Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 20:50

Hij is, sinds de oprichting van de pvv, ook nooit gedwongen om ook maar 1 keer iets samen met z’n fractie te doen. Zijn wil is wet!
De twee keer dat hij wel in het kabinet kwam vertrok hij ook weer want daar kreeg hij niet z’n zin. Autocraat ten top!

Loretta

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 21:18

De formatie is nog niet begonnen maar de VVD is al moeilijk aan het doen, want ze willen met JA21.
Jetten vraagt voorzichtig of ze bij de VVD de verkiezinfsuitslag nog even willen laten bezinken.

https://nos.nl/collectie/14006/artikel/ ... -aanpakken

JA21 is een partij met onervaren politici en van politieke avonturiers. Niet echt een partij voor een stabiel kabinet. Daarbij heeft de VVD ook al laten zien niet erg betrouwbaar te zijn. Want Rutte heeft in 2023 exact hetzelfde geflikt als Wilders dit jaar heeft gedaan. Nog voor de formatie weet je al dat het niet heel stabiel kan worden.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 21:21

Ik snap wel waarom de vvd dat wil met JA21 ipv met PvdA-GL.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 21:24

Loretta schreef:
De formatie is nog niet begonnen maar de VVD is al moeilijk aan het doen, want ze willen met JA21.
Jetten vraagt voorzichtig of ze bij de VVD de verkiezinfsuitslag nog even willen laten bezinken.

https://nos.nl/collectie/14006/artikel/ ... -aanpakken

JA21 is een partij met onervaren politici en van politieke avonturiers. Niet echt een partij voor een stabiel kabinet. Daarbij heeft de VVD ook al laten zien niet erg betrouwbaar te zijn. Want Rutte heeft in 2023 exact hetzelfde geflikt als Wilders dit jaar heeft gedaan. Nog voor de formatie weet je al dat het niet heel stabiel kan worden.

Mijn partner hoopt ook op een kabinet met JA21. Ikzelf zie veel meer in een kabinet met GL/PvdA. Mijn partner gaf aan dat ook prima te vinden.

Ik hoop dat de VVD doet waar de partij goed in is gebleken de afgelopen jaren, beloften breken en lekker in het kabinet gaan zitten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 21:33

mce schreef:
een andere kijk

Citaat:

Volgens Jurjen van den Bergh, directeur van campagnebureau De Goede Zaak, is het verlies niet toe te schrijven aan één oorzaak. “Er stond bij veel progressieve kiezers één doel centraal: afrekenen met het vorige kabinet. Dat is gelukt. Maar je ziet ook dat progressieve partijen niet zijn gegroeid.” Veel linkse stemmers kozen strategisch. In de strijd tegen Geert Wilders leek Rob Jetten voor velen de meest kansrijke uitdager. “Er was een race tussen Frans Timmermans en Rob Jetten. Veel kiezers vonden Jetten kansrijker om Wilders te stoppen. Vanuit het perspectief van de linkse kiezer is dat een legitieme keuze.”
Daarnaast heeft links te maken met een ongelijk speelveld. Het medialandschap is volgens Van den Bergh overwegend rechts, waardoor progressieve thema’s minder snel doordringen tot het publieke debat. En terwijl rechts inspeelt op angst, woede en teleurstelling, blijft hoop lastiger over te brengen. “Hoop werkt heel sterk, maar is minder simpel uit te leggen”, zegt hij.

Links miste ook richting en lef. In plaats van zelf de toon te zetten, reageerden partijen vooral op de actualiteit. Een economisch verhaal over eerlijk delen en sterke publieke voorzieningen bleef uit. Alleen op momenten van massale mobilisatie, zoals bij de Rode Lijn-demonstratie in Amsterdam, wist links even te raken aan wat mogelijk is: saamhorigheid en geloof in verandering.
Wat links nu nodig heeft, zegt Van den Bergh, is een geloofwaardig boegbeeld dat die boodschap kan dragen.

https://www.welingelichtekringen.nl/pol ... ij-stemmen

Ik ben het eigenlijk wel met dit stuk eens. Is vanmiddag een beetje ondergesneeuwd.

