Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 19:17

Oh, dan hebben we tóch allemaal te maken met noblesse oblige......

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 19:17

secricible schreef:
AppleSter schreef:
Dat bedoel ik inderdaad. Lees eerst even dit goed door: https://www.oxfamamerica.org/press/pres ... -humanity/

Een klein stukje met citaat uit dit stuk van Oxfam:

The richest 1% of the world’s population produced as much carbon pollution in 2019 as the five billion people who made up the poorest two-thirds of humanity, reveals a new report from Oxfam, a global organization fighting inequality to end poverty and injustice. It comes ahead of the UN climate summit in Dubai, amid growing fears that the 1.5°C target for curtailing rising temperatures appears increasingly unachievable.

“The super-rich are plundering and polluting the planet to the point of destruction, leaving humanity choking on extreme heat, floods and drought,” said Oxfam International interim Executive Director Amitabh Behar.

Die 1% is nu juist de club die vanaf vrijdag (met z’n 70.000) weer in Dubai bij elkaar komt met de privé jets en al en ons daarna weer bang gaat maken over het klimaat :+

Zij doen dus zelf niet mee. En juist zij zijn de extreme vervuilers.

Ik doe dus NIET mee. Tuurlijk vind ik dat we wat meer kunnen recyclen, minder bomen moeten kappen (wat nu massaal gebeurt) etc. Maar ik heb geen “vliegschaamte” “autoschaamte” etc.

Ehm nee hoor. De kans is vrij groot dat jij tot de rijkste 1-2% van de wereld hoort. Met mijn redelijk modale alleenstaande moeder inkomen behoor ik tot de rijkste 1.7%. Gezien jou verhalen gok ik dus dat je hoger uit komt.
Hier kun je hrt berekenen:

https://howrichami.givingwhatwecan.org/how-rich-am-i

Zou dit inplaats van "rijkste" niet hoogste inkomen moeten zijn? Je kan wel een hoog inkomen hebben, maar als je kosten van levensonderhoud zo hoog zijn dat je aan het einde van de maand niets overhebt, dan ben naar mijn mening niet direct "rijk". (financieel gezien) :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 19:22

Potato potato...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 19:23

Avalanche schreef:
Oh, dan hebben we tóch allemaal te maken met noblesse oblige......

Dat denk ik wel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 19:23

Op 8 miljard mensen is 1% 80miljoen. Die cijfers zullen wel kloppen, maar dat zijn de rijkste 1 procenters van elk land, niet zo zeer de westerse wereld an sich. In een rijker land liggen de bedragen qua arm en rijk een stukje anders dan als je alle mensen op aarde op 1 grote hoop schuift en er vaste bedragen aan plakt.
Die groep aanspreken op hun veranwoordelijkheden is niet zo gek. Dat is nl de groep die ook wel als de jet set aangeduid wordt. Tig huizen, jachten, etc. Met een referentiekader dat een aardig stuk delegeren en geld lost alles op omvat. Ja daar zitten goed bedoelende filantropen tussen, maar ook ikke ikke beroemdheden, etc.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 19:24

Ik denk ook dat het kan vertekenen :)

ik voel me ook niet rijk, want ik zie veel mensen die het veel beter voor elkaar hebben dan ik. Maar in vergelijking met veel andere mensen heb ik het toch best goed.

En soms voel ik me er ook boos over. Zoveel jaren ploeteren en dan voor je gevoel nergens komen...... maar voor mij is het dan toch goed om proberen wat perspectief te krijgen. Maar dat gevoel snap en ken ik heel goed. En soms de frustratie met boomer-ouders die niet snappen dat je fulltime moet werken als je single bent, en dat sommige tweeverdieners al moeite hebben met rondkomen.....

De tijd dat je een heel gezin op 1 loon kon onderhouden is allang voorbij.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 19:30

Avalanche schreef:
De tijd dat je een heel gezin op 1 loon kon onderhouden is allang voorbij.

Dat is wel een reden tot heel veel frustratie. Mensen moeten steeds harder werken voor hetzelfde.
En dat probleem is al lange tijd door de politiek genegeerd.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 19:32

Daarom snáp ik deze reactie ook van de stemmers. Ik denk alleen dat PVV en VVD dit probleem niet gaan oplossen, wel verergeren.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 19:36

Maar we wíllen ook steeds meer.
Ja het leven is vreselijk veel duurder in verhouding met 40 jaar geleden. Maar toen gingen we niet vliegend op vakantie. Hadden ‘we’ geen internet, mobiele telefoon, meerdere TV’s, 2 auto’s voor de deur, laptop, iPad, standaard centrale verwarming, etc.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 19:38

rien10 schreef:
Mijn ervaring is niet dat Imandra mensen weg zet. Ik zie haar als iemand die steeds inhoudelijk reageert. Met veel kennis en of verwijzingen naar die kennis.
En waarom mopper je nu weer over de tijd die zij daaraan besteed? Nogmaals het dringende verzoek om inhoudelijk te gaan reageren. Haar tijdsindeling doet er 0,0 toe.

@secricible Confronterend "spelletje" Poeh.

