Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 13:15

Tieneke schreef:
Het artikel zit achter een betaalmuur en ik vind met trefwoorden of vergelijkbare trefwoorden geen enkele andere Nederlandstalige versie hiervan.

Ik weet het. Daarom dat ik de bronnen vermelde aanvankelijk en niet het artikel zelf. Omdat die wel online te vinden zijn. Ik heb gezocht naar een versie die ik kon delen maar dat vond ik niet.

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 13:34

Er zijn betrouwbare bronnen te vinden die onregelmatigheden in de verklaringen van Israël naar buiten brengen, maar er zijn ook betrouwbare bronnen te vinden die er vanuit gaan dat de aanval vanuit Gaza zelf kwam. Waarschijnlijk zou het dan gaan om een defect.

Het blijft natuurlijk afschuwelijk, wie er ook achter zit. Hieronder nog wel een overzichtje van verschillende 'burgerdoelen' o.a. scholen en verschillende ziekenhuizen.

Afbeelding

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 14:11

IMANDRA schreef:
Je hebt het steeds over bewijzen, blijkbaar etc. Maar voor zover ik kan vinden is het gewoon nog heel onduidelijk? En wordt er geschreven -aldus Nederlandse onderzoekers van de diverse filmpjes- dat het een Palestijnse raket is die uit koers is geraakt (of iig iets mee is gebeurd).

Laten we een beetje waken voor misinformatie en desinformatie, die gaan al voldoende rond, daar hoeven wij niet aan bij te dragen. Je kwam ook al met het Twitter bericht wat later nep bleek te zijn (althans, eenzelfde bericht van eenzelfde bron was nep). Dus misschien is het verstandig ook kritisch te zijn op je eigen bronnen? En waar zij die informatie vandaan hebben?

Edit: ik bedoel het niet als persoonlijke aanval, het is gewoon ontzettend lastig soms om feit van fictie te onderscheiden. Laat staan in zo’n situatie. Ik wil alleen oproepen dat we gewoon kritisch moeten zijn op de informatie die we voorgeschoteld krijgen.

Gisteren heb ik er wel iets over op tv gezien, dat het vermoeden nu is dat het vanaf Israël kwam. Maar nog geen zekerheid. Ik moet even nadenken welk programma sorry

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 14:15

Pandora2 schreef:
Nikass schreef:
Waarom doet Netanyahu dat dan? Wat is zijn belang daarbij:o?
Wie was die midden oosten kenner?

Post van Princequillo als reactie op mijn post niet gezien ?
Hier dan nogmaals de link.
https://theintercept.com/2018/02/19/ham ... -conflict/

Die midden oosten kenner is trouwens Fouad Gandoul. Aanwezig in het debat in De Afspraak op Canvas.
Dacht je serieus dat ik dit ter plekke kwam verzinnen ? :))

Sorry misschien idd overheen gekeken. Er worden erg veel Engelse linkjes geplaatst. Het zou fijn zijn als mensen daar dan een Nederlandse samenvatting bij plaatsen. Het Engels sla ik over.

Waarom zou ik denken dat jij het verzint? Dat zeg ik volgens mij helemaal niet?
Ik probeer het verhaal gewoon te begrijpen?

hwn

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 14:49

@Nikass, heb het net even gekeken (had het ook al elders gelezen): Hamas werd oorspronkelijk (financieel) gesteund door Israël onder het idee van "verdeel en heers": ze wilden rivaliteit creëren tussen Hamas en Fatah, zodat die elkaar zouden bevechten. De "goede werken" (sociale verzieningen en zo) van Hamas, waar ik het hier al vroeger over had, blijken - ironisch genoeg - gesponsord door Israel.

Maar het is in hun gezicht ontploft (bijna letterlijk), na 20 jaar steun zijn ze het nu al 20 jaar aan het bestrijden (de oprichter sheikh Ahmed Yassin is intussen ook al bijna 20 jaar dood, lijkt wel de dag van gisteren).

