Gevonden op het internet:
Eucalyptus niphophila ‘Snowgun’ is bestand tegen vorst van -20 °C. Zijn bast schilfert af als hij ouder wordt. Zijn bladeren zijn langwerpig en de bladstelen rood. Hij kan per jaar 1 m groeien.
Eucalyptus houdt helemaal niet van ons schommelende klimaat in de winter. Zo kan het gebeuren dat door de wisseling van kou en mildere fasen de groei stagneert, de boom verpietert en misschien, hopelijk als struik terugkomt omdat in het onderste gedeelte van de stam uitlopers ontwikkeld worden.
Als je dus een Eucalyptus wil planten moet je hem uit de wind planten, wat me niet echt te doen lijkt in de paardenwei. Het is geen betrouwbare boom in het Nederlandse klimaat. Er zijn wel aan paar volwassen exemplaren in Nl, maar ik heb ze nog nooit gezien!
En afrikaantjes zijn eenjarige planten, die moet je dus ieder jaar weer opnieuw planten, want ik geloof niet dat ze zichzelf uitzaaien. Daarnaast weet ik niet of ik daar zo blij mee moet zijn, als heel Nl afrikaantjes rond het weiland gaat plaatsen...zo jaag je gemeentes natuurlijk wel het anti-paard beleid in.
Een paar bomen of planten zullen de dazen gewoonweg niet genoeg afremmen. Dus het lijkt mij het aanschaffen niet waard!
Ik vind dat de loer verder moet worden ontwikkeld waardoor de dazen een voorkeur voor de loer gaan krijgen boven de paarden, dan pas heeft het een goed effect. Nu zullen de paarden er relatief gezien niet veel minder last van hebben. Dus er ligt nog een taak voor de ontwikkelaars!!!