van het bestaan van iets hogers.
'De' evolutietheorie zegt iets over het ontstaan van soorten uit soorten, maar het is geen verklaring voor het allereerste begin van het leven. Daarbij zou een God een rol kunnen hebben gespeeld, ofwel door het 'maken' van het eerste leven zelf, ofwel door het creëren van de randvoorwaarden voor het ontstaan daarvan.
Ik heb zelf geen God nodig in die verklaring, maar ik sluit hem ook niet uit, simpelweg omdat ik daar niet genoeg vanaf weet.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:25

oomens: helemaal goed verwoord, zo denk ik er inderdaad ook over!
Ik sluit god ook niet onomstotelijk uit, ik sta nog steeds open voor mensen die mij kunnen overtuigen van zijn bestaan, maar tot op heden is dat nog niet gebeurd, dus heeft hij ook geen plaats in mijn leven. En tot op heden werkt dat prima voor me. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:25

Miska schreef:
brigitta1987 schreef:

Zo wat doe jij God een verdriet door dit te zeggen!
God is allesomvattende Liefde!
Wat jij doet is in de kracht van het NU leven en dat is zeker goed, maar voordat je een oordeel geeft over dingen, waarvan je zeker weet dat het -niet- bestaat, wil ik graag weten waar je dat op baseert.
De bijbel is niet het enige boek, maar wel 1 van het oudste dat zo lang al gelezen wordt.
Er zijn tal van mooie boeken met allemaal hun eigen waarheid, de bijbel is een moeilijk boek dat op meerdere manieren gelezen kan worden.
Ook wordt daar misbruik van gemaakt, kijk naar zelfmoordaanslagen in de naam van God.
Dat is God echt niet!

Ja maar dat snap ik dus niet. Hoe kan ik "iets" dat niet bestaat, waarvan niemand kan bewijzen dat Hij bestaat nou verdriet doen? Ik snap dat het JOU misschien verdriet doet omdat je wel gelooft en ik de basis van je geloof in twijfel trek.

Waar ik op baseer dat God niet bestaat? Als Hij zou bestaan lijkt het mij logisch dat hij zich laat zien. Dan zal iedereen in Hem geloven en zal Hij meer liefde ontvangen en geven en iedereen lang en gelukkig leven :+
Ik snap niet hoe jij gelooft dat God wel bestaat aan de hand van een oud sprookjesboek en zogenaamde "wonderen".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:27

eefangel schreef:
oomens: helemaal goed verwoord, zo denk ik er inderdaad ook over!
Ik sluit god ook niet onomstotelijk uit, ik sta nog steeds open voor mensen die mij kunnen overtuigen van zijn bestaan, maar tot op heden is dat nog niet gebeurd, dus heeft hij ook geen plaats in mijn leven. En tot op heden werkt dat prima voor me. :)

Inderdaad heel mooi gezegd :)

Edit: ik kan me er alleen zo aan ergeren als de Paus bijvoorbeeld condooms verbied terwijl die HIV kunnen voorkomen. Of wanneer de discussie eindigt met "Het is zo want het staat in de bijbel". Of wanneer homo's worden achtergesteld door het geloof.

Het is niet dat ik niet wil geloven. Ik zou het best willen, het geeft volgensmij veel rust en steun. Probleem is alleen dat ik ben opgevoed tot kritisch mens dat alleen geloof wat ze kan zien of wetenschappelijk is aangetoond. Ik wil wel geloven maar ik KAN het niet, want ik geloof het simpelweg niet.
(ben ik te volgen?)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-02-09 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:27

Het is alsof ik mezelf hoor praten. Dat heb je heel mooi onder woorden gebracht oomens. :j

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:28

Snap er geen bal van, reactie weg..

God. Hij kan me troost bieden, rust, en helpen.

Darwin is imo- hoe intelligent en werelds ook- maar een mens.

En daar ligt het eesentiele verschil voor mij.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:29

oomens, geweldig verwoord en zo zie ik het geheel eigenlijk ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:32

detour schreef:

Kunnen mensen dat in jou geval dan niet?
Ik ken geen God maar wordt weldegelijk getroost etc.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:34

detour schreef:

Waarom jij meer waarde hecht aan God dan aan Darwin is omdat Darwin (= mens en kan nadenken) aantoonbaar dingen heeft kunnen doen in tegenstelling tot God?