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 15:20

Wow, op de vraag of het vermoorden van 1200 Israelische burgers kan worden geaccepteerd wanneer je het lijden van de Palestijnse bevolking beschouwd, is er een duidelijk leeftijd-afhankelijke mening (gemeten in enquete in de VS):
Afbeelding
https://twitter.com/cremieuxrecueil/sta ... 0241228929

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 15:36

Wel verklaarbaar. Jonge mensen kennen de voorgeschiedenis niet of nauwelijks. Die zien alleen de onderdrukte Palestijnse bevolking en weten niet welke belangen daarnaast nog spelen. Al vind ik het nog steeds vreemd dat zovelen het goedkeuren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 15:40

hwn schreef:
@Nikass, heb het net even gekeken (had het ook al elders gelezen): Hamas werd oorspronkelijk (financieel) gesteund door Israël onder het idee van "verdeel en heers": ze wilden rivaliteit creëren tussen Hamas en Fatah, zodat die elkaar zouden bevechten. De "goede werken" (sociale verzieningen en zo) van Hamas, waar ik het hier al vroeger over had, blijken - ironisch genoeg - gesponsord door Israel.

Maar het is in hun gezicht ontploft (bijna letterlijk), na 20 jaar steun zijn ze het nu al 20 jaar aan het bestrijden (de oprichter sheikh Ahmed Yassin is intussen ook al bijna 20 jaar dood, lijkt wel de dag van gisteren).

Dank je!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 15:53

Ik vind de vraag verkeerd. Men moet niet vragen of het gerechtvaardigd is. (Hoe kan je iemand zijn dood rechtvaardigen door een ander zijn lijden? Ik zou daar nee op antwoorden terwijl ik wel een uitgesproken mening heb over iemands recht op weerstand)
De vraag zou moeten zijn of de reactie van Hamas of de Palestijnen te begrijpen valt. En/of het een uitgelokte reactie is.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 16:15

Ja ik bedoelde met mijn post meer van dat er veel experts zijn die tegenstrijdige verklaringen geven, dus op dit moment weten we het gewoon nog niet dus moeten we opletten met meningen als feit neerzetten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 16:37

https://twitter.com/GeoConfirmed/status ... 3930076402
In deze draad van Geoconfirmed een uitgebreide analyse van de satellietbeelden die beschikbaar zijn uit vele verschillende bronnen
(het team van Geoconfirmed heeft in het Oekraine/Rusland conflict een grondige geolocatieanalyse heeft uitgevoerd van meer dan 35.000 video's over het Oekraïens-Russische conflict. En hierdoor waarrdevolle inzichten verkregen, met name over het belang van het verifiëren van claims van beide betrokken partijen.
Waarbij zij ook eerdere officiële verklaringen op basis van geolocaties heeft kunnen ontkrachten

Zij vragen bijdragen van journalisten op hun eerste analyse (onderstaand) en de vraagstelling daarbij. :

------

"Toen de beelden van de ziekenhuisexplosie opdoken en ons team de beelden bestudeerde, werd het duidelijk dat de wereld verontwaardigd was, grotendeels als gevolg van communicatie van de Palestijnse autoriteiten en andere bronnen. Binnen enkele uren beweerden deze bronnen dat het aantal slachtoffers varieerde van ruim 500 tot 1000 doden en dat het ziekenhuis volledig verwoest was.

Ons team is duizenden explosie- en bombardementvideo's tegengekomen. De schade-/slachtofferclaims op basis van de beelden die we aan het geolokaliseren waren, kwamen niet overeen met de video's die we de afgelopen jaren hebben bekeken. Bovendien zou het tellen van meer dan 500 overleden personen een taak zijn die dagen in beslag neemt, en niet slechts uren.

Ons team heeft een voorlopige analyse uitgevoerd op basis van de op dat moment beschikbare informatie en beelden. OSINT-analyse kan inherent tijdgevoelig zijn, omdat er nieuwe en meer informatieve beelden kunnen verschijnen die mogelijk in tegenspraak zijn met onze eerdere analyse. Onze bedoeling was om aan te tonen dat er geen basis was voor de oorspronkelijke Palestijnse communicatie en dat alternatieve theorieën plausibel waren. We hadden nooit verwacht dat dit zo’n brede aandacht zou krijgen; Anders hadden we onze formulering zorgvuldiger gekozen.