Zullen we dan eindelijk eens beginnen met ieder voor zich laten spreken? Het is heel lief dat je IMANDRA zo in bescherming neemt, maar dit is nu precies dat groepsgebeuren waardoor andere mensen niet durven reageren in dit topic.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 19:39

Avalanche schreef:
Daarom snáp ik deze reactie ook van de stemmers. Ik denk alleen dat PVV en VVD dit probleem niet gaan oplossen, wel verergeren.

Dat heb ik dus ook. Maar niet iedereen heeft zin om zich in de politiek te gaan verdiepen. Dus dan snap ik wel dat je een tegenstem doet op een partij die groot is in one liners. En om af te rekenen met de zittende macht.

Ze hebben gewoon te lang gewacht met dingen oplossen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 19:41

Hmmm, mijn woonlasten zijn jarenlang flink hoog geweest,
veertig jaar geleden woonde ik op kamer maar was het niet normaal om één derde oid van je salaris aan wonen te besteden.

Ik ga nooit vliegen op vakantie, de auto is de deur uit en het krantenabonnement tikt aan, kan ik zeggen. Teevee kijk ik zelden, zo ja op een derdehands 'krijgertje'.

En ja, ik heb een paard. :)
Ik bof!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 19:41

_lautje_ schreef:
Ja het leven is vreselijk veel duurder in verhouding met 40 jaar geleden. Maar toen gingen we niet vliegend op vakantie. Hadden ‘we’ geen internet, mobiele telefoon, meerdere TV’s, 2 auto’s voor de deur, laptop, iPad, standaard centrale verwarming, etc.

Wat pas belachelijk is dat is dat een kar vol boodschappen duurder is dan een vliegticket binnen Europa.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 19:42

Popstra schreef:
AppleSter schreef:
Daar is wél sprake van geweest. Zeker door die verschrikkelijke QR, die politici zichzelf niet oplegden.

Hoeveel mensen in onze omgeving (ook jongeren, die echt geen gevaar liepen) zich gedwongen voelden om de prikken te halen is niet te tellen. Omdat ze op vakantie wilden, omdat ze de sportclub niet meer in mochten, niet meer naar de sportschool mochten, niet uit eten, niet even ergens naar de wc in de stad, etc etc. Er zat wel degelijk dwang achter, dat is ook uit WOO (voorheen WOB) documenten gebleken.

Zo heb ik het zelf ook ervaren.

Dat er bepaalde regels waren vond ik opzich niet het grootste punt. Wat ik wel een probleem vind was dat iedereen die ervoor koos om zich niet te laten vaccineren werd weggezet als een wappie. En de overheid werkte hier bewust aan mee, door er continue op te wijzen dat je ook vooral moest vaccineren voor een ander.

Terwijl genoeg mensen het om medische redenen niet aandurfde, dus zij waren "die ander". Dat die groep werd afgerekend op hun keuze vond ik erg storend. Mensen trekken vaak zo snel ongefundeerde conclusies. Zeker als je niet meeloopt met de meerderheid.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 19:43

AppleSter schreef:
rien10 schreef:
Mijn ervaring is niet dat Imandra mensen weg zet. Ik zie haar als iemand die steeds inhoudelijk reageert. Met veel kennis en of verwijzingen naar die kennis.
En waarom mopper je nu weer over de tijd die zij daaraan besteed? Nogmaals het dringende verzoek om inhoudelijk te gaan reageren. Haar tijdsindeling doet er 0,0 toe.

Zullen we dan eindelijk eens beginnen met ieder voor zich laten spreken? Het is heel lief dat je IMANDRA zo in bescherming neemt, maar dit is nu precies dat groepsgebeuren waardoor andere mensen niet durven reageren in dit topic.

In bescherming nemen :+? Iedereen voor zichzelf laten spreken :+? Volgens mij wordt er niemand in bescherming genomen en trekken de mensen die het nu aangaat/in deze discussie zitten hun mond wel open.
En hoewel ik rien10's bijdragen waardeer, zou ik ons niet echt een groepje noemen hoor.

En tbh, als mensen er niet tegen kunnen dat ze wat (inhoudelijk) tegengas krijgen op een mening of informatie die ze hier delen (of aangesproken worden op een vervelende manier van het gesprek aangaan), dan is het misschien maar beter dat ze niet meepraten :o

Voor zover ik zie zijn de mensen die hier serieus meepraten helemaal niet bezig met (weg)pesten namelijk.

Avalanche schreef:

Oh ja eens :j
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 27-11-23 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 19:44

AppleSter schreef:

;)

Ik ga je weer plagen, hoor!

Practise what you preach.

(Ipv iemand anders de les te lezen en te schermen met 'al die mensen die niet durven'. Terwijl dit jarenlang een prettig en respectvol topic is geweest.)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 19:45

Loretta schreef:
Avalanche schreef:

Dat heb ik dus ook. Maar niet iedereen heeft zin om zich in de politiek te gaan verdiepen. Dus dan snap ik wel dat je een tegenstem doet op een partij die groot is in one liners. En om af te rekenen met de zittende macht.