Links komt vooral met feiten, net als in dit topic, maar een gevoel wat gevoed wordt laat zich niet wegnemen door feiten.
Het is allemaal best braaf op links .

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 21:34

Bullebeest schreef:
Ik snap wel waarom de vvd dat wil met JA21 ipv met PvdA-GL.

Dat snap ik ook heel goed. Daarmee kunnen ze hun neo liberale afbraakbeleid voortzetten en problemen vooruitschuiven. En als we dan over 1 of 2 jaar weer nieuwe verkiezingen hebben dan zien we wel weer waar het schip strand. Desnoods gaat de VVD dan nog een keer met extreem rechts in zee. D66 zal de rekening tegen die tijd wel gaan betalen.

Dat krijg je dus als je een partij als de PVV hebt waar geen land mee te bezeilen valt. Maar wel 26 zetels in de kamer bezet houdt. Een coalitie vormen wordt ontzettend moeilijk met zeer waterige compromissen als resultaat waarmee je feitelijk weinig vooruitkomt.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 21:34

Fijne positie voor de VVD, die kunnen eisen/voorwaarden gaan stellen voor ze over stag gaan en toch in het kabinet stappen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 21:42

Sachertorte schreef:
Fijne positie voor de VVD, die kunnen eisen/voorwaarden gaan stellen voor ze over stag gaan en toch in het kabinet stappen.

Ja, en dat irriteert mij echt mateloos. Waarom lukt het de VVD altijd om zich in een positie te wringen dat ze kunnen eisen, terwijl zij mede de oorzaak zijn van de kleuterpolitiek van de afgelopen jaren.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 21:47

Denk dat d66 in een lastige positie zit. Met pvv in zee gaan staat gelijk aan je doodvonnis tekenen. Denk dat bij de vvd je ook op je vingers letten. Denk dat dat eerder de fout is geweest van d66 en waarom ze zo gekelderd zijn.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 21:51

Een deel van de achterban van de VVD is ook zo trouw. Die blijven maar VVD stemmen wat er ook gebeurt. Dan kun je ook alles maken .

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 22:04

VVD is er in mijn ogen gewoon heel goed in om het te laten doen lijken of ze er voor de middenstand en de ondernemer is. En kunnen de laatste jaren heel goed mensen bang maken voor links. Terwijl de doorberekeningen van het cbs toch al jaren laten ziet dat tot zeker tot modaal je veel beter uit bent met een PvdA GL programma.

Dat is gewoon enorm knap hoe ze dat voor elkaar krijgen. Blij wordt ik er niet van, knap vind ik t wel.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 22:06

_San87_ schreef:
Sachertorte schreef:

Ja, en dat irriteert mij echt mateloos. Waarom lukt het de VVD altijd om zich in een positie te wringen dat ze kunnen eisen, terwijl zij mede de oorzaak zijn van de kleuterpolitiek van de afgelopen jaren.

Trouwe achterban.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 22:08

Ik verbaas mij al jaren over de VVD.
Wat ze ook doen echt afgestraft worden ze tot op heden nooit.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 22:24

Met JA21 inplaats van GL/PVDA zit je exact op 75 zetels. Dus gelijk eentje te weinig voor een meerderheid. En dan zit je ook nog met het feit dat JA21 louter uit politieke avonturiers bestaat en je weet al dat je heel snel zetels gaat verliezen. Daarbij wordt het een zeer waterig compromis waarbij er niets opgelost gaat worden. Daarbij weet je ook van de VVD dat ze de stekker er heel makkelijk uit trekken wanneer het uit komt.