Wat de bomaanslag op ziekenhuizen betreft, zijn er na onze eerste beoordeling talloze andere onderzoeken gestart. De meeste theorieën zijn het erover eens dat de zichtbare schade op de beelden het onwaarschijnlijk maakt dat een Israëlische luchtbom verantwoordelijk was. De bewering van meer dan 500 slachtoffers wordt ook algemeen gezien als een aanzienlijke overdrijving. De afgelopen dagen hebben experts en inlichtingenbronnen die in verschillende media worden aangehaald, het aantal slachtoffers geschat op enkele tientallen tot misschien wel honderd. Het is van cruciaal belang om in gedachten te houden dat het een ziekenhuis is dat functioneert in oorlogstijd en dat inherent resulteert in een aanzienlijk aantal gewonde en overleden personen.

Onze voorlopige analyse op basis van de toen beschikbare informatie en beelden: https://twitter.com/GeoConfirmed/status ... 4935851272

Laten we vervolgens eens kijken naar de alternatieve hypothesen:

De eerste video van @yousuf_tw
De raket wordt in de lucht onderschept en valt uiteen in granaatscherven.
https://twitter.com/yousuf_tw/status/17 ... 7968384106

@Nrg8000
Niet consistent met een luchtaanval en niet consistent met beweringen dat meer dan 500 mensen zijn omgekomen. https://twitter.com/Nrg8000/status/1714535497958334678

@AJEnglish
Een raket afkomstig uit Gaza werd onderschept. Er werd geen puin aangetroffen. Palestijnse betrokkenheid is uitgesloten.
https://twitter.com/AJEnglish/status/17 ... 8358391057

@bellingcat
Het getroffen gebied lijkt niet te voldoen aan de gebruikelijke kenmerken van Joint Direct Attack Munitions (JDAM's) van 500, 1000 of 2000 pond. https://bellingcat.com/news/2023/10/18/ ... tal-blast/

@ArchieIrving2
Een raket komt van Iron Dome-locatie (Interceptor) 3 km ten oosten van Nahal Oz. https://twitter.com/ArchieIrving2/statu ... 3184298430

@ForensicArchi
Artilleriegranaat komt uit het noordoosten. https://twitter.com/ForensicArchi/statu ... 3274427414

@AuroraIntel
Video uit Ashkelon en beeld uit Sderot van recente inslagen van twee raketaanvallen eerder deze avond vanuit Gaza. https://twitter.com/AuroraIntel/status/ ... 7141350558

@OAlexanderDK
Artilleriegranaat: De IDF SOP vuurt niet één enkele 155 mm granaat af op Gaza in de hoop dat deze iets raakt.
https://twitter.com/OAlexanderDK/status ... 6735478128

@Nrg8000
De Iron-Dome is een interceptor in de terminale fase. Het onderschept niet in de lanceerfase. En boven Gaza werkt het niet.
https://twitter.com/Nrg8000/status/1715024981745442880

@fdov
Een draad over 'kijkhoeken' in de verschillende video's.
https://twitter.com/fdov21/status/1715308495375929783

@gritsncollards
en @georaccoon
Waarom de @ForensicArchi
analyse ook 180° fout kan zijn.
https://twitter.com/gritsncollards/stat ... 3369214088
https://twitter.com/GeoRaccoon/status/1 ... 8691420566

En nog veel meer...

Sinds de explosie is er een hele reeks beweringen over desinformatie naar voren gekomen, waarvan het merendeel werd gepropageerd door pro-Russische propaganda-accounts zoals Lord Bebo of accounts die bekend staan ​​om desinformatie zoals Hinkle. Bijvoorbeeld: deze claims omvatten een video die zogenaamd de Israëlische luchtmacht in actie liet zien, hoewel later werd bewezen dat deze vanaf een andere locatie en een uur later kwam. (Tweet nog steeds online) In een andere video was te zien hoe de Israëlische luchtmacht luchtaanvallen uitvoerde nabij een ziekenhuis, maar er werd vastgesteld dat dit op de verkeerde dag en in een ander ziekenhuis zou gebeuren. (Tweet nog steeds online)

We zijn blij om te zien hoe de open-sourcegemeenschap en journalisten nu actief betrokken zijn bij hun werk.

Nadat we talloze artikelen hebben doorgenomen, willen we graag enkele vragen stellen zonder definitieve antwoorden te geven, aangezien onze rol voornamelijk uit het eerste onderzoek bestond. We wenden ons nu tot experts en journalisten voor verdere analyse. Dit zijn vragen die volgens ons verder onderzoek en antwoorden rechtvaardigen.

