Heb jij je noodpakket al klaar?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 07:43

Cer schreef:
Dat zou denk een nog ergere chaos creeren dan winkels zonder stroom.. Alle stoplichten uitzetten :')

Ja, mensen kunnen helaas niet autorijden. :=

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 08:14

Van het weekend Sinterklaas gevierd met mijn ouders,zus,zwager en mijn man. Toen kwam het gesprek ook op het noodpakket. Waar ik dacht dat mijn zus zo iemand zou zijn die het onzin vond, bleek ze juist behoorlijk goed voorbereid te zijn. Ze stelde voor dat mijn ouders de auto naar haar pakte wanneer er een noodsituatie is, zodat ze samen voor elkaar konden zorgen en omdat mijn zus groter woont en meer voorzieningen heeft. Zij is gewend om uit een vw busje te leven en heeft veel dingen die ze nu al gebruikt die aangeraden worden in het noodpakket. Dat vond ik toch wel lief van haar. Alleen... Het is minstens een hlf u met de auto. Hoe gevaarlijk gaat het idd zijn als de verkeerslichten het niet meer doen, en wat voor chaos op de weg tref je aan? Is het dan juist niet veiliger om dan maar thuis te blijven?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 08:38

Stoplichten zijn volgens mij geen enorm probleem.Maar een spoorwegovergang gaat automatisch dicht bij een stroomuitval, dus dan moet je al een route weten te vinden met een brug of tunnel als je het spoor over moet.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 08:44

Als ik zoek voor Google dan is er in de eerste tijd nog water en gas. Dit omdat er nog druk op staat. Afhankelijk hoe hard iedereen gaat hamsteren op water gaat de druk afnemen.
Hoogbouw zou als eerste zonder komen te zitten als de druk op de leidingen minder word.

Stoplichten die het niet meer doen zouden hier niet voor problemen zorgen. Die hebben we nl niet.

Hier overigens ook met mijn moeder afgesproken dat ze dan onze kant op komt.
Ze is sws afhankelijk van de lift en woont 4 hoog. En met een hondje gaat ze het echt niet redden om 4/5 keer per dag omhoog te moeten lopen met de trap.
Ze woont zo'n 15/20 minuten met de auto bij ons vandaan.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Heb jij je noodpakket al klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 08:49

Ik heb iig afgesproken dat ik samenkom met de achterbuurman. Hij heeft sowieso alles in huis wat er in dat boekjes staat. En hij heeft aangeboden dat ik dan in geval van nood bij hem kan komen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 08:57

tamary schreef:
Heb een zaklamp daar waar je het meest waarschijnlijk licht nodig hebt in het donker bij stroomuitval. Dat is dus eerder naast je bed (als je moet plassen midden in de nacht en de nachtlamp & straatverlichting het niet doen), of naast je daar kijk je 's avonds tv plek. De meterkast bereiken zonder licht kan wel eens pijnlijk worden en dat is zeker niet hoe je een noodsituatie wil beginnen.

Aanvulling daar op : loop kritisch je huis door qua hoe breed zijn je doorgangen? Hoe staan je tafels, stoelen, waar heb je een stapel dozen oid staan waar je in het donker over zou struikelen? Los dat op, net als hoe stevig liggen kleedjes? en dat verlengsnoer waar je nu zo overheen stapt?

Hier ben ik nog eens over gaan nadenken, want mijn eerste gedachte was: och ik loop elke nacht in het donker naar het toilet en die zit naast de voordeur, het is licht genoeg in huis in de nacht om dat te kunnen vinden.
En opeens viel er een kwartje dat dat komt, omdat voor mijn huis een lantaarn van de gemeente staat, die het bij stroomuitval natuurlijk ook direct niet meer doet. Kortom, yes, hier komt ook een zaklamp in het nachtkastje.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 09:02

Hier zijn wel eens kruispunten waar de stoplichten het tijdelijk niet doen. Ik kan jullie garanderen dat dat al een enorme chaos oplevert op drukke punten :+ . De gemeente weet niet hoe snel ze er verkeersregelaars naar toe moeten sturen om een verkeersinfarct te voorkomen!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 09:56