Een andere optie is ook weinig aantrekkelijk. Een minderheidskabinet zonder de VVD. Daarmee kun je ook weinig daadkracht tonen en moet je steeds op zoek naar wisselende meerderheden met wederom zeer waterige compromissen. Wel stabielere partijen maar met weinig mogelijkheden om echt door te pakken zeker met een radicaal rechtse opositie wordt het niet makkelijk.

Zo als het er nu uit ziet vrees ik dat er zeer weinig problemen worden opgelost. Ook als de VVD bijdraait dan worden het waterige compromissen en is het maar de vraag hoe lang het duurt voordat de VVD een mooi moment heeft gevonden om de boel te laten klappen.

Het zou mooi zijn als politici wat meer om het landsbalang zouden geven inplaats van het eigen belang.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 23:05

Loretta schreef:
Met JA21 inplaats van GL/PVDA zit je exact op 75 zetels. Dus gelijk eentje te weinig voor een meerderheid. En dan zit je ook nog met het feit dat JA21 louter uit politieke avonturiers bestaat en je weet al dat je heel snel zetels gaat verliezen. Daarbij wordt het een zeer waterig compromis waarbij er niets opgelost gaat worden. Daarbij weet je ook van de VVD dat ze de stekker er heel makkelijk uit trekken wanneer het uit komt.

Een andere optie is ook weinig aantrekkelijk. Een minderheidskabinet zonder de VVD. Daarmee kun je ook weinig daadkracht tonen en moet je steeds op zoek naar wisselende meerderheden met wederom zeer waterige compromissen. Wel stabielere partijen maar met weinig mogelijkheden om echt door te pakken zeker met een radicaal rechtse opositie wordt het niet makkelijk.

Zo als het er nu uit ziet vrees ik dat er zeer weinig problemen worden opgelost. Ook als de VVD bijdraait dan worden het waterige compromissen en is het maar de vraag hoe lang het duurt voordat de VVD een mooi moment heeft gevonden om de boel te laten klappen.

Het zou mooi zijn als politici wat meer om het landsbalang zouden geven inplaats van het eigen belang.

Zoals het er nu naar uitziet gaat D66 er waarschijnlijk nog een restzetel bij krijgen, waardoor ze met Ja21 op 76 zetels komen. De VVD heeft vooraf kenbaar gemaakt het niet zien met gl/PvdA te gaan regeren. Dat ze eerst de coalitie optie met Ja21 willen bespreken lijkt mij dan ook niet meer dan logisch. Vanuit D66, CDA en VVD zouden er ook voldoende ervaren mensen moeten zijn om Ja21 te compenseren.

Dat VVD de boel zomaar zou laten klappen lijkt mij ondenkbaar. Wat denk jijzelf dat er gaat gebeuren als deze partijen er niet samen uit gaan komen? Er zijn genoeg mensen die d66 al te links vinden en geen CDA stemmen vanwege de C. Als VVD de boel zou laten klappen verwacht ik persoonlijk dat veel mensen dan op een partij rechts van de VVD gaan stemmen. En dat kan de VVD ook zelf bedenken. Gek genoeg zijn eigenlijk alle partijen ervan overtuigd dat zij in het landsbelang handelen, maar daarvoor zijn natuurlijk wel zoveel mogelijk stemmen nodig. Ik verwacht dat partijen dit heel goed beseffen en allemaal hun uiterste best zullen doen om er gezamenlijk uit te komen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 23:19

En juist dat zou voor de vvd een reden zijn om de boel te laten klappen, zijn ze bekend mee.

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 23:27

journee schreef:
Loretta schreef:

Zoals het er nu naar uitziet gaat D66 er waarschijnlijk nog een restzetel bij krijgen, waardoor ze met Ja21 op 76 zetels komen. De VVD heeft vooraf kenbaar gemaakt het niet zien met gl/PvdA te gaan regeren. Dat ze eerst de coalitie optie met Ja21 willen bespreken lijkt mij dan ook niet meer dan logisch. Vanuit D66, CDA en VVD zouden er ook voldoende ervaren mensen moeten zijn om Ja21 te compenseren.