1. Is de raket zichtbaar in de Al Jazeera-stroom boven of nabij het ziekenhuis?
2. Als het om een ​​Iron Dome-raket gaat, waarom werd deze dan boven Gaza afgevuurd?
3. Als het om een ​​Iron Dome-raket gaat, kunnen we dan eerdere incidenten van onderscheppingen van Iron Dome-raketten boven Gaza identificeren?
4. Als er een interceptor in actie was, wat was dan zijn doelwit?
5. Wat gebeurde er met de brokstukken van het onderschepte object?
6. Hoe heeft het Al Jazeera-onderzoek vastgesteld dat er geen fragmenten uit een video waren?
7. Als het een Tamir-onderschepper is en iets boven het ziekenhuis heeft onderschept, ondersteunt dit dan niet de bewering van de IDF met betrekking tot lanceerposities?
8. Het uitvoeren van een krateranalyse is een uitzonderlijk uitdagende onderzoekstaak. Zelfs met toegang tot de inslaglocatie kan het weken duren om het type munitie en de richting van de inslag te bepalen. Afhankelijk van de ondergrondse omstandigheden en de inslaghoek kan het resulterende spuitpatroon aanzienlijk variëren, mogelijk zelfs 180 graden. De nauwkeurigheid van een dergelijke analyse komt in twijfel wanneer de specifieke kenmerken van de gebruikte munitie en de inslaghoek onbekend blijven. Hoe zeker zijn we ervan dat het onderzoek van @ForensicArchi
a) over voldoende gegevens en ballistische/munitiekennis beschikt om hun conclusie te ondersteunen.
b) niet wordt beïnvloed door @alhaq_org participatie, terwijl het duidelijk een zeer pro-Palestijnse organisatie is?
9. Als er maar één artilleriegranaat insloeg, waarom is dat er dan maar één? Is dit typisch voor artilleriegebruik?
10. Zijn er andere recente voorbeelden van het gebruik van artillerie door Israël in het gebied?
11. Hoe kunnen we er zeker van zijn dat het artillerie is en geen granaatscherven van een raket?

Er zijn nog veel meer vragen die gesteld kunnen worden.

We stellen uw waardevolle feedback op onze eerste analyse op prijs. Het is belangrijk om tegengestelde argumenten in overweging te nemen om de kwaliteit van elke analyse te garanderen.

Het is nu tijd voor experts en journalisten om hun werk te doen. Beide spelen een cruciale rol bij het verstrekken van nauwkeurige en onbevooroordeelde informatie aan het publiek. In sommige gevallen kan een onafhankelijk onderzoeksteam echter nodig zijn om de objectiviteit en grondigheid te garanderen. Zo’n team kan ter plaatse een onpartijdig onderzoek doen en een uitgebreid rapport uitbrengen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 16:53

Lees net: de secretaris-generaal van de Arabische liga noemt tijdens de vergadering, Hamas een moordzuchtige terreurgroep. De emir van Qatar verlaat daarop de zaal. Tweespalt in de Arabische wereld dus.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 17:19

mysa schreef:
Lees net: de secretaris-generaal van de Arabische liga noemt tijdens de vergadering, Hamas een moordzuchtige terreurgroep. De emir van Qatar verlaat daarop de zaal. Tweespalt in de Arabische wereld dus.

Er is sowieso geen eenheid binnen de Arabische wereld. Ik ben nog lerende hierin maar er zijn minstens 2 (soenitische en sjiitische dacht ik), elkaar bevechtende stromingen maar mijn vermoeden is dat er meer zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 17:22

Bekijk Hoe werkt Hamas? | Nieuwsuur op https://www.npostart.nl/WO_NOS_20083036

Een korte, duidelijke uitleg over Hamas, wat hun uitgangspunt en doel is, en een aantal belangrijke conclusies, waaronder > dat Hamas geen terroristische organisatie is (maar een militante organisatie die soms terroristische activiteiten pleegt) en > dat Hamas niet met geweld uit te roeien is (tenzij misschien als je genocide pleegt in de Gazastrook omdat je de volledige Gazastrook verwoest)

Voor mij komt ook heel duidelijk naar voren > dat het conflict allang speelde voordat Hamas bestond, en dat Hamas ontstaan is als gevolg van de voortdurende bezetting door Israël, en het feit dat een compromis met Israël de Palestijnse bevolking niets/te weinig opleverde.

Irmaz: die stromingen bevechten elkaar niet altijd. Zo is Iran sjiitisch, en Hamas soennitisch.