Onze waterdruk is 1,2 bar, ver onder normaal.
Dus hier zijn we snel klaar met het water wat er nog is ben ik bang :+

Ja sommige kruisingen is het inderdaad chaos als de verkeerslichten het niet doen.
Vooral de zijwegen die dan met geen mogelijk de voorrangsweg op kunnen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 09:59

De pompen voor op druk houden gas en water netwerken werken ook op stroom. Als het goed is kunnen ze 4 uur autonoom aan (accu), maar daarna is het ook op.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 10:28

Bij ons is al 3 dagen de waterdruk laag, Vitens is ermee aan het prutsen. Zou 1 dag duren. Duurt nu al 3 dagen en volgende week donderdag nog een keer een dag.

En er zijn nu problemen weer met Cloudfare, dus de helft van m'n programma's doen het niet. Tijd voor koffie en de krant.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:51

MarlindeRooz schreef:
.

Ik kook op gas dus dat scheelt al

Wat bedoel je hiermee? Want je weet hopelijk dat bij een grote stroomuitval je dan ook hoogstwaarschijnlijk geen gas meer hebt? Dus niet koken op gas, geen verwarming via cv ketel....

Voor het rondpompen van gas naar de huizenis stroom nodig. Die doen het maar een aantal uren en dan heb je geen gas meer. Hetzelfde voor water uit de kraan. Of het riool. Na een tijd kan je de wc niet meer doortrekken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:23

Tieme schreef:
MarlindeRooz schreef:
.

Ik kook op gas dus dat scheelt al

Wat bedoel je hiermee? Want je weet hopelijk dat bij een grote stroomuitval je dan ook hoogstwaarschijnlijk geen gas meer hebt? Dus niet koken op gas, geen verwarming via cv ketel....

Voor het rondpompen van gas naar de huizenis stroom nodig. Die doen het maar een aantal uren en dan heb je geen gas meer. Hetzelfde voor water uit de kraan. Of het riool. Na een tijd kan je de wc niet meer doortrekken.

Er zijn gasfornuizen die ook op de gasfles aangesloten kunnen worden (de onze bijvoorbeeld).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:12

Als het kan haal ik mijn papa op. En als het kan dan zoeven we met zijn vieren (de papa van gv ook) richting frankrijk waar ik het echt lang kan volhouden. Maar ik ga ervan uit dat dat niet lukt. :+ Dan is de camper een goede backup om in te verblijven. Desnoods zonder te verplaatsen. En is makkelijk warm te houden, dikke gastank aanwezig (zolang het niet onder de -5 komt is daar ruim drie weken mee te doen. Als de koelkast niet gebruikt wordt en er is geen vorst is warm water zelfs 6/8 weken te doen met een gasvulling. en door zonnepanelen en omvormer zolang het niet onder de -5 gaat in principe zelfreddend kwa stroom. Met water voldoet het net gekochte simpele filter goed. Al het water is vlot te filteren tot goed drinkwater. :j

O ja de agregaat lijkt gerepareerd te zijn en werkt vermoedelijk weer. Gv gaat van de week even kijken daar. *\o/* dat zou wel fijn zijn en scheelt weer een aanschaf.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:26

_San87_ schreef:
Er zijn gasfornuizen die ook op de gasfles aangesloten kunnen worden (de onze bijvoorbeeld).

Dat dus. :P

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:21

Klopt het dat bij een powerbank het opladen met het orginele snoertje van de telefoon veel sneller gaat als met het snoer dat bij de powerbank zit ?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:43

Waarom zou je kopietjes moeten hebben van je ID bewijzen?
Je hebt de originelen toch ook?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:17

Die kunnen kwijtraken. Of als je ivm registratie een copie moet geven. Zonder stroom geen copie of print. Papier zolang het níet verbrand of verzuipt werkt altijd wel

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:30

Maris schreef:
Klopt het dat bij een powerbank het opladen met het orginele snoertje van de telefoon veel sneller gaat als met het snoer dat bij de powerbank zit ?

Verschil tussen powerbank en stopcontact kan ook heel groot zijn.

En soms maken snoertjes inderdaad ook verschil.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:33

Hier moet ik bij mijn telefoon echt het orginele snoertje gebruiken anders gebeurd er niet veel.