Dat VVD de boel zomaar zou laten klappen lijkt mij ondenkbaar. Wat denk jijzelf dat er gaat gebeuren als deze partijen er niet samen uit gaan komen? Er zijn genoeg mensen die d66 al te links vinden en geen CDA stemmen vanwege de C. Als VVD de boel zou laten klappen verwacht ik persoonlijk dat veel mensen dan op een partij rechts van de VVD gaan stemmen. En dat kan de VVD ook zelf bedenken. Gek genoeg zijn eigenlijk alle partijen ervan overtuigd dat zij in het landsbelang handelen, maar daarvoor zijn natuurlijk wel zoveel mogelijk stemmen nodig. Ik verwacht dat partijen dit heel goed beseffen en allemaal hun uiterste best zullen doen om er gezamenlijk uit te komen.

Maar dat is in deze toch niet zo zeer aan de VVD, maar aan de D66 om deze besprekingen te initiëren en daar dus de eerste keuzes in te maken met wie ze wel en niet om tafel gaan?

Het irriteert mij mateloos dat het tijdens de campagne (en nu eigenlijk ook nog steeds) enkel lijkt te gaan om dat pietje niet met jantje wilt, en andersom. Zeker het schreeuwerige van de VVD, zelfs toen ze onder de 15 zetels dreigden te komen. Ga eens op inhoud kijken en vergelijken en niet alleen op links, rechts of midden en of je wel of geen gezichtsverlies lijdt als je een samenwerking aan gaat. Als dat lukt zou het alleen maar mooi zijn dat er een middenweg gevonden kan worden.

Daarnaast is een meerderheid met 76 zetels, waarbij JA21 veel nieuwe kamerleden heeft en Eerdmans een reputatie heeft als partijhopper, vrij onstabiel. 1 iemand (of dat nou een van JA21, VVD, D66 of CDA is) die vertrekt en je bent je meerderheid in de kamer kwijt. Daarnaast is er geen meerderheid in de eerste kamer. Ik vraag me af of dit het beeld is van een stabiel kabinet wat D66 nu voor ogen heeft. Losstaand van de inhoud.

We gaan het zien...

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 23:54

Tja hoe kom je aan ervaring als je geen ervaring op kunt doen? Allemaal begin je groen. Voorlopig wordt het een moeilijke taak om iets bij elkaar te krijgen wat het 4 jaar zal volhouden. Ongeacht de samenstelling.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:27

BigOne schreef:
En juist dat zou voor de vvd een reden zijn om de boel te laten klappen, zijn ze bekend mee.

Deze redenatie snap ik niet? VVD is de afgelopen jaren ruim 10 zetels verloren. Denk je echt dat ze er nog 10 kwijt willen? Dat is namelijk mijn verwachting als ze nu in een coalitie zouden gaan en VVD zou de boel laten klappen. Dan wordt de PVV waarschijnlijk weer de grootste partij worden en we weten hoe dat is afgelopen. Waarom denk jij dat ze dat zouden willen?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:52

Dropveter101 schreef:
Maar dat is in deze toch niet zo zeer aan de VVD, maar aan de D66 om deze besprekingen te initiëren en daar dus de eerste keuzes in te maken met wie ze wel en niet om tafel gaan?

Het irriteert mij mateloos dat het tijdens de campagne (en nu eigenlijk ook nog steeds) enkel lijkt te gaan om dat pietje niet met jantje wilt, en andersom. Zeker het schreeuwerige van de VVD, zelfs toen ze onder de 15 zetels dreigden te komen. Ga eens op inhoud kijken en vergelijken en niet alleen op links, rechts of midden en of je wel of geen gezichtsverlies lijdt als je een samenwerking aan gaat. Als dat lukt zou het alleen maar mooi zijn dat er een middenweg gevonden kan worden.