Edit: er is ook te zien hot historisch Palestina wordt gezien.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 22-10-23 17:28, in het totaal 2 keer bewerkt

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 17:25

irmaz schreef:
Wow, op de vraag of het vermoorden van 1200 Israelische burgers kan worden geaccepteerd wanneer je het lijden van de Palestijnse bevolking beschouwd, is er een duidelijk leeftijd-afhankelijke mening (gemeten in enquete in de VS):
[ Afbeelding ]
https://twitter.com/cremieuxrecueil/sta ... 0241228929

Ben benieuwd of er ergens cijfers zijn van antwoorden op de omgekeerde vraag: of het doden (rechtstreeks of onrechtstreeks) van de Gazanen kan worden geaccepteerd als je de 1200 Israelische doden beschouwt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 17:32

Babootje dankjewel voor deze heldere uitleg. Ik vermoed dat er veel Palestijnse slachtoffers vallen ook door eigen vuur, maar dat dit dan op Israël word geschoven. Of dat nu wel of niet het geval is in deze situatie is nog niet met 100% zekerheid te zeggen maar het één sluit het ander niet uit en dat gebeurd nu wel heel veel en dat over de ruggen van de burgers…

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 17:42

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 17:55

Citaat:
Wow, op de vraag of het vermoorden van 1200 Israelische burgers kan worden geaccepteerd wanneer je het lijden van de Palestijnse bevolking beschouwd, is er een duidelijk leeftijd-afhankelijke mening (gemeten in enquete in de VS)

Luckystory schreef:
Ik vind de vraag verkeerd. Men moet niet vragen of het gerechtvaardigd is. (Hoe kan je iemand zijn dood rechtvaardigen door een ander zijn lijden? Ik zou daar nee op antwoorden terwijl ik wel een uitgesproken mening heb over iemands recht op weerstand)
De vraag zou moeten zijn of de reactie van Hamas of de Palestijnen te begrijpen valt. En/of het een uitgelokte reactie is.

Ik vind de vraag ook verkeerd.

Gewapend verzet heeft niet mijn voorkeur, maar gewapend verzet tegen een bezetting is te begrijpen. (Goedkeuren vind ik ingewikkeld, maar echt afkeuren vind ik nog lastiger - de fout zit m in de bezetting.)

En in het kader van 'de fout zit m in de bezetting' zou je het inderdaad een uitgelokte reactie kunnen noemen.

Vendetta.

De allergrootste vraag is, hoe de vendetta te stoppen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 18:54

Janneke2 schreef:

Het antwoord op die vraag is eigenlijk poepsimpel he. Alleen is de wereld daar niet klaar voor, vrees ik ...

Maar Rwanda is volgens mij wel een goed voorbeeld van hoe je verder gaat na zoiets.
Genocidairen die hun straf hebben uitgezeten keren daar gewoon terug naar hun thuis en wonen opnieuw naast en tussen de mensen wiens familie ze vermoord hebben. Dat is het beleid.Ik vind dat een heel radicaal standpunt. Maar is er een andere manier?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 19:20

Wij zijn in Brussel en met de hele familie onze steun betuigd aan de Gazastrook bewoners.
Het was een rustige vriendelijke manifestatie. Veel borden die met name de genocide aankaartten. Ook Joods-Palestijnae organisatie die aanwezig was. Netanyahu met zijn regering werd veel verweten. Geen anti Joodse leuzen gelukkig gehoord en er waren tussen de 12000 - 25000 mensen. Het is lastig meten want wij kwamen vrij laat aan en evenveel mensen vertrokken als gingen demonstreren, dus niet officieel te tellen.

Ik ben blij dat ik gegaan ben. Er waren weinig echt blonde mensen met blauwe ogen, en ik werd buitengewoon vriendelijk toegeknikt.

Deze man raakte mij het meest. Hij stond met zijn bord apart en benaderde net als velen waar het om ging. Hij had een sterke uitstraling. Ontroerend!

Afbeelding

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 19:22

Luckystory schreef:
Janneke2 schreef:

Het antwoord op die vraag is eigenlijk poepsimpel he. Alleen is de wereld daar niet klaar voor, vrees ik ...