Ze hebben gewoon te lang gewacht met dingen oplossen.

Eens. Ergens hoop ik ook dat de zaken nu op de schop gaan, en de zittende macht wakker wordt :j

journee schreef:
Dat er bepaalde regels waren vond ik opzich niet het grootste punt. Wat ik wel een probleem vind was dat iedereen die ervoor koos om zich niet te laten vaccineren werd weggezet als een wappie. En de overheid werkte hier bewust aan mee, door er continue op te wijzen dat je ook vooral moest vaccineren voor een ander.

Terwijl genoeg mensen het om medische redenen niet aandurfde, dus zij waren "die ander". Dat die groep werd afgerekend op hun keuze vond ik erg storend. Mensen trekken vaak zo snel ongefundeerde conclusies. Zeker als je niet meeloopt met de meerderheid.

Daar had zeker meer nuance in gemogen. Sommigen waren wel degelijk wappies, maar de mensen die het om medische redenen niet durfden, of niet konden werden ook zo weggezet idd. En zelf was ik toen ook minder genuanceerd.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 19:47

_lautje_ schreef:

Ja, (heel) vroeger had je geen auto nodig. Kwam de melkboer, de bakker en de groenteboer nog langs met paard en wagen. (nostalgie :D)

En wat deden de mensen in hemelsnaam heel de dag zonder telefoon, auto, internet, tv, laptop, enzo?? :+

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 19:48

rien10 schreef:
@Popstra (met het gevaar dat we in de QR discussie belanden) hadden de politici dan geen QR code? Hadden zij vrijstelling? Dat wist ik niet.

Geen idee.
Ik bedoel dat ik ook het gevoel ervaren heb dat ik verplicht moest vaccineren wilde ik naar bepaalde wedstrijden over de grens kunnen gaan.
Daar bovenop ook nog eens een negatieve test moest laten zien..

AppleSter

rien10 schreef:
@AppleSter, zet het jou aan het denken? Het feit dat je wellicht tot de “rijken der aarde” behoort?

Hahaha! :D
De allerrijksten zijn degenen die heel veel nullen achter de cijfers hebben staan. Zoals Bill Gates, Elon Musk, familie De Mol, onze klimaatpaus (goed voor 4 miljoen of meer) en de machtigsten der aarde.
Ik schaar me niet tot zo’n groep. Wij hebben dan ook geen jachten of privé Jets.
En met dat gedrag van die groep wil ik ook helemaal niets te maken hebben.

martichr

Veronica2 schreef:
Martichr, ik gebruik zelf geen twitter of X, maar zijn dit posts van de hand van Wilders? Het valt mij op dat de datumnotatie van 2021 anders is dan die van 2023, wat kan duiden op in elkaar geflanste zooi.

Ja dit zijn tweets van Wilders, er is ook nog een mooie waarin hij beweert dat zij hem onder de groene zoden wenst, maar blijkbaar had hij daar uiteindelijk zijn excuses voor aangeboden. Het gaat mij meer om de verhoudingen dan de exacte tekst.. de VVD moet maar met hem gaan praten alsof hij ze in het verleden niet allemaal voor rotte vis heeft uitgemaakt, leuk dat hij over zijn eigen schaduw heen wil stappen, maar voor de ontvangers van de jarenlange stroom aan bagger duurt dat misschien iets langer..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 19:50

AppleSter schreef:
rien10 schreef:

Je hebt een punt. Ik zal er op letten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 19:51

Als gezegd: ik volg de tweets van GW niet,
maar het is mogelijk dat hij niet alle VVD-ers voor rotte vis heeft uitgemaakt.

Maar vooral de vrouwen, liberalen (meaning echte liberalen) en uiteraard de mensen met een achtergrond die hem niet aanstaat.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 19:53

Popstra schreef:
rien10 schreef:
@Popstra (met het gevaar dat we in de QR discussie belanden) hadden de politici dan geen QR code? Hadden zij vrijstelling? Dat wist ik niet.

Geen idee.
Ik bedoel dat ik ook het gevoel ervaren heb dat ik verplicht moest vaccineren wilde ik naar bepaalde wedstrijden over de grens kunnen gaan.

Ja, zij hadden zichzelf een vrijstelling gegeven. Politici wereldwijd. Zij hoefden nergens een QR te tonen.
Wij “gewone mensen” wel. Wij waren of wel besmettelijk en zijzelf niet :+ of zij waren de enigen met een “belangrijke baan”

Dit is dus de hypocrisie die ik hier af en toe aan het licht probeer te brengen; Wij QR (door hun beslissingen) en zijzelf niet, wij met maatregelen (lockdown, avondklok, afstandsregels) en zijzelf (trouwen, feesten en partijen) niet. Wij veel geld kwijt aan verduurzamen en vliegschaamte (door hun beslissingen) en zij niet (Timmermans is -sorry- toch echt een heel goed voorbeeld, net als Jetten, de koning en ga zo maar door)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 19:54

Popstra schreef:
rien10 schreef:

Geen idee.

Dus je zegt iets, maar je weet het niet?