Daarnaast is een meerderheid met 76 zetels, waarbij JA21 veel nieuwe kamerleden heeft en Eerdmans een reputatie heeft als partijhopper, vrij onstabiel. 1 iemand (of dat nou een van JA21, VVD, D66 of CDA is) die vertrekt en je bent je meerderheid in de kamer kwijt. Daarnaast is er geen meerderheid in de eerste kamer. Ik vraag me af of dit het beeld is van een stabiel kabinet wat D66 nu voor ogen heeft. Losstaand van de inhoud.

We gaan het zien...

D66 mag inderdaad gaan leiden, maar ik vermoed dat PVV niet in de planning staat en zonder VVD wordt het dan toch lastig. Persoonlijk ben ik er ook geen voorstander van als partijen elkaar vooraf uitsluiten. In het geval van de PVV vond ik het deze keer echter wel begrijpelijk. Het uitsluiten van gl/PvdA was waarschijnlijk vooral strategisch van de VVD om te voorkomen dat ze teveel zetels definitief aan de partijen aan hun linkerkant zouden kwijtraken.

Gezien het aantal zetels dat de VVD tóch nog gehaald heeft geeft een grote groep mensen dan blijkbaar toch de voorkeur aan een centrumrechts kabinet. En als je bepaalde dingen aan kiezers beloofd zal je op zijn minst je best moeten doen om beloftes na te komen als je het vertrouwen van je achterban niet helemaal wil verspelen.

Ik geloof ook zeker niet dat het vormen van een stabiele coalitie een gemakkelijke taak gaat worden, maar als partijen het samen eens kunnen worden denk ik zeker wel dat ze er serieus aan gaan werken om het te laten slagen. Maar goed, ik ben dan ook een vrij positief ingesteld persoon. We zullen zien. :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:08

De VVV blijft altijd overeind (al zijn ze nu niet meer de grootste); het zijn altijd de coalitiepartijen die afgerekend worden na een regeerperiode. Dat is CDA, PvdA, D66 en nu NSC overkomen.
VVD heeft dus een stabiele groep stemmers.

Ik had het mooi gevonden als de VVD eens in de oppositie terecht had gekomen, maar de CDA en PvdA/GL zijn niet groot genoeg geworden.

JA21 zal niet veel eisen op tafel leggen, Eerdmans wil zo graag meeregeren en is niet groot genoeg geworden om te veel eisen te stellen.
Dus het is aan CDA en D66 om een andere koers op te gaan en de harde toon te matigen; dat zie ik Bontebal en Jetten wel doen, zij zijn wel verbinders.
Yesilgoz vind ik de rotte appel.
Positief vind ik dat D66, VVD en CDA vaak goede bestuurders hebben met ervaring en connecties.
Een zwaargewicht als Minister van Buitenlandse Zaken is wel nodig en ik vermoed dat VVD die post gaat opeisen.
Daar had ik Timmermans uitermate geschikt voor gevonden en natuurlijk Kaag. Ik ben dus zeer benieuwd, wie voor deze functie straks uit de hoge hoed wordt getoverd.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:13

Maar het is vooral die Yeşilgöz die zo van het padje is. Vvd heeft prima Kamerleden, en ook op provinciaal niveau leveren ze vaak goede politici. Ook Remkes zei een aantal weken geleden dat Yeşilgöz eens moest ophouden met dat uitsluitend.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:16

Ik hoop op GL PVDA erbij.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:33

Bullebeest schreef:
Tja hoe kom je aan ervaring als je geen ervaring op kunt doen? Allemaal begin je groen. Voorlopig wordt het een moeilijke taak om iets bij elkaar te krijgen wat het 4 jaar zal volhouden. Ongeacht de samenstelling.

Misschien door eerst ervaring op te doen in als kamerlid en daarna pas in het kabinet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:36

Het wordt hoe dan ook weer een lange formatie.