Maar Rwanda is volgens mij wel een goed voorbeeld van hoe je verder gaat na zoiets.
Genocidairen die hun straf hebben uitgezeten keren daar gewoon terug naar hun thuis en wonen opnieuw naast en tussen de mensen wiens familie ze vermoord hebben. Dat is het beleid.Ik vind dat een heel radicaal standpunt. Maar is er een andere manier?

Zo ging het ook in Cambodja. En dichterbij: in Duitsland bleek alle nazi's na WO2 uit hun ambt ontzetten onbegonnen werk, er zou dan nagenoeg niemand meer overblijven om belangrijke functies te vervullen...
De ergste en bekendste leiders/nazi beulen werden berecht (en opgehangen), als ze tenminste niet naar het buitenland gevlucht waren, of ondergedoken...

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 19:43

pien_2010 schreef:
Wij zijn in Brussel en met de hele familie onze steun betuigd aan de Gazastrook bewoners.

[ [url=m/8KG7cK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je woont in Frankrijk en gaat betogen in Brussel? Respect! Dank je wel!

Ik had het rond de middag gelezen dat er een manifestatie was, maar ik weet de weg niet naar het Schumannplein (onze Irak-betogingen indertijd vertrokken altijd aan station Brussel-Noord) en kende niemand in de buurt die ook ging, dus ik ben lafweg thuisgebleven.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 19:44

Israel heeft gister een drukke markt gebombardeerd.
Hoe kun je!!?
Vind dat zo ziek. Moeders en kinderen die daar hun boodschappen doen.
Is ook een Nederlandse bij omgekomen die in Gaza op familie bezoek was.
Was net op het nieuws.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 19:51

irmaz schreef:
mysa schreef:

Er is sowieso geen eenheid binnen de Arabische wereld. Ik ben nog lerende hierin maar er zijn minstens 2 (soenitische en sjiitische dacht ik), elkaar bevechtende stromingen maar mijn vermoeden is dat er meer zijn.

Hamas komt voort uit Moslim Broederschap, inmiddels een wereldwijde soennitische islamitische politiek-religieuze beweging. Na hun verbanning uit Egypte na 1965 kwam de Moslimbroederschap in Saoedi-Arabië in aanraking met het Wahabisme (ook wel Salafisme), een meer fundamentalistische stroming met De Moslimbroederschap is een stuwende kracht geweest achter de groei van moderne islamitisch fundamentalistische bewegingen in de Arabische wereld. De Salafisten zijn de meer fundamentalistische bewegingen van waaruit Al Qaida en IS voortkomen, maar ook fanatiekelingen in Libië, Mali, Nigeria en Afghanistan (onder andere Boko Haram en de Taliban).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 20:04

hwn schreef:
pien_2010 schreef:

[ [url=m/8KG7cK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je woont in Frankrijk en gaat betogen in Brussel? Respect! Dank je wel!

Ik had het rond de middag gelezen dat er een manifestatie was, maar ik weet de weg niet naar het Schumannplein (onze Irak-betogingen indertijd vertrokken altijd aan station Brussel-Noord) en kende niemand in de buurt die ook ging, dus ik ben lafweg thuisgebleven.

We waren hier voor een expositie te bekijken in het S.M.A.K in Gent over Joseph Willaert, georganiseerd en samengesteld door mijn zoon.
Toen we terug kwamen zijn we gelijk gegaan. We waren er rond 15.30 uur. Ik had voor mezelf besloten dat als de genocide die nu bezig is, aan de kaak wordt gesteld ik blijf, zo gauw Hamas leuzen/ vlaggen/ antisemitisme leuzen gehoord zouden worden dat ik dan pleitte zou gaan. Ik ben namelijk niet tegen Israël, laat staan tegen mensen met een Joodse achtergrond, maar wel tegen deze regering die op dit moment oorlogsmisdaden doet en een volk zo vreselijk onderdrukt en erger. Ik vind dat de EU daar iets over moet zeggen en op die plek waar de EU vergadering vlakbij zit waren we.
Ik zag te weinig blonde mensen met blauwe ogen. Dat vond ik jammer. Ons clubje en nog wat mensen kwamen we tegen. Wel zag ik een Joods clubje met de Israël teken op een bord samen met een Palestijns teken . Vond ik ontroerend.
Wij werden af en toe vriendelijk toegeknikt. Dus we voelden ons safe.
Maar ik rijd dus niet 600 km alleen voor deze demonstratie. We konden hem mee pikken.